• Anonym

Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna

Min dotter på 15 år har börjat dricka alkohol på helgerna, jag tycker absolut inte att det är bra och har haft den diskussionen med henne. Förra fredagen så fick jag hämta hem henne väldigt berusad då jag fick samtal om att hämta hem henne för hon var berusad. Jag for och hämtade hem henne, i bilen på väg hem svamlar hon på att "kör mig till festen" m.m vi kom i alla fall hem. Och hon fick gå och lägga sig (ingen ide att ta diskutioner med någon som är full) och ställde en hink vid sängen som hon slutligen kräktes i.
    Dagen efter (lördag) hade vi diskutionen och hon verkar inte bry sig så mycket om vad jag säger, lyssnar bara på med säger inget. Så kvällen kom och hon for ut, och festade igen (sov hos en kompis) och jag vet att hon dom drack eftersom att när jag ringde henne vid 23-tiden lät hon lite onykter.

Jag är rädd om vad som kan hända. Jag har själv varit tillsammans med en man som drack nästan varje helg, och det slutade med att jag också drack och var full på helger. Vilket också känns fel att jag då ska "argumentera och diskutera" detta med min dotter, eftersom att hon vet att jag och min förra sambo drack på helger. Denne man är jag inte tillsammans med nu mer.

Jag vet att ungdomar vill festa och ha roligt, men nu har det börja spåra ur. Hon dricker varje helg, och om det då hade varit att hon drack 1 öl eller 1 cider, men eftersom hon nu dricker så pass mycket så är det oroväckande. Jag är även rädd, att hon kan bli utnyttjad av äldre killar när hon är redlöst berusad. Men hon vill inte lyssna på mig. När jag pratar om det, så sitter hon bara tyst och inte säger något, eller ber mig hålla käft!

Jag har även försökt prata med henne om preventivmedel eftersom jag vet att hon har sexuellt umgänge. Varför jag vet det, är för att när jag kom hem från jobbet på kvällen så hörde jag dem ha sex. Och jag hoppas hon vet konsekvenserna om hon inte skyddar sig. Detta är kanske ett känsligt ämne för henne att ta upp, så jag har försökt prata om det. Men jag vet att det inte är kul att lyssna på när sin mamma predikar sånt och kan kännas pinsamt så har det blivit att jag inte pratar sex med henne..

Hur hade ni agerat i mina "kläder"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 19:14
    Glömde skriva att i december - 2011 så körde polisen hem henne p.g.a fylla.

• Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna
  • Anonym (ida)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:18:45 följande:
    Vad är ordnade former och hur mycket har föräldrarna koll på att det verkligen är så? Det min tonåring berättar om kompisars festande är hårresande.
    Ordnade former är för mig fester där det inte förekommer droger eller sex, och att man håller sig nykter eller dricker max 1 glas. Att man är ansvarsfull helt enkelt. Sen tycker jag inte att man ska festa varje helg, det ska vara med måtta. Man får väl också lita lite på sitt barn men om man märker att det inte fungerar så bra som i TS fall så får man sätta stopp.

Och ja, det är skrämmande hur folk festar. Jag var absolut inte värst i mitt gäng. Jag var "alkisen", den som däckade först av alla. Det  var absolut inte bra och kunde gjort att jag hamnade i farliga situationer. Men jag drogade inte, höll inte på med massa killar eller strippade osv. Mina kompisar däremot provade både det ena och det andra. Mycket handlar om vilka värderingar man har med sig hemifrån tror jag. Jag kunde umgås i de kretsarna utan att göra de sakerna själv för jag kände att det var fel för mig helt enkelt. Sen var jag visserligen däckad av alkoholen redan vid 22-tiden så jag var inte i skick att göra alla saker som mina vänner gjorde ändå.
  • Anonym (TU)
    Anonym (ida) skrev 2012-03-15 20:24:32 följande:
    Ordnade former är för mig fester där det inte förekommer droger eller sex, och att man håller sig nykter eller dricker max 1 glas. Att man är ansvarsfull helt enkelt. Sen tycker jag inte att man ska festa varje helg, det ska vara med måtta. Man får väl också lita lite på sitt barn men om man märker att det inte fungerar så bra som i TS fall så får man sätta stopp.

Och ja, det är skrämmande hur folk festar. Jag var absolut inte värst i mitt gäng. Jag var "alkisen", den som däckade först av alla. Det  var absolut inte bra och kunde gjort att jag hamnade i farliga situationer. Men jag drogade inte, höll inte på med massa killar eller strippade osv. Mina kompisar däremot provade både det ena och det andra. Mycket handlar om vilka värderingar man har med sig hemifrån tror jag. Jag kunde umgås i de kretsarna utan att göra de sakerna själv för jag kände att det var fel för mig helt enkelt. Sen var jag visserligen däckad av alkoholen redan vid 22-tiden så jag var inte i skick att göra alla saker som mina vänner gjorde ändå.
    Jag kan i alla fall säga att det som verkar förekomma i dotterns kompisars fall definitivt inte är ordnade former. Mycket vanligare nu än när jag var tonåring som det verkar. Föräldrarna har mindre koll och föräldrar tror inte att just deras barn ska göra det ena eller det andra. Jag har suttit p åföräldramöten där föräldrar säger att det är så bra att de inte festar med alkohol utan bara är hemma hos varandra och tittar på film och äter popcorn. Samtidigt skryter de närmast om på facebook och bloggar om vad som verkligen hänt. Hur kan man vara så aningslös?!! 
  • Anonym (ida)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:31:43 följande:
    Jag kan i alla fall säga att det som verkar förekomma i dotterns kompisars fall definitivt inte är ordnade former. Mycket vanligare nu än när jag var tonåring som det verkar. Föräldrarna har mindre koll och föräldrar tror inte att just deras barn ska göra det ena eller det andra. Jag har suttit p åföräldramöten där föräldrar säger att det är så bra att de inte festar med alkohol utan bara är hemma hos varandra och tittar på film och äter popcorn. Samtidigt skryter de närmast om på facebook och bloggar om vad som verkligen hänt. Hur kan man vara så aningslös?!! 
    Man ser vad man vill se. Men ja, tiderna har ändrats. Jag är 30år nu, det har bara gått 15år sen jag var i den åldern men märker via mina syskonbarn hur mycket saker har ändrats. Jag tror inte att jag kommer släppa ut mina barn alls den dagen jag får egna.
  • AA2012

Men snälla ts, du bestämmer, inte din dotter, du får sätta ner foten och se till att hon slutar supa, en 15-åring som är ute o super varje helg lär det gå riktigt illa för, det är HÖG TID för dej som förälder o vara just förälder....

• Anonym (TU)
    Anonym (ida) skrev 2012-03-15 20:37:09 följande:
    Man ser vad man vill se. Men ja, tiderna har ändrats. Jag är 30år nu, det har bara gått 15år sen jag var i den åldern men märker via mina syskonbarn hur mycket saker har ändrats. Jag tror inte att jag kommer släppa ut mina barn alls den dagen jag får egna.

Det är ju en variant.

Mina barn har vuxit upp till så pass sunda tonåringar att de undviker tillställningar med alkohol. Det innebär inte att de är utanför eller utstötta. Bara att de valt bättre umgänge och bättre vanor. Att man måste festa och dricka för att få erfarenhet eller för att alla tonåringar ska igenom den "fasen" är bara dumheter. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:14:40 följande:
    Jag tror tyvärr att många inte inser att kommunikationen eller att vara kompis med sitt barn inte fungerar förrän i tonåren och då går det inte att vara vuxen mot sitt barn längre. Jag tror att förtroende och kommunikation måste arbetas upp långt tidigare än när tonåringen gör uppror och gör som hon vill. Soc kanske inte alltid hjälper, men har man inte försökt så kan man inget säga om det.
    Jag snackar inte om att vara kompis utan jag pratar om att kunna prata med sitt barn, och förstå varandra. Man kan sätta sig ner och komma överäns om olika varianter om vad som kan passa dom båda. Och det är aldrig försent att hitta kommunikationen igen. Ja man får då hålla tummarna för att det inte gör saken värre. Annat alternativ är att söka hjälp för hur man på bästa sätta kan nå sitt barn och få en bra relation. 
  • Anonym (monica)

Min son var precis likadan. Han började när han var 14 och gick i 8:an. Det jag gjorde var att jag anmälde honom till Mariapol. Alkoholkliniken för ungdomar. Han fick gå på samtal där under flera veckors tid, både tillsammans med mig och individuellt. 

Han började också i samband med detta skita i skolan, skolkade mycket, och gjorde massa bus i skolan, allt från slagsmål till skadegörelse. Jag bad skolan göra en anmälan till Soc och det resulterade i att jag fick hjälp som förälder med samtalskontakt både för mig och min son.

Jag fick också då genom Soc möjlighet att gå i tonårsförälder-grupp tillsammans med andra föräldrar i samma eller liknande situation, där vi fick prata och lära oss hur man på bästa sätt kan hantera ungdomar som är destruktiva. Hur man bland annat når man fram till ungdomar som inte vill lyssna.

Jag lyckades inte på egen hand att nå fram till min son utan tog hjälp utifrån.
    Det tog 1 år men han klarade sista året i 9:an galant med bra betyg och hade nästan ingen frånvaro alls.   

Idag är han 17 år och går i gymnasiet.

• AlreadyBurning

Vad tråkigt.

Ingen aning vad man gör mot detta. Man borde inte förbjuda henne att gå ut, och du har ju pratat med henne och du hämtar henne när hon behöver. Riktigt bra gjort med andra ord. Som sagt ingen aning.

Lycka till!

www.familjeliv.se/Forum-4-304/m63866604.html 2013 är det fred i Colombia - Las FARC, 2012 har ni dödat er sista!
  • Anonym (TU)
    Anonym (monica) skrev 2012-03-16 00:10:20 följande:

Min son var precis likadan. Han började när han var 14 och gick i 8:an. Det jag gjorde var att jag anmälde honom till Mariapol. Alkoholkliniken för ungdomar. Han fick gå på samtal där under flera veckors tid, både tillsammans med mig och individuellt. 

Han började också i samband med detta skita i skolan, skolkade mycket, och gjorde massa bus i skolan, allt från slagsmål till skadegörelse. Jag bad skolan göra en anmälan till Soc och det resulterade i att jag fick hjälp som förälder med samtalskontakt både för mig och min son.

Jag fick också då genom Soc möjlighet att gå i tonårsförälder-grupp tillsammans med andra föräldrar i samma eller liknande situation, där vi fick prata och lära oss hur man på bästa sätt kan hantera ungdomar som är destruktiva. Hur man bland annat når man fram till ungdomar som inte vill lyssna.

Jag lyckades inte på egen hand att nå fram till min son utan tog hjälp utifrån.
    Det tog 1 år men han klarade sista året i 9:an galant med bra betyg och hade nästan ingen frånvaro alls.   

Idag är han 17 år och går i gymnasiet.

Det här är bra föräldraskap! Klarar man det inte själv så tar man tag i att få hjälp utifrån!
  • woopie
    AA2012 skrev 2012-03-15 20:42:32 följande:
    Men snälla ts, du bestämmer, inte din dotter, du får sätta ner foten och se till att hon slutar supa, en 15-åring som är ute o super varje helg lär det gå riktigt illa för, det är HÖG TID för dej som förälder o vara just förälder....

Våga vara vuxen. Att dalta hjälper inte...
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Bobbylove

Tycker först och främst att du är jätteduktig som visar att hon är välkommen hem hur full hon än är. Då behöver hon inte vara rädd för att komma hem och vara på lyset iallafall!

Men hon verkar ju klart behöva mer gränser. Det som mina föräldrar körde med mig var "frihet under ansvar". Kunde jag hålla reda på mig själv och sköta mig ordentligt - då fick man större frihet.
    Skötte jag mig inte - friheten drogs in.
    Jag hade visat gång på gång att jag inte tar mig upp i tid till skolan om jag sover hos kompisar på vardagarna, i och med att man istället för att sova var uppe och tjattrade hela natten istället. Det resulterade i att jag fick sova hemma om vardagarna tills dess att jag fyllt 18. Något enstaka undantagsfall skedde ibland, men annars var det strikt på den fronten.
    Under helgerna fick jag vara ute nästan hur länge jag vill, och jag fick sova hos kompisar sålänge jag berättade vart jag sov, vem jag var med och när jag kommer hem. Det brukade jag vara bättre på att hålla, och fick då sova borta om helgerna.

Din dotter visar ju att hon inte tar dina uppmaningar på allvar när hon sover borta, och då bör det rimligtvis vara slut på att vara borta till sent på helgerna tills dess att hon visar att hon skärpt sig. Sätt en tid hon skall vara hemma på helgerna, och följer hon inte den så dras det in mer. Kan hon följa den, så kan hon så småningom börja sova borta igen.

Funkade gode bra för minda föräldrar på mig iallafall. 

• sextiotalist

Hur är det med ditt nätverk, finns det en närvarande pappa, finns det annan släkt, vänner eller så. Någon hade skrivit att hon fick åt ut i skogen hos en tråkig släkting ett tag för att bryta, så om det finns någon som kan göra något liknande för din dotter så kunde det vara en lösning. För på ett eller annat sätt så måste detta brytas, och då är det lika bra man kör med yxan direkt, så att allt bryts.

• Anonym (ansvarsfull)

Jag har läst några inlägg nu och jag håller med många, men jag måste få inflika att det finns ingen universal lösning som fungerar på alla.

Det första man måste få reda på är VARFÖR hon festar.
    -är det för att det är kul?
    -är det för popularitet?
    -är det för att hon är deprimerad?

Hur är hon övrigt?
    -skötsam i skolan?
    -glad och lycklig?
    -ansvarsfull?
    -impulsiv?
    Hur är eran relation?

Hur man hanterar situationen bäst, beror enligt mig helt på vad man har för tonåring.

När jag var ung så drack jag för att det var kul, av samma anledning som nu alltså, och jag var precis lika ansvarsfull som nu, den enda skillnaden är att förut så smög jag ut genom fönstret, och nu går jag ut genom dörren.

Anledningen till varför jag är emot att förbjuda för vissa är för att jag minns hur kul jag hade när jag var ung. Det var helt hysteriskt roligt. Känslorna, dramatiken, när man är ung så händer så mycket.
    Missade man festerna så missade man så mycket att prata om med skolkamraterna, och så mycket upplevelser som är förknippat med ungdomen.

• trz

Angående preventivmedel, är det jobbigt för henne att prata om sex så skaffa hem kondomer OCH ppiller, lägg in dom på hennes rum med en lapp om hur och när man tar pillerna. Misstänker att hon redan vet hur man använder kondom.

• Ebba Caroline
    trz skrev 2012-03-16 13:53:18 följande:
    Angående preventivmedel, är det jobbigt för henne att prata om sex så skaffa hem kondomer OCH ppiller, lägg in dom på hennes rum med en lapp om hur och när man tar pillerna. Misstänker att hon redan vet hur man använder kondom.

P-piller måste man gå på gynundersökning och få recept för. Inget ens mamma kan skaffa.
  • Bobbylove
    Ebba Caroline skrev 2012-03-16 13:55:00 följande:
    P-piller måste man gå på gynundersökning och få recept för. Inget ens mamma kan skaffa.
    Gynundersökning behöver man inte genomgå förrän efter något år. Men helt klart måste man få recept, det har du rätt i. Och då är det möte med barnmorska, svara på hälsofrågor, kolla vikt och mäta blodtryck, kolla om det finns sjukdomar i släkten etc. 
  • Anonym (TU)
    trz skrev 2012-03-16 13:53:18 följande:

Bättre att följa med till ungdomsmottagningen så man få hjälp med snacket där. Att fixa preventivmedel är halva jobbet. Pratet är andra halvan. Man behöver prata om sjukdomar, oönskade graviditeter och var man sätter sina gränser. Det hjälper inte enbart med att knapra p-piller eller att tro att dottern känner sig mer bekväm med att hala fram en kondom när det är dags.
Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna