• Anonym

Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna

Min dotter på 15 år har börjat dricka alkohol på helgerna, jag tycker absolut inte att det är bra och har haft den diskussionen med henne. Förra fredagen så fick jag hämta hem henne väldigt berusad då jag fick samtal om att hämta hem henne för hon var berusad. Jag for och hämtade hem henne, i bilen på väg hem svamlar hon på att "kör mig till festen" m.m vi kom i alla fall hem. Och hon fick gå och lägga sig (ingen ide att ta diskutioner med någon som är full) och ställde en hink vid sängen som hon slutligen kräktes i.
    Dagen efter (lördag) hade vi diskutionen och hon verkar inte bry sig så mycket om vad jag säger, lyssnar bara på med säger inget. Så kvällen kom och hon for ut, och festade igen (sov hos en kompis) och jag vet att hon dom drack eftersom att när jag ringde henne vid 23-tiden lät hon lite onykter.

Jag är rädd om vad som kan hända. Jag har själv varit tillsammans med en man som drack nästan varje helg, och det slutade med att jag också drack och var full på helger. Vilket också känns fel att jag då ska "argumentera och diskutera" detta med min dotter, eftersom att hon vet att jag och min förra sambo drack på helger. Denne man är jag inte tillsammans med nu mer.

Jag vet att ungdomar vill festa och ha roligt, men nu har det börja spåra ur. Hon dricker varje helg, och om det då hade varit att hon drack 1 öl eller 1 cider, men eftersom hon nu dricker så pass mycket så är det oroväckande. Jag är även rädd, att hon kan bli utnyttjad av äldre killar när hon är redlöst berusad. Men hon vill inte lyssna på mig. När jag pratar om det, så sitter hon bara tyst och inte säger något, eller ber mig hålla käft!

Jag har även försökt prata med henne om preventivmedel eftersom jag vet att hon har sexuellt umgänge. Varför jag vet det, är för att när jag kom hem från jobbet på kvällen så hörde jag dem ha sex. Och jag hoppas hon vet konsekvenserna om hon inte skyddar sig. Detta är kanske ett känsligt ämne för henne att ta upp, så jag har försökt prata om det. Men jag vet att det inte är kul att lyssna på när sin mamma predikar sånt och kan kännas pinsamt så har det blivit att jag inte pratar sex med henne..

Hur hade ni agerat i mina "kläder"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 19:14
    Glömde skriva att i december - 2011 så körde polisen hem henne p.g.a fylla.

• Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna
  • Hon den där
    Anonym skrev 2012-03-15 19:44:51 följande:
    Amen! Ofta man löser ett problem genom att låsa in någon. Värsta jag har hört!

Jag gjorde likadant i den åldern, jag kanske hade tur att jag aldrig råkade ut för något, men idag som 22 åring så är jag en ansvarsfull mamma och fru. Alltså betyder det inte att livet är förstört för man festar i tonåren.

Det bästa är isf att ha en öppen dialog med dottern. Ta reda på vart hon ska vara under kvällen, se till att hennes mobil är laddad och har pengar på kortet, fråga med vilka hon ska vara, om hon har någon bästa tjejkompis - ta hennes nummer också. Även om du inte accepterar att hon dricker osv så har du nog märkt vid det här laget att hon inte bryr sig om din åsikt. Jag har väldigt svårt att tro att du skulle lyckas få henne att sluta dricka och sitta hemma och kolla på tv med dig på helgerna. Då är väl en öppen dialog bättre än att hon ska behöva ljuga och rymma ut?

Gör även klart för henne att om hon inte befinner sig där hon sagt och inte kommer hem i tid så kommer du leta tills du hittar henne. Min mamma kom in på en klubb i pyjamas och hämtade mig när jag var 16. Efter det kom jag alltid hem i tid.
  • Konvaljen

Men TS, det här måste du lösa. Hon är femton år, hon är ett barn. Ett barn.
    Du klarar uppenbarligen inte av att hantera henne och du behöver hjälp med det. Du bör kontakta soc för att få stöd i din föräldraroll och i hur du ska handskas med din dotter.
    Har du pratat med kompisarnas föräldrar? Vilka regler har de?
    Prata med skolkuratorn och be denne tala med dottern.

När det handlar om små barn gör vi allt för att skydda dem, en stupfull femtonårig behöver sin mamma lika mycket som en tvååring som riskerar att bränna sig på spisplattan.

Din flicka är illa ute och det är ditt förbannade ansvar att skydda henne.

• Anonym

Vet inte vad du ska göra.
    Jag var likadan och det gick illa för mig..blev redlöst full,utnyttjad sexuellt,våldtagen,en gång blev jag drogad.
    Jag levde ett hemskt liv,räddningen blev när mamma lura iväg mig till landet,1,5 mil till närmaste hus eller hållplats,där fick jag bo hos okänd släkting,det var jobbigt och hemskt men det var min räddning tack och lov.
    För mig räckte en månad där för att vilja förändras.De var aldrig elaka alls,utan de var helt ok.

Min vän däremot gick det ochså illa för,fast värre faktiskt.Jag var själv orolig och hjälpte hennes föräldrar med lvu,när hon var på rymmen.Hon fick gå lång tuff väg i år men hon lyckades aldrig riktigt rädda min vän.Hon knarkar inte men har alltid strulat.Tror hon mår dåligt fortfarande trots att vi är 25 år.

Du måste göra något,vad som hellst.        

• Anonym

Om det är en vanlig dag / vardag och jag är ledig, kan vi laga mat tillsammans och sitta och prata och skoja och då brukar hon kunna berätta ganska mycket. Hon brukar berätta om olika vänner, killar m.m då är hon rätt öppen och kan prata om det mesta.

Men när det här festande började, så om jag tog upp det på samtal blev hon förbannad på mig. Så pratar vi kan vi prata om allt möjligt, men predikar jag om sånt hon "inte" skall göra, blir hon ilsken.

Jag har sagt att hon får vara ute sent på helger om hon är nykter och talar om vars hon är, till en början funkade det jätte bra hon kunde komma hem eller ringa och säga att "går det bra om jag sover hos xxx"  Ja - Om det går bra xxx föräldrar. Sen hade vi gjort upp en tid att du ska vara hemma 22.30, och då kunde hon ringa och fråga om hon inte kan få komma hem 23.00, och visst. Sköter hon sig så är det inga problem. Kan man vara ärlig och säga vars man är samt meddela så är det mycket bra.
    Förr, ringde jag även till föräldrarna och kollade så dom är hemma och om det isf var OK att hon sov där.

Om man bortser från problemen med utevistelserna och alkoholen har vi OK - dialog. Men den har blivit betydligt sämre sedan alkoholen och diskussionerna kom in.

Jag skulle kunna acceptera att hon vill festa någon helg, OM hon skulle tala om det för mig, att "ikväll tänkte vi ha en liten fest hos xxx och jag kommer hem kl , samt svara om man ringer. Eftersom att då skulle jag veta vars hon är och håller hon ej tiden åker jag och hämtar henne. Men eftersom det inte funkar i dagsläget så är det svårt.

Jag vet själv hur man var i den åldern, att man ville testa på det ena och det andra. Men bara man kan vara ärlig och säga var man är så är det OKEJ.

• Anonym (hm)

Håller med Anonym i mycket det hon skrev.

Jag blir lite mörkrädd när jag ser att så många verkar tycka att låsa dörrar och fönster verkar vara en bra idé "ja vi låser in dem så löser sig problemen av sig själv" öppen kommunikation är det som gäller, hellre att man vet var dom håller hus och pysslar med än att de smyger. Kan säga att hade min mamma låst in mig hade jag blivit dubbla värre än vad jag var, och jag var den som drack mycket men däremot hade jag ingen som brydde sig direkt. 

• Anonym

Jag har pratat med 2 av hennes vänner föräldrar.
    Och då kom vi överens om att försöka hålla ungefär samma regler. Att dom ska hem en viss tid.
    Men hon har så många vänner, många av dem verkar inte ha några regler alls.

• Anonym (TU)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:58:45 följande:
    Om det är en vanlig dag / vardag och jag är ledig, kan vi laga mat tillsammans och sitta och prata och skoja och då brukar hon kunna berätta ganska mycket. Hon brukar berätta om olika vänner, killar m.m då är hon rätt öppen och kan prata om det mesta.

Men när det här festande började, så om jag tog upp det på samtal blev hon förbannad på mig. Så pratar vi kan vi prata om allt möjligt, men predikar jag om sånt hon "inte" skall göra, blir hon ilsken.

Jag har sagt att hon får vara ute sent på helger om hon är nykter och talar om vars hon är, till en början funkade det jätte bra hon kunde komma hem eller ringa och säga att "går det bra om jag sover hos xxx"  Ja - Om det går bra xxx föräldrar. Sen hade vi gjort upp en tid att du ska vara hemma 22.30, och då kunde hon ringa och fråga om hon inte kan få komma hem 23.00, och visst. Sköter hon sig så är det inga problem. Kan man vara ärlig och säga vars man är samt meddela så är det mycket bra.
    Förr, ringde jag även till föräldrarna och kollade så dom är hemma och om det isf var OK att hon sov där.

Om man bortser från problemen med utevistelserna och alkoholen har vi OK - dialog. Men den har blivit betydligt sämre sedan alkoholen och diskussionerna kom in.

Jag skulle kunna acceptera att hon vill festa någon helg, OM hon skulle tala om det för mig, att "ikväll tänkte vi ha en liten fest hos xxx och jag kommer hem kl , samt svara om man ringer. Eftersom att då skulle jag veta vars hon är och håller hon ej tiden åker jag och hämtar henne. Men eftersom det inte funkar i dagsläget så är det svårt.

Jag vet själv hur man var i den åldern, att man ville testa på det ena och det andra. Men bara man kan vara ärlig och säga var man är så är det OKEJ.
    Men snälla nån hon fixar ju inte att vara ute utan att dricka som du berättar det. Och då går det inte att ha såna överenskommelser.
  • Anonym (TU)
    Anonym (hm) skrev 2012-03-15 19:59:55 följande:
    Håller med Anonym i mycket det hon skrev.

Jag blir lite mörkrädd när jag ser att så många verkar tycka att låsa dörrar och fönster verkar vara en bra idé "ja vi låser in dem så löser sig problemen av sig själv" öppen kommunikation är det som gäller, hellre att man vet var dom håller hus och pysslar med än att de smyger. Kan säga att hade min mamma låst in mig hade jag blivit dubbla värre än vad jag var, och jag var den som drack mycket men däremot hade jag ingen som brydde sig direkt. 

Och det verkar ju fungera bra i TS fall eller? Jag tycker att det låter som att TS och hennes dotter är förbi den punkten. Och fixar hon det inte själv då får hon koppla in soc.
  • LaYa01

Hej!

Jag är inte mycket äldre än din dotter, jag är 17 år och kommer fylla 18 det här året.
    Jag hör väldigt ofta i skolan hur de har festat, druckit alkohol, haft sex, gjort allt möjligt medan jag anser att på helgerna åker man hem till mamma (eftersom jag studerar gymnasiet på en annan ort).

Hurdan relation har NI? Har du en bra relation till din dotter? Om inte, när upphörde den relationen? När började hon dricka?
    Är det någonting i skolan som får henne att hänga med på sånt? Grupptryck, spela cool inför kompisar och så?
    Eller gör hon allt det här för och bli cool?

Sköter hon annars sitt vardagsliv? Sköter hon skolan? Är hon godkänd i alla ämnen? Gör hon läxor och läser hon till prov?
    Eller har hon vara hamnat i en ond cirkel?

För vad du än gör, vilka metoder du än använder... det är för hennes skull du gör det! Glöm inte det!

Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna