Ivf/FET Töserna 2012
Passa på att försöka njuta av jul ledigheten och nyår, ta hand om varandra och inte enbart leva i "ivf världen"
Bara njut av varandra som ett par o ta hand omvarann, tro mej att de behövs för att man ska orka igenom allt de här.
du ska se att ni snart lyckas och du snart sitter där lika stor som jag o har en bebis i magen som sparkar o lever rövare i magen.
Jag vet hur svårt de e att hålla hoppet uppe o jag vet hur jobbig besvikelsen blir månad efter månad o man bara vill lägga sej i sängen o dra täcket över huvudet o ge upp för ingenting fungerar ju ändå.
MEN gör inte de,ta en månad i taget.
Å under tiden ni gör eran ivf så försök att samtidgt tänka på annat, lägg inte all energi o tankar på ivf försöket, ofta kommer ju en psykisk spärr som gör de svårare oxå.
Lite tips som jag fick av mina läkare inför våran sista omgång.
Akupunktur intensiv behandling
2 ggr/vecka i minst 5 v i streck..Ju längre man håller på desstu bättre.
Rekomendationen va även akupunktur på äggplocknings dagen, precis efter ÄP för att kroppen lättare ska göra sej av med medicinerna o få igång cirkulationen i livmodern ordentligt inför insättningen sen.
Alupunktur på ET/FET dagen.
1 gång precis före ET/FET insättningen
1 gång precis efter ET/FET insättningen
Har man 2-3 dagars ägg kan de va bra att göra en akupunktur behandling till ca 2 dagar efter insättningen.
har man en blastocyst så kan man välja lite sj men 1 kan vara bra att göra om man känner att man oroar sej o behöver slappna av.
Akupunktur e tyvärr en ganska stor kostnad,MEN helt klart värt varenda öre märkte jag.
Tips nummer 2, tänk på va du äter, frossa i nötter,linfrön,solrosfrön,frukt o nyttig mat som både innehåller B C D o E vitaminer
Även sånt man tycker e mindre gott lr inte gillar alls,
bra är
spenat
broccoli
lever
apelsiner (gärna blod apelsiner)
fullkorns bröd o mat
jordgubbar
hallon blåbär
frusen frukt över huvud taget
ägg ( 1 ägg/dag rekomenderas)
räkor o andra skaldjur
fisk, gärna från fisk bilen.
kött (inte hårt stekt!)
dill kött
kyckling
spicy mat
se till att äta regelbundet även om du kanske inte gör de i vanliga fall.De va mitt största problem kan ja säga, få i mej mat regelbuindet.
Men jag pressade mej sj o fick i mej frukost middag kvällsmat o några frukter om dagen.
Kan inte påstå jag tyckte om de då jag inte e van vid de,mn de fungerade efter många om o men.
Frukosten blev oftast typ youhurt med frysna bär o antingen linfrön lr solros frön.
Linfrön rekomenderas äta 3 msk/dag
Solrosfrön 5 msk/dag
Undvik stekt mat, fet mat som pizza,tacopaj,tacos,färdiglagad mat både micro mat och ex färdig snitzel o hamburgare osv.
All mat som är halv fabrikat ska undvikas.
Byt ut vanligt ris o pasta till fullkorn.
undvik korv för de innehåller mkt stärkelser.
Låter kanske som jag e super duktig o skötte mej,mn de va under periodern jag höll på mej ivf.
Många tror att om man bara lägger om kosten en månad så vips så borde man bli gravid,men kroppen behöver vänja sej o ta in alla vitaminer osv.MEN helt klart värt de i slutändan.
Tips nr 3: Träna, rör dej massor, även under ruvnings tiden.ta de lite lugnare under ruvnings tiden,mn rör dej ändå som lång promenader osv.
Ju mer rörelse,ju mer cirkulation i kroppen o underlättar fästandet för ägget oxå.
Alla gillar inte gym som jag,mn även lång promenader på 1-2 timmar dagligen är bra,all motion är bra.
Tips 4: ACO gravid 2 ggr/dag o Folsyra 2 ggr/dag om du inte äter de redan.
Tips 5: Efter ÄP så använd en värmedyna att ligga på o värm en vete kudde.
Efter ET/FET så gör samma sak men ha de mer lr mindre hela tiden första dagarna.Ta de lugnt dom första dagarna,ta hand om dej sj dessa dagarna.
tips 6: röker du - sluta nu!
Tro mej jag vet hur svårt de e.Jag rökte 14 år mn när jag bestämde mej för att nä de e fan bra nu för jag måste satsa fullt ut, antingen går man in för de,eller inte.jag la av direkt,inget nedtrappande eller nått sånt.
jag bara la av.
bebis va viktigast!
Hmm nu kommer ja inte på så mkt mer....men detta gjorde susen för mej.
Visserligen hade jag extra mediciner utöver vanliga ivf medicinerna oxå som bidrog.
Men jag vet att många har lyckats efter ha bytt livsstil ett tag o verkligen gått in för de.
Hoppas du fått lite nyttiga tips o ideer.
Att få kroppen i balans e verkligen A och O.
Jag som många andra tror ju många gånger de bara e snack,mn de e faktist väldigt viktigt.
har man en kropp som dessutom då inte är "bebis vänlig" så är de extra viktigt att man börjar sköta den.
Hoppas verkligen att ni lyckas snart gumman, o alla andra oxå!