• Anonym

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag behöll mitt ex. efternamn(fram tills dess att jag gifte om mig) för att heta samma som mitt barn.
    Kunde inte se någon som helst vinst i att h*n skulle byta efternamn för att vi skiljde oss.
    Såg heller ingen vits med att lägga ut en massa pengar på att förnya pass o. körkort mm., det gjorde jag istället med glädje när jag gifte mig med min nuvarande man.

• Anonym

Den dag man gifter sig och byter namn får man ett nytt efternamn. Bara för att de skiljer sig så betyder inte det att hon måste göra sig av med sitt efternamn.

• Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2012-03-12 18:19:47 följande:
    Låter bra att det är gratis tåls att tänka på när barnen är större, även om jag inte bryr mig så värst.
    Nytt körkort och nytt pass lär ju kosta även om själva namnbytet skulle vara kostnadsfritt.
  • Anonym

om vi skulle skiljas oss skulle jag nog behålla mitt nuvarande efternamn. Dels pga barnen som så många redan skrivit men också för att jag känner att jag tappat kontakten med mitt flicknamn, Känner ingen längtan tillbaka till att ha det namnet. Skulle möjligen vara om man hittade på ett eget namn då.

De skilda jag känner har behållit namnet.

• Anonym
    fläta skrev 2012-03-12 19:10:17 följande:
    Själv lämnade jag tillbaka efternamnet, barnen, möbler. Jag avslutade kontakten med tidigare gemensamma vänner och med hans släkt, åkte baklänges genom Europa för att utplåna spåren av våra gemensamma resor, raderade hjärnan på alla minnesfragment, sålde vigselringarna, avlivade husdjuren, flyttade från staden och sedan från landet.

Tycker det är det minsta jag kunde göra - i fall han en dag skulle vilja ha en annan kvinna.  
    Respekt liksom.  

Najs! Så skall en riktig kvinna göra av respekt för fru numero 2. Alternativt bara lägga sig ned att dö för hennes skull.
  • Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2012-03-12 18:19:47 följande:
    Låter bra att det är gratis tåls att tänka på när barnen är större, även om jag inte bryr mig så värst.
    Det kostar ju att ta nya foton och administrationskostnader kan komma till.
  • Anonym

Varför måste man heta samma som sina barn? Pga det fick jag dras med ett efternamn till nån snubbe som min mamma var gift med i typ 1 år. Kul liksom. Nu blev det visserligen ett dubelnamn i kombination med min pappas, men ändock. Och innnan hans var det mammas ex efternman jag hade. Kul liksom med att alltid ha ett namn fårn mammas kille plus pappas. Bara för att mammas namn skulle finnas på mig. Ledde också till att jag inte delar efternamn med syskon eller kusin/släkt på mammas sida. 

Nu är mitt efternamn såpass unikt (ensam om det) och jag känner väldigt stor koppling till det att jag aldrig skulle byta bort det. Det är en del av min identitet. Vilket är ganska konstigt med tanke på att jag inte har nån koppling till honom. Kommer inte byta efternamn när jag och min sambo gifter oss.  På sin absoluta höjd ta bort random snubbes namn och välja hans som mellannamn. Cid skilsmässa byta tillbaka. 

Trots min starka anknytning till namnet kan jag i vilket fall ändå känna mig bitter över att alltid har fått mammas namn bara för att vi skulle ha något gemensamt. Och för att det skulle vara lättare för henne att fylla i papper.

• Anonym

Jag har kvar exets efternamn eftersom barnen heter så och han vill inte låta dem ta mitt efternamn som mellannamn. Skulle hellre byta men vill heta som mina barn.

• Anonym

Hon kanske tycker sitt nya efternamn är finare? Eller bara inte orkar byta? Det kan ju faktiskt finnas en sådan enkel anledning. Tycker inte du borde tänka så mycket på det.

• Anonym
    Takex skrev 2012-03-12 17:37:11 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv men jag är en kvinna som tog min mans efternamn när vi gifte oss. Vi har varit gifta i 2 år. Skulle vi gå isär skulle jag inte "ta tillbaka mitt namn". Anledningen är för att jag har ett nytt namn som är mitt namn. Det är min nya identitet. Jag har växt, levt och formats med mitt nya namn de senaste två åren och det är den jag är. När man gifter sig och tar ett efternamn så gör man ju inte det bara som att man har på sig en namnskylt som det står "XXs fru" på och sen när man inte är det längre så tar man av sig den. Ett namn är en identitet. I mitt fall så höjer jag faktiskt istället ögonbrynen åt de kvinnor som byter namn när det skiljer sig, känns som att dom då bara tillfälligt levde hans liv och nu går tillbaka till sitt riktiga eller något. Tycker det känns himla konstigt. Men jag dömmer självklart inte, alla får göra som dom vill, man ska själv vara bekväm.

En anledning för henne kan kanske vara att hon vill behålla samma namn som sina barn? 
    Jag tycker att det är mer förvånansvärt att man skiljer sig efter att man gift sig..
    Förstår inte riktigt ditt resonemang.
    Skulle jag gifta mig och sedan skilja mig så skulle ju efternamnet vara ett lika stort skämt som giftemålet. Nej, skulle verkligen inte vilja ha en "namnstämpel" efter ett förhållande och det har allra minst med svartsjuka att göra.

Om jag träffade en man som vart gift sedan tidigare så skulle jag inte ta hans efternamn vid ev. giftemål om hans exfru heter samma sak.
Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?