• Ng73

Tips om dhea

Hannah8401 skrev 2013-05-20 10:22:47 följande:
    Ng73, jag har tempat en del, och vad jag vet så ska den metoden vara väldigt säker, dvs, går inte tempen upp har det inte varit äl. Jag har haft en del cykler utan äl så sett skillnad på det. Kanske tog din kropp bara lite tid på sig och kämpade en stund innan den lyckades äl?
    har du använt äl test samtidigt också?
  • Ng73
    Hannah8401 skrev 2013-05-20 10:47:04 följande:
    Ng73, ja jag har använt ältest några ggr, men dom funka inte bra för mig, när jag blev gravid blev det aldrig riktigt positivt runt äl, och jag har oxå fått starkt positivt men så har blodprov sen visat att jag inte haft äl. Så då slutade jag med dom och ägnade mig bara åt tempning. Kändes mer tillförlitligt.

tack hannah..   jag har aldrig haft problem med ägglossning förrut... men så har man ju inte testat vaarje månad heller...   jag skall se om jag kan göra blodprov denna månad (dag 21 är på ons tur nog) så kanske man får ngt svar. grejen är också att jag var mitt i min hemresa  från usa dagen innan ägglossningen. man blir så upp och nervänd med tidskilnaden..  konstiga sömnen osv...  brukar alltid kolla tempen så fort jag vaknar, men har på sistonde börjat vakna mycket senare... och det blir lite snurrigt med när man skall kolla tempen just vid tidsomställningen...  

cff- var står du just nu med cyklar osv....    
  • Ng73
    cff skrev 2013-05-20 11:12:15 följande:
    Cool jag kör på - har gjort insemination denna månad (dock med små folliklar och en urusel slemhinna - 5.9 mm...) och skall göra IVF nästa månad (fortfarande i Danmark). Börjar kanske därefter i NY och då köra man i så fall fyra cykler, 4 månader i rad (dvs om det inte lyckas på vägen :). Blir en tuff sommar...

För närvarande har jag några frågor jag försöker lösa: 

Rispning av slemhinnan (har hittat en läkare som kan hjälpa till, men han vill preliminärt bara göra i cykeln före stimulering, inte tidigt i samma cykel - han verkar dock otroligt hjälpsam så jag hoppas att jag kanske kan få hjälp i alla fall).

Gonapeptyl - har jag fått utskrivet denna omgång istället för Suprefact. Men det verkar inte att gå att få tag på i Sverige - går inte ens att beställa på apoteket... Så jag väntar på svar från läkaren om jag skall köra Suprefact istället

Lupron - för att ta på 6e dagen efter ÄP. Finns inte i Sverige i injektionsvätska (bara depot-lösning) så jag försöker nu få tag på ett recept från England (och sen är nästa utmaning att försöka hitta någon som kan hämta ut det åt mig där och posta till Sverige :)

Massor med fler prover och undersökningar inför IVF i NY. Bland annat mammografi (vilket jag tack och lov ändå hade inplanerat) och vaginal-smear för Gonorré plus en mkt obehaglig läkarundersökningsblanket (där samma läkare skall undersöka både hjärta, lungor och mage - samt klämma på brösten och fylla i om dessa är normala eller abnormala och samma vad gäller könsdelarna...) - jag är mycket osäker på vilken typ av läkare som har denna bredd.

Immunologibehandling - från Dr Gorgy har jag fått väldigt mycket mediciner utskrivna, bl.a. intralipid, humira, klexane (mot blodproppar) och mycket höga doser kortison. Jag måste nu bestämma mig för vilka av dessa jag faktiskt skall ta och i så fall hur mycket... 

Så utmaningarna och nyheterna fortsätter Glad

hur många år har du hållt på? vad kommer du att behöva lägga ut på behandlingen i NY? jag bodde i usa i 19 år och kom till sverige (är fortfarande svensk medborgare) för att få hjälp med behandlingen iom att usa var för dyrt för oss. där måste man för det mesta betala allt själv. men nu går vi in på 3je försöket i falun i aug. funkar det inte då så funderar jag på ngn klinik i europa innan vi återvänder till usa och måste ta den vägen. fast de har ju fantastiska resultat där. håller tummarna för dig! kämpar på tillsammans på olika håll och sätt...    jag hoppas att du försöker iaf ge din kropp lite lugn och ro mellan varven... jag vet själv hur det känns när man bara vill köra på så fort mensen kommer efter varje försök. stressa bara inte ut dig...   men jag vet det är svårt...  kram!

ps.. när är testdagen denna månad? hur har det gått? hur känner du dig?... 
  • Ng73
    Fiamedbarn skrev 2013-05-18 13:26:20 följande:
    Om jag beställer därifrån, vad är rekommenderat att köpa? 25 mg-tabletter i 90-förpackning eftersom någon nämnde 3 månader? Och kan man ta dom närsomhelst? Eller ska det vara någon viss dag i cykeln man börjar. Kan man även ta de under eventuell graviditet eller är det bara innan? Jag har tyvärr inte haft tid att läsa hela tråden och hoppas på att någon kan hjälpa mig!

hej fiamedbarn 
    har själv tagit prasteron i 2 1/2 vecka.  jag väntade och började när jag fick min mens...utifall ... behöver ju inte ta det om man är gravid ;)   (vilket jag ju inte var)...   min läkare rekommenderade tyvärr inga blodtester innan och de skrev ut högsta dos som man brukar använda , 75 mg...   jag tyckte själv det lät lite mycket och började med 25 och är nu på 50. iom mitt bra amh värde som liggeer lite över 6 så vet jag ej om jag vill gå upp i 75. tänker också ta lite tester om ngn månad för att se att jag inte ligger för högt då och behöver avsluta. jag skall ta det till aug, då jag kommer att köra nästa ivf behandling. lycka till 
  • Ng73
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 11:47:51 följande:
    Tack för ditt svar! Vad är amh-värde? Kan de testa det hos läkaren? Var det din läkare som skrev ut praesteron? Jag är verkligen intresserad av DHEA eftersom jag är 42 och har fått missfall två gånger på kort tid. Ska jag ha ett till barn är det bråttom! Och då vill jag ha gjort allt som förbättrar förutsättningarna...så synd bara att läkarna inte verkar vilja skriva ut detta. Vore ju mycket bättre om det skedde under kontrollerade former.

Hoppas det går vägen för dig! 

med amh värdet mäter man typ äggreserven man har.   jag går på ivf i falun och som jag uppfattat från många så är de en av väldigt få kliniker som skriver ut prasteron.  men det är också i samband med ivf. har ej uppfattat om du kör naturligt el ivf? du kan ju höra för dig med olika läkare. det går ju att beställa på nätet men har också uppfattat att usa kommer att sluta sända till sverige väldigt snart. jag var nyss i usa och köpte med mig en burk då jag har fått ut 3 månadders förbrukning och skall ta det i 4 månader. en burk går på 800 kr här (mitt högkostnads kort går ut om ngn vecka) så jag tänkte att jag kan köra sista månaden med det jag köpte i usa.  men nu har jag gått på lägre dos än det de skrev ut och jag vet ej om jag kommer att behöva den burken. om du bestämmer dig för att köra igång och kanske kan hitta ngn läkare som kan testa ditt dhea värde så kanske jag kan sälja dig den burken jag har. ( ca100kr)....   men vi kan vär höras vidare  om det ;)   har även läst mig fram till att dhea som produceras som tillskott framställs utav JAMS (vet ej svenska ordet för det) och förekommer även i sötpotatis som är ungefär som jams...  
  • Ng73
    Älva1973 skrev 2013-05-20 12:44:11 följande:
    www.reprofit.cz är webbadressen till kliniken. Man kan via ett formulär anmäla sitt intresse så blir man kontaktad av en av deras läkare. De har ofta inga väntetider och man brukar få börja precis när man vill. De är dessutom öppna 7 dagar i veckan så man slipper tänka på att det är helg osv.

Vill du veta något speciellt kan du väl inboxa mig så kan jag svara där  Glad

När det gäller ägglossningen så är det säkert lite knepigt för dig om du som jag har oregelbunden mens. Ibland kan det vara så att kroppen försöker ägglossa men skjuter upp det lite för att sedan släppa ägget. Det enda som kan mäta om ägget lossnat för dig är att ta hormonprovet progesteron ca 7 dagar efter din ÄL.
    Annars brukar temphöjningen visa ganska rätt, men det ser man oftast bara i efterhand när man läser av kurvan. Använder du dig av tex fertilityfriend.com när du gör din tempkurva? 

tack...skall kolla upp det om det väl kommer till kritan. har ju ett försök kvar i falun (kanske guld försöket ;) )   jag har en oerhört regelbunden mens... men däremot har börjat med prasteron efter förra mensen...  det är kanske det som spökar. jag ska prata med sjuksköterskan imorrn och se om jag kan kolla mitt progesteron på ons  (isf dag 21)  och utgå från det...   tack älva!!!!!! hur mår du???
  • Ng73
    Älva1973 skrev 2013-05-20 13:32:06 följande:
    Ja men så bra, det är ju bara ett litet blodprov som ska analyseras. Hoppas det ger dig svar. Det är bara säga till om du vill veta mer om Tjeckien och min IVF.

Jag mår väldigt bra nu, inga speciella symptom. Borde bara stråla av lycka, men har RUL imorgon så det känns lite nervöst. Kan framför allt inte fatta att jag kommit så här långt. Men om allt ser bra ut imorgon lovar jag att jag ska njuta fullt ut Glad

älva, lycka till imorrn! allt kommer nog gå bra ska du se... kramar
  • Ng73
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 14:06:37 följande:
    Tack för informationen! Heter pillrena du köpt praesteron? Jag får fundera lite!

Jag får inte göra IVF eftersom jag redan har en son. Så jag kör naturligt. 

det är dhea...  i sverige går det under namnet prasteron...     som sagt.. kör på med söt potatis under tiden ;)
  • Ng73
    Swagger skrev 2013-05-25 19:37:33 följande:
    Vad jag har förstått så är det inte samma substans i sötpotatis om i läkemedlet.
    jasså...ja, jag är ju inte expert...  läste någonstans i alla fall att det framställer dhea från sötpotatis som naturligt närings tillskott. men det var bara en artikel som jag hittade medans jag letade info om just dhea. vet du vad det är för skilnad isf? 
Svar på tråden Tips om dhea