• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

Fidelis ad urnam skrev 2012-11-02 14:29:49 följande:
    Nu säger de säkert så här till alla, men läkaren sa att vi fick tillbaks ett guldägg och att mina slemhinnor ser jättefina ut. Så odsen ser bra ut. Fick en blodförtunnande medicin också och ska få ta progesteronet till slutet av första trimestern
    Skönt du fick blodförtunnande,de hade jag oxå.Enda gången de fungerat.Annars behöver du inte tänka på nått.
    Man ska leva som vanligt.
    Ju mer man tänker på att man ruvar ju mer psykiskt sätter de sej o kan bli en spärr.
    E du van att träna så träna som vanligt.Ju mer man rör sej,ju mer blodcirkulation,vilket bara är me än positivt!

Vete kudde dom första två dagarna.

Annars kan man inte göra så mkt..går inte styra.

Skönt att höra ni fick tillbaka ett guldägg-
    Håller tummarna på att de ska fäst innom dom närmaste dagarna.
    Dm va ju bara odlade 2 dagar va?Då tar de ju längre tid för att fästa.
    Sålev som vanligt. 
  • Csillag

Hej flickor!

Jag e på rymmen!!!

Närrå skämt o sido,så illa va de inte.
    Fick permission över helgen,mn måste åka på kotroller varje dag.
    Men hellre de o få sova i sin egen säng.
    Det är jag datorn,tv o ett gäng mediciner..
    Åhhh ja får ju inte glömma, Vicka på tårna  

• Csillag

Hmm de här med blodförtunnande ska ju inte ges ut om man inte haft problem med upprepade MF eller MA eller att läkaren sett att de bildas proppar.
    Oftast ges de inte förrens tidigast 3 konstaterade upprepade MF/MA

De kan göra mer negativ effekt än positiv om man inte har en bakgrund till att använda preparatet.

Blodet kan ju oxå bli "förtunt" o stölla till mer problem än att man inte tagit de.

Tycker de e himla märkligt att falun skriver ut de bara sådär.

Jag äter ju sj Trombyl än, äter högre dubbeldos (150/dag) och har gjort hela tiden pga mina tidigare MF.
    75 i dos e "standard" dosen som man kan få ut efter 3 upprepade MF.
    Har man ingen annan medicinsk bakgrund så finns de ju ingen anledning till att ens ta mediciner som kan ge mer negativ verkan än positiv.

• Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-02 21:08:55 följande:

Det är Trombyl 75 jag har. Min läkare, som satte in embryot, lade till det för mig och sa att det är för att minska risken för missfall och blodproppar.
    Jag litar på dem och tar det som skrivs ut
    Får jag fråga Varför dom satt in de?Ska ju inte tas i onödan och inte i eventuella förebyggande syften heller.
    Kan ju göra mer skada än  nytta om de tas i onödan.
    Kommer inte ihåg din bakgrund. 
  • Csillag
    LisaW81 skrev 2012-11-03 20:38:44 följande:

Hej alla kämpare! Jag är inte särskilt aktiv med inlägg i denna tråd men följer den eftersom jag och min man gjort flera ivfer tidigare. Vi har också gått i Falun och har varit jättenöjda med personalen och klinikens kompetens. Första gången vi var där tog vi själva upp frågan om blodförtunnande med läkaren. Det finns ju olika typer av blodförtunnande medel, vi fick Fragmin vilket ska hjälpa embryot att lättare fästa i livmoderväggen. Jag tycker du gör helt rätt Fidelis som litar på läkarna!
    Tyckte bara de va märkligt,
    Men jag vet fler som går/tt i Falun som får ut mediciner väldigt lätt av läkarna där.
    .Blodförtunnande e inte man ska ta om de inte behövs.
    Att läkare i Falun ens skriver ut massa blodförtunnande fortfarande e ju skrämmande,o ärligt nått jag sj skulle kunna ta upp med min egna klinik så dom lägger ytterligare en anmälan på Falun för just den här saken.
    Blodförtunnande e inget man ska ha om de inte finns medicins bakgrund till!

Jag vet va Fragmin är.
    Har dom sprutorna oxå,då jag har högrisk graviditet och tog dom min förra graviditet med.
    Å kan informera att fragmin tar man inte bara för att ägget ska fästa lättare utan för att hålla myon o proppar borta resten av graviditeteni första hand.Tagit Trombyl 150 sen ÄP och de ska jag fortsätta med hela graviditeten.
    Fragminen ska jag ta V 35

Ett Mf i bagagen e ingenting,Även om de e ett helvete att få de o inget ja önskar min värsta fiende ens.
    Men de finns ingen studie som stödjer att man ska sätta in blodförtunnande pa ett MF. 
    Men jag vet att Falun inte är dom enda,Vet Malmö gjort likadant innan mn fått sej en repremand om att sluta med att vara så lättvindiga med sina mediciner och sätta tillbaka två ägg utan ordentliga grunder o efter riktlinjerna.

Å ja Falun är kompitenta,Men dom ligger oxå tyvärr många år efter i studier o forskning än va många andra kliniker i Sverige gör.

Sen om du träffar en ordentlig MF utredare så kommer han säga dej att Sverige har brist på kunskap om just MF/MA och dess mediciners verkan utan dom gör de dom sett en liten skillnad men inget man ska ta för ett MF.
    Så jo Fidelis borde ifrågasatt läkaren.
    Den som varit med i flera år innom detta vet att en läkare kan ibland ha fel,dom kan vara enkelspåriga o köra samma medicin  varje gång för de e just den medicinen deras klinik använder i första hand, men dom kan oxå vara väldigt lättvindiga o skriva ut "onödiga" preparat för att få en patient gravid o höja stadistiken för deras klinik.
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-03 18:51:19 följande:
    Jag har ett missfall i bakgrunden, men tror inte jag fick Trombyl pga det. Läkaren lade till Trombyl och sa att fot var mot blodproppar och minimera risken för missfall. Sköterskan sa det samma när vi pratade om det. Vem är då jag att ifrågasätta dem? Läkaren har mångårig erfarenhet och vet säkerligen vad hon gör.
    Så jag tänker inte tro att det är dåligt för mig eller oroa mig. De vet vad de gör.
    Falun e ju kända för just skriva ut medicin lite för lättvindigt, så njaaa ja kan inte påstå dom vet va dom gör om dom skriver ut mediciner "obefogat" och fått reprimander o klagomål från andra kliniker o socialstyrelsen angående just detta.
    Å JA du borde ifrågasätta o kolla upp VAD o VARFÖR du får just dessa mediciner.
    Å då menar ja inte just Trombyl utan de ska man göra i alla mediciner.
    De är läkarens skyldighet att informera dej om medicinerna,vilket han helt klart inte ha gjort då du o inte vet varför du tar de.
    Ett MF är ingenting i "MF världen" även om de e ett helvete att gå igenom.
    Har dom skrivit ut de pga ett MF i bagagetn så har dom ju gjort tjänstefel redan där då de finns riktlinjer att följa.
    De e lika mkt din skyldighet att ta reda på vad dina mediciner e till o varför du får dom.

• Csillag
    enäggs81 skrev 2012-11-03 18:37:50 följande:
    Jag har alltid varit orolig att jag skulle få trombyl. Vill absolut inte äta det pga näsblod mm..... Hur blir mensen med trombyl? Blöder man inte massa då?!
    Helt riktigt tänkt!
    Å jo mensen kan bli ordentligt rikligare, samma ned små skärsår eller andra sår blöder mkt mer. 
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-11-07 18:03:07 följande:
    Csillag: Hur går det för dig?!?
    Hej gumman.
    Jo de går bra.
    Är tillbaka på sjukhust så jag ligger här o vickar på tårna Flört
    Uttråkad till MAX mn va gör man inte för grodan ska stanna o öka chansena att överleva.

Fick va hemma mellan fred-måndag.
    Va dock tvungen att lova gå till läkaren på måndagen o tyvärr va min läkare sjuk så jag fick en annan då jag har högrisk graviditet..Fick en blödning på måndag morgonen så ja konsulterade med mina läkare o dom sa att åk till läkaren o se va de e för blödning, e de en "vanlig" blödning så får jag vara hemma tills på kvällen är de moderkakan så måste jag åka in till sjukhuset direkt.Läkaren jag fick träffa gjorde ett UL  men hon sa att VUL inte va nödvändigt.
    När ja ifrågasatte henne  VARFÖR då jag har en pågående blödning svarade hon att då ska vi ju inte rota där nere för en infektionsrisk.Hon tog ett SF mått på mej o sa att de låg på 18 o jag frågade om de va bra.Fick svaret att ja de va inga problem med de måttet för denna veckan.Vågen visade fortfarande bara 3 kg ökning nu senaste 20 veckorna o de skulle ja inte oroa mej för heller,trots ja påpekade att de känns som nått inte stämmer.Normalt sett under graviditeterna ökar ja ja bara genom att titta på nån mat typ.

Efter besöket gnagde allt hon sagt till mej o jag tyckte hon resonerade konstigt mn ja skulle ju in till sjukhsuet igen på kvällen så jag tänkte jag tar de med mina läkare då.

Fyllde 30 i måndags så de va därför ja fick va hemma en extra dag så släkten ville komma o fira i den mån ja orkade s svärmor hade varit snäll o fixat både smörgåstårtor, fika/tårta o all dricka osv så  jag behövde inte göra nått sj.
    Under kalaset hade blödningen slutat så jag kände lite att guu va skönt,mn oron försvann aldrig helt.

Efter kalaset blev de att fara tillbaka till sjukhuset o jag berättade va den andra läkaren sagt o dom blev skogs tokiga.
    Efter ett VUL konstaterade dom att jag hade blött från moderkakan IGEN o de blev ett himla liv om va den andra läkaren egentligen hade gjort o va hon hette.
    Visade sej efter hon fått en utskällning att hon inte läst min journal utan hade "tagit för givet" att jag va en nojjig patient som hade en enkel blödning som kan komma då o då  och bara ville bli sjukskriven som de flesta vill bli.

Jag va så arg när ja pratade med mina läkare sen.
    Jävla idiot läkare,så skönt jag har bra läkare i normala fall.
    Sen va de väl synd att min ordinarie läkare va sjuk den dagen så jag fick en annan, typsikt mn sjuk kan alla bli.
    Min ordinarie läkare ja haft i 11 år va lika förbannad som sjukhuset va när han fick reda på hur hon bemött mej o va hon gjort.
    han sa även att hade hon öppnat min journal ens så hade de från start stått MYCKET STOR HÖGRISK GRAVIDITET de första hon sett.

Hade en ordentlig blödning med klumpar o fostervatten i tisdags kväll så just nu får jag inte ens gå på toa.
    Fostervattnet har börjat sippra vilket inte e bra alls.
    Ska på TUL om en stund o kolla så bebisen ändå har tillräckligt med fostervatten och om den växer som den ska.
    Då SF måttet låg på 18 och borde ligga på 25-27 just nu och jag borde ha en ökning på ca 10 kg nu så är nu läkarna oroliga att grodan antingen inte växer längre eller e alldels för liten.

bara att hålla tummarna o hoppas på de bästa.

Har inte kunnat koncentrera mej på nått.
    Men är så skönt att vara omgiven av läkare som vet va dom sysslar med och gör allt för mej och min groda.

Hur går de för dej??????
    Kram

• Csillag
    familjenekberg skrev 2012-11-07 21:10:40 följande:
    Inte just nu då jag är gravid efter Fet i våras är i v30 nu men håller fortfarande koll på tråden då jag har fått mycket stöld härifrån och vill härnäst hjälpa till när jag kan.
    Bara 10 veckor kvar för dej gumman!!!!!!!!!!!!Glad
  • Csillag
    skånetjejen skrev 2012-11-12 17:48:06 följande:
    Hej allesammans
    det var e tag sen jag var  här inne hoppas allt e bra med alla 

Grattis tant groda !! härligt  Hoppas att det är fler som + !! :)

Lite uppdatering från mig är att jag ska börja min nästa ivf vid nästa mens ca v 47 äp är beräknat till v 2 :) 

ha det bra 

Hej gumman.

Va roligt att höra ni snart kör igång med erat ivf igen.
    ska hålla alla tummar o tår för dej!!
    Bamse kram 
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012