• Erik76

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Vi vill låna 75 000 kr som blancolån eller bottenlån på villan. Vi ska ha pengarna till att renovera huset men jag börjar ifrågasätta om det är möjligt för ett hushåll att låna några % på huset då man är arbetslös och sambon har bet anmärkning. Vi har relativt goda inkomster men ändå kan vi inte låna pengar i någon särskild utsträckning.

Våra förutsättningar är: 

Jag f. 1976 

inkomst som anställd:              lön 59000 kr f. skatt.

Inkomst historik:                        Årsinkomst >500 000 kr sedan 2003

Fastighet1:                                    hus 1,75 mkr. Belånat 45%, hyrs ut och går med vinst.

Fastighet2:                                    hus 2,1 mkr, belånat 70%.

Övriga lån:                                     blancolån 96 tkr, bilavbetalning 41 tkr.

”hake”:                                           1. Arbetslös sedan 111101

Inkomstförsäkring och a-kassa 32 400 kr/mån 111101-130430.

2. Arbetat i Danmark senaste åren.

sambo f. 1980

inkomst som anställd:              lön 15000 kr f. skatt.

Inkomst som mammaled.      15 500 kr/mån (SGI 240 tkr)

Inkomst historik:                        Årsinkomst >150 000 senaste 3 åren.

Fastigheter:                                  inga

Övriga lån:                                     blancolån 97 tkr.

”hake”:                                           2 st bet anm CSN försvinner om 1 år, 2 mån.

Jag har kämpat med alla banker på marknaden allt från personliga möten hos Swedbank till SMS lån hos Folkia och inte någonstans får jag låna så mycket som 1 kr och min sambo får låna småbelopp lite här och var.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-09 14:18
    Vi kan inte spara något på ung. 5 mån då vi ligger back med 2 räkningar.

Polisböter för bruten spärrlinje. 16 000 kr.

Extra skatt pga felaktigt ifylld blankett skatt från Danmark efter personligt möte hos Skatteverket. 35 000 kr.
  • Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?
  • Ebba Caroline
    jesus666 skrev 2012-03-10 18:16:00 följande:
    jag jobbar utomlands, ingen taxerad inkomst i sverige på flera år, jag fick då låna nästan en miljon utan problem.. Fick även lånet trots att jag var ny kund i banken samt att jag faktiskt saknade giltig legitimation FörvånadFast jag har inga betalningsanmärkningar, kanske det som gör hela skillnaden..

Och vad man ahr för förutsättningar att kunna betala tillbaka lånet. TS har stora utgifter.
  • Erik76
    jesus666 skrev 2012-03-10 18:16:00 följande:
    jag jobbar utomlands, ingen taxerad inkomst i sverige på flera år, jag fick då låna nästan en miljon utan problem.. Fick även lånet trots att jag var ny kund i banken samt att jag faktiskt saknade giltig legitimation FörvånadFast jag har inga betalningsanmärkningar, kanske det som gör hela skillnaden..

anmärkningar har inte jag heller. Hade du jobb när du fick lånet?
  • Erik76
    Ebba Caroline skrev 2012-03-10 18:25:04 följande:

Och vad man ahr för förutsättningar att kunna betala tillbaka lånet. TS har stora utgifter.

vaddå för utgifter? transport 3000 kr? mat 7000?
  • Svardh
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:06:45 följande:
    För att vi inte vill vänta.

Vet inte exakt, har inte funderat så mycket på varför det är så. Det har inte funnits så mycket anledning att ifrågasätta varför vi vill renoverra nu.
    Båda går ju hemma och ser allt som ska göras dagligen så det är en anledning. Jag bryr mig inte så oerhört men det kan vara skönt att få undan det och få det fint och sedan vinner vi som jag ser det ingenting på att vänta.

Fast nu verkar det ju som vi måste vänta.

För att vi inte vill vänta, ibland så får man väll skjuta upp vissa saker, i detta fall renoveringen...
  • Erik76
    Ebba Caroline skrev 2012-03-10 18:10:38 följande:

Har man itne pengar/ekonomi till att renovera så får man helt enkelt vänta tills man får pegnar/ekonomi till det.

menar du det generellt?

Tror du inte
    1)  folk lånar till en renovering blanco lån 
    2) gör renoveringen
    3) gör en ny värdering
    4) får ett nytt bottenlån, något förhöjt.

Det är så det går till på marknaden     
  • Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:25:55 följande:

vaddå för utgifter? transport 3000 kr? mat 7000?
    Ni har 27 000kr i utgifter och enda verka ni bränna bränna nästan bortåt 40 000kr/månad... Inget sparande eller nåt. Så ja ni har stpra utgifter plus två räknignar ni ligger efter med. Som ni dessutom har lånt till för kunna betala.
  • Ebba Caroline
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:27:39 följande:

menar du det generellt?

Tror du inte
    2) gör renoveringen
    3) gör en ny värdering

Ja om man får lån ja, då kan man renovera. Ni får inget lån av banken och har inte ekonomi själva till att renovera. Vilket ni borde ha med de inkomsterna.
  • jesus666
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:25:07 följande:
    anmärkningar har inte jag heller. Hade du jobb när du fick lånet?
    givetvis.
  • Kajee
    Erik76 skrev 2012-03-10 18:27:39 följande:

menar du det generellt?

Tror du inte
    2) gör renoveringen
    3) gör en ny värdering

Men "att ha pengar till att renovera" innebär att man får låna i såna fall (för alla dom som inte sitter med flertalet tusenlappar på banken). Och nu verkar det inte bli så i ert fall.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svardh
    Ebba Caroline skrev 2012-03-10 18:30:10 följande:
    Ja om man får lån ja, då kan man renovera. Ni får inget lån av banken och har inte ekonomi själva till att renovera. Vilket ni borde ha med de inkomsterna.
    Håller fullständigt med, har man en sådan bra inkomst som ni ändå har, och då har en hel del pengar kvar, då ser man väll till att lägga upp så man kan betala av mera i månaden på dom sakerna ni ligger efter med, så får ni efter några månader ännu bättre med pengar kvar och kan då lägga undan typ 10.000 i några månader så har ni ju pengar till renoveringen... Ni låter som ett fall för Lyxfällan måste jag säga så ni lär er något om pengar!!!
Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?