• LinneaSvea

Tips om dhea

hannah8401, jag har ätit både apiforce och Royal jelly som är starkare, det hjälper för vissa men för mig har det inte hjälpt, har ätit det sen typ okt förra året.

Mian04, blev du gravid naturligt trots lågt amh, får man fråga vad du hade och hur gammal du är eller var....

Hur gammal är din lilla skrutt?

• LinneaSvea

Åh Germany, det är verkligen små mirakel de där krabaterna Hjärta Tack för alla kosttips! Har du försökt få Pergo utskrivet för att få ägglossning???

Mian04, mitt AMH har varit hur konstigt som helst. Första gången jag tog AMH var typ december och då hade jag 0,2 sen har jag knaprat prasteron i 2-4 månader och har haft 1,4 och 1,3 nu tog jag om det precis innan sommaren och då hade det gått ner igen till 0,7??!!! Jag tycker det hela är jättekonstigt! Efter det har jag också slutat äta prasteron eftersom jag fick så höga värden på DHEA, testosteron, androstendion och SHBG. så nu har jag inte ätit tabletterna på kanske 6-8 veckor. Känns lite konstigt eftersom de fick upp mitt AMH men stökade till det på annat. Nu har jag börjat äta melatonin 3 mg som sägs förbättra äggkvaliteten.

Jag ska till min gyn på torsdag och tänkte höra om man kan få antingen kan få Gonal-F eller Menopur (sprutor) utskrivet för att få ägglossning vad tror ni??
    Har läst att menopur är lite förlegat, det kan ge bättre kvalitet på äggen men färre ägg... Jag har ju inte så många men de verkar inte bra kvalitet heller. Svår avvägning.
    jag har ju ätit pergotime nu så länge så jag måste ta en paus annars har jag fått utslag och ägglossning varje månad av dem!
    Ha en härlig dag!

• LinneaSvea

Hej allihopa!
    Germany, nu har jag varit hos gyn och fått mina provsvar som ser ut så här;
    S-FSH    4,81 IU/L
    S-Prolaktin  276 mlU/l
    S-Testosteron  3,2 nmol/l
    S-LH   3 IU/L
    S-SHBG   41 nmol/L
    S-TSH   1,2 mlU/L
    S-Androstendion   25,1 nmol/L
    S-fritt T4   16 Pmol/L
    S-DHEA-sulfat   16

Enligt läkaren ser det ju bra ut förutom de proverna som påverkas av DHEA som ligger för högt. Fick dessutom göra UL och naturligtvis var slemhinnan så tunn så det är bara att invänta mens som kommer till helgen. Slipper man hoppas de dagarna som är kvar i alla fall, fast jag hade det ju på känn men hoppet är ju det sista som dör

Försökte få Gonal-F eller Menupur utskrivet men det gick inte tyvärr och inte heller fick jag remiss att göra hysteroskopi, jäkla skit! Tyckte jag kunde köra med Pergo fler gånger och göra uppehåll någon månad fast det vill jag ju inte!!!! Det har jag liksom inte tid med nu i höst.

Hur tycker ni jag ska göra??? en pergofri månad eller köra på med Pergo?? Har ju läst att det tom kan få motsatt effekt men det fanns inga belägg för enligt min gyn.

Gonal-F och Menopur är tydligen väldigt dyra så han hade blivit ifrågasatt ett par gånger när han skrivit ut det, varför kan man inte få den hjälp man vill ha. Fick i alla fall trombyl och prednisolon utskrivet samt ovitellespruta, alltid något

Tänkte även kolla med landstinget men vad kan man skylla på för att försöka få till en hysto, någon som vet?? Ont i äggledare, äggstockar eller livmoder, vad säger man?? Behöver ha ett bra skäl för att få det, att man vill kolla upp inför en graviditet är väl inte försvarbart för sjukvården i min ålder så jag måste hitta på något annat...

Ha en bra dag därute!

• LinneaSvea

God morgon alla!
    Ja, proverna togs CD 3, läkaren sa också att de ser bra ut förutom de som påverkas av DHEA-S då. Germany, är det galet för högt?? min gyn är äldre och jag har "tvingat" honom att skriva ut prasteron till mig i vintras så han har ingen koll på vad de värden säger förutom att de ligger över referensramen, men jag skulle vilja vet hur illa det är?!

Katt12 och Germany, jag hade tänkt ta sprutorna några dagar in i cykeln för att ersätta pergotime några månader för att få ägglossning eller i alla fall hjälpa till att skapa någon eller några äggblåsor. Vet en tjej som fick Gonal-F fast de bara försökte själva naturligt och hon blev gravid precis när hon skulle fylla 44 så man blir ju lite sugen på de sprutorna minst sagt .
    Ja, min gyn är väldigt frikostig med ultraljud för att kolla äggblåsor, det gör jag varje månad hos honom förutom när han har semesterstängt då.....

Germany, det är just det att jag liksom inte vet vilket upplägg jag ska ha på trombylen och prednisolonet, han tyckte jag skulle börja ta det när jag plussat men vad jag har förstått här inne så ska man börja äta det kanske strax innan ägglossning för att ev dämpa immunförsvaret, vad tycker ni?? Ska jag börja ta dem typ cd 10???

Hannah8401; Min läkare tyckte det var ok att köra på några månader till trots att jag ätit det i fem månader i sträck. Jag tycker man får så himla olika direktiv när det gäller Pergo och när man läser här inne också. En del har ätit det 7-8 månader i sträck andra som du och några i tre månader sen uppehåll 1 månad och sen 3 månader med Pergo till. Det är så himla svårt!!

Denna månaden vet jag inte hur jag ska göra, med alla de där bra medicinerna jag fått ut vill jag ju verkligen få en äggblåsa denna månaden, vågar man chansa på att man får det naturligt med kanske lite munkdroppar som enda hjälp kanske eller ska man ta tunga artelleriet och köra Pergo en månad till???

Snälla jag behöver verkligen er hjälp och tips!
    Ha en härlig dag!

• LinneaSvea

Tack Katt12, önskar bara att det kunde ta sig någon gång.... Men jag kämpar lite till

Germany, får jag fråga hur kunde läkaren säga att du var i förklimakteriet för ett par år sedan, vad grundade han det på???

• LinneaSvea

Hej Germany, och tack snälla för ditt svar!! Jag tror jag kan räkna med att cd1 är i morgon. Tycker du jag ska ta 10 mg till att börja med och sen höja till 20 vid ÄL?? Varför är det så viktigt att få till vill när kag tar kortison?? Ger det fler ägg?? Mitt amh är ju skit konstigt och har pendlat mellan 0,5-1,6, på bara ett par månader, nu senast hade jag 0,7 och nu har jag slutat med prasteron så då går det säkert ner ännu mer. När i cykeln kan man börja äta trombyl? Vad menar du med självstimulering??är det kombinationen kortison/trombyl? Vad tycker du jag ska göra ang pergon, ska jag våga köra en cykeln till eller ska jag ta en paus ? Kanske köra med munkdroppar och hoppas att pergon hjälper denna månaden också? Jag vill ju gärna försöka få till en ägglossning om jag börjar ta kortison och trombyl!! Tack snälla för svar och heta tips Ha en bra dag!

• LinneaSvea

Tack snälla Germany!!!! Hannah8401, nej, tyvärr har jag inte fått utslag på mina Äl test om jag inte äter Prego så jag vet inte.. Tror ni jag vågar chansa med bara munkdroppar denna månad? Tack för att ni finns!!!!

• LinneaSvea

Hej alla!
    Nu måste jag våga tro att jag fixar detta själv en månad. Ska försöka att inte ta några Pergo cd 5 utan köra munkpeppar som stöd denna månad. Började med prednisolon i går 10 mg. Tyvärr fick jag ju bara 50 tabletter á 5 mg utskrivna så de lär ju snabbt ta slut. Han var inte heller helt pigg på att skriva ut dem. Hoppas man kan få några ggr till om jag nu inte får någon ägglossning denna månad, jag brukar ju inte få det om jag inte käkar Pergo men jag hoppas du har rätt Katt12, att det håller i sig en månad extra.

Androstendion är ett förhormon till DHEA och en lab chef sa till mig att det alltid är  bra att ta när man äter DHEA eftersom det påverkas också. Han tyckte att de prover man ska ta när man äter DHEA var Androstendion, DHEA-S, SHBG-S och testosteron. Detta för att de inte hamnar alldeles för högt och alla var höga hos mig så jag tar nog en paus från DHEA några månader så får vi se om jag lyckas få till ett nytt prov.

Jag har istället börjat med melatonin 3 mg och 3 mg inositiol som också sägs ska förbättra äggkvaliteten samt en hästdos Q10 på det tillsammans med alla andra vitaminer och kosttillskott man trycker i sig. Blir en liten hög frukost/lunch/middag

Ha en bra dag!

• LinneaSvea

Åh, tack för tipset!!
    Är det någon som är på väg till Aten??? Jag skulle gärna vilja lägga en beställning på kortison i så fall!!
    Tack snälla!!!

Svar på tråden Tips om dhea