• äralltupptaget

IVF Umeå

jennyz skrev 2013-03-02 22:23:16 följande:
    Jag vet tyvärr inte, har inte pco-s... Det är mest troligt lite annorlunda, i vårt fall ligger problemet hos min sambos spermier, vi fick börja spraya dag 21 i en menscykel, meddela när mensen kom och ung 1,5 vecka senare började jag ta sprutor, gonalF som jag fått för mig är vanligt, lämna blodprov och komma på VUL efter några dagar för att se om man ska minska eller öka dosen, sedan bokas ÄP in...
    Vi bytte till menopur tredje försöket, då blev jag gravid med dottern, använde detta nu också vid dessa försök till syskon.
    Trombyl fick vi efter två försök tror jag, samt möjligheten att få två befruktade embryon tillbaka samtidigt...de ansåg att vi hade svårt att lyckas eftersom de satt in fina embryon som inte fastnat tidigare...i samband kanske med att de måste göra ingrepp på sambon för att få ut spermier också kanske... De blir mer öppna för förslag att ändra när de gjort några försök som inte lyckats, istället för att köra all-in på en gång...
    Jag har också problem med vikt, det blev inte lättare efter ett barn... men vi har ju lyckats ändå!! Håller tummarna att ni snart får köra igång, och plussar innan sommaren!!
    vad är  Trombyl bra för ?

När dom " inte fastnad " är det för att slemmhinnan är för tunn eller vad beror det på ?
  • äralltupptaget

Men ... Privat eller genom landstinget ? Har jag fattat helt galet, finns det inte bara 1 klinik i norr som gör detta ,dvs den i umeå ? Och dit får man fara och göra sina " landstingsförsök " , och även köra privat och betala själv om man misslyckats ... Eller ??

• äralltupptaget

skönt att höra att det finns chans även för mig .. man börjar tappa hoppet efter alla dessa turer med undersökningar, utredningar och allt...

Jag är ändå jävligt nervös !!! :/

Den långa metoden med nässpray var den metoden som våran läkare berättade till oss, när hon skulle beskriva hur en IVF skulle gå till.
    Jag kör heldre längre och säkrare än snabbt..  fast det kanske inte är någon skillnad i kvaliteten ?

Vi har ännu inte fått någon tid, måste försöka komma ihåg att ringa och kolla att remissen gått iväg.
    Men vi fick svaret på våra prover i början på feb och då antar jag att dom hinner skickas innan månadens slut. Men måste nog kolla isåfall.. Är det till Kliniken eller till Sunderby sjukhus jag ska ringa för att kolla det ?!

• äralltupptaget
    Snöflinga skrev 2013-03-04 21:48:19 följande:
    daduck: Jag fick testdag 21 dagar efter FET med blasto, så det blir ju alltså typ 26 dagar efter äp. Kändes som att det är väldigt länge... Men de både sade det och det stod på papperet, så det skulle tydligen vara så. Men konstigt, konstigt att inte alla får samma...

äralltupptaget: Vad jag vet så är det inte så att chanserna är mindre med korta metoden generellt. Men korta metoden kan däremot vara sämre om man är lite äldre och inte har så stor äggreserv - tror jag. Men det där vet ju läkarna bäst. Det kan vara värt att fråga dom.

Jag tillhör väl dom äldre , är 33 år , äggreserv hur menar du nu ,är det om man inte får så många ägg vid äp ?
  • äralltupptaget
    Ws mamma skrev 2013-03-05 15:29:38 följande:
    Ingen av blastisarna klarade tiningen... :( fick telefontid den 9 april... Känns som en evighet bort... Vilken skitdag.... Vill bara Gråta....
    men va faann.. det var tråkigt! :(  :(
  • äralltupptaget

när nu skriver att " bättre att blöda ut och börja om med en ny fin slemhinna som är optimal för att ta emot ett embryo"  hur menar ni då? Menar ni att man som " avbryter" behandlingen och börjar om igen  ?
    Och räknas det då som ett försök??

Jag fick iaf en positiv sak hem i brevlådan idag, och det var ett brev från Sunderby sjukhus som skrev  att remissen är skickad. Brevet  hade datumet 20/2-2013  så jag hoppas verkligen att vi hinner innan sommaren!!!!

• äralltupptaget

idag är jag riktig sur arg ledsen.. ja en "sån" dag...

Fick just veta att min karl troligen kommer vara borta från v 17 till midsommar... :`(
    Han jobbar inom försvaret och har blivit "inkallad" till utlandstjänst.. förbannat i helvetes jävla piss..
    Har varit så jäkla ledsen idag på jobbet, var tvungen att låsa in mig på en toalett och grina...
    :(

Jag har sett fram emot det så jäkla mycket och så blir det så här.. nu har vi ännu inte fått någon tid eller så , men det känns så jäkla hopplöst.. det klappar aldrig!!!

Så.. en liten fråga mitt i allt detta...
    Kan man åka till kliniken och lämna sperma i förväg och att jag sköter själva utredningen och allt det andra själv ? dvs att dom fryser ner den.
    Han hade bra spermakvalitet enligt testet han fick göra innan remissen skickades.
    Och så kanske en dum fråga... men blir kvaliteten sämre , dvs chansen mindre , med fryst sperma ?
    Jag tänker... fryst mat funkar men äta direkt när man har lagat är ju godast ;)  kom inte på någon annan likhet *s*

Ska försöka hålla modet uppe iaf...  Någon som vet när kliniken stänger för sommaren ?

• äralltupptaget

mina närmaste vänner vet om det, annars håller vi tyst :)
    På mitt jobb vet ingen om det, och kommer inte berätta något heller.

På hans jobb vet hans närmaste chefer och arbetskamrater om det, typ 4.5 st.
    Vi vill hålla det så hemligt som möjligt för att slippa alla frågor , känner mig stressad av sådant

Ja vi får hålla tummarna, min man ska ringa till IVF-kliniken på måndag och prata med dom och höra vad dom säger..
    Annars får vi väl köra igång efter sommaren, när öppnar dom igen? i aug ?

• äralltupptaget

åh idag fick jag äntligen ett glatt besked.
    Kliniken ringde och frågade om vi kunde komma den 20 / 3 på 1:a träffen, dom hade fått en avbokning!!!! Helt underbart!  Jag är såå jävla glad!!

Så, vad gör man egentligen 1:a gången hos Kliniken ?

Svar på tråden IVF Umeå