• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • mammaidamaria
    Mustikka: Jag har varit på andra ultraljudet idag och det fanns en hyffsat stor blåsa och sedan två små små, alltså inte så många. Vi hade tänkte att köra på "tre försök paketet" direkt men det känns knappt möjligt iom om det första försöket misslyckas så har vi bara två kvar och man vet ju aldrig hur dom klarar upptiningen. Efter samtal idag med Umeå så fick jag höja tillbaka från 125 till 150 gonal f men jag tror de är för lite?Hoppet är de sista som överger en:) Nytt läkarbesök på måndag sa de men jag har ännu inte fått någon tid, lite dåligt. Och man måste ha stenkoll själv på sprutorna när de börjar ta slut eftersom apoteket aldrig har de hemma :( Ursäkta om jag låter lite negativ...har bara varit ett tufft år med många behandlingar utan knappt någon ljusglimt....

Vet någon hur det fungerar om man "köper ett försök" och även får möjligheten att frysa in men försöket misslyckas, betalar man en hel ny behandling eller bara själva upptiningen, hur funkar det? Har fått dålig info. 
  • vårt 2012
    Mustikka: Vi har haft tre läkare nu(har inte koll på hur många dom är), men det var Wikander som gjorde insättningen.

Mammaidamaria: Om jag förstått rätt så om man har bekostat IVF'n själv kostar det 4000 att frysa in, sen kostar det 13000 för en återföring(FET)...

Ibland hamnar jag i ekonomiska tankar, om man kämpar på med det här och bekostar en hel del pengar, och det inte skulle lyckas ändå.. Då har man "bränt" en del av pengar till en adoption..
    Jag är själv inte framme vid den tanken än, men måste vara ett tufft beslut att till sist ge upp och sen adoptera..
    Å ena sekunden känns det som varför inte köra på adoption med en gång, vad är det som gör att tanken på ett biologiskt barn är så otroligt stark hos mig...
     Ja som vi alla nog är överrens om det här är en känslomässig berg & dal bana!
  • mammaidamaria
    Vårt2012: Tack för all info. Jo det är väldigt mycket tankar, vi blev tyvärr inte beviljade bruttolöneavdrag så vi bekostar allt själva men om det lyckas så är det såklart inga pengar att tala om. Någonstans så hoppas och tror jag att till slut så ska det gå:) Jag har en dotter på 3 år och blev ganska lätt gravid, endast provera och pergotime behövdes och det lyckades i princip direkt men denna gång har jag gjort 5 likadanda behanlingar med mycket högre dos, endast ägglossning en av de gångerna så eftersom kroppen inte svarade fick jag helt enkelte inte forsätta utan då blev valet ivf. Många resonerar som så att "ni har ju ett barn" men önskan och längtan om ett syskon blir inte mindre för det.  Hur går det för dig?
  • Mustikka

Mammaidamaria: De är så duktiga på kliniken så tror inte det är för lite. Du ska se att det går bra! Förstår att det är tungt och inte alltid lätt att vara positiv.

A79: När kände du ditt lilla pyre för första gången?:) Jag längtar såå efter små sparkar. Är i vecka 16 nu och har känt lite fladder, men man kan ju inte vara riktigt hundra på vad det är.

• EbbaGrön

Hur tusan håller man sig sysselsatt fram till man får ta grav-testet? (11sept)
    Jag kommer bli knäpp innan dess !!  

• A79
    Mustikka skrev 2012-08-25 17:58:41 följande:
    Mammaidamaria: De är så duktiga på kliniken så tror inte det är för lite. Du ska se att det går bra! Förstår att det är tungt och inte alltid lätt att vara positiv.

A79: När kände du ditt lilla pyre för första gången?:) Jag längtar såå efter små sparkar. Är i vecka 16 nu och har känt lite fladder, men man kan ju inte vara riktigt hundra på vad det är.
    Jag  (tror)  jag oxå kännde lite fladder i vecka 16!
    I vecka 18 var jag helt säker på att det var bebben i magen Skrattande
    Vecka 20 började sparkar riktigt ordentligt så sambo oxå fick känna utanpå Skrattande
    & nu är det full rulle hela dagarna!!! vissa sparkar kan tom göra ont hihihi !!
    Fast det är ju olika från persson till persson!!
    Men snart snart inte länge kvar nu för dej!! kram!!Solig
  • Tinzu

den 30:e ska jag på ultraljud inför FET, vi har ett embryo i frysen, håll tummen att den sedan vill klara upptiningen, och att den fäster.. känner sån enorm oro inför detta då vi bara fick ett embryo av så många till frysen

• Emilotta

EbbaGrön: mensvärk är också ett bra tecken för då kan det vara livmodern som växer, vet inte exakt när den börjar men såklart känner man också av insättningen vilket iaf gav mig "mensvärk". 

• Mustikka
    A79 skrev 2012-08-26 10:34:43 följande:
    Jag  (tror)  jag oxå kännde lite fladder i vecka 16!
    I vecka 18 var jag helt säker på att det var bebben i magen Skrattande
    Vecka 20 började sparkar riktigt ordentligt så sambo oxå fick känna utanpå Skrattande
    & nu är det full rulle hela dagarna!!! vissa sparkar kan tom göra ont hihihi !!
    Fast det är ju olika från persson till persson!!
    Men snart snart inte länge kvar nu för dej!! kram!!Solig
    Åh va härligt! Gud vad jag längtar!Solig
    EbbaGrön skrev 2012-08-26 20:54:16 följande:
    Har massa mensvärk idag/ikväll, samma känsla/värk som alltid, känns inte lovande =(
    Jag hade också mensvärk innan jag plussade, trodde hela tiden att mensen var på väg.