• Alemonia

    Mammor / gravida i Norrköping som vill umgås

    Det var spännande att få läsa hur det gick till Mlir!

  • Alemonia

    Även här har vi svårt med namn. Jag önskar det fanns någon "namnförslagsgenerator" där det gick att mata in de de "krav" jag/vi har för att sedan få fram några förslag. Men det lär sluta med att vi får ta fram en almanacka och då igenom namnen där (det var så vi gjorde förra gången).

  • Alemonia

    Här är en till som sover för lite. Dels har jag riktigt svårt att ta mig i kragen och lägga mig i tid då jag på något sätt försöker få så mycket ensamtid som möjligt just nu. Dottern har blivit riktigt mammig så just nu känns det som hon kräver uppmärksamhet minst var 5:e minut och tyvärr är hon ännu vaken så att kunna ta det lugnt på kvällarna är inte det lättaste.

    Just nu börjar jag få lite lätt panik över att jag snart ska ha semester följt av föräldraledighet eftersom jag har en hel del jag skulle vilja hinna med på jobbet som det redan nu känns som tiden inte räcker till för. Det är inte många arbetsdagar kvar till midsommar!

  • Alemonia
    Konstantine skrev 2012-06-13 22:41:21 följande:
    Åh hoppas det blir kortvarigt! :/ Dessa lugna kvällar är livsviktiga ibland alltså, speciellt om de har klängt på en hela dagen och man inte har fått nåt gjort... 

    Men kan du inte hoppa in och jobba lite ifall det skulle krisa? Jag har ingen aning om vad du jobbar med så det kanske inte funkar alls, eller så kanske du inte vill det heller! :) 
    I går hade hon givetvis somnat innan jag kom med vid halv tio på kvällen men i onsdags när jag var själv med henne hela dagen och kvällen (förutom en stund vid middagen) så var klockan nästan tio innan hon somnade eftersom hon helst velat vara vaken tills hennes pappa kom hem (dock kom han hem en kvart efter att hon somnat).

    De två kollegor som jag jobbar närmast tycker bestämt att jag ska ägna mig åt att ta hand om min bebis och inte åt jobbet så vi får se. Jag har en kontorstjänst som projektledare så vissa saker skulle jag säkert kunna jobba med. Dock känns det nu som jag verkligen vill försöka vara ledig den enda hela arbetsveckan jag har semester innan BF även att jag räknar med att det dröjer några dagar till innan förlossningen.
  • Alemonia

    Jag insåg i går när jag pratade med en kompis hur lite tid det egentligen är kvar tills det är dax att få barn igen. Det känns som att jag inte alls är förberedd!
    Väskan har jag knappt funderat på, spjälsängen är omonterad och just nu vet jag inte ens säkert hur den ska få plats i sovrummet eftersom vi har dotterns säng där då vi håller på och tapetserar om samt ska byta golv i hennes rum (golvet kommer dock samma vecka som BF).
    Jag får se till att ta itu med saker och ting efter midsommarhelgen för innan dess känns det svårt att hinna med mer än det som är normala "måsten".
    Nu i helgen blir det troligen en tur till Alingsås dit en kompis flyttat för mig och dottern (dock med tåg och bara lördag till söndag) och sen jobbar jag ju även nästa vecka. Jag måste säga att det verkar riktigt smidigt med tåg (dock byte i Katrineholm) men mindre än 2,5h från Norrköping till Alingsås är klart snabbare än med bil och så slipper jag köra själv hela vägen också.

    Vad har ni andra för planer för midsommar?
    Vi har ännu inte bestämt vad vi ska göra på midsommarafton men på kvällen på midsommardagen kommer vänner till oss  bosatta i Borlänge på besök och övernattning på deras resa söder ut. De fortsätter igen efter frukost på söndagen och på söndag eftermiddag har jag bjudit in lite folk på fika med möjlighet att titta i Oriflame-kataloger så det ska bli intressant att se hur det blir och hur många som kommer (jag har sagt att barn är välkomna). Om någon här känner för att ses den söndagen så inboxa så ger jag mera info!

  • Alemonia
    Konstantine skrev 2012-06-15 11:42:23 följande:
    Hon somnar tidigare när du inte är hemma helt enkelt? Hur klarar hon av nästa dag när hon somnar sent? :/ 
    Igår somnade faktiskt vår dotter vid 23!! Jag försökte söva henne som vanligt vid 20 men jag orkade bara en kvart eller så, hon låg mest och snurrade och vissa kvällar är jag verkligen inte på humör. Min sambo verkar dock tycka att jag alltid ska orka att söva dottern... bra att veta...  Kanske för att han inte kan, hm? Hon skrek och blev ganska hysterisk hos honom och lugn hos mig såklart, men då var det försent och tillslut piggnade hon till. 
    Får se hur den här dagen går... självklart sover hon ju för kort på förskolan också, även om hon är trött. 

    Jahaaa, du ska ju föda jättesnart! :) Jag kollade upp i tråden vilket datum det var, jag mindes bara att du hade skrivit för ett "litet" tag sen att du var i vecka 30nånting. Men det var ju i mitten av maj! :P Ganska länge sen ändå alltså.
    Då behöver du ju verkligen lite semester innan bf! Om det är till nån tröst så släppte jag faktiskt mitt arbete jättesnabbt när jag väl gick hem. Och då hade jag en ny tjej som skulle ta över mina arbetsuppgifter och jag nojjade självklart över hur hon skulle klara det och om jag var klar med det jag va "tvungen" att va klar med osv osv... På nåt konstigt vänster löste sig allt utan mig :P Kanske för att jag hade några kollegor hon kunde fråga plus två chefer hehe :) Så, lyssna på dina kollegor! 
    Nej, om hon somnar tidigt eller inte varierar från kväll till kväll. Inte helt ovanligt med att en sen kväll följs av en tidig och en ovanligt tidig av en sen osv.
    Idag somnade hon före åtta så om hon inte vaknar självman skapligt i morgon så är hon nog inte helt kry (vilket jag anat idag).

    Att det alltid är du som tar nattningarna låter inte så kul!

    En del av problemet är att jag inte har någon att lämna över till mer än mina kollegor och om jag minns rätt så är de mest aktuella att delvis lämna över till på semester denna veckan eller om det var nästa. Ja ja, det går att skriva mail och jag nås ju på telefon när de är tillbaka om det skulle vara något.
  • Alemonia
    Konstantine skrev 2012-06-16 19:09:57 följande:
    Det mesta brukar ju lösa sig även fast man inte är säkert förberedd med spjälsäng etc etc, men du kanske borde ta tag i det ifall du känner att de är "måsten"! :) Jag har en vän som är i v 30 som redan har hunnit ändra om i bb-väskorna... och diverse kom ihåg-listor är självklart skriva för länge sen :P 

    Hoppas ni får trevlig i helgen! Katrineholm har ju så få stationer (eller vad det nu heter? hållplatser?) så där är ju lätt att hitta iallafall :) Inte så roligt med byte i Stockholm t.ex... Tåg är ju alltid skönt att åka :)

    Vi har inga planer för midsommar än, sambon jobbar halva dagen så vi ska nog inte särskilt långt bort iallafall. Vi får se :) Nåt blir det iaf! 
    Som sagt, det får bli efter midsommar och allt brukar ändå ordna sig

    Jo, det har varit en bra helg. Katrineholm har bara fem spår och dessutom var det samma plattform för bytet i går så det var smidigt.

    Trist att jobba på midsommar men det kanske ger lite extra i plånboken?
  • Alemonia
    Konstantine skrev 2012-06-16 21:44:54 följande:
    Förresten tjejer, ifall nån vill ses de här två veckor som kommer nu - hör av er! Min sambo kommer nämligen jobba dygnet runt (kommer det kännas som) så jag behöver fylla mina eftermiddagar med lite aktiviteter!
    (Sen går det ju bra att ses även efter de två veckorna också, såklart :P) 
    Veckan efter midsommar är relativt oplanerad då jag har semester och maken jobbar. Orkar du ta dig ut till mig så är du varm välkommen. (Som jag känner nu vill jag nog inte utsätta mig för för mycket promenader och trappor framöver.)
    Annars så slutar jag lite tidigare på torsdag och har inga planer alls för den dagen (mer än att hämta dottern).
  • Alemonia
    JePaLuLi skrev 2012-06-17 12:52:17 följande:
    Vad duktig du är på att virka Mlir. Önskar att jag också kunde nåt sånt...

    Ja det stämmer, det blir en kärlekstrio med grabbar
    Märkte inget speciellt, var lite mer kissnödig än vanligt bara. Tänkte mest att det nog var bebisen som låg och tryckte på blåsan. Sen fick jag ju en extrem värk i ryggen, men det tog ett tag innan jag kopplade ihop sambandet. Dock är det väl sjukvårdens sak att se, och inte min egen...
    Med tanke på hur det varit för dig så får jag säga att jag är tacksam för att jag hade blod i urinen när jag fick det när jag väntade dottern. Denna gång är jag så försiktig jag bara kan och undviker i största möjliga mån att sitta kallt.

    Härligt att ni kom iväg!
  • Alemonia
    Konstantine skrev 2012-06-17 21:03:37 följande:
    Är det nåt nytt med sömnen eller har det hållt i sig länge? Hoppas hon inte blir sjuk nu lagom till midsommar! :/

    Nej det var ganska extremt hemskt jobbigt att va den enda som kunde natta henne när hon var yngre, när det tog sån lång tid och under massa protester... När vi försökte söva henne "by the book" så funkade liksom inte det, men det tar ju alldeles för lång tid ibland innan man förstår vad problemet är och testar nåt nytt. Iallafall, nu har vi fått in en bra rutin och har det varit en normal dag så somnar dottern oftast snabbt och lugnt på typ fem min Men är sambon hemma så blir hon lätt uppvarvad och då tar det lite längre tid... och då tycker jag det är jobbigt. Att söva en lugn och harmonisk tjej har jag inga större problem med :) Att sambon ska kunna natta dottern är alltså till 99% oviktigt, han gör hela nattningsrutinen (oftast) innan så det är ju inte så att han blir utanför på så sätt. Men om vi ska skaffa syskon får vi nog börja vänja henne lite mer vid honom... eller nåt.

    Jag har pendlat till K-holm så jag har koll! =) Tycker tunnelsystemet dom har är så jobbigt, alltså - när man är stressad! :P 

    Är det en söndag blir det väl dubbelt i lön, så ja, det är väl så man får tänka Men det känns inte supertrist ändå, vi hade antagligen inte åkt nånstans förrän på eftermiddagen iallafall :) 

    Vart var det du bodde nånstans nu igen? En liten bit utanför Norrköping väl? Ja jag förstår att du inte vill "springa omkring"! Känner du dig peppad inför förlossning då förresten? Fick du en bra upplevelse den första gången?
    Detta med att aktivt natta innan hon själv tydligt vill sova har vi nog enbart testat ett fåtal gånger och resultatet har varit mera jobbigt än att det känts värt mödan.
    Hon var lite varm i morse och ville sova mera trots att hon sovit från kanske nio till närmare åtta men det har givetvis varit en helg med många nya intryck så det kan också spela viss roll förutom förkylningen.

    Jo, och då jag inte gillar hissarna så var jag tacksam för att vi hade närmare tio minuter på oss från spår ett till spår fem. Även jag har jobbat i Katrineholm och pendlat tid med tåg men det var huvudsakligen innan vi fick dottern.

    Jo, jag bor ute på Vikbolandet. Mellan Ljunga och Tåby och här passerar inga andra bussar än skolbussarna så det är bil som gäller.

    Jo, jag hade en helt okej förlossning. Dock har jag inte börjat förbereda mig mentalt ännu så jag hoppas innerligt att den i magen inte vill ut ännu på några veckor Får jag önska så får den gärna komma 7 juli eller någon dag senare. (Ja, jag är beräknad till 2 juli men två veckor hemma varav en med maken vore inte helt fel.)
Svar på tråden Mammor / gravida i Norrköping som vill umgås