• Erik76

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?

Vi vill låna 75 000 kr som blancolån eller bottenlån på villan. Vi ska ha pengarna till att renovera huset men jag börjar ifrågasätta om det är möjligt för ett hushåll att låna några % på huset då man är arbetslös och sambon har bet anmärkning. Vi har relativt goda inkomster men ändå kan vi inte låna pengar i någon särskild utsträckning.

Våra förutsättningar är: 

Jag f. 1976 

inkomst som anställd:              lön 59000 kr f. skatt.

Inkomst historik:                        Årsinkomst >500 000 kr sedan 2003

Fastighet1:                                    hus 1,75 mkr. Belånat 45%, hyrs ut och går med vinst.

Fastighet2:                                    hus 2,1 mkr, belånat 70%.

Övriga lån:                                     blancolån 96 tkr, bilavbetalning 41 tkr.

”hake”:                                           1. Arbetslös sedan 111101

Inkomstförsäkring och a-kassa 32 400 kr/mån 111101-130430.

2. Arbetat i Danmark senaste åren.

sambo f. 1980

inkomst som anställd:              lön 15000 kr f. skatt.

Inkomst som mammaled.      15 500 kr/mån (SGI 240 tkr)

Inkomst historik:                        Årsinkomst >150 000 senaste 3 åren.

Fastigheter:                                  inga

Övriga lån:                                     blancolån 97 tkr.

”hake”:                                           2 st bet anm CSN försvinner om 1 år, 2 mån.

Jag har kämpat med alla banker på marknaden allt från personliga möten hos Swedbank till SMS lån hos Folkia och inte någonstans får jag låna så mycket som 1 kr och min sambo får låna småbelopp lite här och var.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-09 14:18
    Vi kan inte spara något på ung. 5 mån då vi ligger back med 2 räkningar.

Polisböter för bruten spärrlinje. 16 000 kr.

Extra skatt pga felaktigt ifylld blankett skatt från Danmark efter personligt möte hos Skatteverket. 35 000 kr.
  • Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?
  • Ebba Caroline

Sedan är det rätt logiskt att de inte vill låna ut till arbetslösa eftersom de inte har inkomst att betala lånet med. Banken saknar då en säkerhet.

• Haffsorkestern
    Erik76 skrev 2012-03-10 23:47:19 följande:
    På sidan lanakuten.se finns en kategori banker man kan gå till när de vanliga bankerna inte beviljar som då beviljar lån enklare mot att räntan är högre.
    /.../
    Ok. Ni har frågat på dessa ställen som man kan få lån när vanliga banker sagt nej.
    Ni har fått nej där också.
    Det är totalkört, såvida ni inte hittar en privat långivare, och det lär ni inte få på FL i alla fall.

Det som återstår är att spara.
    Man kan inte få allt på en gång. Renovera när ni har råd. Man dör inte av att inte ha en sprillans ny altan. 
  • Mirva
    Ebba Caroline skrev 2012-03-10 23:49:58 följande:
    Försöker bara förstå hur man måste ha ett lån på 75 000kr med de inkomsterna.
    Precis, fattar inte jag heller. Då kan man väl vänta nåt år med renoveringen eller renovera vartefter.
  • Erik76
    Ebba Caroline skrev 2012-03-10 23:49:58 följande:
    Försöker bara förstå hur man måste ha ett lån på 75 000kr med de inkomsterna.
    därför att vi har inga pengar nu. Vi la in 250 000 kr som konatntinsats i huset och vi vill renovera nu.
  • Mirva
    Haffsorkestern skrev 2012-03-10 23:53:50 följande:
    Ok. Ni har frågat på dessa ställen som man kan få lån när vanliga banker sagt nej.
    Ni har fått nej där också.
    Det är totalkört, såvida ni inte hittar en privat långivare, och det lär ni inte få på FL i alla fall.

Det som återstår är att spara.
    Man kan inte få allt på en gång. Renovera när ni har råd. Man dör inte av att inte ha en sprillans ny altan. 
    Bara jag som får lyxfällanvibbar?
  • Ebba Caroline

Nej, får med lyxfällanvidbbar. TS, ni kan inte renovera nu eftersom ni uppenbarligen inte har ekonomi till det just nu!

• Erik76
    Mirva skrev 2012-03-10 23:56:53 följande:
    Bara jag som får lyxfällanvibbar?
    Det passar inte oss. Vi ska renovera nu. Om det trots allt är omöjligt att få lån som arbetslös får vi såklart låta bli att låna och dra ner på renoveringsplanerna i någon mån.
  • Ebba Caroline

Och hur ska ni kunna renovera om ni inte får låna? Uppenbarligen klarar ni ju inte av att renovera om ni inte får låna, vilket är lite märkligt med en inkomst på nästan 50 000kr och utgifter på inte ens hälften...

• Erik76
    Ebba Caroline skrev 2012-03-11 00:07:50 följande:
    Och hur ska ni kunna renovera om ni inte får låna? Uppenbarligen klarar ni ju inte av att renovera om ni inte får låna, vilket är lite märkligt med en inkomst på nästan 50 000kr och utgifter på inte ens hälften...

Vi får se. Tanken var att låna 75 tkr och då hade vi en plan. Det var det lånet jag hade i åtanke med tråden och frågan var om det gick att låna som arbetslös.

Om detta nu inte går för vi tänka om. Det har inte så mycket med tråden att göra hur vi går vidare och vi har ingen plan B men kan ju sätta oss ner en stund och göra en om vi tycker det är roligt.
  • Erik76
    Ebba Caroline skrev 2012-03-11 00:07:50 följande:
    Utgifterna är i verkligheten 41tkr per mån mars-juli sedan 31 tkr. se tidigare inlägg ovan.
Svar på tråden Har inkomst 47 300 kr/mån efter skatt och vill låna 75 000 kr och. Går det för arbetslös hemvändare med sambo med bet anm?