• Erik76

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Vi vill låna 75 000 kr som blancolån eller bottenlån på villan. Vi ska ha pengarna till att renovera huset men jag börjar ifrågasätta om det är möjligt för ett hushåll att låna några % på huset då man är arbetslös och sambon har bet anmärkning. Vi har relativt goda inkomster men ändå kan vi inte låna pengar i någon särskild utsträckning.

Våra förutsättningar är: 

Jag f. 1976 

inkomst som anställd:              lön 59000 kr f. skatt.

Inkomst historik:                        Årsinkomst >500 000 kr sedan 2003

Fastighet1:                                    hus 1,75 mkr. Belånat 45%, hyrs ut och går med vinst.

Fastighet2:                                    hus 2,1 mkr, belånat 70%.

Övriga lån:                                     blancolån 96 tkr, bilavbetalning 41 tkr.

”hake”:                                           1. Arbetslös sedan 111101

Inkomstförsäkring och a-kassa 32 400 kr/mån 111101-130430.

2. Arbetat i Danmark senaste åren.

sambo f. 1980

inkomst som anställd:              lön 15000 kr f. skatt.

Inkomst som mammaled.      15 500 kr/mån (SGI 240 tkr)

Inkomst historik:                        Årsinkomst >150 000 senaste 3 åren.

Fastigheter:                                  inga

Övriga lån:                                     blancolån 97 tkr.

”hake”:                                           2 st bet anm CSN försvinner om 1 år, 2 mån.

Jag har kämpat med alla banker på marknaden allt från personliga möten hos Swedbank till SMS lån hos Folkia och inte någonstans får jag låna så mycket som 1 kr och min sambo får låna småbelopp lite här och var.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-09 14:18
    Vi kan inte spara något på ung. 5 mån då vi ligger back med 2 räkningar.

Polisböter för bruten spärrlinje. 16 000 kr.

Extra skatt pga felaktigt ifylld blankett skatt från Danmark efter personligt möte hos Skatteverket. 35 000 kr.
  • Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?
  • Erik76
    Haffsorkestern skrev 2012-03-10 23:18:42 följande:
    Varför snor du min fråga för. Kom på egna istället. Oskyldig
    haha skönt att slippa om det som tråden gällde ett tag. Vilken pärla som snor frågorna också
  • Erik76
    Haffsorkestern skrev 2012-03-10 23:13:13 följande:
    TS, jag fattar fortfarande inte syftet med tråden. Du har sökt överallt säger du, alla säger Nej. Vad vill du? Att någon här ska ge dig ett lån själva eller?

Men jag ska hjälpa dig ändå.

Här: www.finansportalen.se/laan.htm
    Får du nej på dessa ställen är det tvärkört.  

Ja det var det jag ville undersöka om det går att få lån som arbetslös. Jag tycker nog vi kan klara av 6-700 i kostnad till och sedan som bottenlån 170 kr/mån på lång sikt för dessa 75 000 kr.
  • Ebba Caroline

Hade ni inte tre barn? För då är bb 3 745, då fattas det 1 154

• Haffsorkestern
    Erik76 skrev 2012-03-10 23:34:42 följande:
    Ja det var det jag ville undersöka om det går att få lån som arbetslös. Jag tycker nog vi kan klara av 6-700 i kostnad till och sedan som bottenlån 170 kr/mån på lång sikt för dessa 75 000 kr.
    Jag googlade lån med betalningsanmärkning. 
    Men var så god för att jag gjorde jobbet åt dig. Flört 
  • Erik76

Ebba Caroline skrev 2012-03-10 23:35:52 följande:
    Hade ni inte tre barn? För då är bb 3 745, då fattas det 1 154

Erik76 skrev 2012-03-10 23:31:26 följande:
    Barnbidraget är just 2600 beroende på vår situation med att inte ha dem alla hela tiden.

• Ebba Caroline

I inlägg 67 är barnbidragen inkluderade i summan 47 3ookr, vilket stämmer med uträkningen. Men i 88 är de helt plötsligt inte inräknade i den 47 300kr. Och från att ha en inkomst på 32 400 till 34 200kr. Inte undra på att det blir rörigt när du slänger med sifror...

• Erik76

På sidan lanakuten.se finns en kategori banker man kan gå till när de vanliga bankerna inte beviljar som då beviljar lån enklare mot att räntan är högre.

Det är 3% av huslånet vi ska låna ytterligare så räntan kan få vara lite högre något år och räntan blir ändå totalt i stort sett samma på huset.

Jag ringde upp samtliga dessa och frågade om jag eller min sambo kunde låna och fick besked att vi inte kan låna 75000 kr som vi vill. Endast 2 st 15 000 kr lån är möjliga totalt för vårt hushåll. Och det var inte ens säkert bara att det fanns inget omedelbart hinder för dessa 2 st 15 000 kr som det finns överallt annars.

Jag f. 1976 arbetslös, hemvändande från Dk:
    1) 75 000 kr bottenlån med villan som säkerhet utöver befintliga bottenlån ---NEJ--- PLUSLÅN, THORN, LENDO, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN,FREEDOM FINANCE,MEDDELANDELÅN. Genomgående motiv för NEJ: Kvar att leva på kalkyl går ej ihop då a-kassa inte utgör inkomst.
    2) 75 000 kr blancolån ---NEJ--- PLUSLÅN, THORN, LENDO, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN,FREEDOM FINANCE,MEDDELANDELÅN. Genomgående motiv för NEJ: Kvar att leva på kalkyl går ej ihop då a-kassa inte utgör inkomst.
    3) 15 000 blancolån ---NEJ--- PLUSLÅN, THORN, LENDO, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN,FREEDOM FINANCE,MEDDELANDELÅN. Genomgående motiv för NEJ: Svensk inkomsthistorik saknas

Hon f. 1980 2 inaktiva bet anm CSN 2 år gamla
    1) 75 000 kr bottenlån med villan som säkerhet utöver befintliga bottenlån ---NEJ--- PLUSLÅN, THORN, LENDO, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN,FREEDOM FINANCE,MEDDELANDELÅN. Genomgående motiv för NEJ: Kvar att leva på kalkyl går ej ihop då inkomst är för låg för min sambo.
    2) 75 000 kr blancolån ---NEJ--- PLUSLÅN, THORN, LENDO, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN,FREEDOM FINANCE,MEDDELANDELÅN. Genomgående motiv för NEJ: Kvar att leva på kalkyl går ej ihop då inkomst är för låg för min sambo.
    3) 15 000 blancolån ---NEJ--- PLUSLÅN, THORN, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN ,MEDDELANDELÅN. ---JA--- LENDO, FREEDOM FINANCE Genomgående motiv för NEJ: Lånar ej ut annat än villalån till de med anmärkning, större belopp och med kvar att leva på kalkyl som måste gå ihop för min sambo. 

• Erik76
    Ebba Caroline skrev 2012-03-10 23:43:21 följande:
    I inlägg 67 är barnbidragen inkluderade i summan 47 3ookr, vilket stämmer med uträkningen. Men i 88 är de helt plötsligt inte inräknade i den 47 300kr. Och från att ha en inkomst på 32 400 till 34 200kr. Inte undra på att det blir rörigt när du slänger med sifror...
    det är fortfarande bara du som inte får ihop siffrorna? Vad ska du ha dem till anyways? Du verkar inte behöva dem för att analyser aoch dra några slutsatser i vilket fall som helst.
  • Erik76
    Haffsorkestern skrev 2012-03-10 23:13:13 följande:
    TS, jag fattar fortfarande inte syftet med tråden. Du har sökt överallt säger du, alla säger Nej. Vad vill du? Att någon här ska ge dig ett lån själva eller?

Men jag ska hjälpa dig ändå.

Här: www.finansportalen.se/laan.htm
    Får du nej på dessa ställen är det tvärkört.  

det var en bra början. dessvärre har jag också kollat och det finns inga möjligheter för oss verkar det som. Ingen vill låna ut till en som är arbetslös.
  • Ebba Caroline

Försöker bara förstå hur man måste ha ett lån på 75 000kr med de inkomsterna.

Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?