• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Norris

Äppelkaka: Oj så tråkigt! Dock tycker man ju att dom borde ha upptäckt det tidigare. Tur i alla fall att det inte var något allvarligare fel.

EEJ: din lilla klant Tungan ute Tror inte det är någon större fara, äggblåsorna är väl inte så stora än? Men du kanske borde ringa och fråga ändå?

Jag kom just på att dom inte har ringt och sagt hur många ägg som hamnade i frysen. Fick ni veta via telefon eller post?
    ÅÅÅ alltså väntan är olidligt... Jag har redan kollat ut barnvagn o säng å bestämt hur barnrummet ska inredas. Räknat ut bf-datum också...å så har man inte ens plussat än. Har jag jinxat allt nu??

• barreliten
    Smilla03 skrev 2012-09-26 21:51:20 följande:
    Hej alla =) Har ni sett att de verkar ha tagit ett steg i rätt riktning i frågan om vi i norrland också ska få 3 ivf försök? se länk här nedan.

www.expressen.se/halsa/gemensamma-regler-for-.../

och här står det också...

www.vll.se/default.aspx?id=61331
    Min pappa hörde det på radion igår och ringde glatt och berättade.
    Det vore ju jättebra om det var lika regler över hela sverige :) Skulle ju bli lite mindre stressande om man visste att man hade fler försök.
  • Kvinna32
    Smilla03 skrev 2012-09-26 21:51:20 följande:
    Hej alla =) Har ni sett att de verkar ha tagit ett steg i rätt riktning i frågan om vi i norrland också ska få 3 ivf försök? se länk här nedan.

www.expressen.se/halsa/gemensamma-regler-for-.../

och här står det också...

www.vll.se/default.aspx?id=61331
    Hej efter att ha läst lite angående dessa beslut om gemensamma regler för de norrländska länen så ser jag inte direkt någon förbättring för min del. För homosexuella kommer man kunna erbjuda 3 gratis inseminationsförsök landstingsfinansierade vilket är jättebra....

För heterosexuella par blir förändringen enbart att om man vid första färskförsöket inte får några till frysen så erbjuds man ett nytt färskförsök istället för ett frysförsök. Det är enda skillnaden för oss. Större delen heterosexuella par ser alltså ingen skillnad i denna förändring....

Sen blir jag förbannad då man tycker att detta är ett bra förslag och att man hoppas att andra landsting tar efter.... Vi får inte lika behandling beroende på var vi bor.... Alla borde få lika många försök och eftersom ca: 70% får barn inom tre försök så tycker jag att det är ett minimum för alla att få.... Väntar med spänning på vad SKL Sveriges Kommuner och Landsting kommer att säga då de utrett frågan klart....
  • pinglan2012

Idag testade jag negativt (2 veckor efter insättningen). Jag kommer att lämna denna tråden nu, ska samla mig inför nästa FET.

Vill tacka alla som svarat mig, grattat och stöttat. Speciellt Drömmer om ett barn {#emotions_dlg.flower}

Önskar er alla LYCKA TILL med era försök!

• A79
    Emilotta skrev 2012-09-25 21:44:42 följande:
    Var på RUL idag och allt såg bra ut, så skönt! datumet blev exakt som jag fått tidigare 18 feb. vi fick även se bebisen i 3D och då blev det ännu mer verkligt och jag var tvungen att fälla en glädjetår. den rörde sig massa och   vi fick med 5 bilder men behövde bara betala för 3. var en väldigt trevlig kvinna som berättade mycket var vi såg. 
    Lägger till BF på listan

{#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * Vårt2012 (väntar på IVF försök nr.2 efter 1 IVF & 1 FET)
    * björnen2007 (kör ett FET om allt går bra på oktober mensen, blir väl i början av nov insättning )
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök)

Sprayar 
    * Jenads (24/9) 
    * Barreliten (25/9)

{#emotions_dlg.flower}Sprutar 
    * Mirage (from 19/9 1:a IVF) 
    * EEJ (from 20/9) 3:e IVF)

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET

{#emotions_dlg.flower}Ruvar 
    * Kvinna32 (testdag 2/10 ) 
    * Freja150 (testdag 9/10, 1:a IVF) 
    * Norris (testdag 9/10)

GravidGravida 
    * EbbaGrön (1:a IVF) 
    * A79 (1:a IVF) 
    * Mustikka 
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * fiffa (1:a IVF) 
    * Mammaidamaria (1:a IVF

Åh.. fick ni se 3D?
    Är det något man beställer själv då?
    Kan tänka mig hur häftigt det måste vara att ha sett!!!

• A79

Lägger in min BF oxå.. Jag går efter datumet då ET gjordes istället för ultraljudsdatumet.

Beklagar pinglan2012!! Jag håller tummarna för dej att FET ska gå bra!!! styrkekramar!!Nalle

{#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * Vårt2012 (väntar på IVF försök nr.2 efter 1 IVF & 1 FET)
    * björnen2007 (kör ett FET om allt går bra på oktober mensen, blir väl i början av nov insättning )
    Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök)

Sprayar 
    * Jenads (24/9) 
    Barreliten (25/9)

{#emotions_dlg.flower}Sprutar 
    * Mirage (from 19/9 1:a IVF) 
    * EEJ (from 20/9) 3:e IVF)

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET

{#emotions_dlg.flower}Ruvar 
    * Kvinna32 (testdag 2/10 ) 
    * Freja150 (testdag 9/10, 1:a IVF) 
    * Norris (testdag 9/10)

GravidGravida 
    * EbbaGrön (1:a IVF) 
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec
    * Mustikka 
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * fiffa (1:a IVF) 
    * Mammaidamaria (1:a IVF

• Emilotta

A79: det var inte planerat för 3D utan hon frågade bara mitt i det vanliga UL. Jag trodde inte ens att det fanns här eller att man var tvungen att betala extra men vi fick se en lite kort stund så det var jättesnällt tyckte jag.