• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

enäggs81 skrev 2012-12-12 12:14:22 följande:
    Csillag: tack för peppningen! För just nu känns en bebis låååååångt borta!;)
    både vet o förstår hur du tänker o känner gumman,men ge inte upp!!
    Passa på att försöka njuta av jul ledigheten och nyår, ta hand om varandra och inte enbart leva i "ivf världen"
    Bara njut av varandra som ett par o ta hand omvarann, tro mej att de behövs för att man ska orka igenom allt de här.

du ska se att ni snart lyckas och du snart sitter där lika stor som jag o har en bebis i magen som sparkar o lever rövare i magen.

Jag vet hur svårt de e att hålla hoppet uppe o jag vet hur jobbig besvikelsen blir månad efter månad o man bara vill lägga sej i sängen o dra täcket över huvudet o ge upp för ingenting fungerar ju ändå.
    MEN gör inte de,ta en månad i taget.
    Å under tiden ni gör eran ivf så försök att samtidgt tänka på annat, lägg inte all energi o tankar på ivf försöket, ofta kommer ju en psykisk spärr som gör de svårare oxå.

Lite tips som jag fick av mina läkare inför våran sista omgång.

Akupunktur intensiv behandling
    2 ggr/vecka i minst 5 v i streck..Ju längre man håller på desstu bättre.
    Rekomendationen va även akupunktur på äggplocknings dagen, precis efter ÄP för att kroppen lättare ska göra sej av med medicinerna o få igång cirkulationen i livmodern ordentligt inför insättningen sen.

Alupunktur på ET/FET dagen.
    1 gång precis före ET/FET insättningen
    1 gång precis efter ET/FET insättningen

Har man 2-3 dagars ägg kan de va bra att göra en akupunktur behandling till ca 2 dagar efter insättningen.
    har man en blastocyst så kan man välja lite sj men 1 kan vara bra att göra om man känner att man oroar sej o behöver slappna av.

Akupunktur e tyvärr en ganska stor kostnad,MEN helt klart värt varenda öre märkte jag.

Tips nummer 2, tänk på va du äter, frossa i nötter,linfrön,solrosfrön,frukt o nyttig mat som både innehåller B C D o E vitaminer
    Även sånt man tycker e mindre gott lr inte gillar alls,
    bra är
    spenat
    broccoli
    lever
    apelsiner (gärna blod apelsiner)
    fullkorns bröd o mat
    jordgubbar
    hallon blåbär
    frusen frukt över huvud taget
    ägg ( 1 ägg/dag rekomenderas)
    räkor o andra skaldjur
    fisk, gärna från fisk bilen.
    kött (inte hårt stekt!)
    dill kött
    kyckling
    spicy mat

se till att äta regelbundet även om du kanske inte gör de i vanliga fall.De va mitt största problem kan ja säga, få i mej mat regelbuindet.
    Men jag pressade mej sj o fick i mej frukost middag kvällsmat o några frukter om dagen.
    Kan inte påstå jag tyckte om de då jag inte e van vid de,mn de fungerade efter många om o men.
    Frukosten blev oftast typ youhurt med frysna bär o antingen linfrön lr solros frön.
    Linfrön rekomenderas äta 3 msk/dag
    Solrosfrön 5 msk/dag

Undvik stekt mat, fet mat som pizza,tacopaj,tacos,färdiglagad mat både micro mat och ex färdig snitzel o hamburgare osv.
    All mat som är halv fabrikat ska undvikas.
    Byt ut vanligt ris o pasta till fullkorn.
    undvik korv för de innehåller mkt stärkelser.

Låter kanske som jag e super duktig o skötte mej,mn de va under periodern jag höll på mej ivf.
    Många tror att om man bara lägger om kosten en månad så vips så borde man bli gravid,men kroppen behöver vänja sej o ta in alla vitaminer osv.MEN helt klart värt de i slutändan.

Tips nr 3:  Träna, rör dej massor, även under ruvnings tiden.ta de lite lugnare under ruvnings tiden,mn rör dej ändå som lång promenader osv.
    Ju mer rörelse,ju mer cirkulation i kroppen o underlättar fästandet för ägget oxå.
    Alla gillar inte gym som jag,mn även lång promenader på 1-2 timmar dagligen är bra,all motion är bra. 

Tips 4: ACO gravid 2 ggr/dag o Folsyra 2 ggr/dag om du inte äter de redan.

Tips 5: Efter ÄP så använd en värmedyna att ligga på o värm en vete kudde.
                Efter ET/FET så gör samma sak men ha de mer lr mindre hela tiden första dagarna.Ta de lugnt dom första dagarna,ta hand om dej sj dessa dagarna.

tips 6: röker du - sluta nu!
    Tro mej jag vet hur svårt de e.Jag rökte 14 år mn när jag bestämde mej för att nä de e fan bra nu för jag måste satsa fullt ut, antingen går man in för de,eller inte.jag la av direkt,inget nedtrappande eller nått sånt.
    jag bara la av.
    bebis va viktigast!

Hmm nu kommer ja inte på så mkt mer....men detta gjorde susen för mej.
    Visserligen hade jag extra mediciner utöver vanliga ivf medicinerna oxå som bidrog.
    Men jag vet att många har lyckats efter ha bytt livsstil ett tag o verkligen gått in för de. 

Hoppas du fått lite nyttiga tips o ideer.

Att få kroppen i balans e verkligen A och O.
    Jag som många andra tror ju många gånger de bara e snack,mn de e faktist väldigt viktigt.
    har man en kropp som dessutom då inte är "bebis vänlig" så är de extra viktigt att man börjar sköta den.

Hoppas verkligen att ni lyckas snart gumman, o alla andra oxå! 
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-12-12 12:45:33 följande:
    Det är bra med oss gjorde ett misslyckat FET i november så nu har vi lagt allt på is till efter jul iaf, kliniken har iaf sagt att vi kan få tillbaka 2 nästa gång eftersom vi har nu 5 misslyckade syskonförsök.
    skönt att höra ni nu äntligen får två tillbaka.
    de sägs ju att endel har lättare för att bli gravida när man sätter in två stycken.
    många gånger blir de bara ett som fääster mn de samspelar på nått vis så de fäster lättare.ska verkligen hålla tumamrna för er nu i januari.
    O vem vet, kanske blir de twins

Tvillingar e uinderbara! 
  • Csillag
    enäggs81 skrev 2012-12-12 14:17:40 följande:
    Csillag: tack för alla tips ;) sluta röka har jag sen 1 september! Maten går det dåligt med. Märker att jag tröstäter... men 1 januari är det slut med det. Då börjar mitt nyttiga liv;) Jag har ju bara gjort 1 misslyckad ICSI än så länge. Blir ett FET i december eller januari. När vi lyckades på första ICSI:en år 2004 åt jag som vanligt men då var man ju yngre.... kram
    Roligt att höra du oå lyckats sluta rökaGlad
    När jag blev gravid med tvillingarna så åt ja som vanligt oxå mn de va inte förrens med denna lilla groda dom frågade hur min kost såg ut dagligen osv.
    jag hade både vitamin o mineral brist o kosten tillhörde inte den fetaste mn åt väldigt sällan o har aldrig vari stor i maten.Att äta regenbundet har aldrig funnits,har aldrig varit en frukost människa o klarat mej på ett mål per dag.
    Sen tror jag sammankomsten med motion akupunktur vitaminer o kost osv gjorde sitt.
    Ju äldre man blir ju svårare blir de ju att bli gravid.
    Är ju inte gammal, fyllde precis 30 år,men de är ändå i kategorin där vi placeras 30-35 o svårare att bli gravid.

Hoppas verkligen att ni lyckas nu i Januari eller väldigt snart iaf.
    ska ni göra ostimulerat FET lr stimulerat??
    Kram 
  • Csillag

Jävla iPhone att skicka!suck Vi börjar om... Heeeeej flickor!!! Idag gick jag in i v 32+0,känns så skönt att handkammat så långt. Har fått vara hemma 9 dagarna streck nu o fått sova i min egen säng. Visserligen hunnit me 5 läkarbesök på dom dagarna MEN bara känslan att få vara hemma hat varit underbar. Sitter hos läkaren nu,ska in på tillväxt ultraljud igen så håll alla tummarna nu för att min lilla groda ska ha växt ikapp lite ä,o fostervatten inte sipprar alltför mkt o moderkakan flyttat på sej lite åtminstone. OM de går bra idag så kanske jag får vara hemma över jul o nyår sa dom så snälla håll tummarna. Igår fick ja börja med järn injektioner.mitt järnvärde hade sjunkit ner ända till 72 nu så nu va de eld i baken på läkaren. Så nu blir debatt få järn injektioner några månader framöver. Hoppas slippa blod transfusion denna gången när ja e gravid.inge skoj. Håll tummarna att jag får åka hem idag,i kanske till o med med ett ärligt leende på Mina läppar.

• Csillag
    skånetjejen skrev 2012-12-17 11:17:46 följande:
    Hej hej hoppas det e bra med alla I dag börjar jag med att spraya :) har inte riktigt fattat att det börjar nu igen Har förtränkt allt som har med Ivf att göra sen föra behandlingen då blev det äp men inget återförande 0 blev befruktade hoppas att jag kan få tillbaka den positiva enegin som jag hade föra gången men det känns svårt att hitta den igen det e 4 gången som vi gör behandlingen i år ! Kram

Hej gumman. Hur mår du??? Läste du börjat spraya nu,guuuuu vs kul.håller alla tummar o tår.
  • Csillag
    guttah skrev 2012-12-17 21:26:05 följande:
    Tack för era inlägg. Jag får helt enkelt ha is i magen och vänta till TD.

Hej o välkommen in till oss. Jag hat blött både innan positivt grav test o under graviditeten så ge inte upp. När har du td?? Jag har heller ingen egen ÄL. Däremot inte pco men en av mina bästa vänner har de o hon har en liten på 8 månader nu så ge inte upp!
  • Csillag
    familjenekberg skrev 2012-12-19 09:05:02 följande:
    Hur går det gör alla, själv har jag åkt på värdens förkylning är inne på fjärde veckan nu. Suck. Kännes som den håller på att släppa. Inte långt kvar för mig nu, har fått startdatum så den 11/1 kommer den ut. Känns som tiden springer o från mig just nu. Vill önska alla lycka till med era försök och att alla kan få bli gravida snart. Ni kämpar så mycket. Kram

Va kul att höra de närmar sej bebis dags nu för dej.inte många dagar kvar nu. Har du gått fulltod när de e dags lr startat dom dej tidigare? Verkar dom den här förkylningen slår hårt på alla,mn läkaren sa till mej att man ska va glad om man blir dunder förkyld just nu för magsjukan har svårare att sätta sej på en då. Hoppas du piggnar till snart,vara pigg över jul o nyår. Dags för TUL nu
  • Csillag

Är ine en snabbis bara mn vill önska er alla en god jul ifall jag inte hinner titta in innan julafton !!!!Tomte

• Csillag

Passar på att önska alla ett gott nytt år!!!! O nästa år hoppas ja på många bebisar,positiva grav test o magar som växer!!

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012