• äralltupptaget

IVF Umeå

aa okey..

Ja jag har haft bra slemmhinna när jag käkat pergo, mannen har bra spermier enligt spermatest, 
    Dom har inte riktigt fått fram varför vi inte får barn, det enda dom inte har "kollat upp"är äggledarna, dvs om" ägget inte klarar av att vandra upp " som läkaren sa.
    Så då antar jag att jag bara får sätta in ett ägg.
    Jag är 33 och min man är 38 år.

• äralltupptaget

en fråga.. när ni har blivit kallade till första mötet, är det långt till själva behandlingen då, eller kör man igång direkt  efter det mötet.
    Jag antar att man lägger upp en " plan" hur själva  IVFandet ska gå till, vilka mediciner man ska ta osv.., eller ?

• äralltupptaget

hur exakt går ett ÄP till ? Har hört att man får komma dit, väga mäta sig , sedan är det bara hoppa  upp i stolen och köra.  Är det så?

Drömmer om ett barn:  gjorde det ont när du gjorde ÄP ?

Sedan har jag en fråga.. när man har varit på ÄP så verkar dom direkt se vilka ägg som är bra /dåliga.
    Sedan så "odlas" dessa tillsammans med sperma, men när får man veta när dom ska sättas in, får man en tid efter ÄP eller blir det som " vi ringer när dom är klara" så får man sätta sig i bilen i panik och åka ner..
    Nu har vi inte jättelångt till Umeå, 30 mil, men det tar ändå sin lilla tid.. och jag antar att dom inte har dygnet runt-öppet ;)
    Hur länge tar det innan dom kan säga att nu har vi ett perfekt befruktat ägg som vi kan sätta in igen?  har hört 3-5 dagar., stämmer det ?
    Hur länge klarar sig dessa ägg, tänkte att.. om man tex blir megasjuk och inte kan åka, men är frisk 2 dagar senare än "avtalad" tid  - inte nu för att det kommer stoppa mig ;)

• äralltupptaget

Jennyz - åh vilken bra information du gav! Tack så jättemycket!!!
    En fråga bara om nålen i armen , får man den i armen eller på handen ?

Låter som att ÄP brukar vara på morgonen eftersom man inte får äta något annat än flytande ? eller ?
    Men om man får ÄP på en fredag , och så 2 dagar på det, det blir ju söndag.. gör dom insättning då eller får man vänta till måndag ? dvs stänger dom på helgen?

• äralltupptaget
    Mustikka skrev 2013-02-11 18:53:49 följande:
    Efter många tuffa dagar av värkar som inte ledde någonstans så kom hon till slut ut med akut kejsarsnitt.
    Vi är så lyckliga!!:)
    Det går inte att beskriva känslan! trots det jobbiga vi fick gå igenom så är allt som bortblåst när man får sitt lilla knyte i sina armar:)
    wiiii!!! Stort grattis så härligt att allt gick bra trots allt!   Gosa på !  tiden går fort!!!

• äralltupptaget

Själv fick jag iaf ett brev från läkaren idag som skrev svaren på proverna vi sist tog.
    Allt såg bra ut! ingen klamydia, ingen HIV ;)
    Ämnesomsättningen var normal.
    Sedan stod det att jag är immun not Röda hund samt att mitt AMH-värde var 10,0 , det är ett högt och bra värde.
    Någon som vet vad AMH står för ?

Så jag antar att hon skrivit eller iaf är på väg att skriva remissen så i mars kommer jag ringa för att få uppdatering om läget!  Shit jag har helt plötsligt blivit supernervös!!!!!

• äralltupptaget
    Petto 83 skrev 2013-02-15 18:10:50 följande:
    Huga!!
    Då var äggplocket över... Blev ingen rolig upplevelse denna gång. Sista sticket skadade troligtvis en nerv sen så träffade Solensten även ett kärl vilket vi blev varse om då jag skulle ställa mig upp ur stolen. En hel del blod sen en sjuk smärta i magen. Upp i stolen och in med massa instrument och medikament för att stoppa blödningen. Men 11 ägg fick vi ut så nu får vi hoppas dom myser på bra med simmarna så vi får tillbaka ett fint litet embryo på måndag el onsdag.
    Trevlig helg nu ska jag lägga mig och vila igen
    men fy fan , låter INTE trevligt! Är det Solensten som gör alla äggplock? Såg på hemsidan att det var en kvinna som gjorde äggplock.

Kul med 11 ägg! Måste känns bra att det blev många då det gjorde ont!! :)
    Hoppas det tar sig så mödan är värd ! :)
  • äralltupptaget

fråga.
    När man gör äggplock,  så blöder man väl antagligen mer eller mindre.
    Men påverkar detta äggen?  eller ?  kanske dum fråga men jag är så jäkla känslig där nere så när jag tex tar cellprov blöder jag jättelätt / mycket...

Svar på tråden IVF Umeå