• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Teoretiskt skulle DHEA teoretiskt möjligtvis kunna påverka redan efter 60 dagar, men det brukar vara tidigast 3 månader och i studier syns mest resultat från 5 månader och uppåt. Ialla fall var det så när jag läste på mycket om det, men det är nu drygt två år sedan, så det kan ju ha hänt lite nytt i forskningen.

Kakan, grattis! Så roligt att höra! Hur långt har du kommit?

• Kakan1976
    Vi 5 skrev 2015-02-23 08:42:20 följande:

Teoretiskt skulle DHEA teoretiskt möjligtvis kunna påverka redan efter 60 dagar, men det brukar vara tidigast 3 månader och i studier syns mest resultat från 5 månader och uppåt. Ialla fall var det så när jag läste på mycket om det, men det är nu drygt två år sedan, så det kan ju ha hänt lite nytt i forskningen.

Kakan, grattis! Så roligt att höra! Hur långt har du kommit?

Tack! 4+6 idag. Första ultraljudet nästa vecka. Måtte jag kunna slappna av lite då, är löjligt orolig för missfall eftersom förra graviditeten slutade i ett sådant.
  • Vi 5

Kakan, bra med ul! Och usch för oron! Jag har haft flera MA (v15, v9 och v6) och vet hur det är att oroa sig Det vanligaste är ju ändå att det går bra! Jag håller tummarna hårt!

• Kakan1976
    Vi 5 skrev 2015-02-23 12:22:56 följande:

Kakan, bra med ul! Och usch för oron! Jag har haft flera MA (v15, v9 och v6) och vet hur det är att oroa sig smile4.gif Det vanligaste är ju ändå att det går bra! Jag håller tummarna hårt!

Fy fasen. Hoppas jag slipper fler än ett. Tack för tummarna!
  • Stockholmsmilen

Nej tyvärr inte. Vi har gjort 3 försök och fått ut 8, 6 och 12 ägg. Jag är glad att jag alltjämt producerar så bra. Vid varje tillfälle utom sista har vi fått 2-fina 4-celliga tillbaka. Nu gör vi ett fjärde och sista försök. Sedan får vi ge oss.

Det är väldigt svårt att ge upp IVF. Varje gång hoppas man. Det känns svårt att acceptera att det nog inte blir fler barn.

Katt12 skrev 2015-02-22 23:24:15 följande:

Hur har det gått för dig sthlmmilen, är du gravid igen?

• Katt12

Sthlm, samma för mig, haft liknande resultat men inget plus. Visst är det svårare m stigande ålder men ska inte sticka under stol m att jag blir ledsen att inte lyckas när man ser hur många som blir gravida o får barn i 40+ trådarna. Läste just om youtubes nya vd som väntar sitt 5e barn vid 45...

Endo o DHEA: jag har kört det utan att bli sämre i endon vad jag märkt. Ska eg inte vara optimalt men jag kände mkt mer försämring av sprutbehandling inför IVF tex. Så jag tycker du kan testa, blir du sämre så sluta, men som sagt, jag märkte ingen skillnad.

• Stockholmsmilen

Det borde gå tycker jag när man fortfarande svarar bra på behandlingen och får ut många ägg.

Dock är det också en kostnadsfråga när man inte får köpa 3-pack. Är ju svindyrt att försöka gång på gång.

• mom2012

På tal om kostnader. Vi har möjlighet att dra av ivf på lönen så det blir lite lägre kostnad, frömst skatt som försvinner. De företag som inte har den policyn kan man kanske ändå trsta att prata med löneavdelning, chef eller liknande. Lycka till!