• äralltupptaget

IVF Umeå

Halloj får man vara med på ett hörn ?

Är från Luleå och kommer väl att få åka till Umeå för IVF. Vi ska på ett möte i mitten på januari för mer info.
    Har tidigare ätit pergotime 6 ggr men ingen bejbis av det :( Har PCOS ,

Hur lång tid fick ni vänta ?
    Hur var personalen?
    Hur gick allt till?
    Hur många försök har man inom norr/västerbotten ?
    Har hört att man får ha ett max bim, hur mycket är det på ?

• äralltupptaget
    Äppelkaka skrev 2013-01-11 10:23:45 följande:
    Välkommen hit

Vi fick vänta max 3 månader innan första besöket i Umeå.

Personalen är trevliga och väldigt proffesionella tycker jag. De daltar inte med en men ger en det bemötande man behöver och vill ha i en sådan här situation.

Hur det går till tar lite för lång tid att beskriva och det beror ju också på vilken metod man använder. de har en besrkivning på hemsidan som kan vara bra att läsa igenom

Jag tror att ni har som vi i västernorrland, dvs 1 försök plus ev frysförsök

BMI har jag ingen aning om vad det är för gräns, tyvärr.

EEJ: Stort gratits till ett pickande hjärta! förstår att det kan vara en lättnad att det inte är två för jag önskar själv inte heller tvillingar just för alla komplikationer som kan följa med det.
    hur lång tid kan man räkna totalt ? dvs, möten, äggplock insättning osv...
    Är det på Umeås universitetssjukhus-hemsida ?
  • äralltupptaget

Jag bor i Luleå och går privat , betyder det att jag kommer få göra detta i Skellefteå , läste nämligen på den där sidan ni har länkat till ..

Vi står ännu inte i en IVF kö, vi ska på möte med läkaren den 18 jan, för att prata om hur vi går vidare med utredningen.
    Jag slutade med p-piller 2010 , fick inte tillbaka min mens fören 7-8 månader efter det, gick upp i vikt, fick ingen ägglossning, mensen var oregelbunden som f*n. Tror jag hade mens 2 ggr under 2011 :(
    Fick ingen hjälp eftersom vi inte försökt i 1-1.5 år .. så det var bara att vänta.
    Sedan fick vi prova pergotime, första gången en enkeldos som inte gav ett skit. Sedan tog jag dubbeldoser och 5-6 gångerna fick jga enligt blodprover ägglossning men det tog sig inte heller....
    Sedan fick mannen lämna spermaprov och det såg jättefint ut.. det var skönt att veta iaf.
    Fick inte ta fler doser av pergotime utan vi ska gå vidare.. och jag antar att det kommer bli IVF

Jag har PCOS om jag inte skrev det innan :)

Denna IVF klinik i Umeå, som är privat, är det den enda eller har Landstinget en enhet också?

• äralltupptaget
    drömmer om ett barn skrev 2013-01-12 19:52:37 följande:
    äralltupptaget: Missförstod dig, trodde det var infomöte för IVF ni skulle till i mitten på månaden. Umeå är närmaste stad för er där man gör IVF och dom tar både emot landstingsfinansierat och privat. Ultraljud och blodprov gör man på hemmaplan.

Vad tråkigt att det inte har gått vägen trots upprepade behandlingar med pergotime.. Många med PCO/PCO-S har blivit gravida med hjälp av IVF så ge inte upp hoppet!
    ingen fara ,jag kanske inte skrev så tydligt heller :)
    Jag är med i lite olika forum här på FL och några som inte fått plus på pergotime har fått prova sprutor, som dom har resulterat bättre än tabletter, ( inte ivf)  Är det någon här som har provat det ?

Ang Kliniken i Umeå, är det gratis det första försöket ( landstinget betalar)  , eller måste man betala själv ?

• äralltupptaget

jag googlade fsh stimulering, och det är det min läkare har pratat om!

Är det någon här som har provat det ?

Har läst lite forum att det brukar var alite mer "drag" i dessa sprutor än i pergotime-tabletterna.

Något jag däremot blir lite fundersam över är att, jag har haft ägglossning dom 2 sista gångerna men ändå tog det sig inte.. vad kan det betyda ?
    Jag har inte blivit spolad eller något, utan jag har "bara" fått komma på flera VUL och blodprover när jag käkat pergotime

mammaidamaria-  vad kostade allt ? tog ni ett paket med 3 försök eller hoppades ni på det bästa och tog bara ett ? :)

• äralltupptaget

kom på en sak...  om man köper 3 försök men lyckas på 1:a, är dom andra gångerna förbrukade eller kan man använda dom i framtiden till eventuella syskon ?

Jockelina. 9 IVF ?? hoppas verkliegn det tar denna gången, vilken stark människa du måste vara som klarar av så många gånger utan att bryta ihop, det är ett av mina problem att jag blir lätt knäckt :(

• äralltupptaget

en liten fråga här bara...
    Har någon kört med enbart sprutor för att få resultat, och vad fick ni för resultat..? Innan ni tog dom iom IVF

Har läst lite om en "ägglossningsspruta" hur funkar den ? Tar man den själv, var tar man den gör det ont.. ?

• äralltupptaget
    EEJ skrev 2013-01-14 09:11:27 följande:

Jag har en vän som kört med låg dos Puregon för att få ägglossning, jag gissar att det är sprutmetoden som jämförs med Pergotime. Ägglossningsprutan tar man själv i magen och är som en Diabetesspruta och känns ingenting om du frågar mig. Det kan svida till lite när man sprutar in vätskan men inte mer än så. Sprutan är doserad för en gång så det gå knappt att misslyckas.
    gick det bättre för henne med sprutan ( dvs blev hon gravid ) ?
    Antar att hon först fick prova pergotime ...

• äralltupptaget
    Nektar skrev 2013-01-14 17:48:37 följande:
    Hej! Jag har också PCO-S och en drös med Pergokurer bakom mig innan jag fick remiss till IVF (har ett försök bakom mig). Dem har aldrig nämnt sprutmetoden för mig istället för Pergotime, jag har dock läst lite om att det ska finnas en. Tror att vi med PCO-S skulle kunna få tokmånga blåsor av sprutmetoden och att de då skulle behöva göra flera vul för att kontrollera detta (= dyrt). Jag tog en väldigt låg dos av sprutorna i samband med IVF och kan tänka mig att jag inte hade fått 1-2 äggblåsor med den mildare sprutmetoden utan betydligt fler. Kanske är det därför de ofta går från Pergotime till IVF. Men vill du fortsätta med andra alternativ innan IVF så fråga lite mer om den!

Vårt2012: Vad innebär det, att du har en blasto sparad i frysen för FET? Är det FET ni ska göra nu på ett embryo? Eller har ni satsat på ett nytt ET? Kan man göra så föresten att man gör sitt gratisförsök med ET och sen sparar ett gratis frysförsök medan man går direkt på att betala för typ ett 3-pack? 

Alla: Hur är det där med finansieringen egentligen. Jag menar om vi nu gör ett FET och, om alla övriga överlever, har 6 st blasto kvar. Kan vi då välja att göra ett och ett FET tills dem är slut? Vad kostar ett enskilt FET? Är det bättre att köpa ett 3-pack med minst 2 färskförsök?

Alla: Finns det någon som skulle kunna förklara vilka mediciner och på vilken cd som vad sker i ett stimulerat FET? Sitter och ska avgöra om jag ska framkalla en blödning med Provera eller vänta på en eventuell egen blödning innan FET. Vore bra för planeringen att veta bättre, fick inte så tydliga besked från kliniken idag.

Drömmer om ett barn och Mirage: Håller tummarna för att Menopur ger er en bättre skörd av ägg. Men framför allt att ni får några av riktigt bra kvalitet!           
    Min läkare berättade om "sprut-metoden" när jag hade ätit 3 kurer pergo utan resultat, enligt henne var det en "starkare" medicin att försöka med ( eller hur man nu ska uttrycka sig )
    Men hon sa även, so, du skrev, att det krävs mycket undersökningar men det har jag inget emot, det fick jag göra under pergo-kurerna också ( vul flera gånger samt blodprov )
    Jag har kommit upp i högkostnadsskyddet så jag behöver inte betala något för VUL :)
    Men även om jag skulle få göra det så skulle det vara värt det :)

Jag ska till läkaren på fredag är så nervös vad hon ska säga, samtidigt som det ska bli skönt att komma ett steg närmare en bejbis :)
  • äralltupptaget
    Nektar skrev 2013-01-15 12:21:46 följande:
    Jag menade att det både var dyrt för dig och för kliniken. Fast sprutor är såklart billigare än en IVF!

Skönt att få ha gjort så många kontroller under tiden med Pergo, jag fick endast göra blodprov för att fastställa trolig ägglossning. Hade hemskt gärna vela se hur det stod till med slemhinnan också via vul! Tror inte den var så tjock nämligen om jag utgår ifrån blödningarna, men kliniken motsade sig denna farhåga...

Hoppas du får köra igång snarast oavsett metod!

Oj, 4 st! Alltså 75 % som inte överlevde upptiningen...Men för vissa funkar det ju på första. Håller tummarna för era 2 att något av dem klarar sig och ser perfekt ut! :)
    Välkommen!
    Är det i Umeå du ska göra ditt FET? 
    Görs vulet alltid på cd 11 i Umeå? Läkaren jag pratade med var vikarie och osäker på om det skedde på dag 8,9, 10 eller 11 i Umeå.   

aa joo, det är klart att det kan / blir dyrt för kliniken med VUl-testerna.
    Jag gick på drygt 2-3 vul när jag provade pergotime, för att se så att man inte blev överstimulerad osv.. dom 2 den sista gången gick jag äta dom utan undersökningar eller blodprov.
    den näst sista gången jag käkade pergo så fick jag en fin slemmhinna så det lät bra, men det blev ändå inget.. suck,,

Svar på tråden IVF Umeå