• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • LinneaSvea

Tack Germany! Jag slutar faktiskt ta bidrottningsgele nu. Tog sista tabletten i fredags. Har ju ändå ätit dem sen i okt och de har inte hjälpt. Lurar dock på att köpa rosenrot igen och blanda med Q10 sen ska jag till hälsokosten och kolla upp D-Pearls De antioxidanterna du tar i form av Super C, är det bara C-vitamin? vilket märke är det?

Ska bli väldigt intressant att göra VUL på fredag för om jag inte har några äggblåsor så slutar jag att ta prednisolon denna cykeln och sparkar i gång vid nästa när jag tänker ta Pergo igen. Gud vad jag skulle vilja få ett plus!

Jag blev i alla fall moster i går till en liten tjej, för andra gången! Får snusa lite på bebis ändå. Jag är jätteglad för syrrans skull fast här inne kan jag erkänna att jag är ganska avundsjuk också, känns som om det aldrig kommer att hända mig igen

Fick du utslag på ägglossningssticka denna månad? När har du BIM??? Det borde vara snart va? hoppas hoppas det har tagit sig av sig självt! Det hade varit fantastiskt!!

Sköt om er!

• germany

Linnea Svea - Super C Complex, märke Great Earth.
    "Innehåller bioflavanoider med antioxidativa egenskaper".

Det var min akupunktör som jag gick till förut för att sätta nålar just för fertilitet som rådde mig till att köpa dessa som innehåller bioflavanoider.

Angående kortisonet så glöm ej att trappa ner. Även om du inte tagit 20 mg så länge så kan det vara klokt att minska litegranna dag för dag ändå.

Jo, jag fick utslag på ÄL test dag 16 (brukar ha dag 14). Men jag är rätt så övertygad om att det ej blir något plus om några dagar. Men jag har knappt fått tillbaka min mens så jag tänker att en gång är ingen gång :) Kommer att kämpa ett tag innan jag börjar misströsta.

Åh, grattis moster!! Även om jag förstår att det säkert sivder lite av längtan efter egen liten också. Du har inga barn sedan tidigare?

Håller verkligen tummar för att vul på fredag ger dig glädjande besked. Glad

• Kvinna72

Hej "Germany" och ni andra med tips på vitaminer och diverse att ta. Vart köper ni detta? På nätet? Hälsokosten?
    Tack på förhand!

• LinneaSvea

Germany, jag har två prinsessor som är 6 och 4, det underbaraste jag har!!
    Jag äter också de c-vitaminerna såg jag när jag kom hem
    Ja, igår var jag hemma hos syrran och fick sniffa lite nybakad bebis, usch vad avundsjuk jag blir. Och min stora tjej var helt betuttad, man såg på henne hur fantastiskt hon tyckte att det var, jag skulle så gärna vilja ge dem ett syskon.

Vet ni vad som har hänt nu då, min sambo sa igår att han har fått svamp och inte kan ha sex på en vecka typ och jag är ju på cd 12 idag och ska kolla blåsor i morgon. Äter Prednisolon och allt. Jag är helt knäckt!! känner mig heldeppig. Jag har boostat mig som sjutton denna månaden. Inget vin, inget kaffe, inga mjölk eller soya produkter och inget gluten samt massa läkemedel och så kan vi inte ens försöka!!

Hjälp snälla, jag behöver råd, vad tycker ni??

• Katt12

Vaddå svamp? Ursäkta men jag trodde det mest drabbade kvinnor? Nog kan ni väl försöka ändå eller är det läkarordination på att låta bli?

Förstår din avund till syrrans bebis, helt normalt. Är det din lillasyster? Jag såg i en annan tråd att du har en äldre mamma, så då måste hon varit fertil i hög ålder om du och syster är helsyskon, det är ju uppmuntrande i så fall!

• germany
    Kvinna72 skrev 2014-08-27 08:00:52 följande:

Hej "Germany" och ni andra med tips på vitaminer och diverse att ta. Vart köper ni detta? På nätet? Hälsokosten?
    Tack på förhand!

Hej på dig Solig.
    Om du tänkte på Super C Complex så köper jag det på hälsokost, men det går också att beställa över nätet. Läs gärna om olika preparat så hittar du säkert något som du känner dig pigg på att inta :).
  • germany

Linnea Svea - Hur vet mannnen att det är svamp han har fått? Har han varit till läkare eller har han ställt en egen diagnos? Glad

Har han inte nämnt något till dig alls utan bara säger det så här just nu? Det låter lite konstigt faktiskt. Fråga honom (vilket du säkert redan gjort).

Trist om eran chans går till spillo nu när du boostat så bra.
    Ring och fråga en gynekolog direkt om hur ni bör göra.

Så skönt ändå att du har två små sessor, även om jag förstår att längtan kan vara stor ändå efter ännu ett barn. Jag längtar också, men är ändå så acksam & nöjd över den dotter vi fick. Livet känns lite lättare ändå när man har fått uppleva miraklet en gång i allafall.  

Jag sörjer med de som fortfarande inte fått sina barn efter så mkt kämpande....Önskar att det fanns trollspön. Men en kamp som heter duga kan till slut ge högsta vinsten, även om det känns tungrott ibland. Hoppas så för dig, mig och alla andra som envist kämpar på.

• LinneaSvea

Ja katt12, min mamma fick vår lillebror när hon var 43 så hon var äldre. Vi är fyra helsyskon och det är 14 år mellan yngst och äldst. Och det var min lillasyster som fick en liten gosig bebis, hon är 38 så det är inte purungt det heller Min lillebror är 32.

mamma sa tyvärr att  efter min lillebror kom hon ganska snabbt in i klimakteriet och det bådar ju inte så gott, jag har ju fyllt 44.....

Nä, tydligen kan män få det också och jag vet att han får det då och då typ kanske någon gång om året eller vartannat men varför just nu!!!!!!!!!!! Jag tror i och för sig man kan ha sex men det svider för honom. Sen har jag läst på vissa ställen att när män har det smittar de inte och på andra ställen att det visst smittar...

Jag hoppas i alla fall att jag kan förföra honom om jag får utslag. Det andra problemet är att vi inte har haft sex på snart en vecka vilket innebär att spermierna säkert är gamla och dåliga om vi nu får till det på dagen D....

Germany, tack för dina fina ord! Och ja, mina sessor är mitt allt!! men jag vill så gärna ge dem ett litet syskon. Det var helt underbart att se min stora tjej med nya kusinen igår, hon var helt till sig!!!

Skriv gärna vad ni tänker och tycker för jag känner mig så himla ambivalent och deppig just nu...
    Tack för att ni finns!

• Katt12

LS, då är du som jag och längtar efter en trea, jag hade missuppfattat och trodde du hade ett barn. Förstår att vår längtan kan tyckas ologisk för somliga, men jag längtar lika mkt nu som efter de två tidigare. Nu finns oxå vemodet att småbarnstiden annars är över, jag lade just ut dotterns barnsäng på blocket och önskar så tårarna tränger på att ngn kunnat ärva den i stället.

Tog nya hormonprover igår efter att ha ökat DHEA dosen. Visste inte att man ska vara fastande när man kollar testosteron:( Tog provet trots att jag ätit frukost, om det ser konstigt ut får jag väl ta om det via werlabs där man kan köpa egna provtagningsremisser på nätet.

• germany

LinneaSvea - Aha, då är det inget nytt som poppat upp för din man utan något som han har ibland. Har han åtsittande byxor? :) För det är inte bra.

Attans ändå att det var tvunget att bli just nu. Men det kommer flera försök,även om det är jobbigt för varje månad som man lämnar bakom sig utan att ens då ha fått försökt ordentligt.

Katt12 - Förstår också din känsla. Känner exakt likadant när jag får vika bort kläder som blivit för små....Känns som om de inte är färdiganvända :(
    Vi som har fått uppleva glädjen att få barn har också rätt att känna längtan och sorg / vemod över att det inte verkar bli barn igen så lätt. Men kan också känna mig in i hur det svider för andra som inte ens har ett endaste barn Rynkar på näsan.

Usch, att det är så många som sliter så med att försöka få barn. Från början minns jag man kände sig som världens ensammaste om problemet....Men det verkar som det är var och varannan och säkert många som man själv känner men som liksom en annan håller tyst (skönt med forum här där man kan få älta och dela med sig av det som rör vårt slutmål).