• Anonym

Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna

Min dotter på 15 år har börjat dricka alkohol på helgerna, jag tycker absolut inte att det är bra och har haft den diskussionen med henne. Förra fredagen så fick jag hämta hem henne väldigt berusad då jag fick samtal om att hämta hem henne för hon var berusad. Jag for och hämtade hem henne, i bilen på väg hem svamlar hon på att "kör mig till festen" m.m vi kom i alla fall hem. Och hon fick gå och lägga sig (ingen ide att ta diskutioner med någon som är full) och ställde en hink vid sängen som hon slutligen kräktes i.
    Dagen efter (lördag) hade vi diskutionen och hon verkar inte bry sig så mycket om vad jag säger, lyssnar bara på med säger inget. Så kvällen kom och hon for ut, och festade igen (sov hos en kompis) och jag vet att hon dom drack eftersom att när jag ringde henne vid 23-tiden lät hon lite onykter.

Jag är rädd om vad som kan hända. Jag har själv varit tillsammans med en man som drack nästan varje helg, och det slutade med att jag också drack och var full på helger. Vilket också känns fel att jag då ska "argumentera och diskutera" detta med min dotter, eftersom att hon vet att jag och min förra sambo drack på helger. Denne man är jag inte tillsammans med nu mer.

Jag vet att ungdomar vill festa och ha roligt, men nu har det börja spåra ur. Hon dricker varje helg, och om det då hade varit att hon drack 1 öl eller 1 cider, men eftersom hon nu dricker så pass mycket så är det oroväckande. Jag är även rädd, att hon kan bli utnyttjad av äldre killar när hon är redlöst berusad. Men hon vill inte lyssna på mig. När jag pratar om det, så sitter hon bara tyst och inte säger något, eller ber mig hålla käft!

Jag har även försökt prata med henne om preventivmedel eftersom jag vet att hon har sexuellt umgänge. Varför jag vet det, är för att när jag kom hem från jobbet på kvällen så hörde jag dem ha sex. Och jag hoppas hon vet konsekvenserna om hon inte skyddar sig. Detta är kanske ett känsligt ämne för henne att ta upp, så jag har försökt prata om det. Men jag vet att det inte är kul att lyssna på när sin mamma predikar sånt och kan kännas pinsamt så har det blivit att jag inte pratar sex med henne..

Hur hade ni agerat i mina "kläder"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 19:14
    Glömde skriva att i december - 2011 så körde polisen hem henne p.g.a fylla.

• Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna
  • Anonym (TU)
    LaYa01 skrev 2012-03-15 20:03:13 följande:
    Hej!

Jag är inte mycket äldre än din dotter, jag är 17 år och kommer fylla 18 det här året.
    Jag hör väldigt ofta i skolan hur de har festat, druckit alkohol, haft sex, gjort allt möjligt medan jag anser att på helgerna åker man hem till mamma (eftersom jag studerar gymnasiet på en annan ort).

Hurdan relation har NI? Har du en bra relation till din dotter? Om inte, när upphörde den relationen? När började hon dricka?
    Är det någonting i skolan som får henne att hänga med på sånt? Grupptryck, spela cool inför kompisar och så?
    Eller gör hon allt det här för och bli cool?

Sköter hon annars sitt vardagsliv? Sköter hon skolan? Är hon godkänd i alla ämnen? Gör hon läxor och läser hon till prov?
    Eller har hon vara hamnat i en ond cirkel?

För vad du än gör, vilka metoder du än använder... det är för hennes skull du gör det! Glöm inte det!
  • Anonym (hm)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:02:32 följande:
    Och det verkar ju fungera bra i TS fall eller? Jag tycker att det låter som att TS och hennes dotter är förbi den punkten. Och fixar hon det inte själv då får hon koppla in soc.
    Det har jag inte sagt, det jag menar bara är att det KAN göra saken värre om man ska börja låsa in folk. Sen om soc kan hjälpa vette fasen, i vår familj blev det anmält att min föräldrar drack och vi råka illa ut i hemmet, men inte en ENDASTE gång kom soc över för att kolla läget eller något annat. Men om det hjälper dem så är det bra. Som föräldre ska man ju också lära sig hur man hanskas med sina tånårs barn, många kan vara väldigt håra på att hela tiden pika på vad man inte får göra utan att ge en förklaring till det eller kanska dela med sig av egen erfarenhet.
  • Anonym (ida)

Jag var mycket som din dotter. Min mamma försökte vara hård och gav mig utegångsförbud eller sa att jag var tvungen att vara hemma kl.22.00 på helgerna. Problemet var att jag visste att inget hände om jag bröt mot reglerna. Jag struntade i vad hon sa, gick ut och festade till kl. 06.00 på morgonen. Gick hem, fick en utskällning och utegångsförbud. Men jag smet ut varje kväll trots utegångsförbudet. Detta var inte tillräckliga konsekvenser för att jag skulle respektera henne. Ju mer krav hon ställde, desto mer kämpade jag emot men det det just för att jag KUNDE. Till slut gav min mamma upp och accepterade att jag gjorde som jag ville.

När jag var ute och festade så var det inte under ansvarsfulla former. Precis som din dotter så drack jag mig stupfull. Somnade ute bland främmande människor. Liftade med okända män. Gick hem till okända människor. Utsatte mig för massa av faror. Jag var självdestruktiv och inte alls rädd om mig själv. När man dricker så mycket så är det inte vanlig tonårsfylla, det är ren destruktivitet och jag önskar att någon hjälpte mig.

Du skriver att det inte hjälper hon får utegångsförbud eller om pengarna  dras in. Vad bryr hon sig om?
    Och om hon går ut ändå, gå ut och leta upp henne och släpa med henne hem! Ge inte bara upp. Hur mycket jag än käftade emot och testade min mamma så ville jag bara att någon skulle rädda mig från mig själv.

• Anonym
    Anonym (antiförbud) skrev 2012-03-15 19:47:06 följande:
    Jag tror inte att förbud är en lyckad väg att gå med tonåringar. Om du inte kan nå fram till henne genom att prata kanske ni ska ta hjälp utifrån. Kanske kan du prata med skolkuratorn eller skolsköterskan så hon kan prata med din dotter eller kanske kan ni prata alla tre.

Kommer ihåg själv hur det var att vara tonåring. Är man ute och festar mitt i veckan så är man helt fel ute i livet. Hon verkar vilsen... har du pratat med henne om hur hon mår utan att komma in på vad hon inte får/bör göra? När jag var vilsen tonåring hade jag nog helst av allt velat att min mamma såg mig som en individ och önskat att hon hade haft viljan att veta vem den individen är och att hon hade bemött mig med respektful nyfikenhet.  Alltså utan att döma eller skälla umgås för att lära känna varandra. Om du själv har haft ett destruktivt förhållande till alkohol så kanske ett öppet samtal om det kan hjälpa. Berätta för henne hur det var, hur du kände och varför du slutade dricka så kanske hon är öppen tillbaka.
  • LeQuihnn

Jah jag är iallafall glad att jag inte är en bortskämd unge(som 95% av alla ungdomar är idag). Är 19 år och har aldrig festat. Vilket jag är väldigt stolt över. Självklart har jag haft vänner, bra vänner och jag hoppas det löser sig med din dotter.

• Anonym (ida)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:44:51 följande:
    Gör även klart för henne att om hon inte befinner sig där hon sagt och inte kommer hem i tid så kommer du leta tills du hittar henne. Min mamma kom in på en klubb i pyjamas och hämtade mig när jag var 16. Efter det kom jag alltid hem i tid.
    Min mamma gjorde en liknande grej, gud vad jag skämdes! Det hände bara en gång, sen gav hon upp. Hade hon gjort så varje gång så hade jag nog valt att stanna hemma sen.
  • Anonym (TU)
    Anonym (hm) skrev 2012-03-15 20:08:35 följande:
    Det har jag inte sagt, det jag menar bara är att det KAN göra saken värre om man ska börja låsa in folk. Sen om soc kan hjälpa vette fasen, i vår familj blev det anmält att min föräldrar drack och vi råka illa ut i hemmet, men inte en ENDASTE gång kom soc över för att kolla läget eller något annat. Men om det hjälper dem så är det bra. Som föräldre ska man ju också lära sig hur man hanskas med sina tånårs barn, många kan vara väldigt håra på att hela tiden pika på vad man inte får göra utan att ge en förklaring till det eller kanska dela med sig av egen erfarenhet.

Jag tror tyvärr att många inte inser att kommunikationen eller att vara kompis med sitt barn inte fungerar förrän i tonåren och då går det inte att vara vuxen mot sitt barn längre. Jag tror att förtroende och kommunikation måste arbetas upp långt tidigare än när tonåringen gör uppror och gör som hon vill. Soc kanske inte alltid hjälper, men har man inte försökt så kan man inget säga om det.
  • Anonym (ida)
    LeQuihnn skrev 2012-03-15 20:12:33 följande:
    Jah jag är iallafall glad att jag inte är en bortskämd unge(som 95% av alla ungdomar är idag). Är 19 år och har aldrig festat. Vilket jag är väldigt stolt över. Självklart har jag haft vänner, bra vänner och jag hoppas det löser sig med din dotter.
    Är man bortskämd för att man festar? Jag tycker att det är galet att kulturen i Sverige verkar vara att det är ok med 15åringar som super sig fulla, men det är inget fel att festa under ordnade former. Jag vill att mitt barn lever livet och får lite erfarenhet, men inom rimliga gränser.
  • Anonym (TU)
    LeQuihnn skrev 2012-03-15 20:12:33 följande:
    Det verkar dessutom alldeles för accepterat hos vuxna att tonåringar har ett så osunt förhållande till alkohol idag. Det är något som går över och något som de ska igenom påstås det. Alla tonåringar har rätt att festa runt varenda helg på ett helt osunt sätt. Jag förstår inte den inställningen.
  • Anonym (TU)
    Anonym (ida) skrev 2012-03-15 20:16:11 följande:
    Är man bortskämd för att man festar? Jag tycker att det är galet att kulturen i Sverige verkar vara att det är ok med 15åringar som super sig fulla, men det är inget fel att festa under ordnade former. Jag vill att mitt barn lever livet och får lite erfarenhet, men inom rimliga gränser.

Vad är ordnade former och hur mycket har föräldrarna koll på att det verkligen är så? Det min tonåring berättar om kompisars festande är hårresande.
Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna