• Ng73

Tips om dhea

Liv2014 skrev 2013-06-23 00:48:05 följande:
    Ng73 fick tillslut en glad gubbe på ÄL Stickan i förmiddags dag 15. Dum som jag var testade jag dock igen på kvällen 10 h senare, för "att vara på den säkra sidan", då visade den inget utslag... Hoppas jag kan lita på det första utslaget...
    då håller jag tummarna för dig!!  (antar att ni fick till det i babyverkstan) ...    för mig var det tvärt om...  jag använder mig också utav de digitala äl stickorna med glad gubbe...  brukar du kolla på själva stickan när du drar ut den? ibland så sitter det ett svagt sträck dig även fast den inte visar glad gubbe. det hände mig dagen innan och även på morgonen fick jag ingen glad gubbe, men jag kände verkligen i kroppen att äl var nära. så jag  testade på em igen och då kom glada gubben, även om morgonen inte visade den.. det kan ju vara så att du kanske hade testat positivt dagen innan på eftermiddagen...det är ju många timmar emellan testen normalvist om man bara testar varje morgon , lycka till 
  • Ng73
    Kattflickan skrev 2013-06-23 11:16:41 följande:
    Har läst någonstans att LH stegringen för äldre kan vara kortare. Jag lyckades aldrig få nån glad gubbe och var rädd att jag inte hade ägglossning. Så jag köpte billigare tester och så fort de blev aningens starkare så testade jag flera gånger under dagen och på eftermiddagen brukade jag få fullt utslag på stickan. Morgonen därpå brukade Stickan inte visa något utslag. Så kort var min stegring. Så, gå efter det utslag du fick. Jag ägglossade dock!

det är sant..har läst det också ngnstans...  därför kan det vara lätt att missa och jag tror att man känner på sin kropp och skall lita på den mer än stickorna iaf...   finns inte lh i urinet sp kommer det att inte ge utslag alls....får man ett svagt sträck, är det väl på g i alla fall...  starkt sträck är väl när den är somm högst... och prickar man inte in det tajmat, så kan man ju missa..   
  • Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-24 00:03:33 följande:
    Tack för svar, verkar som det är lite olika bud från olika läkare på när man ska sluta äta dhea... En annan sak, alla säger ju att de blir så pigga och får mer energi av dhea. Jag känner mig istället trött och matt, är det någon annan som känt så?!

har ej blivit piggare utav dhea alls..  och är inne på 8de veckan du ...  
  • Ng73
    gklassy skrev 2013-06-24 13:32:40 följande:
    Jag känner besegrade idag.

Jag var på ultraljud imorse för min 3e behandling. Jag tar 300 menopur + 150 gonal f. Inga av mina ägg växte. Läkaren har ökat dösen och säger att vi ska kolla igen på fredag...men han också säger att han har inte höga förväntningar. Vid två tidigare behandlingar hade jag inga växte ägg på behandling #1, och endast en mogen ägg på behandling #2. Båda och ställdes in.

Jag tar alla dessa tillskott för ägg kvalitet men vad spelar det för roll om inga av mina ägg vill växa!?
    Vad säger ni IVF kompisar...  Är det här helt meningslös? Har någon annat varit i den här situation? Jag vet inte vad man ska göra åt detta.Gråter

ugh, många styrke kramar till dig. kan inte säga att jag förstår hur du känner iom att jag inte är helt i samma sits som du, men jag förstår frustrationen.   men du är väl inte redo att ge upp eller? hur länge har du tagit tillskotten? tar du dhea också? vad har du för amh värde? det kanske är så att det inte gått nog med tid för tillskotten att verka? ge inte upp vännen...  kram
  • Ng73
    gklassy skrev 2013-06-24 16:58:41 följande:
    Tack Ng73. Jag började med tillskotten ganske nyligen i april. Ja äter också DHEA men jag tror det hjälper också bara kvalitiet. Mitt problem är att minä ägg växer inte. Vet inte om DHEA borde hjälpa den problem också?  AMH värde ligger under 1 (vet inte exakt för att kliniken mäter inte mindre än 1).

Nej jag är inte redo att ge upp, men jag är frustrerad och besviken idag och vet inte vad jag ska tänka eller göra åt det här.

kommer ni att avbryta denna omgång tror du? är det maxdos du får? de kanske behöver öka medicinen rejält från dag ett...   men hoppas du tar hand om dig själv och gör ngt som gör dej glad och få dej att må lite bättre trots detta...    får man fråga vilken klinik du använder dig utav? kram
  • Ng73
    gklassy skrev 2013-06-24 22:46:31 följande:
    Ökad dosering till 450menopur + 150 gonal f. Ultraljud igen på fredag. Men misstänker att den blir avbryten. Min E2 värde idag är 545 och den borde stiga upp till typ 2000 - 3000 innan ER. Usch.

Ja, jag och min sambo var ute ikväll och åt god mat... och en liten glas vin. Jag känner mig lite bättre nu.Glad

Jag är på fd Öresundskliniken. Själv?

håller tummarna för dig då :)    hoppas att det går vägen,,,,, jag undrar bara om de kunde ge dig högre dos från behandlingsdag 1 nästa gång (om ni avbryter denna omgång) om det skulle göra ngt?  

jag går i falun.. hade tur nog då jag är bosatt i stockholm och skrev in mig på huddinge...  men väntetiden där var ca 8 månader..  bestämde mig då att kontakta falun och köra en omgång den privata vägen medans jag väntade. sjuksköterskan på kliniken jag går till här i stockholm tyckte då jag skulle kontakta vårdgarantin och se om jag kunde utnyttja det i samband med falun. iom att jag redan var inbokad i falun så gick det vägen och landstinget tog över. har hört mycket bra om falun kliniken och dessutom växte jag upp där så det kändes rätt på nåt sätt..

jag har inga svårigheter att producera folliklar som du , men det här hände mig . 1a behandlingen blev jag överstimulerad då de började med 400 menopur...  de sänkte och sänkte efter ultraljuden och blodproven men det var inte nog och jag fick lov att coasta i 4 dagar innan jag tog mogningssprutan... det gick hela 6 dagar mellan menopur och äggplockningen och när de tömde typ 10 blåsor på varje sida så hittade de inte ett ända ägg..  läkaren trodde att det var just för att jag coastat för länge och att äggen drog sig tillbaka.   2a omgången sänkte de menopuren och jag började på 175 el lik 112.5, då minsann fick jag bara 3 mogna blåsor att tömma. 2 ägg hittade de. så det gör verkligen en himla stor skilnad på mängden av medicin.  (3je försöket gick bra då jag fick 9 ägg, 6 mogna)..  iaf...  så kanske de kan "chocka" din kropp med en rejäl dos från dag ett... 

hade jag vetat då vad jag vet nu, så skulle jag avbrytit den 2a behandlingen när jag bara hade 3 blåsor, men det är svårt . man är ju så ivrig... och man vet ju aldrig... det tar ju bara ett enda ägg och det kan sitta i den enda blåsan som kommer fram...  kram  

• Ng73

tjohoo.ibland har man flyt.. igår pratade jag med en nära familje vän som jag trodde befann sig i polen just nu, men det visade sig att hon var i italien. och vad finns det där? jo, inofolic... tjoohoo...    har nu några paket på väg hem till sverige occh kan börja ta om ngn vecka...man blir glad när sådant händer...  även fast den trogna vännen kom idag...  Solig

• Ng73

förresten, är det bara jag som tycker att det är konstigt att myo-inositol inte finns att köpa i sverige???Obestämd

• Ng73
    Fiamedbarn skrev 2013-06-27 18:19:24 följande:
    Jag har övertalat läkaren att ta prov på DHEA-s så jag hoppas få reda på svaren snart så jag vet om jag ska satsa på att pröva DHEA eller inte - och tiden är knapp eftersom sajten ju stänger sista juni. Kan man ringa Falun annars och få det utskrivet därifrån? Jag går ju på fertilitetsutredning...men i Småland. Eller kan man övertala läkaren att skriva ut praesteron? Eller finns det nåt annat sätt?

Har förresten haft ägglossning nyligen och hoppas nu kunna börja testa i helgen/början på nästa vecka! Jag gör ju inget IVF utan försöker med hemmasnickrade metoder vilket inkluderar massa kosttillskott och viktnedgång (idag 7,5 kg!)
    kanske du kan samla lite info inför nästa besök hos din fertilitets läkare och försöka övertala honom/henne på att du vill börja ta prasteron. kanske de skulle vara intresserade utav att ha kontakt med läkarna i falun?  ngnstans måste man börja trycka på tycker jag så att fler läkare blir öppna för det här och tar hänsyn till patientens vilja också. jag hade tur som råkade välja falun för behandling, men att den är en av få kliniker (eller den enda kanske t o m) i hela landet är lite stramt tycker jag
    cff skrev 2013-06-27 20:01:09 följande:

Jag har nu fått bekräftat från Solgar att deras Inositol är just myo-inositol. Så då går det att köpa från bodystore.com (som ju är en svensk sida) Glad.

tack cff..  har nu inofolic på väg hem till mig från italien , men skall kolla upp solgar när det andra taar slut... hur går det för dig förresten???
  • Ng73
    iizastar skrev 2013-06-30 15:42:10 följande:
    Hej!

Är det någon här som även tar Melatonin med DHEA? Och hur doserar ni, hur långt innan ivf tar ni det? Har både läst att man ska ta det 4 veckor och 3 månader innan ivf. Hade tänkt att börja med Melatonin och DHEA men vet då inte när jag ska börja med det. Kommer att sätta igång med ivf i början av okt.....

Tacksam för hjälp!!!!! 

har fått melantonin utrskrivet nu i samband med prasteron som jag tagit sedan maj. ivf i aug och läkaren ordinerade att börja ta på 5te mensdagen in juli... alltså ngn månad innan ivf...     så är det iaf i mitt fall  Skrattande
Svar på tråden Tips om dhea