• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Katt12

Hej maryomary, tanken m DHEA är ju att höja äggkvaliteten så visst kan det vara värt att testa innan ÄD. Om du vill kan du börja m att ta ett prov antingen via gyn/VC el werlabs på nätet innan, så du vet vad du har för utgångsvärde.

• Katt12

Jag har nu tagit DHEA 75 mg ett par månader, men ändå är mitt DHEAs värde bara 4,9. Hade gjort uppehåll ca 18 h innan privtagning. Tror ni man kan gå upp på 100 mg/Dag?

• LinneaSvea

Katt12, testar du de andra proverna som DHEA påverkar också (testosteron, androstendion och SHBG). Jag låg ju jättehögt på de flesta och även DHEA så jag fick sluta med DHEA, gjorde det i somras men är sugen på att börja igen för att förbättra äggkvaliteten. Fast å andra sidan åt jag 75 mg/dag i sju månader och gravid blev jag inte. Nu testar jag melatonin som också sägs kunna förbättra äggkvaliteten, har ätit det i tre månader exakt tror jag. Hoppas något hjälper snart....

• Katt12

Jag har kollat testosteron, inte de andra. Brukar de hänga ihop? Eller kan ett vara högt och ett annat lågt..? Testosteron låg ganska lågt, o jag såg en infofilm på CHRs hemsida om DHEA och de sa att testosteron bör ligga i det övre tredjedelen av intervallet för bästa resultat vid fertilitetsbehandlingar. Tolkar det som att det bör ligga mellan ca 1,8-2,7 (som är Max). Mitt värde var 1,5 så jag borde kunna ta 100 mg DHEA utan att det blir för högt. Tydligen sänker ju oxå prednisolon dheavärdet och jag tror att jag ska dra upp kortisonet rejält framöver för att se om jag kan dämpa min endoinflammation något innan jag helt ger upp denna kamp. Fattar inte att det ska vara så hopplöst svårt, är ju så många andra som lyckas hela tiden även i 40+ trådarna.

• germany
    Katt12 skrev 2014-10-31 04:59:25 följande:

Jag har nu tagit DHEA 75 mg ett par månader, men ändå är mitt DHEAs värde bara 4,9. Hade gjort uppehåll ca 18 h innan privtagning. Tror ni man kan gå upp på 100 mg/Dag?

Har du verkligen ätit 75 mg i två månader? I ett tidigare inlägg  skrev du att du den 2 oktober tog DHEA-S prov som visade  och att du då skulle öka dosen från 50 mg till 75 mg.
    Om det är så att du tagit den högre dosen sedan 2 oktober så kan det ju vara så att effekten inte riktigt har hunnit visa sig än när du tar prov. Kanske ser värdet helt annorlunda ut om du forsätter med 75 mg 1 månad till och därefter tar om provet.

Du får rätta mig om du har fel kring hur länge du har ätit 75 mg, men jag tolkar det som att det var den 2 oktober som du började öka dosen?

Jag skulle nog vänta lite till innan jag höjer till 100 mg om det är så att du höjde denna månad.

• germany
    Katt12 skrev 2014-10-02 08:41:50 följande:

Hej på er! Hur har det gått med dina hemmaförsök m Menopur, LS? Tycker du är stark o modig som testar allt! Fast jag är så otroligt angelägen är det som att orken tryter och jag orkar inte riktigt "springa på alla bollar", men jag borde kanske testa detta jag med. Tror det är ultraljudet som stoppar mig. Har ingen bra läk som jag känner förtroende nog att berätta för. Har du sagt som det är eller hittar du på ngt skäl att bli undersökt..?

Tog om mitt DHEA prov igår och värdet hade sjunkit från 6,6 t 4,7 sen början av aug:( Så nu går jag upp på full dos, 3*25 mg/dag. Har tagit 50 tidigare. Som tur var låg testosteronet lågt så jag vågar dra upp dosen. Nu gäller det bara att jag får beställa mer.

Germany, har du tagit ngt kontrollprov sen du började om m DHEA?

Det var detta inlägg jag läste om att du höjde till 75 mg.

Men vill du inte äta 75 mg så testa med 100 mg 1 månad och se om det händer något drastiskt då. Provtagning ger dig svaret kring om det har någon effekt.

Kämpa på! Rätt som det är händer det för dig :)
  • germany
    MaryoMary skrev 2014-10-29 22:46:22 följande:

Hej! Hoppas in i denna tråd, hoppas det är ok. Efter 2 misslyckade Ivfer är vi rekommenderade ÄD. Jag har lågt amh och 37år, inga ägg klarade delningen men befruktades. Nu vill jag testa allt i väntan på ÄD och inser att ni är mer insatta i detta än jag. Dhea, tror ni det är nått för mig? Det känns så mycket bättre att fråga här än hos Nordic av nån anledning. :)

Absolut! Kan du försöka få till att ta ett DHEA-S prov?
    Men mest troligt har du låg nivå pga din ålder samt resultatet vid dina IVF behandlingar.

Jag blev också rekomenderad ÄD och var i full planering inför mitt 5:e IVF när jag helt plötsligt plussade den naturliga vägen efter att ha ätit DHEA i nästan 7 månader. Dottern springer nu omkring här hemma och sprider glädje till oss alla i hennes närhet.

Om du har ork och känner att du har tid så vänta kanske ett litet tag innan ni hoppar på ÄD tåget. Läs all info du kan och försök boosta din kropp på det sätt som känns bäst för dig (finns en hel del att tänka på som inte läkare ens tipsar oss om).

Vilket AMH värde har du? Jag hade 0,29 och var 39 år när barnet föddes.

• Katt12

Germany, du är ju helt underbar:) Tack för att du har koll på mig! Bara en månad alltså... Tydligen är jag lite snurrig, det har varit en stressig höst. Men borde det ändå inte ha snabbare effekt, värdet har ju bara ökat fr 4,7 t 4,9 - även om det nu bara var på en månad..;)

Har jag frågat tidigare om du vet vilket värde du hade när du blev gravid med lilla solstrålen?

• germany

Katt 12 - Det var så nära inpå jag läste om din höjning till 75 mg :).

Jag kom över något intressant läsbart om att DHEA-S var lämpligt att kolla en viss dag i cykeln. Tror jag skrev om det i något inlägg här för inte så länge sen. Kommer tyvärr inte ihåg nu vilken dag det var, men jag tänker försöka kolla värdet just den dagen / de dagarna. Kandke kan det liksom vissa andra hormoner påverka värdet beroende på vilken cykeldag man tar provet.

Jag tror jag hade runt 6 när jag blev gravid med vår lilla solstråle Solig.
    Kan kolla senare om jag hittar värdet i mina gamla anteckningar.

Jag är riktigt nyfiken på vad mitt värde ligger på nu.

Har du förresten fått lite finnar sedan du höjde dosen eller något annat som du kan ana beror på DHEA?

Jag tänkte på dig och dina funderingar kring att höja till 100 mg. Om du tänker göra det så kanske du kan ta 75 mg varannan dag?

Ang. ÄL så har jag för mig att det var flera som fick utebliven ÄL när de höjde dosen till 75 mg. Men detta har jag ingen aning om det har med DHEA göra eller bara oturen att det blev så. Men något som du kan ha i åtanke om det skulle visa sig att du ej ÄL får efter höjning.

• Katt12

Usch, utebliven ÄL är ju det sista man vill ha. Hittills har jag fått lite fetare hår och hy på axlarna, dock ingen skillnad fr 50-75 mg. Att ta varannan dag kan ju vara ett alt som du säger. Är oxå lite rädd att mina tabletter skadats, första sändningen blev lite varm när jag lagt påsen på en diskbänk som jag sen märkte blev uppvärmd av diskmaskinen under. Andra leveransen blev liggande i brevlådan några dagar då den dök upp när vi var på landet, så den kan istället blivit köldskadad:( Mailade och frågade o fick svaret att tabletterna är "very stable" så jag får väl hoppas på det bästa, suck, så mkt som ska stämma...

Frågan är om 4,9 är ett tillräckligt högt värde för att förbättra äggkvaliteten. Intressant om du hade runt 6 när du blev gravid.

LS, fick du problem m ÄL när du hade högt DHEA värde?