• Anonym

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag har funderat på det där själv. Min sambo har ett ganska ovanligt efternamn och våra barn har fått hans, den dagen vi gifter oss kommer jag också ta det. Men hur skulle jag ställa mig till det vid en eventuell skilsmässa? Känns ju konstigt att gå omkring med "hans" efternamn. Speciellt om man skiljs som ovänner som i ts fall, men mycket bitterhet. Hade kanske inte spelat någon större roll om det var ett vanligt son-efternamn, men det är ganska unikt. Å andra sidan så vill man kanske heta som sina barn, det skulle nog vara den enda anledningen för mig tror jag. 
    Däremot behöver du nog inte lägga sådan energi på det ts, spelar det någon roll om hon nu skulle vilja ha honom tillbaka (låter ju osannolikt)? Han är ju med dig nu ändå så det spelar ju ingen roll. 

• Anonym

Jag har kvar mitt efternamn jag hade som gift av  främst två orsaker:
    - Jag vill självklart ha samma efternamn som mina barn!
    - Det vore ganska jobbigt att byta namn på jobbet. Alla känner mig ju under detta namnet. Vi har ganska många kundkontakter som vi har kontakt med.

Det är ett relativt ovanligt efternamn, men absolut inte helt unikt.

Däremot har jag funderat att lägga till mitt flicknamn som mellannamn (om man nu får göra så, det har jag inte kollat upp).

Om mitt X nya skulle bli svartsjuk pga att jag har kvar det efternamnet struntar jag faktiskt fullkomligt i, det är hennes problem i så fall...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 11:52:09 följande:
    Är namnet allt?
    Bra fråga!

Men varför inte ställa den till ts??
  • Anonym

när jag gifte mig så tog jag mannens efternamn. skulle vi skilja oss så skulle jag ha kvar det. för det är ju mitt namn nu o så heter ju mina barn det.

• Anonym
    Anonym (vd) skrev 2012-03-14 09:45:54 följande:
    Det är nog kört för svågern. Han skulle kanske kunna muta henne, han ger henne 500 000 kr till henne för ett namnbyte? Någon laglig skyldighet har hon nog inte.

Nej precis, det lär ju inte hända såvida hon själv inte vill byta. Men jag förstår varför han inte vill att hon ska ha hans namn. Fast kanske han skulle tänkt på innan han gifte sig med en snorunge :-#
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 13:38:27 följande:
    Nej precis, det lär ju inte hända såvida hon själv inte vill byta. Men jag förstår varför han inte vill att hon ska ha hans namn. Fast kanske han skulle tänkt på innan han gifte sig med en snorunge :-#
    Varför är det ett problem för dig? Du har rätt i att han borde ha varit säker på vad han gjorde när han valde att gifta sig med henne.
  • Anonym

När sambon och jag gifte oss så tog han mitt namn! Problemet löst, förstår att det skulle kännas konstigt att vara med en man som heter samma som sitt ex medans man själv inte är inkluderad. Det blir ju som att de är "familjen". Min make vill inte alls heta som henne, de var bara gifta i 4 år så det känns ju lite konstigt. barnen säger att de ska byta till vårat namn när de blir större och det kommer jag låta dem.

• Anonym

Jag bytte till makens när vi gifte oss och våra två barn heter samma. Jag bytte av tre anledningar, dels ville jag heta samma som barnen, dels visa utåt att man är en familj.
    Men viktigaste orsaken var faktiskt att jag ville komma ifrån mitt eget familjenamn som jag hatar av olika orsaker.

Skulle vi någonsin skilja oss så kommer jag behålla mitt nuvarande efternamn, vilket maken är helt införstådd med. Skulle jag någonsin gifta om mig kommer jag heller inte ändra mitt namn igen. 

Det har inget att göra med att jag vill höra ihop med min nuvarande make till varje pris, utan att jag har blivit mitt nya namn. Det är jag, mitt eget efternamn nu trots att det inte var så från början.       

• Anonym

Måste bara svara, har bara läst ts. Jag heter typ svensson, så om jag hade gift mig med en person som hetat något annorlunda så hade jag absolut behållit det. Mitt barns pappa är från ett annat land och är ensam i Sverige om att heta det han heter. Nu gifte vi oss aldrig men åååååhhhh vad jag hade velat heta hans namn... :)

Så hade vi hunnit gifta oss innan vi separerade hade jag absolut behållt hans namn. Så mycket finare än mitt. Tänk ett vackert engelskt namn. Kanske beror det på vad man hetat innan, jag har alltid avsytt mitt efternamn, så jag ser inget konstigt i att béhålla.  

• Anonym

det är ju så väldigt olika det där...

Min sambos ex, ( de var ett par för över 20 år sedan), fick en dotter som fick hans efternamn.

Idag har sambons ex hunnit gifta sig 2 ggr o skaffat 3 barn till. Det 2:a barnet fick hon med man nr 2, och de gifte sig, de tog hans namn, varpå min sambos barn också fick hans, alltså dubbelnamn.

3:e mannen fick hon 2 barn till med och de gifte sig, hon bytte till hans efternamn, men de 2 första barnen fick behålla den 2:e mannens efternamn!  Och det är typ världens vanligaste namn.... Förstår inte varför barnen får fortsätta heta en mamns namn fast mamman o mannen inte är tillsammans? O mannen inte ens är pappa till något av narnen, idet här fallet det första.   

• Anonym

Min mamma har också kvar sitt namn. Det är dyrt att få det byt dels kostnaden det kostar att byta och sedan alla kort, körkort och pass. Fast mest har hon nog behållit det för att hon vant sig att heta det och att alla andra vant sig.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 10:34:29 följande:
    Mäh! Vilket fräckt förslag. Det skulle ju innebära att förra fru fått något av ts sambo som ts inte får. Det är ju i praktiken samma sak som att ts inte är lika viktig som exet var. Ts är prio 1 och det ska banne mig synas! 

Ajdå........ tänkte inte på det Drömmer

• Anonym
    Anonym (förundrad fästmö) skrev 2012-03-21 15:22:53 följande:
    hmm..
    Vad?
  • Anonym

Jag har kvar både mitt flicknamn och mitt ex namn (har dubbelnamn). Av en enda anledning. Att ha samma namn som mina barn.  Úngdomarna (som dom är idag) vill inte lägga till mitt namn utan vill heta det dom alltid gjort så det är enkelt. Det är idag deras enda koppling till deras far. Jag behåller namnet så länge ungarna bor hemma iaf. Sen får vi se.

• Anonym

Kan ju vara så att hon vill heta samma som barnen. Men det vet ju inte vi. Jag förstår TS på sätt och vis. Har en liknande story. Var sambo med en som tidigare var gift. Han sa hela tiden till mig att hon ska byta tillbaka till sitt gamla efternamn. Han ville att vi skulle gifta oss och tyckte det var en självklarhet att jag skulle ta hans efternamn, samma som frun. Dessutom var han sur över att vårt gemensamna barn inte fick han efternamn direkt. Vi var ju ogifta. Tyckte ändå sen att det kändes konstigt att han stod med ena foten kvar i det gamla äktenskapet att vi då skulle gifta oss och bli en "big happy family".

• Anonym

Jag skulle behålla min mans efternamn även om vi skiljde oss och det är ett mycket ovanligt efternamn (endast 10 pers som har det och det är vår familj och hans brors familj). Men mina barn har det efternamnet och även om jag skulle vara frestad av att ta tillbaka mitt flicknamn (som inte det heller är vanligt, men inte lika ovanligt) tror jag inte att jag skulle göra det.

Fast jag kan förstå att det skulle kännas lite knepigt speciellt om det rör sig om ett släktnamn som ingen annan släkt bär. Hade det varit Johansson eller Andersson hade det inte känts som det spelat så stor roll.

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?