Inlägg från: Anonym (Läs upp dig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läs upp dig!)

Vill testa drogerna

Queenie70 skrev 2012-04-02 19:03:59 följande:
    Den "insikten" är ju dock högst personlig just för mig, och gör varken till eller ifrån när jag möter människor som är fast i ett missbruk som renderat dem förlust, av hälsa, familj, bostad och frihet. Hävdar med bestämhet att just mina personliga erfarenheter är helt irrelevanta i sammanhanget, och att man som yrkesutövare alltid måste penetrera just individens erfarenheter, upplevelser och expertkunskap om SIG SJÄLVA för att på nåt vis kunna hjälpa individen att hitta nyckeln till att komma ur sitt missbruk.
    Lätt för dig att säga som har prövat.

Dock med TS frågeställning och vill ha en förståelse om vad som är lockande, så är det högst relevant att veta.
    Annars kommer man inte ha den insikten, väldigt enkelt som ni gör till nått svårt.

Sen de fåtal som missbrukar ska inte få diktera villkoren för resten som vill bestämma över sin kropp.
    Dricka bensin får vi göra, men ha skoj i någon timme är ajjjjabajjja, väldigt lustig värld vi lever i.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 19:15:03 följande:
    Du drar helt ogrundade slutsatser som passar in i ditt resonemang. Det får stå för dig. Om jag skulle säga att jag testad LSD 15 gånger, men ändå inte fått nån revolutionerande insikt skulle du då ta mig på allvar eller fortsätta förlöjliga mina åsikter? Din första méning visar tydligt på att det är dig helt främmande att det inte är så att alla som testar droger ser nåt slags "ljus" och plötsligt får massa insikter som du upplever dig få. Du verkar faktiskt helt insnöad på att du tror dit sitta på nån slags sanning som man inte kan nå, om man inte har testat olika sorters droger ett visst antal gånger.

Bara av nyfikenhet, vilka slags droger och hur många gånger ska man ha testat/använt för att få ha en åsikt? Bara så jag vet liksom...Och så att TS vet vad hon måste göra för att uppnå denna högre nivå¨av insikt? 
    Haha, då vet vi att du hade ljugit.
    Alternativt så hade du blivit lurad hela 15ggr Skrikandes

De flesta droger funkar första gången, dock cannabis kan det dröja några gånger innan det funkar.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 20:06:27 följande:
    Jag har inte testat LSD överhuvudtaget, det var bara ett exempel och en fråga om vad och hur mycket man ska "testa" innan man har rätt att ha en åsikt.

Personligen tror jag att man kan ha både kunskap och en åsikt utan att så mycket ha luktat på en cannabisplanta.  
    Nä, du har inte, men du tog det exemplet.
    Och hade du påstått att du inte fått någon som helst insikt i din tripp, så vet vi med säkerhet det varit en lögn.
    Sen kan man diskutera vilken nivå du tog till trippen, för det finns ett antal nivåer.

ja, du kan har åsikter och kunskap om cannabis, dock endast akademiska som som aldrig kan mätas med egen erfarenhet.
    Sen att du tillhörde de som inte rökade par ggr så du fick känna på hur cannabis är.
    Vilket är tragiskt pga du har kan säga du har rökt, men har inte en susning om nått mer än så.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Queenie70 skrev 2012-04-02 20:15:29 följande:
    Fast fortfarande har du inte nån susning om vad jag har för erfarenheter eftersom jag inte väljer att dela med mig av dessa i detalj. Tragiskt är nog snarare att du fortfarande tror att din personliga erfarenhet av nåt är lika som alla andras.
    Min personliga erfarenhet är att cannabis funkade direkt för mig.
    Och vet att en del får konsumera cannabis par gånger för det ska funka.
    Så hur får du ihop det att mina personliga erfarenheter ska vara något universalt är en riktig gåta om hur kom fram till det.

LSD, går inte undkomma, men såklart tar du en microdos av vad en normal svag dos är, ja såklart man inte kommer känna nått.
    Men då ter sig det som drog upplevelse rätt meningslöst.
    Det är som att man ska säga man ska pröva alkohol, så tar man sig ett glas seven up.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 21:43:32 följande:
    Ok, här har vi en som är nykter och drogfri sedan några år och en som har testat droger, båda förespråkar att man Ej bör testa droger i onödan.

Sedan har vi två som knarkar för att det är kul och som anser att alla borde testa någon gång!

Har jag förstått det hela rätt?
    Har aldrig tagit cannabis för det är kul, så gör ett nytt försök.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Valaine skrev 2012-04-02 22:17:46 följande:
    Absolut! Just den biten ångrar jag inte. Jag har fått uppleva något som man som vid sidan av någon som missbrukar aldrig kommer förstå. Jag trodde aldrig att man kunde tycka att något som kändes så fantastiskt i kropp och sinne kunde vara så förödande, och trots det kunde en kick vara så mycket mer värd än människorna runtom en.

Jag förstår hur mycket drogerna ställer om i huvudet på en nu i efterhand, något jag inte såg då (jag har varit ren i 16 månader snart). Man blir helt personlighetsförändrat och det enda livet går ut på är att tänka på droger, hur man ska få tag på dem, bruka dem, få andra att tro att man är deras vänner så man kan göra dem till medmissbrukare (dels för att tjäna pengar på dem och dels för att inte vara ensam i sitt missbruk). Sen, måste man HELA TIDEN försvara sitt missbruk, det blir man en mästare på.

Jag ångrar som sagt att det gick så långt att jag började missbruka, men jag har ju fått uppleva båda sidor av detta och det tycker jag i sig är en fantastisk upplevelse att kunna förstå dessa, ofta trasiga själars beteende och val. Så nu är jag lite inne och spånar på om jag vill bli beroendeterapeut! :) 
    Vi som inte missbrukar då, varför ska vi straffas för du inte kan hantera det för?
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Valaine skrev 2012-04-02 22:31:35 följande:
    Straffas? Vad snackar du om? 
    Det är ju så det är idag, vi som sköter vårt drog användande straffas och så skyller de på ditt gamla leverne.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 23:30:17 följande:
    Nä nu får ni fan ge er ni som bor i lalalala land!

Ni sitter och hugger och kan inte föra en jämn diskussion utan att behöva sparka men direkt någon säger något som passar er då skiner ni upp. Fy fan vad lågt ribban ligger..

Hur många av brukarna tror ni egentligen mår innerligt bra av sitt hobbyknarkande? Ni försvara bara er rätt att fly verkligheten.

Enda gången knark ska vara legalt är vid behov. Jag ser inget fel i att ge människor med altros, muskelsjukdomar, ADHD och vad fan det nu kan vara, en hjälpande hand. Men att uppmuntra folk som inte behöver droger till att knarka är fanimig skam på torra land.
    Fly verkligheten?
    Jag nyttjar inte ens cannabis för ha skoj, och definitivt inte fly verkligheten.

Dock finns det ett problem att du inbillar det enbart handlar om verklighetsflykt, tar man en öl eller något glas vin.
    Så handlar inte det om verklighetsflykt, inte heller en krogrunda behöver betyda nått sånt.
    Och tro detta är per automatik för andra droger, så finns det saker som du uppenbarligen inte har tagit in än.

Sen har ingen uppmuntran existerat, dock har frågan besvarats att man visst kan finna fördelar om att veta om hur drogen känns i sin egen kropp.
    TS ställde en fråga som är en mycket bra fråga, som svarats på flera gånger.
    Sen att du har så svårt att acceptera svaret och argumenten är ju beklagligt, ja för dig då.

Faktum kvarstår, det man lärs sig i detta kommer vara värdefull erfarenhet, dock inte avgörande för kunna sköta sitt jobb på ett adekvat sätt eller inte.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 00:52:24 följande:
    Ok, så vad kallar du det då? Självmedicinering? Det är samma sak, du flyr Din verklighet.
    Nja, det behöver ju det inte vara, som du vet(kan man hoppas), så har cannabis mycket stor medicinska användningsområden.
    Och genom att självmedicinera ADHD som cannabis är mycket effektiv emot, är svårt att kalla verklighetsflykt.
    Om nu du inte anser att om man medicinerar bort ADHD så är det verklighetsflykt, men såklart tänker du så.
    Så kan man undra hur det står till med dig.
    Skulle ju betyda att man ska ha ont, för tar man bort det onda genom självmedicinering så är det en verklighetsflykt Skrikandes
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 01:11:00 följande:
    Av vilken anledning du nyttjar cannabis har jag ingen aning om och det måste du väl ändå hålla med om att det r ganska svårt att föra en full debatt med någon som inte tar bladet från mun.

Alkohol, är det vad vi diskuterar nu? Du verkar hoppa som det passar dig.

Sedan mottalar du dig så in i absurdum att jag bara skulle behöva kopiera nedre halvan av din text för att bevisa min poäng.
    Använder det mot smärta.
    Sen vadå bladet från munnen, menar du att du frågat om vad jag använder cannabis för och inte svarat?

Hoppar som det passar mig, nä, jag i princip bara diskuterat ut perspektivet cannabis.
    Även om andra droger har kommit upp.

Om det är nått som är oklart för dig, så kan jag förklarar mig närmare, mottalar mig det gör inte.
    Det är nog bara du som inte förstått vad jag har skrivit.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 01:40:54 följande:
    Nej, jag menar att du efterfrågar svar och vetskap från mig vilken jag omöjligen kan besitta då du ej förtäljt detta.
    Vad är det för något du är ute efter i vetenskap?
    Kan tyvärr bara tillhandahålla om cannabis, men antar cannabis inte är så roligt eftersom vetenskapen  håller med om cannabisens bra medicinska egenskaper.
    Även en hel del statistik.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 02:40:25 följande:
    Kan du slappna av om vi säger att du inte flyr din verklighet utan att du förändrar den? Känns det mindre skrämmande och stigmatiserat då?

Varför frågar du och ger svar i samma mening? Du gör det mycket svårt att dela, men det kanske är så du vill ha det?

Jag ska ge dig ett svar och en reflektion över mina tankar ändå.
    Jag har flytt så länge jag kan minnas. Idag så kämpar jag för att vara här. Jag vill uppleva det största ruset av allt, att känna livet på riktigt.
    Vid ett par få tillfällen så har jag känt mig hög på livet, det är de tillfällena som gör att jag hänger kvar idag. När man får uppleva den känslan man hade som barn, av fjärillar i magen, kärlek och en total sinnesfrid. Då är jag här, på riktigt. Men, jag är även här när ångesten biter så jävla hårt att det känns som om inälvorna ska pressas ur varenda hålighet i kroppen och när det känns som om nerverna ligger utanpå kroppen. När man vill spy ut sig själv i ett svart hål för att aldrig komma tillbaks, då är jag här, i min verklighet.

Verklighetsflykt för mig behöver inte vara något negativt. För den som har ont så kan det vara ett alternativ. Men för mig som enbart borde gå på Metamina och ett eller ett annat ångestdämpande så är det inte ett alternativ då det klipper bort den enda möjligheten jag har till att leva med mig själv, i mig själv. För även om jag är en alldeles ypperlig människa när jag stoppar i mig "normaliserande" mediciner så försvinner möjligheten för mig att kunna utöva det enda jag är bra på, skapandet. Det lyfter dessutom fram sidor hos mig själv som jag känner mindre för. Min Asperger tar dessutom över och det är icke önskvärt.

Innan jag introducerades till droger så mådde jag bra, väldigt bra och med droger så blev jag bättre, mer ordnad och mindre ångest. Tyvärr så lyckades jag aldrig hålla någon balans i det hela och det urartade i rena knark frossan, vilket sedmera är det enda jag ångrar. Den delen i mitt missbruk behöver verkligen ingen uppleva.

Nej, jag håller fast vid vad jag sagt hela tiden. Låt folk som lever i okunskap om droger göra det och låt dem som behöver dem nyttja dess egenskaper efter bästa förmåga.

Jag hoppas att ni har den goda smaken att vara schyssta kring det faktum att jag är ett bokstavsbarn:)
    Som en pitbull så säger du det bara handlar om verklighets flykt, ska man så hårdra det som du gör det.
    Så är allt verklighetsflykt man gör, läser en bok, knappar inlägg på ett forum och så vidare och så vidare.
    Känns nästan att det är livsviktigt för dig om denna "verklighetsflykt".

För min del vet jag inte vad verklighetsflykten kommer in, jag äter lite cannabis sen går jag lägger mig.
    Och mycket sällan vaknar jag med rus.

Så berätta gärna för mig vart min verklighetsflykt är, eller är det att jag ska vakna 50ggr på en natt som gäller annars lurar jag verkligheten.
    kanske dom som tar blodtrycksmedicin ska sluta ta denna, annars förvränger dom sin verklighet.
    Eller varför inte du när värmen kommer så får man inte ta allergimediciner, för gör man det så flyr man sin verklighet.

Eller kanske om jag helt plötsligt köper en påse räkor och äter som jag ALDRIG gör annars så är det verklighetsflykt.
    Titta på bio eller en film i soffan, är en verklighetsflykt.

Dock i slut ändan gäller det bara ha lite skoj, sen om det är droger eller en god bok man inmundigar är mindre intressant.
    Blir bara intressant när man överdriver så det påverkar negativt på livet som man ska se över om det är roligt längre.
    Men som tur är det bara ett mindre antal svagare människor rent psykiskt som trillar dit.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 14:32:41 följande:
    Fast du verkar inte ha läst ett enda ord jag skrivit, kom tillbaks när du gjort det eller så håller du helt ärligt tyst.

Har nyss förklarat(både en och två gånger) att jag är högst liberal till droger för dem som använder det som en medicin. Trots att det inte ens är det som diskuteras i TS!

Sätt dig ned, och l ä s! Du kanske upptäcker både ett och ett annat.
    Varför, du försöker ju med nonsens, att allt handlar om verklighetsflykt.
    Kanske för dig, men som vanligt är det en liten bubbla som skall diktera hur det ser ut för resten av världen.

Verklighetsflykt Skrikandes
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Anonym (aha) skrev 2012-04-03 15:46:55 följande:
    Fast nu känns det så bakåtsträvande att jag faktiskt får nog.

Att inte kunna passera gå gör inget spel, tyvärr..

Jag tycker det har vart trevligt att diskutera, men när hela diskussionen avstannar pga en endaste formulering och där åsikter lämnas vid för våg tack vare en rättshaveristisk tolkning av ord, då är det inte roligt längre.

Nej, lycka till damer och herrar.

Hoppas TS har fått sig en funderare dock.
    Såklart vill man applicera sin egen lilla värld på resten som brukar droger, så förstår jag att det blir en chock för dig.
    Och att du bäst tar och drar dig ur diskussionen, för allt vi verkar stå i konflikt om vad du inbillar om hur de flesta använder droger.

Sen är det du som satt "verklighetsflykt" i sten, tyvärr så funkar det inte så för mig på nått sätt.
    Vill jag ha verklighetsflykt, så tittar jag på scifi och vill jag ha skoj så tar jag mig någon öl eller ett glas vin.
    Och vill jag sova en hel natt när jag har ont, så tar jag mig lite cannabis.
    Kan inte vara enklare än så Solig
  • Anonym (Läs upp dig!)
    saarvitossan skrev 2012-04-07 06:30:55 följande:
    Som anhörig till en heroinist blir jag bara förbannad på dig ts. Skatta dig lycklig som aldrig har fallit för att testa.
    Men vad har en heroinist med att TS att göra?
  • Anonym (Läs upp dig!)
    saarvitossan skrev 2012-04-07 14:32:48 följande:
    Hon får det att låta som en barnlek. Hon vill förstå ruset säger hon, för att kunna hjälpa bättre. Varför vill hon inte prova på hemlösheten? Hur det är att vara beroende? Blir äcklad av detta alltså.
    Du drar fel likhetstecken här, som att ta en öl och äcklas av det pga det finns alkoholister.
    Droger skall hanteras med respekt, men det är inget märkvärdigt med dom som så.

Sen varför ska hon pröva på hemlöshet för?
    Eller kanske hon redan testat, rätt ointressant att dra upp här dock.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    MikNis skrev 2012-04-07 19:23:08 följande:
    Du borde sätta dig in i varför folk väljer att ta droger.

Prata med dina patienter, om deras bakgrund och varför de började.

Det är ju helt omöjligt att ta reda på.
    En del vill självmedicinera psykiska problem, då oftast med cannabis.
    En del vill ha lite skoj och tar sig en drog.
    En del tycker alkohol är äckligt.
    En del vill ha en verklighetsflykt pga deras liv har varit kantat med svåra problem.

Dock så är allra flesta som tar droger, gör det ENDAST för ha lite skoj och inget mer.
  • Anonym (Läs upp dig!)
    Minne00 skrev 2012-04-07 22:17:47 följande:
    Åh, kära nån, så en tråd kan spåra ur!
    Ja, jag är TS, jag hade hoppats att någon som hade testat hade lust att dela med sig men ... det är tydligen roligare med påhopp om hur olämplig jag är...

Hoppas att tråden kan få dö ut här!

Fick en fin fin utbildning genom länsnykterhetsförbundet!

Tack för mig!       
    Din frågan var inte formulerad på ett bra sätt, därav svaren.
    Vill du ha drog/tripprapporter så följ Micken1973´s länk, den kommer ge dig bäst insikt om hur droger är UTAN att själv konsumera dom.
Svar på tråden Vill testa drogerna