• Ng73

Tips om dhea

Bambi2 skrev 2013-06-30 18:02:11 följande:
    Jag var 40 när provet togs. Jag tog dhea i ca 3 mån mellan IVF 1 och 2 men endast 25 mg. Vet inte hur/om det påverkade AMH eller äggen men blev gravid på IVF nr2! (Är i v. 7+2 bara så det är ännu tidigt).

Står det inte vilken enhet som Prolaktinet har mätts i? På mina papper står det 3-27 som referens för Prolaktin mätt i mikrog/L. Det måste du kolla upp.

Tog du TSH också? Det bör ligga på 1,0 för optimalt värde även om labbreferenserna anger upp till 3,5 som normalt.

LH och FSH har jag inte referensvärden på men det går att googla. Det är nog mer intressant om man ska göra IVF.

grattis!
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-07-02 13:02:28 följande:
    Har nu äntligen fått utskrivet Circadin men det är inte på en fertilitetsklinik utan fick det för att jag har svårt att sova, det var iaf vad läkaren skrev, eftersom hon inte hört något om att den ska kunna förbättra äggen så kunde hon inte skriva ut dom för det, men för mina sömnproblem

så mitt dilemma är att det är 2 mg tabletter och läser att man ska ta 3 mg, vet ni om det har stor betydelse att man tar 3mg eller 2 mg????? Får i så fall dela på tabletterna. 

hej hej...  ville bara säga att falun skrev ut 2 mg/dag till mig...  f o m mensdag 5 månaden innan jag skall köra nästa ivf...     lycka till !!!!
  • Ng73

halloo   alla ni som kör melantonin och dhea..    fick just melantonin utskrivet och började ta det 3 dagar sedan...  dag 3 (efter 2 doseringar) så vaknade jag och mådde fruktansvärt dåligt.   illamående, extrem huvudvärk och tryck i bihålorna i ansiktet och även ljuskänslighet..kunde knappt hålla ögona öppna för att så fort jag tittade runt så blev jag mer illamående.  trodde huvudvärken skulle ge sig om jag somnade om, men 4 timmar senare vaknade jag och mådde likadant.. försökte att stå ut (gillar ej att ta tabletter om jag kan undvika) men kunde tyvärr inte stå ut ...tog panodil och somnade om vid kl 15...sov till kl 18 och kunde först då ta mig upp ur sängen och göra ngt men kände mig som om jag blivit körd över av ett tåg...  nu dag 4 (efter 3 tabletter)  så mår jag lite bättre, men fortfarande lite öm i huvudet och lite "out of it"...   ngn som känner igen samma symptomer?   tack på förhand... 

• Ng73
    gklassy skrev 2013-06-25 21:05:18 följande:
    Hehe. Egentligen fick jag tips att börja med mycket högre dosering frön början och jag diskuterade med läkaren, men läkaren tror att de kan behandlingen bäste. Obestämd

Tack för att du berättade din historia. Jag hoppas att du lyckas med nästa försök!

hur har det gått gklassy?
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-07-02 14:25:21 följande:
    Tack så mkt för svaret.

Jag har slängt iväg ett mail till Falun ang just hur länge man ska ta Melatonin och hur hög dos. Får se om man får något svar. Kan ju hända att dom kanske inte tar sig så mkt tid på att svara folk som inte går där. Sist jag maila till dom så tog det ca en vecka innan svar.

på söndag är det dags för mens (mens dag 31) har oregelbunden, mellan 24-35 men mest 31, 32 dagar. då är det exakt 3 månader kvar till min sista ivf behandling inom landstinget.

Men då kanske man ska ta just Melatonin en månad innan ivf. och ta andra antioxidanter 3 månader. tar även q10, inositol, D2, E-vitamin, Folsyra, B12, kalcium, järn, omega 3. Tänkte göra det under 3 månader. funderar även på att ta zink, selen, L-Karnitin, magnesium. Behöver nämligen extra av vissa för att jag har gjort en magsäcksoperation och kan då inte få i mig allt genom maten, då jag äter så små portioner. Ska iväg nu för att ta en del prover så ska kolla om dom kan testa DHEA så jag vet om jag kan ta det eller inte. Har beställt från makemefertile, får se om det dyker upp i veckan och inte fastnat i tullen. Är det nå mer prover man bör ta innan man börjar med en så kallad cocktail???

Läste nyss på fertilitetsguiden att dom kvinnorna dom testat melatonin på så var det 3 mg en månad före ivf. men ska bli spännande att se  vad Falun anser om detta, om man får något svar 
    hej! har du börjat med melantonin? och isf hur har du mått ????   kram
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-07-09 10:21:22 följande:
    Hej har inte börjat med Melatonin än, tänkte att jag skulle börja cykeln innan ivf, kör igång sista gratisförsöket i början av okt. så om ca 2 månader börjar jag med Melatonin/Circadin. Men har nu börjat med DHEA (köpt fr USA www.makemefertile.com) 25mg 3 x dag. Håller tummarna för att man får bra effekt av DHEA, det är ju många som blir piggare och går ner i vikt också Glad

Hur går saker och ting för dig? kram  

hej! hur länge har du tagit dhea? fick du nå biverkningar? själv har jag gått ner till 50 mg/dag sedan jag började melantonin. jag tror min kropp är super känslig mot medicin och det kändes som för mycket med 75....  jodå.. jag mådde så där jättedåligt den dagen och sedan blev det bättre... men jad känner mig alltid trött (och inte har jag blivt piggare eller smalare av dhea...  haha tyvärr) ... den dagen tröttheter försvinner ska jag ut och fira ordentligt...  jag inväntar nu min äl efter tillskottet av melantonin... har läst i andras kommentarer att det kan bli försenat... vi får se... ska bli spännade och se om alla tillskotten gör ngn skilnad alls vid nästa ivf i slutet av aug...  håller tummarna för dig...  kram
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-07-09 12:50:13 följande:
    Jag började med dhea igår så har inte direkt känt nån skillnad än. Brukar också vara känslig mot medicin men får hålla tummarna för att det går bra denna gång. Kan tänka mig att man bör nog ha tagit det några veckor innan man kanske känner sig piggare, får hoppas på det Glad jag tar dhean med 8 timmars mellanrum och hoppas att kroppen klarar av 75 mg om dagen. Skönt att det iaf har blivit bättre, men jobbigt med tröttheten. ja fira får du göra, det är vi värda så som vi håller på hit o dit med behandlingar och kurer Glad ja det ska bli riktigt spännande och se om det gör någon skillnad. Det är skulle dessutom vara roligt om man fick väldigt fina ägg och embryon så dom på kliniken kan få äta upp sina ord. Till mig så sa dom att vi borde fundera på ÄD (efter 3 misslyckade ivf) men jag vill testa med allt detta först (dom vet inte om att jag tar dhea/melatonin. Får se om man ska säga något.

Hur många gram Melatonin tar du?

Tack, håller tummarna för dig med Glad kram 

var fösiktig med hur sent på dagen du tar sista dosen, det kan påverka sömnen rejält.

jag tar 2mg som var utskrivet till mig .

har du haft problem med att producera ägg över huvudtaget i tidigare föröken?

jag har inte haft problem och ärlätt stimulerad. amh på 5.8...   men de slutar dela sig efter några dagar ser det ut som :(      
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-07-09 19:23:47 följande:
    Det blir att jag tar sista tabletten vis 22 men jag tar alltid Lergigan till natten så jag kan sova så det påverkar inte min sömn (tar Lergigan för mina sömproblem, kan även tas om man är gravid, det är ett antihistamin)

Dom 2 första försöken så var äggkvalitet och embryo dåliga, och dom delar sig tydligen långsamt så fick 2 tillbaka dom första 2 icsi. fick ut runt 10 första gången, 6 st blev befruktade, men sen efter 2 dagar så klara sig bara 3 och fick tillbaka 2 (inga till frysen) samma sak vid 2 :a försöket. Båda gångerna med Puregon. Sen nu sista gången med Menopur, fick ut 3 ägg och inga blev befruktade. Så det är mer att äggens kvalitet är riktigt dåliga (o makens spermier är inte dom bästa heller Rynkar på näsan) men det är som det är för dig att delningen inte funkar som den ska. och dom kan inte säga vad det beror på heller. men antagligen en kombination av dåliga ägg och spermier. Så nu äter både jag och maken tillskott som förhoppningsvis ska göra oss båda bättre Glad

Vet inte vad mitt AMH värde ligger på. dom skulle ha kollat det när jag var där förra vändan i maj men dom glömde, men läkaren sa att eftersom FSH och LH låg bra så behövde man inte ta AMH,hon sa att min äggreserv är fortfarande bra (är 33 år)

kram 
    ah, ok.. låter som om vi har liknande problem. inget fel på spermierna här dock. inte vad det verkar som iaf. själv är jag 39 men jag har dock aldrig ngnsin varit gravid och då har jag varit i tidigare långvariga relationer. så det är ngnting med mina ägg ja. det är tufft. vi har kämpat jättelänge nu. 6 år på egen hand och nu med hjälp. det är inte förrän nu dock som det blivit lite mer press iom åldern... jag önskar jag hade vetat om alla tillskott under åren...men men.... nu sser vi framåt.. än ser det inte hopplöst ut...så vi kämpar på..   kram
  • Ng73
    Saga33 skrev 2013-07-09 23:14:57 följande:
    Hej!
    Hoppar in med en fråga. Jag tog DHEA 50 mg/dag och det gick bra de första 2 mån. Första månaden försvann mina spottings, men månaden efter var de tillbaka och cykeln efter det var det värre än någonsin, blödde från äl. Förutom det blev jag väldigt irriterad och sen mådde jag dåligt, orkade nästan inte jobba, så jag blev tvungen att sluta och mådde bättre ganska direkt. Är det någon av er som upplevt ngt liknande? Jag vill ju gärna ta DHEA, men jag det går inte...
    hej!!! försökte du gå ner till 25mg /dag för att se om det hjälpte innan du slutade helt och hållet?  jag har tagigt dhea sedan början av maj. 1a mensen blev konstig . efter ngn dag bara av riklig mens så hade jag bruna flytningar (ibland rött) fram till ägglossningen..därefter avtog de direkt.  den 2a mensen var som normalt för mig igen. får se hur nästa beter sig. läkaren sa att gå ner till 50 från 75 om flytningarna upprepade sig vid andra mensen, men det gjorde de ej. men däremot så gick jag ner till 50 iom att jag började ta melantonin.  det kan ju hända att du är super känslig och räcker att ta 25 i ditt fall??  jag har inte upplevt irritation, men mår ganska dåligt, trött hela tiden, men det var jag innan jag började med dhea... min hy blev sämre, framför allt i pannan...  oh alla dessa hormoner och det de ställer till med...   lycka till!
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-07-09 19:52:10 följande:
    Vi har försökt i lite mer än 2,5 år. Innan jag träffa min make så ville jag inte ha barn men sen när jag träffa honom så föll allt på plats, nu vill jag inget annat. Alla man känner ploppar ut barn hit och dit och det är fruktansvärt jobbigt. Förstår att det blir mkt press när man måste tänka på åldern. Önska också att jag vetat om dessa tillskott tidigare,med tanke på att alla gratis försök försvinner så fort. VI har definitivt inte råd att göra fler efter sista nu i okt. iof så kan man ju göra på avbetalning men man ska ha råd med barnet och hemmet, får se hur vi gör om sista gången inte funkar. kommer nog försöka själva en vända först. men nu ska vi tänka positivt och att det ska funka för oss båda nu i höst Glad vi får stötta varandra Glad kram

skall bli spännande minsann.... inte långt kvar nu ;)
Svar på tråden Tips om dhea