• Ginga

    Hur många timmar sover era åtta-åringar?

    Hur många timmar sover era åtta-åringar?
    Min son somnar vid 21:00 varje kväll och brukade sova till 7, vilket är den tid vi andra stiger upp under veckorna.
    De sista 2 månaderna vaknar han klockan 6 istället.

    Han verkar inte trött dagtid, men på kvällarna är han trött och har inga problem att somna.

    Är 10 timmars sömn för mycket?
    Räcker 9 timmar?
    Borde han lägga sig senare så han slipper vakna så tidigt?

  • Svar på tråden Hur många timmar sover era åtta-åringar?
  • Mari80

    På vardagar somnar min tjej vid 19.30 å vaknar ca 06.00. Sover alltså ca 10,5 tim. På helgerna somnar hon vid 20.00 å vaknar samma tid eller kanske nån kvart senare!

  • Mari80

    På vardagar somnar min tjej vid 19.30 å vaknar ca 06.00. Sover alltså ca 10,5 tim. På helgerna somnar hon vid 20.00 å vaknar samma tid eller kanske nån kvart senare!

  • Kina79

    Stora tjejen har precis fyllt 8.
    Hon lägger sig ca 19.20 - 19.30 och somnar mellan 19.30 och 20.00.

    Väcks sen kl 6.30

     


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Tjollerfia

    vår tjej som fyller åtta lägger sig vid 19.00, somnar mellan 19.30-20.00 och vaknar oftast av sig själv vid 06.00 så det blir 10-10,5 timmar per natt.

  • Enyana

    Min 8-åring somnar ca 21.00 och kliver upp strax före 7.00 på vardagar...sover alltså 10 timmar. På helgerna kan hon med lätthet sova 12 timmar...Men det viktiga för mig är inte när hon somnar utan att hon faktiskt verkar fixa dagarna i skolan och på fritids utan att vara trött...och det gör hon, så då låter jag det vara så här.

  • Sanna

    Det är svår att säga vad som är rätt och vad som är fel. Alla barn är olika!
    Min son som e 8 har tiden 21-7 men somnar oftast inte före 22. Min 10 åring har samma tider och somnar på engång och är sedan mer svårväckt. Han behöver mer sömn än min 8 åring. Han gick och la sig kl 8 när han var 8 år.
    Min systers barn är 7 och lägger sig 8 och kan sova hur länge som helst.. får hon sover hon gärna middag oxå..

    Det man ska kolla på är nog hur barnet beter sig dagtid. Om konsentrationen i skolan är bra osv... Man märker helt enkelt vilka tider som passar sitt eget barn.    

  • Ajsen

    Dottern som blir 8 i sommar lägger sig 20.00 på vardagskvällar, väcker henne 6.45-7.15 men då är hon vääääldigt trött.

    Både jag o hennes pappa är morgontrötta, men ibland får man "slita" henne ur sängen för att komma i tid till skolan... 


    ♥ Olivia 040822 ♥
  • Guldtrollsmamman

    Min dotter som är 8½ år somnar ca 20.30 och måste väckas kl 6 då hon måste upp om vi ska hinna i tid till jobb/fritids. Blir lite väl lite sömn tycker jag och tror hon skulle må bättre om hon fick sova kanske en timme mer men barn är ju olika så för din son kanske 9-10 timmars sömn är för mycket. Han verkar ha turen att vara av den morgonpigga sorten, det är väl bara att låta honom kliva upp när han vaknar, i den åldern kan han väl sysselsätta sig själv en timme innan ni andra går upp? Att han ska vara tvungen att vara uppe på kvällen även om han är trött låter inte så roligt för honom.

  • Dantes matte

    Mina tvillingar på 7½ sover 10-11 timmar. Lite bökigt för den ena behöver ca 30 minuter mer sömn än den andra......

  • heart3

    De två äldsta döttrarna som är 10 och 8 år går och lägger sig mellan 22.00 och 23.00 på vardagar och somnar på en minut! Dom går upp kl. 08.00 och skolan börjar 09.00. De sena tiderna beror på att dem tränar dans varje måndag - fredag och dem är aldrig hemma innan 21.00. 
    Sover alltså mellan 8-9 timmar.

    Lördagar lägger de sig mellan 20.00 och 21.00 och vaknar inte förens vid 10.00 - 11.00 tiden på söndag.
    Sover mellan 13 - 14 timmar.

  • Lille Snopp

    Förr var jag morgon pigg upp på helgerna kl.7 men nu vuxen 26 år har man inte lika mycket energi som barn, ville upp så for som möjligt som "ung".

    Jag kan sova t.o.m. till kl. 12 nu men det är för länge helst kl. 8 upp

  • Midsommarkogsnäva

    Kliver upp 5.45 på vardagar och somnar då oftast runt 21-22 (ibland senare) Vid ledighet nu under sommaren har det blivit sovmorgon till 07-08 och somnar då oftast vid 22-23

    Kan vid enstak tillfällen sova så mycket som 11-12 h men då bli nästa natts sömn dålig.

  • Skogssport

    Min unge är 10 år och sover alltid typ 11 timmar (mellan 20:00/20:30-07:00). Vaknar av sig själv och har alltid gjort så (dvs aldrig behövt väckas eller ha väckarklocka).

    Sömn är individuellt, men generellt sett så ska 8-åringar sova 10-11 timmar.

Svar på tråden Hur många timmar sover era åtta-åringar?