• Anonym

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag skulle inte ta tillbaka mitt gamla namn om jag skilde mig. Mitt nya namn är mitt namn nu. Jag har skaffat nya id-kort, körkort, pass, emailadresser etc och det tog tid att "bli vän" med mitt nya namn.

Min man förstår dock detta, att det inte bara är att byta namn hit och dit, utan han har inga problem med att jag skulle behålla namnet (som också vårt barn har).

Gifter man sig med någon som redan varit gift och dessutom har barn med den personen, så kan man inte gärna förvänta sig att exet ska ändra sitt liv för att man själv är lite osäker. Det kommer nog gå jättebra att ni båda har samma namn. Trots allt har ni ju gjort precis samma val i livet (gift er och skaffat barn med samma man).

• Anonym

För att barnen har samma efternamn?

• Anonym

Nu känner jag förvisso väldigt få som skiljt sig, men ingen av dem har bytt namn efteråt. Jag tycker du låter svartsjuk kort och gott.

• Anonym

Vilket kap till man..2barn på kort tid..sedan nytt barn med dig..och inte träffar 2av sina barn?!

• Anonym

Pappan kanske vill att barnen ska ha kvar sina namn? Mamman kan ju inte bara ändra på det.

• Anonym

Jag har precis nyss tagit bort min fd mans efternamn, men bara efter att han lovat att barnen ska få mitt efternamn som mellannamn. Jag behöll hans efternamn, som var mitt under så många år, av rent praktiska skäl och framför allt pga barnen. Sedan var jag inte jättesugen på att skaffa nytt körkort, pass osv osv osv osv. 

• Anonym

Jag behöll min ex-makes efternamn efter skilsmässan, det är ett jättefint efternamn som jag är verkligt glad över att ha fått.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-12 17:44:31 följande:
    Jag behöll min ex-makes efternamn efter skilsmässan, det är ett jättefint efternamn som jag är verkligt glad över att ha fått.  
    Jag håller med. Äskar mitt nya namn och ogillade skarpt mitt gamla namn. Kunde inte byta bort det snabbt nog. Skulle inte byta tillbaka och kommer nog inte byta igen även om jag skulle gifta om mig.
  • Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2012-03-12 17:47:29 följande:
    Jag är skild och har behållit exets efternamn, i mitt fall så frågade jag barnen vad de ville, jag bryr mig inte så mycket vad jag heter i efternamn, oavsett vad jag heter är jag den samma. Barnen var väldigt bestämda med att de ville att jag fortsatt skulle ha samma efternamn som de. Tidigare ex tycker att jag ska byta tillbaka till mitt flicknamn . Dessutom så tror jag det kostar några hundralappar, inget jag har lust att slänga pengar på när jag är arbetslös.

Kostar inget.
  • Anonym

jag bytte tillbaka till mitt gamla namn. Kanske för att jag trots allt inte haft det namnet i så vansinnigt många år, men också för att jag VILLE ha mitt egen namn. När vi gifte oss så var det viktigt för mig att alla hette lika, men sen när man fått byta så upptäckte jag att det jag bytt bort var ju en del av min identitet. Så jag ville ha mitt gamla namn tillbaka och som tur var motsatte sig inte pappan till att sätta mitt namn som mellannamn på barnen så jag slipper ha hans namn på min och min nuvarandes dörr. 

Min syster däremot har två barn, ett nytt med en ny man. Hon hade aldrig bytt efter att man nr 1 och hon skilde sig och nu är barnen så stora så de vill inte byta namn. Så när hon gifte sig så behöll hon man nr 1:s namn och lade till man nr 2:s namn, för barnens skull och just med posten. För hans namn måste ju stå på dörren iallafall om barnen är folkbokförda hos henne  

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?