• Anonym (töntig)

Jag skäms för att gå i mina glasögon

Jag vet att det här är ett jätte (!) larvigt problem, men jag har fått glasögon för pga att jag är närsynt, dock inte så att jag är "blind", utan det är mer att jag inte ser detaljer/suddigt på långt håll. När jag kör måste jag ha glasögon. Skulle vilja gå oftare med glasögonen eftersom det är så skönt när man slipper kisa och inte se ansikten m.m, men jag tycker jag ser så töntig och konstgjord ut i glasögon! Det känns som de döljer mina ögon som jag tycker utstrålar mycket annars... Vet inte om det beror på att jag ha tjocka bågar och ganska små glas, men jag har en ansiktsform som gör att jag inte passar i mycket....

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Jag skäms för att gå i mina glasögon
  • Anonym
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:35:40 följande:
    Tack för förklaringen, men när man tar ut med tummen och pekfingret ska man inte ha långa naglar väl? så man inte river sig... i alla fall i början. Vet man/ser man vart linsen sitter, eller får man "gissa lite"?

Ska jag försöka skippa smink helt första gången hos optikern?
    Det är ju en fördel om man inte har så lång tumnagel iallafall ;) Eftersom man använder innerkanten på pekfingret så skadar inte den nageln iallafall. Jag har numera byggda naglar, men använder då även tumkanten till hjälp  istället. Lite knepigare, men man får in tekniken fort!

Man ser för det mesta en liten kant, är man osäker kan man flytta lite på linsen genom att sätta fingertoppen på och styra den lite på ögat. Då vet du precis var den sitter sen.

Jag har concealer & vattenfast mascara när jag går dit. Hade det även första gången, det viktiga är att mascaran inte fnasar ner i ögat och att man inte tar på sminket under tiden. Får man det under linsen skaver det, och man får göra om det igen (både sminkning & isättning) ;)
  • Anonym (töntig)

Då skippar jag sminket helt, typ. Det är lika bra.

Har läst att man inte bör ha kajal i "den blöta linjen" runt ögat, kan det skada ögat? :( har sminkat mig på det sättet i 10 år, vill kunna fortsätta...

• Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:45:07 följande:

Har läst att man inte bör ha kajal i "den blöta linjen" runt ögat, kan det skada ögat? :( har sminkat mig på det sättet i 10 år, vill kunna fortsätta...
    Aldrig hört att det ska vara något problem, men jag sminkar mej heller inte så.
  • Anonym (töntig)
    Fia 28 skrev 2012-03-09 15:32:19 följande:
    200 kr/månad låter nog korrekt. Priset borde inte skilja fastän du har lite olika styrkor heller, endast om du har brytningsfel. Billigaste märket vet jag tyvärr inte, tycker inte man ska satsa på det billigaste när det gällar sånt som ska in i ögonen. Linser blir dyrare än glasögon i längden, men vill man inte ha glasögon så är det ju bara så.
    Det har du nog rätt i, men jag ser ju pengarna flyga iväg framför ögonen på mig haha. Måste nog ha linser som passar i dammiga miljöer pga mitt jobb...

Så "kalaset" kommer eventuellt gå på 1200 :- + undersökning (495 första gången? Och då har jag linser i 6 månader för båda ögonen. Alltså kostar en förpackning ca 600 Låter mycket...
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:50:24 följande:
    Det har du nog rätt i, men jag ser ju pengarna flyga iväg framför ögonen på mig haha. Måste nog ha linser som passar i dammiga miljöer pga mitt jobb...

Så "kalaset" kommer eventuellt gå på 1200 :- + undersökning (495 första gången? Och då har jag linser i 6 månader för båda ögonen. Alltså kostar en förpackning ca 600 Låter mycket...
    Jag tycker nog priserna låter korrekta, men jag tycker själva undersökningen lät ganska dyrt..
    MEN menar du att du genast första gången tänker köpa månadslinser för 6 månader? Iaf då jag testade första gången fick man 4 par engångslinser att prova med om man alls får det att fungera.
  • Anonym
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 15:45:07 följande:

Man kan bara ha vissa typer av kajal på den blöta linjen. Vissa kajaler smular eller löses upp av tårarna under dagen, och kan lägga sig som en film på linsen annars. Dessutom kan kajal där kännas "skavigt" med linser.
  • Anonym (töntig)
    Fia 28 skrev 2012-03-09 15:55:08 följande:
    Jag tycker nog priserna låter korrekta, men jag tycker själva undersökningen lät ganska dyrt..
    MEN menar du att du genast första gången tänker köpa månadslinser för 6 månader? Iaf då jag testade första gången fick man 4 par engångslinser att prova med om man alls får det att fungera.
    Där jag var gör man först en undersökning där man gör allt man ska, sedan får man hem linser att pröva i en vecka, har man då ångrat sig och inte vill ha linser pga någon orsak kostar inte undersökningen alls, men vill jag beställa linser så kostar undersökningen + linserna (495 kr + 1200 kr om nu linserna kostar 600 kr/paket för 6 mån)
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 16:01:29 följande:
    Där jag var gör man först en undersökning där man gör allt man ska, sedan får man hem linser att pröva i en vecka, har man då ångrat sig och inte vill ha linser pga någon orsak kostar inte undersökningen alls, men vill jag beställa linser så kostar undersökningen + linserna (495 kr + 1200 kr om nu linserna kostar 600 kr/paket för 6 mån)
    Okej, det låter vettigt! Tänkte bara så du inte beställer linser för 1200 direkt utan att veta om du kan använda dem. Lycka till! Men ge inte upp även om det är svårt första gången.
  • Anonym (töntig)
    Fia 28 skrev 2012-03-09 16:06:18 följande:
    Okej, det låter vettigt! Tänkte bara så du inte beställer linser för 1200 direkt utan att veta om du kan använda dem. Lycka till! Men ge inte upp även om det är svårt första gången.
    Okej :) antar att man får en-dags-linser då, vet du om man automatisk måste komma tillbaka efter 1 vecka? Annars kan man använda 1 lins 2 dagar (eller är det helt idiotiskt?) och sedan gå till en annan optiker och beställa linser efter 2 veckor när lönen kommit, då slipper jag ju undersökningsavgiften, jag ber bara om "recept" på linserna...?
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 16:23:05 följande:
    Okej :) antar att man får en-dags-linser då, vet du om man automatisk måste komma tillbaka efter 1 vecka? Annars kan man använda 1 lins 2 dagar (eller är det helt idiotiskt?) och sedan gå till en annan optiker och beställa linser efter 2 veckor när lönen kommit, då slipper jag ju undersökningsavgiften, jag ber bara om "recept" på linserna...?
    Jo dom man prövar e endagslinser. jag tycker personligen att månadslinserna är lättare att hantera då de e lite större o tjockare o mindre ömtåliga. Jag vet sånna som använder endagslinser flera dar, men det e nog inget jag rekommenderar.
    Dom brukar va så fiffiga att man inte får köpa alls utan att gå på kontrollen först, så hjälper inte att gå annanstans och köpa, för dom tvingar dej på undersökning igen. Du kan säkert säga att du kommer tillbaks o köper/hämtar ut linserna om två veckor då lönen kommer, ser inget problem i det.
  • Fröken Löken

Fia 28:
    På mina linspaket står det: CYL -2,25 (vä öga) och CYL -2,75 (hö öga)
    När jag beställer på nätet är -2,75 det högsta som finns som alternativ!

Optikern sa nu när jag skaffade nya brillor att linser nig inte är att tänka på mer få det är svårt att få till en bra synskärpa.

• Anonym (töntig)
    Fia 28 skrev 2012-03-09 20:48:35 följande:
    Jo dom man prövar e endagslinser. jag tycker personligen att månadslinserna är lättare att hantera då de e lite större o tjockare o mindre ömtåliga. Jag vet sånna som använder endagslinser flera dar, men det e nog inget jag rekommenderar.
    Dom brukar va så fiffiga att man inte får köpa alls utan att gå på kontrollen först, så hjälper inte att gå annanstans och köpa, för dom tvingar dej på undersökning igen. Du kan säkert säga att du kommer tillbaks o köper/hämtar ut linserna om två veckor då lönen kommer, ser inget problem i det.
    Men jag vill ju slippa avgiften på 495 :- hehe :)

Men på så sätt är då dagslinser bekvämare eftersom de är tunnare?
  • Indianica

Det tog mig ungefär en månad att vänja mig vid mina brillor som jag fick pga en ögoninflammation. Jga tycket också att mina vackra ögon försvann och att ansiktet såg helskumt ut.

Men när jag sedan skulle börja använda linser igen, tyckte jag att jag såg "konstig" och "naken" ut i ansiktet :-/  Jag såg helt enkelt konstig ut utan glasögon och det samma sa omgivningen som knappt kände igen mig utan glasögon. Så, nu har jag alltid mina glasögon! Linser är dock bra vid vissa tillfällen tycker jag (t ex vid bad).

Vad jag vill ha sagt, är att du sannolikt vänjer dig

• Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 21:51:49 följande:

Du slipper nog inte undan den. Jag tyckte faktiskt månadslinser var bekvämare, passade mej bättre antar jag.
  • Fia 28
    Fröken Löken skrev 2012-03-09 21:13:23 följande:
    Fia 28:
    På mina linspaket står det: CYL -2,25 (vä öga) och CYL -2,75 (hö öga)
    När jag beställer på nätet är -2,75 det högsta som finns som alternativ!

Optikern sa nu när jag skaffade nya brillor att linser nig inte är att tänka på mer få det är svårt att få till en bra synskärpa.
    Okej, då har jag nog väldigt små brytningsfel numera. Men jag har tillräckligt dålig syn annars, så det räcker nog till ändå.
  • Anonym
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-09 21:51:49 följande:

Men du får ju inte ut receptet förrän du har betalat. Ska optikerna sitta och jobba gratis menar du?
  • Anonym (töntig)
    Anonym skrev 2012-03-10 08:17:24 följande:
    Men du får ju inte ut receptet förrän du har betalat. Ska optikerna sitta och jobba gratis menar du?
    Okej så det är så det funkar. Förstår vad du menar, självklart inte, men det finns en väldigt speciell anledning till varför vill slippa höga kostnader, då kanske du tänker "skippa linserna då", men jag har ett stort behov av de.
  • Anonym (töntig)

Hjälp mig nu kära ni!! Jag har fått linserna och det var mycket enklare än jag trodde, MEN jag upplever det som att jag ser sämre på nära håll med linserna på (annars ser jag inte alls speciellt dåligt på nära håll, det är mer på långt håll). Är det något fel eller är det bara i början?

• Anonym
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-13 18:03:54 följande:
    Hjälp mig nu kära ni!! Jag har fått linserna och det var mycket enklare än jag trodde, MEN jag upplever det som att jag ser sämre på nära håll med linserna på (annars ser jag inte alls speciellt dåligt på nära håll, det är mer på långt håll). Är det något fel eller är det bara i början?
    Det är mest en vanesak, i början kunde jag knappt läsa en bok med linser/glasögon på.. Nu går det jättebra.
    Antar att det beror på att man är van att anstränga ögat på ett visst sätt utan korrektion och gör det automatiskt,,
  • Fia 28
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-13 18:03:54 följande:
    Minns ju inte längre hur det var i början, men minns inte att jag hade något sånt problem, så troligen är det vanesak.
Svar på tråden Jag skäms för att gå i mina glasögon