• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Linneasvea - Det låter som du gjort allt du kunnat. Och klokt att smörja med progestronkrämen. Antingen blir det ett plus eller ej. Stressa dig inte för mycket genom att försöka hålla koll på allt, men förstår att du gärna velat veta om du haft ÄL för då kan man styra mediciner bättre (att ta eller inte ta.)

Hållet tummar nu!

• Hannah8401

Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag ätit pergo då, men tror inte det, för jag brukade få mens en vecka efter äl i pergokurer och då blev alltid progesteronprovet lågt eftersom jag fick mens på den dagen.

Jag tror iaf jag fick äl, tempen visade det på de kurerna. Men något fel med lutealfasen.

• intetnyttpåplusfronten

Här har mina dhea nu tagit slut, och det enda som hände var att äl kom senare och fetare hy :/ visste att var ett longshot men hoppades ju ändå...

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • germany
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-09-03 20:40:28 följande:

Här har mina dhea nu tagit slut, och det enda som hände var att äl kom senare och fetare hy :/ visste att var ett longshot men hoppades ju ändå...

Hur länge har du ätit DHEA? Ska du fortsätta / köpa mera?
    På vilken dag kom din ÄL?

Trist att det inte gett resultat, kanske du kan prova något annat än DHEA?
    Provat Q10? Om inte så testa.

Jag mår allmänt så himla bra av DHEA så jag skulle gärna fortsätta men i lägre dos efter att vi lämnat barnverkstaden.

Hur gammal är du förresten?
    Förlåt för många frågor Flört.
  • Kattflickan

Kort och kanske en dum fråga: Finns det någon mat som innehåller dhea? Eller kan man göra något annat för att öka sina nivåer av dhea? Jag vill helst inte beställa dhea utan få det utskrivet, helst efter en analys som konstaterat att mina nivåer är låga. Men det är svårt att hitta en läkare som skriver ut dhea.

Jag har läst att dhea och binjurarna hänger ihop och jag tror att jag har dåliga binjurar.

• Katt12

Kattflickan, var bor du? Om du har tillgång till lab via weRLabs kan du själv beställa DHEA analys via nätet. Då kan du kolla ditt värde även om du inte får en läkare att vilja testa.

• mian04
    Kattflickan skrev 2014-09-04 10:50:10 följande:

Kort och kanske en dum fråga: Finns det någon mat som innehåller dhea? Eller kan man göra något annat för att öka sina nivåer av dhea? Jag vill helst inte beställa dhea utan få det utskrivet, helst efter en analys som konstaterat att mina nivåer är låga. Men det är svårt att hitta en läkare som skriver ut dhea.

Jag har läst att dhea och binjurarna hänger ihop och jag tror att jag har dåliga binjurar.

Kattflickan jag provade ett naturläkemedel som heter Barbasco som ska vara ofarligt att ta men som enligt bevis höjer dhea-nivåerna på ett naturligt sätt genom att stimulera binjurarna. Det används mycket i Norge har jag förstått, men verkar inte alls vara så känt i Sverige. En burk är dyr, men finns att köpa hos vissa återförsäljare i Sverige. Kanske kunde vara nåt att testa? Annars har jag läst att aktiviteter som meditation har visat sig höja dhea-värdena!  På länken nedan, som är norsk, står det både om Barbasco och syntetiskt dhea och skillnader/likheter dem emellan. Har sett på norska fertilitetsforum att de ibland använt Barbasco för att boosta fertiliteten och lågt amh : -) Jag tänker nog fortsätta äta dem efter amningen. En del äter tabletterna mot utbrändhet också har jag läst.

http://www.dhea.no/Barbasco_Plus.html
  • intetnyttpåplusfronten
    germany skrev 2014-09-04 08:27:15 följande:

Hur länge har du ätit DHEA? Ska du fortsätta / köpa mera?

På vilken dag kom din ÄL?

Trist att det inte gett resultat, kanske du kan prova något annat än DHEA?

Provat Q10? Om inte så testa.

Jag mår allmänt så himla bra av DHEA så jag skulle gärna fortsätta men i lägre dos efter att vi lämnat barnverkstaden.

Hur gammal är du förresten?

Förlåt för många frågor .

Sen april :) ska nog inte köpa mer, kommer inte ihåg var jag köpte :/ fick äl på dag 16-17 istället för 14 som innan.

Vad är q10 och vad är det bra för? Har provat det mesta annat :s jag är 26 :)
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.