• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

mammatilljames skrev 2012-07-12 12:19:13 följande:
    Hejsan! Jag testade på ShapeUp appen, eller snarare kollade hur mycket kcal jag inte bör överstiga för att gå ner.. Jag räknar inte kalorierna eller väger maten sådär speciellt. Men jag väljer alltid det med minst kcal & kollar alltid innehålls förteckning. Undviker mat med socker i så gott det går & försöker äta normal portioner. Detta har gått perfekt & helt överraskande bra. I februari vägde jag 62,2kg och Idag väger jag 48,9kg. Då har jag inte tränat så mycket mer än promenerat lite då & då - hade en period där jag använde stegräknare och gick mellan 15.000-20.000 steg per dag!  Man "bör" gå ca 10.000 steg/dag. Nu har jag lagt ner allt med att gå ner i vikt, men blir naturligtvis glad om jag går ner dom sista 4kg (målvikt 45 kg, 155cm lång) och kanske försöka få iordning på kroppen.. Är ju lite sladdrigt här& där. Har en känsla ava tt jag muskler (om jag hade några haha) har försvunnit, för jag har massvis med fett kvar på magen..  Om man försöker hålla koll ungefärligt på kcal varje dag så går det. Stirrar man sig blind på varenda liten siffra tyckte iallafall jag att det kändes jobbigt, att aldrig få unna sig 100kcal en enda dag eller liknande.. Så ungefärligt tycker jag är bäst. Jag väljer också endel kcal framför andra, dvs Om jag dricker Coca Cola tar jag Zero pga kalorierna, men jag kan dricka Apelsinjucie (ca 45kcal per 250ml) till frukost ibland. För det är ändå naturligt, frukt. Man ska inte förbjuda allt. Brukar kika in här lite då & nu, och ni är ju superduktiga!!       

Grattis!! Va kul med så bra resultat! Helt fantastiskt! Kroppen blir ju såklart finare om man trimmar den! Det är min tanke också. Jag har hamnat i en liten uppförsbacke just nu o kan inte gå pw pga min höft. Har tyvärr fått ett enormt sötsug den här veckan med. Det brukar hålla i sig ett par dagar o sen försvinna.
  • bonsai

Min kropp går emot mig hela tiden! Förra veckan hade jag jätte ont i höften, den här veckan halsen o ögoninflammation. Blir så less. Ingen zumba i dag heller:( jag som behövde en spark i röven!

• bonsai
    sassus skrev 2012-07-16 10:10:58 följande:
    Någonstans läste jag att anledningen till att man ofta blir sjuk när man börjar träna (som sedan gör att man inte kommer igång igen på ett tag) är att man äter för lite protein. Kanske kan vara ett bra råd på vägen?

Tack för tipset! Tycker ändå att jag äter mkt protein, men jag får försöka med ännu mer! Bara jag blir av med halsontet o förkylningen så ska jag träna igen! Ögoninflammationen så läkaren att den kunde hålla på i flera veckor om man har otur. Har fått nån salva att använda men fick ändå tillbaka skiten:( så på torsdag ska jag höra av mig igen om det inte blivit bättre med salvan.
  • bonsai
    chreb skrev 2012-07-17 08:17:06 följande:
    Räkna ut 1.5 x din vikt så får ni fram hur många gram protein ni ska ligga på :)

Tack så mycket!! Min hals tar livet av mig. Lever på Alvedon o Ipren just nu. Har även tappat rösten nästan helt:( glass har blivit min bästis. Blir lite att ta igen. Har gått upp 1 kg nu på två veckor när jag varit dålig.
  • bonsai

Jag bryr mig inte om staplarna utan bara kalorierna. Brukar inte heller komma upp i kolhydraterna.

• bonsai

Isglass överhuvudtaget är snålt på kalorier! Fruktsallad är också vansinnigt gott o med en liten skvätt vanilj yoghurt på blir det rena drömmen! Mums!!

• bonsai
    Solstråle0001 skrev 2012-07-30 15:20:38 följande:
    Usch idag har jag varit hungrig hela dagen! Kommer nog överskrida mina kalorier

Försök att ät bättre kalorier hela tiden så du får äta mer, tex knäckebröd i stället för mjukt bröd, keso i stället för ost, lättprodukter i stället för vanliga, mindre fett i övrigt o mindre socker osv. Man lär sig snabbt vart man kan tjäna kalorier så man blir mättare.
  • bonsai
    EmmaE86 skrev 2012-07-30 07:35:25 följande:
    Idag är det nystart för mej!!! Fem veckors semester är slut och har under den tiden inte ens öppnat appen, och resultatet av det och dessutom mycket, mycket god mat, godis och alkohol vart plus 2,5 kilo!! Så arg på mej själv men nu är jag jätte taggad att ta tag i kalorierna igen!!! Uppdaterade appen och vart glatt överraskad att man kan scanna streckkoder nu! Det är kanon bra ju!!

Hej! Här har det varit ungefär samma fast mest pga sjukdom som lett till bristande engagemang.. Har bara gått upp 1.5 kg men börjar jobba nästa vecka och då kör jag igen!!
  • bonsai
    sunnydays skrev 2012-08-03 13:50:25 följande:
    Jag räknar inte med träningskalorierna,  försöker mer hålla övriga veckan och kanske helglunchen lägre på kcal om jag vill ha något onyttigare på helgen. Skriver man in pasta och ris som kokt eller okokt?

Sök i appen, finns både som kokt o okokt. Jag tar alltid kokt eftersom vi är fler som äter o jag har ju ingen aning hur mycket det blir annars.
  • bonsai

I morgon börjar allvaret igen! Då blir det inget mer fusk! Lättare när vardagen är på plats!

• bonsai

Igår började jag räkna igen. Det är ju väldigt lätt när man har sina vanliga rutiner igen! Det konstiga är att det var så lätt att börja igår men så svårt på semestern. I morgon blir det kantarellsås o grillat för jag hittade massor med kantareller i skogen idag. Mums! Får bli på matlagningsgrädde. Idag blir det schnitzel. Måste tömma frysen lite så nu tar vi det som finns. På torsdag får det bli lax i ugn tror jag.

• bonsai
    ElinGBG skrev 2012-08-07 13:17:45 följande:
    Idag har jag på mig mina favoritjeans för första gången på ett år! Vilken härlig känsla, och allt som krävdes var drygt 6 kg, vet ju inte hur mkt jag tappat sedan förra veckan . Får njuta nu, för tanken är ju att de ska bli förstora igen då jag fortfarande har 16 kg att tappa!

Grattis! Vad skönt att komma i gamla kläder. Jag har ca 13 kg kvar att tappa.
  • bonsai
    G0thicca skrev 2012-08-09 12:44:53 följande:
    Solstråle0001: Jo det känns väldigt orimligt. Jag ska äta 1372 kalorier. Kan det hända att det är för att jag ändå på senare tid ätit mer onyttigt? Samt att jag inte väger maten utan chansar till ganska stor del? Försöker jämföra allt med dl, om det inte står hur många kalorier en vara innehåller. Då kan man oftast räkna ut. Men tycker ändå inte att det ska spela någon roll eftersom jag håller mig till intaget, förutom på helgerna...

Hej o välkommen! Jag tror att man MÅSTE väga maten för det är omöjligt att uppskatta. Sen tror jag att man inte kan äta mindre på vardagarna o mer på helgen utan man måste äta kalorierna varje dag. Sen har det nog med onyttigheterna att göra med. Prova detta o kanske ska du öka till 1 kg per vecka i minskning. Sen äter jag oftast inte mina tränings kalorier. Lycka till o ge inte upp nu:)
  • bonsai
    Solstråle0001 skrev 2012-08-10 18:10:03 följande:
    Idag har jag ätit tacos för första gången på länge. Det är ju faktiskt både gott och kalorisnålt. Kan nog dricka några glas vin sen och hamna på grönt! Har ni några goda nyttiga mattips? Vi grillar nästan jämt känns det som, har fastnat lite där. Men visst är det gott med kött och nån typ av potatis... Andra tips?

Fajitas är ju gott oxå! Grillad kycklingfilé med sallad och cremefraiche med vitlök i är gott o kalorisnålt. Kalkon är ännu bättre. Fisk i foliepaket med olika grönsaker, potatis o vitlök är supergott:)
  • bonsai

Hej allihopa! Jag har kommit i en ond spiral o äter massa onödiga saker:( har ingen motivation just nu. Måste komma på rätt köl igen!

• bonsai

Idag har det gått lite bättre. Har inte skrivit in i appen men gissar på att jag tom har kalorier kvar. I morgon hoppas jag på liknande resultat! Vill nå mitt mål till julafton.

• bonsai
    sunnydays skrev 2012-08-21 09:02:25 följande:
    Bra där! Det är svårt när man hamnar i en sprial, men bara man tar sig ur den 1 dag så blir det lättare igen.

Ja, idag har jag än så länge hållt mig till planen men vi har kvällsmöte idag o jag hinner inte laga mat utan det serveras bröd med pålägg. Får se hur det går.
  • bonsai

Ja trots våra snedsteg vågar vi erkänna dom. Det måste väl betyda att vi i alla fall är på rätt väg! Tyvärr blev det bara mackor dagen lång i går o lite för många. Men idag har det gått bra igen! Så nu har jag nog kalorier kvar. Har inte fört in på appen men vet ju på ett ungefär! I morgon blir det också lugnt men på lördag är det kalas för min blivande treåring! Då blir det säkert lite extra!

• bonsai
    Fannypack skrev 2012-08-29 13:55:32 följande:
    Här är en bra sida med kaloriinnehåll i olika livsmedel! Mängden får man mära och väga.

Länk tack:)
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!