• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MoM11

Har ni trappat upp er dos?
    Vilka biverkningar har ni fått?

Jag tog 50 i ca 1 v sedan 75. efter 2 dagar fick jag ont i leder (främst handleder), lite yrsel samt en liten synrubbning - vet ju inte om det var detta som orsakade det... även trött och energilös!

Har hört vissa som fått fjun i ansiktet - har detta gått bort sedan?

• germany

Jag har gjort "en Germany" igen Solig Är återigen gravid (nu som 41 åring) och även denna gång spontant! :)

Är i vecka 16 och hann denna gång äta DHEA i lite mer än 4 månader då plusset dök upp. Med dottern åt jag i nästan 7 månader.

Har inte haft några komplikationer alls, men har mått fruktansvärt dåligt och varit förlamande trött....Börjar bli lite bättre nu så jag hoppas på en bättre 2:a trimester.

Hoppas alla ni andra också lyckas. Håll koll på erat DHEA-S värde och inta inte preparatet om ni har normala värden. Jag har haft lågt värde inför varje start med preparatet och har även tagit prov efter en tids ätande.

Om denna graviditet får fortlöpa bra så känner jag / vi oss mer än nöjda över att ha fått 2 små fina mirakel och kan äntligen enbart få blicka framåt i livet och inte kämpa mera med just gåtan att lyckas bli gravid.

Jag är oerhört tacksam över att jag haft några få trådar här på FL som gett mig väldigt mkt stöd och just känslan över att inte vara ensam om sin stora längtan.
    Hoppas fler efterkommande som hela tiden strömmar till som kämpar får ett fint slut på sin kamp och att stöttning här på FL med andra likasinnade kan ge styrka att orka fortsätta armbåga sig fram.

Efter sol kommer alltid regn. :)

• MoM11

Grattis Germany!
    Var/hur kan man testa DHEA-S värdet och i vilket intervall ska det ligga?

• Stockholmsmilen

Fy vad avundsjuk jag blir. Själv har jag precis börjat blöda efter mitt fjärde och sista ivf försök för att få ett syskon till min snart tvååring.

Vad lätt det är att bli bitter. Riktiga vänner får man inte på ett anonymt forum som vara "försvinner", riktiga vänner har man i verkliga livet.

Hade en tjej som var något år yngre än mig i min mammagrupp som jag träffade en del, mest genom andra. Nog fasiken lyckades hon bli gravid väldigt lätt vid 41 år, när hennes son bara var 9 månader. Vi har barn som båda är drygt 1,5 år och bara för några dagar sedan fick hon sitt andra barn. Samtidigt som det är kört för mig.

Hur kul är det för mig? Jag har dragit mig undan, har inte ens hört av mig och sagt grattis vare sig på Facebook eller direkt. Bara det faktum att hon lyckades bli gravid så lätt medan jag inte lyckades, fick mig nästan att känna mig kränkt.

Det är väldigt lätt att bli bitter när man inte själv lyckas.

• mom2012

Förstår dig. Är i samma sits själv. En tjej i Mamma gruppen har precis fått syskon. En vän fick precis syskon. En annan vän är i v6. Det är tungt men försök bemöta andra hur du hade velat bli mött, så säg grattis till henne men tillåt dig även sörja din egen situation. Jag har ytterligare en vän som försöker bli gravid på egen hand men det vill sig inte. Med perspektiv på saker så har jag ju mitt mirakel och andra kommer inte ens uppleva ett barn av olika anledningar. Så tänker jag för att orka. Sorgen tar jag med mig hem och ibland beklagar jag mig för en nära vän eller min sambo.

• germany

Men, jag måste ha varit trött i mössan när jag skrev mitt senaste inlägg....Flört
    Jag skulle ju skriva att "Efter regn kommer alltid sol", inte tvärtom som jag skrev :)

Mom2012 - Ref.värde på DHEA-S ligger på 1,7 - 9.2.
    Du kan be din gyn ta ett prov eller vanlig vårdcentral.
    Jag har fått tagit provet hos båda.

På din fråga om fjun så fick jag små mjuka ljusa fjun, men de har försvunnit.

På tal om andras plus, så försök se det som så att andras graviditeter (som ni vet med er har kämpat) kan ge er en strimma av hopp att själv en vacker dag lyckas. Glad  

• Stockholmsmilen

Just nu känner jag mig väldigt låg, tom inombords.

Det är lätt för andra att säga "att var glad för andras skull" när man upplevt samma sak eller är i den situationen.

En man har nyligen skrivit en bok om hur de slutade umgås med alla som var gravida. Han och hans fru kunde inte glädjas åt andra när de inte själva lyckades. Är det så konstigt?

Sedan var det en tjej som hade slutat höra av sig till en barndomsvän som var gravid. Varje gång de träffades talade hon om sin graviditet. Hon försvann bara utan att säga något. Hon orkade inte med henne.

Nu har jag en vän som jag känt i många år som precis fått sitt andra barn. Hon har inte ställt upp för mig eller funnits där när mitt liv varit jobbigt.

Tjejen i mammagruppen har jag inte träffat sedan vi båda började jobba. Hon har precis fått sitt andra barn.

Har faktiskt ingen lust att läsa på Facebook om deras lycka, hur fantastiskt livet är, bla, bla, bla.

Jag raderade båda två från vän-listan, har ingen lust att läsa deras "lyckliga" statusuppdateringar hur fantastiskt livet är.

• mom2012

Ledsen för din skull. Jag är precis i dina skor just nu..längtan är stor efter syskon men efter 8 försök har vi ej lyckats (IVF ). Dock känner jag inte att livet är så svart och jag kan glädjas åt andras babylycka även om jag gråter inombords.

Känner du så som du skriver föreslår jag att du söker samtalshjälp via vårdcentralen. Det kanske kan hjälpa en bit på vägen?

Styrka till dig. Kram.

• Stockholmsmilen

Vad händer för dig nu? Kommer ni att fortsätta med fler försök?

Det är ingen som har hindrat eller nekat oss ännu att fortsätta med fler försök. Jag fyller dock 43 år inom kort. Vet inte hur gammal du är?

Det är skillnad bara mellan 41 år och 43 år, chansen att lyckas sjunker. Det kostar väldigt mycket att försöka gång på gång. Vi har gjort 4 försök, risken är påfallande stor om vi kör 3 ggr till att vi går lottlösa.

Hade jag varit yngre om så 41 år hade vi kanske kört 3 ggr till. Vidare så sjunker chansen att lyckas om man inte gjort det på 4 försök.

Jag tycker inte det är jobbigt, vare sig psykiskt eller fysiskt, kostnaden bör stå i proportion till chansen att lyckas.

mom2012 skrev 2015-03-28 09:53:17 följande:

Ledsen för din skull. Jag är precis i dina skor just nu..längtan är stor efter syskon men efter 8 försök har vi ej lyckats (IVF ). Dock känner jag inte att livet är så svart och jag kan glädjas åt andras babylycka även om jag gråter inombords.

Känner du så som du skriver föreslår jag att du söker samtalshjälp via vårdcentralen. Det kanske kan hjälpa en bit på vägen?

Styrka till dig. Kram.

• Katt12

Tyvärr är det precis som du skriver sthlmmilen. Vi gjorde 7 IVF innan vi gav upp vid 44. Skälet t att vi fortsatte var att jag hade högt AMH o lågt FSH, så allt såg lovande ut på papperet. Men jag har iofs Endo oxå vilket ju sänker fertiliteten. Så det kan fortf funka för dig. Ett alt är att gå i dk i stället, lägre pris men förstås bökigt m resor.