• Anonym

Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna

Min dotter på 15 år har börjat dricka alkohol på helgerna, jag tycker absolut inte att det är bra och har haft den diskussionen med henne. Förra fredagen så fick jag hämta hem henne väldigt berusad då jag fick samtal om att hämta hem henne för hon var berusad. Jag for och hämtade hem henne, i bilen på väg hem svamlar hon på att "kör mig till festen" m.m vi kom i alla fall hem. Och hon fick gå och lägga sig (ingen ide att ta diskutioner med någon som är full) och ställde en hink vid sängen som hon slutligen kräktes i.
    Dagen efter (lördag) hade vi diskutionen och hon verkar inte bry sig så mycket om vad jag säger, lyssnar bara på med säger inget. Så kvällen kom och hon for ut, och festade igen (sov hos en kompis) och jag vet att hon dom drack eftersom att när jag ringde henne vid 23-tiden lät hon lite onykter.

Jag är rädd om vad som kan hända. Jag har själv varit tillsammans med en man som drack nästan varje helg, och det slutade med att jag också drack och var full på helger. Vilket också känns fel att jag då ska "argumentera och diskutera" detta med min dotter, eftersom att hon vet att jag och min förra sambo drack på helger. Denne man är jag inte tillsammans med nu mer.

Jag vet att ungdomar vill festa och ha roligt, men nu har det börja spåra ur. Hon dricker varje helg, och om det då hade varit att hon drack 1 öl eller 1 cider, men eftersom hon nu dricker så pass mycket så är det oroväckande. Jag är även rädd, att hon kan bli utnyttjad av äldre killar när hon är redlöst berusad. Men hon vill inte lyssna på mig. När jag pratar om det, så sitter hon bara tyst och inte säger något, eller ber mig hålla käft!

Jag har även försökt prata med henne om preventivmedel eftersom jag vet att hon har sexuellt umgänge. Varför jag vet det, är för att när jag kom hem från jobbet på kvällen så hörde jag dem ha sex. Och jag hoppas hon vet konsekvenserna om hon inte skyddar sig. Detta är kanske ett känsligt ämne för henne att ta upp, så jag har försökt prata om det. Men jag vet att det inte är kul att lyssna på när sin mamma predikar sånt och kan kännas pinsamt så har det blivit att jag inte pratar sex med henne..

Hur hade ni agerat i mina "kläder"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 19:14
    Glömde skriva att i december - 2011 så körde polisen hem henne p.g.a fylla.

• Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna
  • Anonym
    Betty Ballbreaker skrev 2012-03-15 19:36:04 följande:
    Instämmer med föregående: vad tusan gör hon ute dagen efter att hon varit dyngrak. Och vad gjorde du när du talade med henne vid 23-tiden och hon var full? Hur kom hon hem?
    Nä, låt henne inte gå ut på helgerna, hon är ju en fara för sig själv.
    Och jo, som förälder måste du kunna ha kraft att hålla henne hemma om du anser det lämpligt!!
    Vad jag gjorde, jag sa att hon ska hem och sa att jag hämtar henne. Hon kastade på luren, jag for med bilen på stan för att se om jag kunde hitta henne. Men det gjorde jag inte.
    Jag har hämtat hem henne ett antal gånger, men sen dess har hon slutat säga vars hon är.
  • Anonym (TU)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:37:27 följande:
    Det skulle inte funka att sitta uppe nätter efter nätter då jag jobbar.
    Jag jobbar som uska och jobbar skift. Så skulle jag sitta uppe en fredag kväll till 03-tiden för att sedan stiga upp 05.50 för att bege mig till jobbet som börjar 07.00, det orkar man inte.

Är jag ledig en helg, brukar jag sitta uppe till runt 01-tiden.

Jag har under hösten gett undergångsförbud, haft som regel att hemma senast 21.00 på helger. Men det är nästan meningslöst.
    Visst, hon kom 21.00, men när jag gick och la mig for hon ut igen, sen festade dom mitt i veckan istället vilket inte är bra för då är det skola som gäller.
    Ibland kom hon inte hem alls.
    När jag hade utegångsförbud hände det att hon gick ut genom fönstret m.m

Lås på dörrar och fönster som sagt. Pröva att byta skift. Ta hjälp av anhöriga och kompisar att sitta barnvakt. Kontakta soc om det är så stora problem att du inte tror att du rår på det.
  • Anonym (Mor)

Jag avskyr föräldrar som ger upp för lätt.. 
    Du är rädd och orolig för hennes skull och det finns så mkt du kan göra.
    Kan säga att den gången min dotter kom hem full så var det sista gången med kan jag lova. 
    Var inte rädd för att bli osams med henne var inte konflikt rädd det går över. 
    Prata försök få henne förstå varför du känner som du gör.
    Jag fick ta en madrass och lägga brevid hennes säng på nätterna jag låste alla fönster och ytterdörren så hon inte kunde komma ut. 
    Ge inte upp.. Alla barn idag är för bortskämda ingen bryr sig därför det blir som det blir av dem. 
    Tillomed min dotter idag som är 23 år tycker det är pinsamt att se barn mellan 13-16 år gå runt fulla, röka och hålla på. Och då var hon ändå själv sån som ung tills jag sa stop. 
    Skärpning

• Hon den där
    Jag jobbar som uska och jobbar skift. Så skulle jag sitta uppe en fredag kväll till 03-tiden för att sedan stiga upp 05.50 för att bege mig till jobbet som börjar 07.00, det orkar man inte.

Jag har under hösten gett undergångsförbud, haft som regel att hemma senast 21.00 på helger. Men det är nästan meningslöst.
    Visst, hon kom 21.00, men när jag gick och la mig for hon ut igen, sen festade dom mitt i veckan istället vilket inte är bra för då är det skola som gäller.

Jag tycker det låter på dig som du redan gett upp. Det är du som är mamman och det är du som bestämmer, visa henne det!
  • Anonym (TU)
    Hon den där skrev 2012-03-15 19:42:02 följande:

Jag tycker det låter på dig som du redan gett upp. Det är du som är mamman och det är du som bestämmer, visa henne det!

Ja jag undrar hur det ens hann bli så här. Den allmänna acceptnsen att tonåringar ska ha rätt att festa lite och ha skoj med alkohol är helt skev. Släpa hem ungen om det så krävs bulldozer! Och varför inte kontakta soc om problemen är så stora och du har gett upp?!!
  • Ebba Caroline

Då får du kontakta soc och få hjälp eftersom du uppenbarligen inte klarar av dottern själv! En 15-åring SKA inte vara uta på nätterna och dricka sig stupfull.
  • Anonym

Amen! Ofta man löser ett problem genom att låsa in någon. Värsta jag har hört!

Jag gjorde likadant i den åldern, jag kanske hade tur att jag aldrig råkade ut för något, men idag som 22 åring så är jag en ansvarsfull mamma och fru. Alltså betyder det inte att livet är förstört för man festar i tonåren.

Det bästa är isf att ha en öppen dialog med dottern. Ta reda på vart hon ska vara under kvällen, se till att hennes mobil är laddad och har pengar på kortet, fråga med vilka hon ska vara, om hon har någon bästa tjejkompis - ta hennes nummer också. Även om du inte accepterar att hon dricker osv så har du nog märkt vid det här laget att hon inte bryr sig om din åsikt. Jag har väldigt svårt att tro att du skulle lyckas få henne att sluta dricka och sitta hemma och kolla på tv med dig på helgerna. Då är väl en öppen dialog bättre än att hon ska behöva ljuga och rymma ut?

Gör även klart för henne att om hon inte befinner sig där hon sagt och inte kommer hem i tid så kommer du leta tills du hittar henne. Min mamma kom in på en klubb i pyjamas och hämtade mig när jag var 16. Efter det kom jag alltid hem i tid.

• Anonym

Jag har försökt det mesta (utan dock lås på dörrar etc)
    Men det skulle nog inte heller funka i långa loppet. Jag har bytt så jag jobbar aldrig natthelg nu mer, men dessvärre går det inte att få bort helgerna, vi måste ha i snitt varannan helg. På sex veckor ska vi ha 3 helger. Så har ändrat så att jag antingen jobbar 7-16 / 7-13, 12-20.30 eller 16-21 helger. Och det är dom passen som jag måste ha helg.

Eftersom jag är ensamstående kan jag heller inte ta tjänstledigt för att jag måste ha råd med alla utgifter.

• Anonym (TU)
    Ebba Caroline skrev 2012-03-15 19:44:10 följande:
    Då får du kontakta soc och få hjälp eftersom du uppenbarligen inte klarar av dottern själv! En 15-åring SKA inte vara uta på nätterna och dricka sig stupfull.

Varken helger eller vardagar!
  • Anonym (antiförbud)

Jag tror inte att förbud är en lyckad väg att gå med tonåringar. Om du inte kan nå fram till henne genom att prata kanske ni ska ta hjälp utifrån. Kanske kan du prata med skolkuratorn eller skolsköterskan så hon kan prata med din dotter eller kanske kan ni prata alla tre.

Kommer ihåg själv hur det var att vara tonåring. Är man ute och festar mitt i veckan så är man helt fel ute i livet. Hon verkar vilsen... har du pratat med henne om hur hon mår utan att komma in på vad hon inte får/bör göra? När jag var vilsen tonåring hade jag nog helst av allt velat att min mamma såg mig som en individ och önskat att hon hade haft viljan att veta vem den individen är och att hon hade bemött mig med respektful nyfikenhet.  Alltså utan att döma eller skälla umgås för att lära känna varandra. Om du själv har haft ett destruktivt förhållande till alkohol så kanske ett öppet samtal om det kan hjälpa. Berätta för henne hur det var, hur du kände och varför du slutade dricka så kanske hon är öppen tillbaka.

Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna