• Erik76

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Vi vill låna 75 000 kr som blancolån eller bottenlån på villan. Vi ska ha pengarna till att renovera huset men jag börjar ifrågasätta om det är möjligt för ett hushåll att låna några % på huset då man är arbetslös och sambon har bet anmärkning. Vi har relativt goda inkomster men ändå kan vi inte låna pengar i någon särskild utsträckning.

Våra förutsättningar är: 

Jag f. 1976 

inkomst som anställd:              lön 59000 kr f. skatt.

Inkomst historik:                        Årsinkomst >500 000 kr sedan 2003

Fastighet1:                                    hus 1,75 mkr. Belånat 45%, hyrs ut och går med vinst.

Fastighet2:                                    hus 2,1 mkr, belånat 70%.

Övriga lån:                                     blancolån 96 tkr, bilavbetalning 41 tkr.

”hake”:                                           1. Arbetslös sedan 111101

Inkomstförsäkring och a-kassa 32 400 kr/mån 111101-130430.

2. Arbetat i Danmark senaste åren.

sambo f. 1980

inkomst som anställd:              lön 15000 kr f. skatt.

Inkomst som mammaled.      15 500 kr/mån (SGI 240 tkr)

Inkomst historik:                        Årsinkomst >150 000 senaste 3 åren.

Fastigheter:                                  inga

Övriga lån:                                     blancolån 97 tkr.

”hake”:                                           2 st bet anm CSN försvinner om 1 år, 2 mån.

Jag har kämpat med alla banker på marknaden allt från personliga möten hos Swedbank till SMS lån hos Folkia och inte någonstans får jag låna så mycket som 1 kr och min sambo får låna småbelopp lite här och var.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-09 14:18
    Vi kan inte spara något på ung. 5 mån då vi ligger back med 2 räkningar.

Polisböter för bruten spärrlinje. 16 000 kr.

Extra skatt pga felaktigt ifylld blankett skatt från Danmark efter personligt möte hos Skatteverket. 35 000 kr.
  • Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?
  • Svardh
    Ebba Caroline skrev 2012-03-10 23:35:52 följande:
    Hade ni inte tre barn? För då är bb 3 745, då fattas det 1 154
    Han har svarat på den att dom har 2600 kr då dom inte har barnen hela tiden...
    Mirva skrev 2012-03-10 23:56:53 följande:
    Bara jag som får lyxfällanvibbar?
    Ebba Caroline skrev 2012-03-11 00:01:51 följande:
    Nej, får med lyxfällanvidbbar. TS, ni kan inte renovera nu eftersom ni uppenbarligen inte har ekonomi till det just nu!
    Jag skrev det på sidan 7 tror jag också att jag får sådana vibbar om Lyxfällanvarning!

Nej men allvarligt om ca 5 månader så har ni ju betalat av Polisen och Skatteverket (var det va?) och då har ni ju ändå 11200 mer i månaden kvar... Om ni inte lägger in mer pengar på alla krediter som ni verkar ha (PLUSLÅN, THORN, LENDO, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN,FREEDOM FINANCE,MEDDELANDELÅN) Får ni bort dom här så snabbt som möjligt så kommer ju ekonomin bli mycket bättre om typ 1 år, då kan ni säkert göra en massa saker då! Men med så många kreditbelåningar så förstår jag att ni inte får ett lån på 75,000 kr... Skulle jag ha en sådan inkomst som ni har och så mycket lån, så skulle mitt prio ett vara att få bort alla lånen så snabbt som möjligt och leva på ett minimum,,, Fatta vilka räntor ni måste ha per månad...
  • Erik76
    Svardh skrev 2012-03-11 00:23:28 följande:
    Han har svarat på den att dom har 2600 kr då dom inte har barnen hela tiden...

Jag skrev det på sidan 7 tror jag också att jag får sådana vibbar om Lyxfällanvarning!

Nej men allvarligt om ca 5 månader så har ni ju betalat av Polisen och Skatteverket (var det va?) och då har ni ju ändå 11200 mer i månaden kvar... Om ni inte lägger in mer pengar på alla krediter som ni verkar ha (PLUSLÅN, THORN, LENDO, EXPRESSKREDIT, BLUESTEP, KREDIT365,LEASY,MARGINALEN,FREEDOM FINANCE,MEDDELANDELÅN) Får ni bort dom här så snabbt som möjligt så kommer ju ekonomin bli mycket bättre om typ 1 år, då kan ni säkert göra en massa saker då! Men med så många kreditbelåningar så förstår jag att ni inte får ett lån på 75,000 kr... Skulle jag ha en sådan inkomst som ni har och så mycket lån, så skulle mitt prio ett vara att få bort alla lånen så snabbt som möjligt och leva på ett minimum,,, Fatta vilka räntor ni måste ha per månad...
    Ja vi har en sammanlagd räntekostnad på blanco lånen på 1 325 kr/mån eller 928 kr efter skatt. Om det varit bottenlån hade räntan varit 340 kr efter skatteavdrag så vi förlorar kan man säga 600 kr/mån pga detta.

Vi har inte så många. Den listan du anger var de jag kollade med igår på tfn om vi kunde låna 75 000 kr, se mer i det inlägget där jag kollade alla möjligheter med de som fanns i listan med banker då man har svårt att få lån.  
  • Chianti

TS, som flera sagt, lyxfällan. Ni verkar inte ha kontroll över er ekonomi. Vanligt folk får inte prickar hos fogden, skulder hos polisen och skattemyndigheten, blir arbetslösa och råkar köpa ett hus som ska renoveras och inte har klart för sig hur renoveringen ska finansieras.

Kanske ni ska ta en funderare på er inställning till er ekonomi. Med tanke å att ni verkar ha möjlighet att tjäna bra så verkar det ju onödigt att ligga å gränsen hela tiden.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Vinterankan

Eftersom att ni går hemma båda två och inte vill skjuta på renoveringen så kanske ni kan renovera själva istället? Vi håller på och bygger hus och gör jättemycket själva trots att vi båda heltidsarbetar, vi har ett barn och ett till på väg. Vi är inte snickare utan vanliga akademiker. Jag är bra på att snoka reda på hur alla moment ska utföras (sedan är jag rätt värdelös på att utföra dom) men min sambo är rätt händig så han kan utföra sakerna enligt mina instruktioner. Genom att göra på det sättet blir det inga stora utgifter heller utan några tusenlappar här och några tusenlappar där. I snitt 10 000 i månaden men då har vi ju i princip byggt ett helt hus så då blir det ju större poster till snickare ibland också. 

T.ex. renovering av badrummet så är det ju lätt gjort att riva ut allting. Flytspackling lejde vi ut, tätskikt gjorde vi själva då det är väldigt lätt att göra med foliesystem (och vi har fotodokumentation som vi kunnat visa för besiktningman och om vi ska sälja) och sedan har vi tagit in en kille som kaklat.

Och så får man inte ha så bråttom utan ta det i den takt det tar. Vi har bott i huset i drygt ett år och har 2 rum och ett duschrum kvar. Vi skulle utan problem kunna låna mer pengar på huset men vi har satt en gräns på 4 miljoner och den ska vi inte överstiga så då får vi anpassa oss efter det. Precis som ni borde anpassa er efter de inkomster och utgifter som ni har nu. 

• Svardh
    Erik76 skrev 2012-03-11 00:30:40 följande:
    Ja vi har en sammanlagd räntekostnad på blanco lånen på 1 325 kr/mån eller 928 kr efter skatt. Om det varit bottenlån hade räntan varit 340 kr efter skatteavdrag så vi förlorar kan man säga 600 kr/mån pga detta.

Vi har inte så många. Den listan du anger var de jag kollade med igår på tfn om vi kunde låna 75 000 kr, se mer i det inlägget där jag kollade alla möjligheter med de som fanns i listan med banker då man har svårt att få lån.  
    Okej TS då missförstod jag er där, trodde det var såna krediter som ni redan hade... Men som sagt, så fort ni fått bord dom där 51000 kronorna så har ni ju pengar att ta till renovering lite pö om pö...
  • Erik76
    Chianti skrev 2012-03-11 08:07:54 följande:
    TS, som flera sagt, lyxfällan. Ni verkar inte ha kontroll över er ekonomi. Vanligt folk får inte prickar hos fogden, skulder hos polisen och skattemyndigheten, blir arbetslösa och råkar köpa ett hus som ska renoveras och inte har klart för sig hur renoveringen ska finansieras.

Kanske ni ska ta en funderare på er inställning till er ekonomi. Med tanke å att ni verkar ha möjlighet att tjäna bra så verkar det ju onödigt att ligga å gränsen hela tiden.
    Man räknar med att 20-30% av svenskar får betalningsanmärkning och polisböter ligger jag under snittet på mina 16 år och 50000 mil. 2 fartböter  + denna specialare.
    Skatteverket var en blankett jag och min sambo besökte Skatteverket för att förvissa oss om att det blev rätt men vi skulle gjort på ett annat sätt och nu gick inte transaktionen att backa och vi förlorade 30 000 kr. På mitt arbete var 40 kvar av 110 när jag började för 4 år sen och de flesta blev arbetslösa en tid.

Låter detta som saker som inte kan hända "vanligt folk"   som du skriver? vilka saker då inget av dem?

• Erik76

Ikväll kl 23:50 ringer hon polisen och säger att hon vill åka hem till sin mamma med barnet några dagar och är rädd för att jag ska hindra henne. Polisen anländer tillsammans med hennes mor och syster och frågar mig varför jag förbjudit henne att åka dit. Jag förklarade att hon sagt vid matbordet att hon ville åka bort en vecka och att jag inte skulle få träffa min son, att de skulle vara hos sin mamma. Jag sa spontant nä jag vill inte va av med honom så länge.

Så jag fick berätta för polismannen och kvinnan att det går bra att hon åker dit några dagar och att jag inte hindrat dem eller så. Jag sa bara att jag inte ville det men det är ju inte jag som bestämmer det.  Hon talade också om för mig, sin mor, syster och polisen att hon nu också vill skiljas och sen åkte de alla.

Innan idag har hon talat med min mor i telefon och bedyrat att hon inte längre vill skiljas som hon sa vid förra PMSen söndagen för 4 veckor sedan. Då ångrade hon sig och ville vara tillsammans igen efter några timmar. Den här gången ångrade hon sig och ville skiljas precis som för 4 veckor sen.

• MrsC74

Ursäkta vad är det här för skämt? Vad har sista inlägget med tråden att göra TS?

• Erik76

Jag vet inte säkert om det har något att göra egentligen men kan konstatera att det där lånet visst uteblev och när det stod klart drog sambon och tog barna med sig hem till mamma, eskorterandes av polis.

Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?