• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Ni som ätit Q10 och främst då den rena formen, vilken dosering har ni kört och har ni delat upp på 2 ggr / dag?

Jag skulle vilja ta runt 400-500 mg men det blir ju så dyrt då det är så många andra preparat man stoppari sig också,  så tänkte kanske försöka ta runt 200 i allafall (är ju ändå den rena formen så någon nytta lär det säkert ge).

Selen bör ska tas tillsammans med Q10.

Hinner inte skriva mera nu...dottern har vaknat ute i vagn.

• lill111
    germany skrev 2014-12-04 10:41:10 följande:

lill - Viket datum har du fått för att göra lap? Det kommer att gå bra ska du se. :)

Jag har tur som har en bra VC där jag fått ta bla DHEA-S utan problem, förutsatt att jag själv kan läsa av svaret då läkaren där ej vill uttala sig om provsvaren då det är prov som han inte känner till (han vet att jag är påläst inom fertiliteten och att det för hans del är ok att låta mig ta prover som jag själv då får "ta hand" om för att avgöra om de är bra eller dåliga :))

Sedan har jag min distansgynläkare som jag också får ta DHEA-S prov hos, så jag försöker variera. Men försöker också att inte be om att få ta prover för tätt, för då är jag rädd att de till slut ska säga nej....

Ja, var ligger vi i processen om syskonförsök...Testar hemma nu först och så blir det ett IVF nästa år som vi inte riktigt har bestämt oss när det blir.

Har börjat äta Q10 nu den rena formen (borde ha börjat för länge sen...men bättre sent än aldrig). Vill helst ta dom i 3 månader innan vi gör IVF, får väl se hur vi tänker och gör. Blir ju inte yngre heller, så borde väl inte vänta men vill samtidigt att de preparat jag stoppar i mig hinner få effekt. DHEA har jag ätit nu i 3 månader så där börjar det säkert hända saker.

Hej germany och alla kämpande kvinnor!

Jag har fått tid 23 februari ska ut på resa nu framöver så därav februari....

Men jag är så ledsen o trött....ni kanske kan hjälpa mig....

Varje månad de senaste två åren har jag ca 3-4 dagar efter positivt test på äl-Stickan fått mensvärk och sedan har brunblandade flytningar med lite blod i börjat....ända fram till mens....samt att jag blir väldigt irriterad....

Fattar ju vem som helst att inget embryo vill fästa där...även ivf trots progesteronstöd kom dessa flytningar och blod redan på ruvdag 4-5...är detta tecken på endomitrios tro....ja, ja lär väl op visa om inte annat, de två senaste cyklarna har jag varit noga med progesteron som stöd och då har de hållit sig borta....

Frågan är om jag ska besöka ngn hormonexpert, visst finns det ngn i Sthlm??

Tacksam för in-put.... Har även jätteont i brösten med fr äl och fram till mens....

Min fråga är ju om det hormonellt eller endo som spökar....

Kram alla fina tjejer!!
  • mian04
    lill111 skrev 2014-12-06 12:16:04 följande:
    Hej germany och alla kämpande kvinnor!

Jag har fått tid 23 februari ska ut på resa nu framöver så därav februari....

Men jag är så ledsen o trött....ni kanske kan hjälpa mig....

Varje månad de senaste två åren har jag ca 3-4 dagar efter positivt test på äl-Stickan fått mensvärk och sedan har brunblandade flytningar med lite blod i börjat....ända fram till mens....samt att jag blir väldigt irriterad....

Fattar ju vem som helst att inget embryo vill fästa där...även ivf trots progesteronstöd kom dessa flytningar och blod redan på ruvdag 4-5...är detta tecken på endomitrios tro....ja, ja lär väl op visa om inte annat, de två senaste cyklarna har jag varit noga med progesteron som stöd och då har de hållit sig borta....

Frågan är om jag ska besöka ngn hormonexpert, visst finns det ngn i Sthlm??

Tacksam för in-put.... Har även jätteont i brösten med fr äl och fram till mens....

Min fråga är ju om det hormonellt eller endo som spökar....

Kram alla fina tjejer!!
    Konstigt att progestronstöd inte funkar, det brukar ju bero på progestronbrist när man får spottings efter ÄL och fram till mens. Tror det finns en duktig hormonläkare i Stockholm som bara jobbar med biodentiska hormoner, alltså inte syntetiska. Är själv nyfiken på den mottagningen, med tanke på att vi här i tråden kommer att hamna i klimakteriet väldigt tidigt. Nackdelen med denna mottagning är att den är privat och inte går att få på landstingstaxa!

http://www.hormonelle.se/

• lill111

[quote=74451604][quote-nick]mian04 skrev 2014-12-06 14:17:21 följande:[/quote-nick]

Sorry, trodde det var tråden för lågamhare : -))

[/

Tack rara du! Ja, det borde bero på det, men vet inte....

Får ju som mensvärk och spottar nu....

Undrar just vad denne läkare heter?

Tack för kommentar

• mian04
    lill111 skrev 2014-12-06 15:19:18 följande:

[quote=74451604][quote-nick]mian04 skrev 2014-12-06 14:17:21 följande:[/quote-nick]

Sorry, trodde det var tråden för lågamhare : -))

[/

Tack rara du! Ja, det borde bero på det, men vet inte....

Får ju som mensvärk och spottar nu....

Undrar just vad denne läkare heter?

Tack för kommentar

Om du trycker på länken här
    http://www.hormonelle.se/ så står hans namn där! Berätta gärna här vad  du tyckte om du går till honom! Är som sagt nyfiken på den där mottagningen!  
  • mian04

Verkar förresten vara en kvinnlig läkare ser jag när jag läser på hemsidan!

• lill111
    mian04 skrev 2014-12-06 16:21:10 följande:

Verkar förresten vara en kvinnlig läkare ser jag när jag läser på hemsidan!

Tack snälla mian!!
  • Katt12

Kollade mitt DHEA-s värde igen och nu hade det plötsligt dragit iväg t 15 efter drygt två mån på fulldos 75 mg. Blir så trött o ledsen av allt strul. Testosteronet var fortf ok, men östradiolvärdet, som ska ligga på 300-1000 i lutealfasen var bara 167. Vet ngn om man kan få lågt östrogen värde av DHEA (tänker på att vissa får utebliven ÄL) eller är jag helt enkelt i klimakteriet..? Vill ju hoppas att det är en tillfällig dipp då jag haft skapligt FSH på 8,6 för ngn månad sedan o det ska ju vara ett "klimakterietest". Går nu ner på 25 mg per dag och tar om provet om ett par veckor för att se vad som händer...

• Kakan1976

Hej!

Har just börjat ta DHEA, både jag och min man. Jag har inget lågt AMH, utan ligger på 1,5. Min man däremot har långsamma och få spermier. Vi har 5 IVF-försök (ICSI) bakom oss, blev gravida på försök 4 men fick missfall i vecka 6. Jag är strax 38 och min man 43.

Min man kör på 75 mg, jag vågar bara testa 50 mg.

Nu känner jag mig desperat och vill testa det här, jag tänker att det inte kan skada.

Några tips till oss?