• Frökenankare

IVF Umeå

Tack för alla fina peppande ord och alla tummar som hålls. Vi gör det bra som kämpar på allihopa!

Jag har en tanke som jag fick ikväll när jag googlade på samtalsgrupper i Umeå, det finns nämligen inga. Jag tycker att detta forum hjälper mig väldigt mycket genom denna resa. Jag skulle gärna vilja träffas över en fika någon gång ibland och prata om hur vi känner och mår. Är det någon mer som tycker det låter som en bra idé? Ni kan väl skicka ett meddelande till mig!

Kram på er!

• Frökenankare
    PetiteCherie skrev 2017-04-03 13:40:48 följande:

Sådärja. Äggplock gjort. 8 st. Hoppas på fina ägg. Dem ringer imorgon och berättar hur befruktningen gått. Håll tummar

Heja! Bra jobbat. Håller tummar för imorgon. Själv är jag på väg till kliniken för en liten koll då jag kanske är överstimulerad..
  • Frökenankare
    PetiteCherie skrev 2017-04-03 18:37:23 följande:

[quote=77558456][quote-nick]Frökenankare skrev 2017-04-03 14:09:33 följande:[/quote-nick]

Heja! Bra jobbat. Håller tummar för imorgon. Själv är jag på väg till kliniken för en liten koll då jag kanske är överstimulerad..

[/

Tack! :) Hur gick det för dig??

Lätt överstimulerad och sjukskriven 14 dagar. Ont överallt, lite vätska i buken som trycker på organen. Bara hoppas att lilla embryot klarar sig.

Måste bara få säga hur fantastiska dom är på kliniken, alla bryr sig verkligen och försöker hjälpa. <3
  • Frökenankare

Minus idag på rd 9. Kan någon ge mig något typ av hopp? Har haft en känsla hela tiden av det inte tagit sig..

• Frökenankare

Hej på er!

Här ligger jag inlagd på gynakuten på grund av överstimulering. Det är verkligen ingen lek. Har opererat in ett dränage idag där dom tappar mig på vätska. Hittills ca 5 liter. Det är tur jag åkte in i tid.

Kom ihåg att ni känner er kropp bäst och vet när något inte står rätt till! Skönt att läsa om era positiva saker.

Sköt om er!

• Frökenankare
    PetiteCherie skrev 2017-04-12 21:47:55 följande:

Stackare. Har dem gynakut i Umeå? Visste inte de fanns där.

Hoppas du blir piggare. Var mycket vätska dem fått ut!! Krya på DIG!!

Ja precis. Får dela avdelning med BB vilket jag tycker är helt sjukt. Ja, tänk vad kroppen klarar av!

Jag hade idag ett hcg värde på 198, är det någon som vet om det betyder att jag är gravid?
  • Frökenankare
    LottaU skrev 2017-04-17 11:32:39 följande:

Åhnej. Hoppas den lill* stannar kvar där inne. Kanske en nidblödning! <3

Hoppas också att den stannar! Jag har testdag den 21a och har också plussat så vi är 3 som är nära varandra i tid =)
  • Frökenankare
    PetiteCherie skrev 2017-04-18 21:31:49 följande:

Någon som vet hur man gör vid misslyckad ivf? Går man vidare kommande cykel med att Tina upp och försöka sätta tillbaka ett upptinat? Eller hur gör man?

Så tråkigt att det inte tog denna gången! Till mig sa dom efter första gången att du måste vänta en cykel innan man kan köra på igen. Detta är på grund av att du inte har en vanlig mens nu utan en framkallad. Du har ju inte haft någon naturlig ägglossning utan du gjorde ett äggplock istället. För oss tog det drygt 6 veckor innan den vanliga mensen kom igång igen.

Kram och lycka till!
  • Frökenankare
    Virrvarr skrev 2017-04-25 15:58:24 följande:

LottaU: Grattis till plusset :)

Jag hade testdag den 17 april som var plus. Men jag får ingen tid för UL för de säger att det inte finns några tider... konstigt då du verkar ha fått som hade testdag flera dagar efter mig..

Jag har också fått UL tid den 8/5 och jag hade testdag den 19 april. Hoppas du också får tid snart!
  • Frökenankare

Vi gjorde vår utredning i Skellefteå, fruktansvärt dåligt bemötande! När vi äntligen fick komma till IVF i Umeå så har jag verkligen bara mött fantastisk personal och väldigt kunniga och duktiga läkare. Jag blev ju överstimulerad och låg på sjukhus en vecka över påsk. Till och med under helgen hade dom kontakt med min läkare och han hälsade på mig under min tid där.

Så grattis till er som kommit hit, ni kommer bli väl omhändertagna!

• Frökenankare
    BK1986 skrev 2017-05-06 18:40:03 följande:

Vi gjorde också utredningen i Skellefteå men jag tyckte att de var jätteduktiga! Vilken läkare hade du där? Har du gjort VUL där också under behandlingen?

Tråkigt att du haft dåliga erfarenheter därifrån. När vi fick vårt MA i augusti fick vi dessutom fantastiskt bemötande på KK i Skellefteå.

Det var en barnmorska framförallt som jag hade mest kontakt med, Maria heter hon. Riktigt dåligt bemötande från henne, jag ringde och var orolig och hon dumförklarade mig och tyckte att det fanns andra i världen som hade det värre. Detta hände vid flera tillfällen och eftersom hon hade makten så vågade jag aldrig påtala det för någon chef eller så. Vår utredning tog nästan 10 månader pga prover som glömdes, kallelser som skickades om varandra osv. Vid vårt sista möte med dom gjorde vi båda en undersökning där som var under all kritik. Tråkigt och faktiskt rätt förödande under väldigt jobbiga månader.

Känns bra att andra har haft bättre upplevelser, skönt att ni fick så bra bemötande! <3
  • Frökenankare
    BK1986 skrev 2017-05-06 18:40:03 följande:

Vi gjorde också utredningen i Skellefteå men jag tyckte att de var jätteduktiga! Vilken läkare hade du där? Har du gjort VUL där också under behandlingen?

Tråkigt att du haft dåliga erfarenheter därifrån. När vi fick vårt MA i augusti fick vi dessutom fantastiskt bemötande på KK i Skellefteå.

Det var en barnmorska framförallt som jag hade mest kontakt med, Maria heter hon. Riktigt dåligt bemötande från henne, jag ringde och var orolig och hon dumförklarade mig och tyckte att det fanns andra i världen som hade det värre. Detta hände vid flera tillfällen och eftersom hon hade makten så vågade jag aldrig påtala det för någon chef eller så. Vår utredning tog nästan 10 månader pga prover som glömdes, kallelser som skickades om varandra osv. Vid vårt sista möte med dom gjorde vi båda en undersökning där som var under all kritik. Tråkigt och faktiskt rätt förödande under väldigt jobbiga månader.

Känns bra att andra har haft bättre upplevelser, skönt att ni fick så bra bemötande! <3
  • Frökenankare
    BK1986 skrev 2017-05-07 10:50:38 följande:

Men så sjukt! Så ni gjorde ingen anmälan? En är ju redan i ett så känsligt läge att bemötandet en får är A och O.

Det som är ännu mer sjukt är att jag haft Maria (om det nu är samma) som barnmorska under samtliga IVFer och vi har varit jättenöjda med henne. Hon gav oss dessutom ett extra VUL i denna graviditet med tanke på att vi fick MA förra gången. Hon är inte särskilt pluttinuttig som person, men det har jag tyckt ha varit skönt. Jag är en sån som vill ha raka besked. Men att dumförklara och vara otrevlig är ju någonting helt annat.

Nej vi gjorde ingen anmälan. Nu i efterhand har tanken faktiskt slagit mig. Under den tiden var jag så skör att jag inte orkade. Jaså? Ja det var ju verkligen konstigt.

Då under den tiden för ungefär ett år sedan så googlade jag rätt mycket och upptäckte att Maria i Skellefteå var väldigt omtalad och kritiserad. Bland annat på familjeliv och andra sajter. Hon verkar ha jobbat länge och det är märkligt att hon har kvar sitt jobb.

Men som sagt. Känns ju bra att andra har haft positiva upplevelser.
  • Frökenankare
    Kv89 skrev 2017-05-12 09:08:05 följande:

Hej! Nån som vet om Umeå har öppet på helgerna? Läser att ex Falun och Uppsala brukar köra insättningar på helgerna..

Umeå har inte öppet på helgen. Dom kör insättning på vardagar. Har du gjort en färsk IVF?
  • Frökenankare
    Kv89 skrev 2017-05-12 11:13:49 följande:

Frökenankare, jag gör långa protokollet, är på spraydag 16 med synarela idag, ska ta blodprov på mån och får väll se då när jag får börja med bemfola injektionerna, planerat äggutag verkar bli sista veckan i maj, längtar!!!

En fråga, nån av er som använt synarela? Jag fick min mens som väntat för 1v sedan idag. Men jag har fortsatt haft s.k spottings, har tidigare haft det innan mens sedan 1,5 år tillbaka men aldrig så här efter mens. Är det en biverkan på synarela eller bör jag vara orolig?

Aha, men då kan du känna lugnet. Dom genomför bara ägguttag på måndag, onsdag och fredag. Det är för att kunna återföra 3 eller 5 dagars på en vardag. Det kommer gå fint =) Det andra kan jag inte svara på då jag bara gjort korta protokoll. Lycka till!
  • Frökenankare
    Kv89 skrev 2017-05-18 17:25:37 följande:

Hej! Jag har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag spraya med synarela sedan 27e april (började dag 21) i måndags tog jag blodprov för att kontrollera om jag var nog nedreglerad vilket jag inte var, så jag måste fortsätta spraya till nu på måndag 22/5. (Nästan 1 månad alltså) då ska dom ringa från kliniken för uppstart med sprutorna. Första bm jag pratade med i tisdags sa att jag kommer börja med sprutorna på måndag. Men bm jag pratade med idag säger att dom börjar aldrig med sprutorna mån eller tis. Utan endast ons/tors eller fredagar. Det betyder att äggplocket skjuts fram ännu mer än vad det redan gjort. Första tanken var att äggplocket skulle bli v21, men det sköts fram till början på v22 av oklar anledning, sen iomed att jag inte var nog nedreglerad så sköts det fram till slutet av v22 (enligt mina uträkningar) men nu när dom sagt att dom bara börjar med sprutor ons/tors och fredagar så skjuts det fram till början på v 23. Blir galen!! Vill bara få allt gjort nu! Vad är rätt? Nån sv er som vet om det är dom dagarna som gäller för sprutstart?

Det enda jag vet är att man inte får börja sprutor på en tisdag, då har jag istället börjat på en onsdag. Det är på grund av att de vill göra ett ultraljud på dag 6. Men som jag förstått så gör dom på dag 5 om du börjar en måndag.
Svar på tråden IVF Umeå