• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EbbaGrön

Äggplocket gick verkligen över förväntan, tyckte inte alls det gjorde speciellt ont, men nu efteråt känns det jobbigt och konstigt i magen, som mensvärk fast värre =/

Det blev i alla fall 17 ägg och återinförandet blir på fredag efter lunch =) 

• Chan2
    EbbaGrön skrev 2012-08-22 15:45:06 följande:
    Äggplocket gick verkligen över förväntan, tyckte inte alls det gjorde speciellt ont, men nu efteråt känns det jobbigt och konstigt i magen, som mensvärk fast värre =/

Ooooh, så himla skönt att det gick bra!  Nu får du vila vila och vila Glad Tar du någon värktablett mot det onda nu då eller är de bara att härda ut som gäller?
  • EbbaGrön
    Chan2 skrev 2012-08-22 15:57:07 följande:
    Ooooh, så himla skönt att det gick bra!  Nu får du vila vila och vila Glad Tar du någon värktablett mot det onda nu då eller är de bara att härda ut som gäller?
    Ja, känns himla skönt faktiskt, var beredd på att det skulle göra fruktansvärt ont. Har tagit ledigt resten av veckan för att bara vila vila vila. 
    Sköterskan sa att man fick ta alvedon, så jag har tagit 2st.  
  • A79
    EbbaGrön skrev 2012-08-22 15:45:06 följande:

Oj!! 17 ägg var rätt många! Solig
    Skönt att det gick bra trots så många ägg!!
    Själv fick jag bara 7 st.
    Så då blir du ruvare till helgen! weeee!!!!

• mammaidamaria

Chan2: Ja precis, orgalutran är lite obehanlig att ta faktiskt. Idag har jag lite smått panik när jag ta den, jag som inte ens är spruträdd. Jag måste nog också ha mer sprutor, måste maila kliniken. För de sprutorna brukar väl vara beställningsvara?

Siri2012: Det gick bra, dock är dom väldigt små ännu, så de va svårt att säga antal osv. Ska tillbaka på Fredag. Sedan ska jag fortsätta ta 125 gonal-f samt olgalutran 0,25. Oj, det börjar närma sig för dig, att de ha hunnit bli så stora, då har du svara bra på sprutorna. Jag har ju genomgått flera behandlingar i år med högsta dos av pergotime utan ens ha ägg och såklart ägglossning så jag är kanske lite segare;) Blir spännande att se hur det ser ut på fredag. Lite jobbigt att det nog är flera sprutor kvar att ta.

EbbaGgrön: Oj, så många ägg, superbra! Lycka till och ta det lungt och vila.

• Chan2
    mammaidamaria: Jag mailade ju kliniken och fick sen ett samtal ang det så det var ju bra service att hon ringde istället för att maila ett svar. Fick veta att jag ej bör behöva fler sprutor av Orgalutranet då äggplock bör bli typ måndag.  Skönt att veta att det "bara" är 3st kvar av den obehagliga sprutan Skrattande

Sen sa hon nått som alltid är skönt att höra och det var att mitt blodprov som jag lämande i måndags såg bra ut och att även de inrapporterade blåsorna var bra... Glad
  • EbbaGrön
    A79 skrev 2012-08-22 19:19:36 följande:
    Oj!! 17 ägg var rätt många! Solig
    Skönt att det gick bra trots så många ägg!!
    Själv fick jag bara 7 st.
    Så då blir du ruvare till helgen! weeee!!!!

Hur kändes återinsättningen? Ont efteråt? Stannar man kvar då också och vilar?

Hur mådde du fram till gravtestet? Hade du någon blödning eller nåt under tiden fram till gravtestet?  Hade du många grav.symtomer? 

Är sjukt nyfiken =) 
  • Emilotta

åh vad många det är som är så nära plock och återsättning, vad spännande, håller alla tummar för er!

Jag kan också passa på att svara dig EbbaGrön: Det gjorde inte alls ont att få tillbaka och det behövs ingen smärtstillande. Man får åka hem på en gång, och med sig får man TESTET Glad som man helst av allt vill använda varje dag men tror verkligen att det är klokt att vänta till testdagen eller bara nån dag innan.

Jag blödde ingeting och har inte gjort det alls hittills och nu är jag i vecka 15. Symtomen var väldigt ont i brösten, sen tror jag inte det var nått mer speciellt. Började inte må illa tills efter jag hade testat.

Spännande imorgon!

• EbbaGrön
    Emilotta skrev 2012-08-23 16:32:39 följande:
    åh vad många det är som är så nära plock och återsättning, vad spännande, håller alla tummar för er!

Jag kan också passa på att svara dig EbbaGrön: Det gjorde inte alls ont att få tillbaka och det behövs ingen smärtstillande. Man får åka hem på en gång, och med sig får man TESTET Glad som man helst av allt vill använda varje dag men tror verkligen att det är klokt att vänta till testdagen eller bara nån dag innan.

Jag blödde ingeting och har inte gjort det alls hittills och nu är jag i vecka 15. Symtomen var väldigt ont i brösten, sen tror jag inte det var nått mer speciellt. Började inte må illa tills efter jag hade testat.

Spännande imorgon!
    Tack för ditt svar ! Ska bli spännande imorgon med insättningen =)

Grattis till din graviditet =) Gick det på första IVF-försöket eller har du gjort flera? Har ni haft en lång resa fram till plusset? Blir så glad när man hör/läser folk som blivit gravida med hjälp av IVF =)
  • A79
    EbbaGrön skrev 2012-08-23 16:10:35 följande:
    Hur kändes återinsättningen? Ont efteråt? Stannar man kvar då också och vilar?

Hur mådde du fram till gravtestet? Hade du någon blödning eller nåt under tiden fram till gravtestet?  Hade du många grav.symtomer? 

Är sjukt nyfiken =) 
    Som Emilotta kännde jag ingenting vid insättning & fick åka hem direkt.
    Ruvardagarna fram till testdagen var låååånga...
    Men jag väntade med att testa på testdagen & fusktestade ingentingSkrattande 
    Minns inte exakt vilka dagar men tror det kan vara mellan ruvardag 3-13??
    hade jag grym mensvärk & var helt säker på att jag skulle börja blöda!
    Sprang & dubbelkollade konstant!
    Fick progesterontabletter som heter lutinus som rann som kritvita flytningar hela tiden oxå!
    & när jag kännde att det kom i trosan var jag bombis på att det var blod varje gång.
    Men tillslut slutade mensvärken & jag har än idag inte fått blödning sedan insättningen Skrattande 
    Däremot har jag varit symtomfri i övrigt & vart orolig över det!!
    Då barnmorskan försökte lugna mig med att säga att jag ska vara lycklig som är gravid & mår hur bra som helst!
    Först efter vecka 18 då jag började känna sparkar har jag lugnat ner mig & börjat njuta av graviditeten!

Jag önskar dig lycka till imorrn på ET!! kramGlad