• Anonym (töntig)

Jag skäms för att gå i mina glasögon

Jag vet att det här är ett jätte (!) larvigt problem, men jag har fått glasögon för pga att jag är närsynt, dock inte så att jag är "blind", utan det är mer att jag inte ser detaljer/suddigt på långt håll. När jag kör måste jag ha glasögon. Skulle vilja gå oftare med glasögonen eftersom det är så skönt när man slipper kisa och inte se ansikten m.m, men jag tycker jag ser så töntig och konstgjord ut i glasögon! Det känns som de döljer mina ögon som jag tycker utstrålar mycket annars... Vet inte om det beror på att jag ha tjocka bågar och ganska små glas, men jag har en ansiktsform som gör att jag inte passar i mycket....

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Jag skäms för att gå i mina glasögon
  • Coyote
    Anonym (töntig) skrev 2012-03-08 22:13:47 följande:
    Att man kan få skador på hornhinnan kanske? Det är ju ändå inte "normalt" att ha något konstgjort i ögat
    Men oj, du, det har hänt massor sen linserna kom. Om du sköter hygienen och följer de råd du får från optikern är risken för skador i princip obefintlig. Endagarslinser är väldigt tunna och lätta att bära, och hygieniska, eftersom du tar ett nytt, sterilt par varje morgon.
  • AnnaGreta 378

Har riktigt dålig syn och därför specialglas (jättetjockt) i mina glasögon. De är tunga och mina ögon förminskas jättemycket genom glasen. Jag är jätteful (verkligen jätteful) i mina glasögon.

Sedan 20 år tillbaka har jag därför använt linser på dagtid. Det finns olika slags linser (engångs, dygnslinser, veckolinser tex.) och sköter man linserna som man ska är det absolut ingen fara att använda linser.

Gå till en optiker och prova!   

• kali86

Hej!

Jo, problemet kan tyckas vara rätt larvigt men faktum är att jag är likadan! :)

Men jag har haft glasögon sedan...hm, dagis typ. Har alltid hatat dem, gör det fortfarande men är numera van.

Jag har alltid fått höra att jag passar i glasögon, det är fint på mig, osv, men jag hatar dem likförbannat!

Skaffade linser så fort jag fick råd, nånstans i tonåren. Linser är inte farligt dyrt beroende på vilka du väljer och förstör inte ögonen. Du kan alltid varva linser med glasögon och bara ha linserna när du vill vara extra fin eller whatever. Glasögon tycker jag är skönt att ha hemma, för jag behöver inte dem på nära håll, då plockar jag bara av dem.

Roligt att läsa att någon känner som jag själv gör inför glasögonen :)               

• Anonym
    Anna-Greta skrev 2012-03-08 22:18:13 följande:
    Har riktigt dålig syn och därför specialglas (jättetjockt) i mina glasögon. De är tunga och mina ögon förminskas jättemycket genom glasen. Jag är jätteful (verkligen jätteful) i mina glasögon.

Sedan 20 år tillbaka har jag därför använt linser på dagtid. Det finns olika slags linser (engångs, dygnslinser, veckolinser tex.) och sköter man linserna som man ska är det absolut ingen fara att använda linser.

Gå till en optiker och prova!   
    Det har hänt en del på glasfronten också. Min unge ser inte ens en flodhäst på 3 meters håll och vi betalar extra för att slippa de tjocka flaskbottnarna i hennes glasögon. De hon har ser helt vanliga ut
  • AnnaGreta 378
    Anonym skrev 2012-03-08 22:29:46 följande:
    Det har hänt en del på glasfronten också. Min unge ser inte ens en flodhäst på 3 meters håll och vi betalar extra för att slippa de tjocka flaskbottnarna i hennes glasögon. De hon har ser helt vanliga ut

Mina är helt nya. Specialbeställda. Dyra. Tyvärr är min syn riktigt dålig.
  • Sanningsdan

Jag var närsynt, -5.25, och alltid haft linser som skavde och glasögon jag inte trivdes i. För fyra år sedan så tog jag ett lån och opererade ögonen. Så himla bra beslut!

Från ena dagen till den andra så var allt det där tjorvet borta. Inget mer torra ögon, linsvätskor som alltid skulle packas med, glasögon som störde, leta linser på badrumsgolvet, nattblindhet osv. Värt varenda öre!

• Fia 28

Jag har haft glasögon sedan jag var 12 år. Först hade jag endast glasögonen på lektionerna i skolan, men tror det var på nian som jag började störa mej på att aldrig känna igen folk på längre håll och började ha dem hela tiden. Sen körde jag med linser i några år (månadslinser), men nu har jag haft endast glasögon dom senaste fem åren (kan inte längre ha linser pga torra ögon). Det är helt klart en vanesak. Varje gång jag byter glasögon så ser jag inget annat än bågarna i nån vecka innan man vant sej igen. Hittar man bara en bra modell, så passar de allra flesta i glasögon. Det är ju inte heller bra att anstränga ögonen och kisa hela tiden.
    De flesta optiker har så man får pröva ett par engångs linser gratis, så du kan ju alltid testa! Linser skadar inte så länge man sköter om dem.

• Fia 28
    Sanningsdan skrev 2012-03-09 08:53:01 följande:
    Jag var närsynt, -5.25, och alltid haft linser som skavde och glasögon jag inte trivdes i. För fyra år sedan så tog jag ett lån och opererade ögonen. Så himla bra beslut!

Från ena dagen till den andra så var allt det där tjorvet borta. Inget mer torra ögon, linsvätskor som alltid skulle packas med, glasögon som störde, leta linser på badrumsgolvet, nattblindhet osv. Värt varenda öre!
    Om min syn bara stabiliseras så ska jag också satsa på operation!
  • Sanningsdan

@Fia 28: Det var därför jag fick vänta med på oxå. Jag var drygt 35 innan synen stabiliserats så pass att jag kunde operera men tror det är ovanligt att det dröjer så länge?

• Fia 28
    Sanningsdan skrev 2012-03-09 09:26:04 följande:
    @Fia 28: Det var därför jag fick vänta med på oxå. Jag var drygt 35 innan synen stabiliserats så pass att jag kunde operera men tror det är ovanligt att det dröjer så länge?
    För mej började synen ändra fortare när jag började jobba heltid (kontorsarbete), men har nog saktat ner nu igen (tur det!). Jag vet nog av flera som opererat ögonen i 35-års åldern, men då vet jag inte om det är för att synen inte stabiliserats tidigare eller om de inte haft råd tidigare.
Svar på tråden Jag skäms för att gå i mina glasögon