• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • M C
    maand87 skrev 2012-03-06 15:25:01 följande:
    man ska jue inte tvinga henne att smaka och hon ska jue bara stoppa s¨ånt hon tycker om i munnen eller hur`???????
    sånt jävla bullshit . i våran familj äter vi kött vi äter det som serveras de enda ja ber henne om är att hon smakar. gillar hon inte så kan hon spotta ut.  
    Så du är så väl uppfostrad att du äter även om det smakar skit?

Du vet väl att det bästa sättet att skapa tvångstankar och nojjor är att tvinga barn göra saker de inte vill? Tänk lite längre för en gångs skull - var hamnar man med en nojja kring mat?
    Jag kan ge dig tre ord på vägen: bulimi, anorexi och fetma.  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • maand87

men nu e de så att vi vill att hon ska börja äta ordentligt . 
    min vännina skrev detta till mig.Kör den här grejen med att man äter det som serveras, vare sig de är gott eller inte.. Och äter man inte.. Nää men va synd.. Gå hungrig då. För så har jag blivit fostrad iaf :) det är så jag blivit uppfostrad oxå . så ska det vara . vi har alla olika uppfostringssätt men som sagt vad detta har gått väldigt långt. men ska börja med att ta de sucesivt igen . tex nu blir det snart ugnspannkaka och bacon i den och sen blir det råkost till den.

• Zixi

En sista sak sen har jag inte tid att sitta här längre.

TS: du måste fatta ett beslut. Vad är viktigast? Att din dotter äter kött eller att hon får i sig den näring hon behöver? Innan du fattat det beslutet så kan du inte riktigt gå vidare. Du kan tvinga henne att äta det du serverar med möjlig risk för brist på vissa näringsämnen, eller så gör du dig omaket att nån gång i bland fixa en extra del till måltiden (koka ett ägg, steka upp några köttbullar etc) så att din dotter får den näring hon behöver utan bråk.

Jag vet vad som hade varit viktigast för mig men det är ditt beslut och ett beslut du faktiskt måste fatta

2010-07-20 3040/50
  • Plutteli
    maand87 skrev 2012-03-06 15:41:08 följande:
    min vännina skrev detta till mig.Kör den här grejen med att man äter det som serveras, vare sig de är gott eller inte.. Och äter man inte.. Nää men va synd.. Gå hungrig då. För så har jag blivit fostrad iaf :) det är så jag blivit uppfostrad oxå . så ska det vara . vi har alla olika uppfostringssätt men som sagt vad detta har gått väldigt långt. men ska börja med att ta de sucesivt igen . tex nu blir det snart ugnspannkaka och bacon i den och sen blir det råkost till den.
    Bästa sättet att få henne att äta bättre är att sluta bry dig om vad hon äter. Laga maten, låt henne äta av det hon vill, sitt tillsammans och ha en trevlig stund. Då kommer matlusten på köpet så småningom!

Sen får man ju ibland faktiskt offra sig och laga två rätter om man nödvändigtvis vill äta nått som barnet verkligen inte gillar. Tex hatade jag en viss fiskgratäng som liten, min mamma och pappa gillade den, jag fick fiskpinnar och potatis när de ville äta den rätten osv. Jag och barnen älskar blodpudding, maken hatar det så då får han annan mat. Finns inget egenvärde i att lära sina barn att plåga i sig mat de inte tycker om!
  • Kattdamen

Hon tycker alltså inte om kött. Låt henne slippa det då.

Låt henne äta det hon tycker, och tvinga inte i henne köttet.

En kopp te, tack.
  • konkelbär

Något som få faktiskt känner till är att man inte behöver äta protein dagligen. Några gånger i veckan räcker, så att din dotter ratar köttet 2-3 gånger i veckan är faktiskt ingen katastrof rent näringsmässigt.

• Little Ms Chatterbox

TS, vad är ert mål? Att hon blir en allätare och accepterar att äta det ni bestämmer? Att hon ses som ett väluppfostrat barn som inte skämmer ut sina föräldrar inför andra? Att hon blir mätt? Att hon inte förstör er måltid? Att hon blir mätt på näringsrik mat och verkar må psykiskt bra? Jag kan bara ge min synpunkt på den sista frågan. Ge henne det hon äter, och försök introducera annat emellanåt. Näringsmässigt sett så är det inte så stor skillnad på en lövbiff som en hemmagjord köttbulle gjord på nötfärs. Tids nog kommer hon vilja ha varierad.mat, eller så vill hon inte det. Vad gör det om hon inte vill ha blommig falukorv utan nöjer sig med skivad. Givetvis ska du inte behöva stå och låga olika mattter varje dag utan hon får finna sig i uppvärmd. Gör en riktigt stor sats köttbullar (går göra lätt i ugnen på plåt) styckinfrys och lägg över i en burk sen. Samma med köttfärssås osv... Variera en del av köttbullesatsen med att göra tex kryddjärpar eller baconlindade. Varje provsmak ska belönas, även om hon inte äter upp det. Gör ett schema med rutor, varje gång hon smakar på annan mat får hon en gladgubbe ( ) efter 5 gladgubbar får hon en peng, efter 10 går ni på McD osv.

• La Lola
    maand87 skrev 2012-03-06 15:41:08 följande:
    Jo, det vill nog alla att deras barn ska göra.
    Men nu är det som det är hos er och då får ni ju göra det bästa av situationen.

Att äta sånt man inte tycker om är helgalet anser jag.
    Men du Ts, då ska ni väl äta rotmos också? Eller vad det nu var som du inte tycxker om....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Zixi

Ah, det blir ett sista inlägg en gång till.

Jag kommer att servera kokta ägg, äggröra och omelett när min man inte är hemma för sånt gillar inte han.
    I gengäld kommer han att servera bläckfisk, musslor, oliver och mjölksyrade grönsaker när jag inte är hemma.

Och jag tåler inte gluten så det är inte ovanligt för oss att laga två måltider för att de andra ska slippa äta det glutenfria alternativet då det inte är lika gott.

2010-07-20 3040/50
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.