• Anonym (töntig)

Jag skäms för att gå i mina glasögon

Jag vet att det här är ett jätte (!) larvigt problem, men jag har fått glasögon för pga att jag är närsynt, dock inte så att jag är "blind", utan det är mer att jag inte ser detaljer/suddigt på långt håll. När jag kör måste jag ha glasögon. Skulle vilja gå oftare med glasögonen eftersom det är så skönt när man slipper kisa och inte se ansikten m.m, men jag tycker jag ser så töntig och konstgjord ut i glasögon! Det känns som de döljer mina ögon som jag tycker utstrålar mycket annars... Vet inte om det beror på att jag ha tjocka bågar och ganska små glas, men jag har en ansiktsform som gör att jag inte passar i mycket....

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Jag skäms för att gå i mina glasögon
  • Fröken Löken

Jag hatar oxå mina glasögon... Känner mig hur töntig som helst!
    Har använt linser i många år men nu är det hej och good Bye med det då mitt brytningsfel är för stort... :(
    Funderar på operation, men är rädd att det ska gå snett! :/
    Men jag måste ju ha glasögonen för att kunna se så... Jag tror ingen annan reagerar speciellt mycket på det men jag förstår PRECIS hur du känner dig!! :)

• Fia 28
    Fröken Löken skrev 2012-03-09 12:30:43 följande:
    Jag hatar oxå mina glasögon... Känner mig hur töntig som helst!
    Har använt linser i många år men nu är det hej och good Bye med det då mitt brytningsfel är för stort... :(
    Funderar på operation, men är rädd att det ska gå snett! :/
    Men jag måste ju ha glasögonen för att kunna se så... Jag tror ingen annan reagerar speciellt mycket på det men jag förstår PRECIS hur du känner dig!! :)
    Lite nyfiken. Var går gränsen för vad linser klarar av för brytningsfel?
    Vissa dagar hatar jag också mina glasögon, eller inte glasögonen i sej, men det faktum att de klämmer bakom öronen. Skulle de gå att klistra fast på näsan utam skalmar så sku det va perfekt =).
  • Anonym (töntig)

Tack för alla era svar. Jag skulle aldrig våga göra en operation i nuläget, det är inte värt risken då jag inte har jätte dålig syn, men skulle jag nästan vara blind utan glasögon skulle det vara en annan sak :)

Gick till optikern idag och bokade en tid för en undersökning för att få linser, ska dit på måndag. Blev dock väldigt nervös av att hon sa "vi släpper inte ut någon härifrån med linser förens vi kan se att personen kan hantera dom", det är ju skit jobbigt och sitta där och pröva FRAMFÖR dom, kommer bli nervös ju! Hur lång tid brukar det ta innan man fattar/kan?

Jag kanske är jätte korkad men jag fattar verkligen inte det här med kostnaden för linser, optikern sa "ett paket kostar runt *sa en summa*, och började prata med massa siffror och sa sedan mitt i allt "men du behöver två paket. Förklara för mig nu, hur mycket kan jag räkna med att det kommer kosta? Tänkte köpa månadslinser eller daglinser. Att beställa från internet är INGET alternativ (omöjligt för mig, vill inte gå in närmare på det).

• Anonym (töntig)
    Fia 28 skrev 2012-03-09 10:34:38 följande:
    För mej började synen ändra fortare när jag började jobba heltid (kontorsarbete), men har nog saktat ner nu igen (tur det!). Jag vet nog av flera som opererat ögonen i 35-års åldern, men då vet jag inte om det är för att synen inte stabiliserats tidigare eller om de inte haft råd tidigare.
    Vaddå varför började synen ändras för att du började jobba heltid? Har märkt att min syn också börjat bli sämre sen jag började jobba... inte mycket men ändå..
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 14:30:56 följande:
    Tack för alla era svar. Jag skulle aldrig våga göra en operation i nuläget, det är inte värt risken då jag inte har jätte dålig syn, men skulle jag nästan vara blind utan glasögon skulle det vara en annan sak :)

Gick till optikern idag och bokade en tid för en undersökning för att få linser, ska dit på måndag. Blev dock väldigt nervös av att hon sa "vi släpper inte ut någon härifrån med linser förens vi kan se att personen kan hantera dom", det är ju skit jobbigt och sitta där och pröva FRAMFÖR dom, kommer bli nervös ju! Hur lång tid brukar det ta innan man fattar/kan?

Jag kanske är jätte korkad men jag fattar verkligen inte det här med kostnaden för linser, optikern sa "ett paket kostar runt *sa en summa*, och började prata med massa siffror och sa sedan mitt i allt "men du behöver två paket. Förklara för mig nu, hur mycket kan jag räkna med att det kommer kosta? Tänkte köpa månadslinser eller daglinser. Att beställa från internet är INGET alternativ (omöjligt för mig, vill inte gå in närmare på det).
    Dom släpper inte iväg dej förrän dom är säker på att du både kan sätta i linserna och ta ut dem. Det är nog väldigt olika hur länge det tar. För mej var det inget problem att sätta i dem, men jag hade stora problem att få ut dem. Med syrran var det precis tvärt om. Med syrran tror jag dessutom optikern gick ut och lämnade oss ifred, tog kanske 20 minuter (eller kanske tom 30min).

Har du olika styrkor på ögonen så måste du ha två förpackningar, en med styrka 1 och en med styrka 2. Vanligtvis får man inte köpa styckevis, utan måste köpa 5, 10, 30 eller 90 st, lite beroende på sort. Priser kan jag inte säga, för det varierar stort mellan märken och sorter.
  • Anonym

Jag har dygnet-runt linser. Det absolut bästa som hänt mig!

På synsam kostar startpaketet för dem runt 1000-lappen, då ingår en månads förbrukning och två undersökningar inom tolv månader.

Vad din månadskostnad blir, det beror på vilken typ av linser du får; märke, användningsområde, synfel..

• Takex

Jag har samma synfel som du, det går att leva med men skulle definitivt ha ihjäl folk om jag körde utan glasögon. Jag fick synfelet efter gymnasiet så jag avskyr också att ha mina glasögon. Dom är inte jag. Jag ser inte ut så. Jag har endast på mig mina när jag måste. På bio, när jag kör och om dom behövs i skolan. Annars aldrig. Jag tycker också dom är väldigt irriterande, stör mig på att ha något i ansiktet hela tiden. Det hade varit skönare att slippa missa folk på stan för att man inte ser osv men det är lättare att strunta i glasögon.

Linser är bara jobbigt. Man ska ha tid på morgonen att sätta in dom och sen minnas INNAN man gått och lagt sig att ta ut dom, puh. 

• Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 14:32:43 följande:
    Vaddå varför började synen ändras för att du började jobba heltid? Har märkt att min syn också börjat bli sämre sen jag började jobba... inte mycket men ändå..
    För att jag sitter nästan 8 timmar i sträck framför datorn 5 dagar i veckan. Optikern förklarade som så, att om styrkan för att kunna se på långt håll är -1, så hade -0,75 räckt på närmre håll. Alltså är styrkan lite för hög till avståndet till dataskärmen, och ögonen får anstränga sej lite mera. Bäst vore att ta pauser med jämna mellanrum och titta runtomkring på sånt på längre håll, men det glömmer jag ofta bort. Eventuellt kunde jag ha två par glasögon, alltså ett med lägre styrka till jobbet, men det blir lite väl dyrt.
  • Anonym
    Takex skrev 2012-03-09 14:39:40 följande:
    Jag har samma synfel som du, det går att leva med men skulle definitivt ha ihjäl folk om jag körde utan glasögon. Jag fick synfelet efter gymnasiet så jag avskyr också att ha mina glasögon. Dom är inte jag. Jag ser inte ut så. Jag har endast på mig mina när jag måste. På bio, när jag kör och om dom behövs i skolan. Annars aldrig. Jag tycker också dom är väldigt irriterande, stör mig på att ha något i ansiktet hela tiden. Det hade varit skönare att slippa missa folk på stan för att man inte ser osv men det är lättare att strunta i glasögon.

Linser är bara jobbigt. Man ska ha tid på morgonen att sätta in dom och sen minnas INNAN man gått och lagt sig att ta ut dom, puh. 
    Du behöver bara ta ut linserna en gång i månaden om du har dygnetrunt linser.
    (Och såklart ifall man är sjuk)
  • Takex
    Anonym skrev 2012-03-09 14:41:50 följande:
    Du behöver bara ta ut linserna en gång i månaden om du har dygnetrunt linser.
    (Och såklart ifall man är sjuk)
    Det är ju ännu värre, då har man väl glömt bort dom helt :P
Svar på tråden Jag skäms för att gå i mina glasögon