• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • maand87

ja kan äta rotmos om jag blir bjuden på det hemma hos mamma eller vart de nu ska vara. det har jag lärt mig. tycker att det viktigaste är att hon smakar och sen kan hon spotta ut sen kan hon pilla i sin mat eller vad hon vill göra. att hon kan äta sig mätt på mackor mm är jue ett smidigt sätt man kanske skulle låta henne göra de. de verkar hon jue vilja äta .

• La Lola
    maand87 skrev 2012-03-06 15:50:55 följande:
    ja kan äta rotmos om jag blir bjuden på det hemma hos mamma eller vart de nu ska vara. det har jag lärt mig. tycker att det viktigaste är att hon smakar och sen kan hon spotta ut sen kan hon pilla i sin mat eller vad hon vill göra. att hon kan äta sig mätt på mackor mm är jue ett smidigt sätt man kanske skulle låta henne göra de. de verkar hon jue vilja äta .
    Ja många äter rejäla mackor med nyttiga pålägg på istället för middag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lavish

Men kan ni inte bara ha nog med annan mat än kött på bordet, tex potatis och grönsaker, så får hon äta det istället och skippa köttet när ni äter köttbit? Tror inte det hjälper att pressa henne, hon har ju låst sig.

• M C

Jag kan tala om att jag äter fan inte pannkakor, blodpudding, rotmos o fläsklägg, kokt kött m dillsås och bönor i alla former.

Jag är inte udda, äter det mesta precis som de flesta gör. Men grejen är att jag inte tycker om just de här maträtterna, några av dem får mig faktiskt att må illa.

Varför antar du att din dotter är såvärst olik mig och alla andra i det här?     

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Hasselnöt
    maand87 skrev 2012-03-06 15:50:55 följande:
    Du kanske ska äta pölsa och surströmming varje dag. och stekta fårtestiklar. Känns det okej för dig?
  • Enter Sandman

Min son kunde inte äta helt kött när han var liten och än idag så är det svårt, trots att han är vuxen.
    Men när han var barn så bara växte köttet i munnen på honom, han fick aldrig ner det, istället gav det honom kväljningar.
    Jag vet inte, men jag misstänker att hans svalg var lite för trångt helt enkelt.

Jag tycker att det är bra om barnen lär sig tycka om olika sorters mat, och vill gärna att dom smakar.
    Men jag tror inte på tvång runt mat, aldrig.
    Det skapar bara en ångestsituation runt maten, mat ska vara trivsam och naturligt. 
    En positiv känsla och inte ett maktmedel vare sig för barn eller vuxen.

Så ts, jag tvingade aldrig min son, jag gav honom aldrig reprimander eller konsekvenser.
    Eftersom jag visste hur svårt han hade det med helt kött så lagade jag då till några köttbullar samtidigt som jag lagade övriga maten.
    Det är gjort på ett kick och så vet jag att jag slipper bråk och tårar runt matbordet.
    Sen var min son förstås väldigt välkommen att smaka det hela köttet, men det ville jag locka fram och aldrig tvinga fram. 

Det är mitt tips, välj dina strider och låt din dotter äta det hon kan/vill äta.
    Gör inte måltiden till ett slagfält.                 

• M C
    Hasselnöt skrev 2012-03-06 16:02:13 följande:
    Du kanske ska äta pölsa och surströmming varje dag. och stekta fårtestiklar. Känns det okej för dig?

Mmmm... På alla tre. Fast testiklar är godare i tomatsås.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Mad  as  snow

Att äta det som bjuds tror jag på, i den meningen att jag ogillar föräldrar som springer runt och servar sina barn när dessa fått för sig att de inte gillar något. När ingenting duger och föräldrarna springer upp och lagar två nya rätter, eller när det har beställts pizza och ungen surar och får något annat (trots att det var exakt den pizzan den ville ha) och så vidare. Det är en sak. Men då handlar det ju om att man lagar mat som hela familjen gillar, där man kanske tillsammans faktiskt har bestämt vad man ska äta. Varför kan inte en 6-åring vara med om dessa beslut? Jag fullkomligt avskyr inlagd frukt och ingefära, och det finns inte en chans att min man skulle servera mig detta och vilja att jag åt upp det. Att smaka på exakt allt är inte heller något jag ägnar mig åt. Jag väljer själv vad jag vill stoppa i min egen mun och i min egen kropp. Det är ett oerhört grundläggande frivilligt val som varje människa ska få göra.

Så detta med att man måste smaka på allt tror jag är fullkomligt idiotiskt. Och om ett barn verkligen, verkligen inte gillar något - och alltså inte matvägrar på grund av övertrötthet, trots eller bara pin kiv - så finns det väl ingen anledning att tvinga barnet att äta? Jag är helt övertygad om att det är så man lägger grunden för framtida mat- och ätstörningar. 

• Lite Av Varje

Men jisses! Man kan inte tvinga någon att äta kött. De dagar när ni har sådant kött hon inte tycker om kan ni kompensera med annat som innehåller det man behöver. Kolla lite vegetarianmat och sådant.

• Hasselnöt
    M C skrev 2012-03-06 16:03:30 följande:
    Mmmm... På alla tre. Fast testiklar är godare i tomatsås.
    Du ska äta bruna bönor med grisfötter i dillsås. Det är något du får lov att äta.
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.