• LinneaSvea

Tips om dhea

Katt12,
    Här kommer lite info om SHBG-S
    S- SHBG

S-Könshormonbindande globulin (SHBG; Sex Hormone-Binding Globulin) är ett cirkulerande glykoprotein som framförallt syntetiseras i levern och som stimuleras av östrogener. SHBG koncentrationen är därför högre hos kvinnor än hos män. SHBG-molekylen har hög affinitet för testosteron och östradiol, och dess biologiska funktion är att transportera, och fungera som depå för dessa steroidhormoner.

Sök på nätet så kan du fördjupa dig lite mer om du vill. Det är vanligt att mäta någon balans mellan shbg-s och testosteron som inte får bli för högt och detta påverkas om man äter DHEA!

• LinneaSvea

God morgon alla!
    Får jag fråga, vad ligger ni på för värden avseende DHEA-S och testosteron när ni äter prasteron och DHEA??

Lite nyfiken för mina låg ju så himla högt! Nu dricker jag munkpeppar för glatta livet denna månaden. I morgon är det CD 5 och då ska jag egentligen börja med Pergo. Jag är fortfarande ambivalent på hur jag ska göra??

vad tycker ni kloka människor här inne?? Jag har ju liksom inga månader att förslösa med tanke på min ålder...

tack för tips!

• LinneaSvea

Ok, jag ska försöka att inte ta någon Pergo i morgon svårt att låta bli när jag har hemma och när jag vet att det verkligen hjälper mig att få äggblåsor och utslag men det är nog bra med en paus!

jag började tempa men glömde alltid av det och tog när jag kommit in i badrummet, hade svårt att få någon rutin på det men denna gången har jag blivit lovad ett VUL dag 13 för att kolla om jag har äggblåsor. Detta för att min gyn tror att jag kör med Pergo denna månaden också. Tänkte ljuga och säga att jag har gjort det och finns det då inga bra, stora äggblåsor dag 13 kanske jag kan få honom att skriva ut lite tyngre grejer typ gonal-f eller menopur .

Men framförallt hoppas ju naturligtvis att jag har ett helt gäng fina äggblåsor nästa fredag!!!

Jag har tagit allt från 1-3 tabletter i fem dagar (cd 5-9). Har läst om ett annat liknande preparat för ägglossing som heter letrozol, är det någon som känner till det??

Ha en bra dag!!

• LinneaSvea

Hej igen!

Det finns en tråd här som heter Letrozol, jag läste och blev nyfiken. Tänkte att man kanske kunde varva det med Pergo så man slapp göra uppehåll.

Germany, jag håller med jag lever med beslutsångest varje dag med vad man ska stoppa i sig och inte. Men denna månaden blir det paus med Pergo fast det tar emot. Vill ju gärna få garanterat en äggblåsa med utslag vilket jag inte får utan Pergo men nu tar jag munkdroppar och hoppas att det är lite efterdyningar kvar efter pergon förra månaden då jag tog trippeldos. Vad tror ni här inne, kan man blanda för mycket av alla kosttillskott man trycker i sig så det får motsatt effekt?? Ta tex q10 och rosenrot, kan man äta det tillsammans? Vad äter ni här inne??

Hannah8401, jag har fått ägglossning med allt från enkel till trippeldos. Vi testade med trippel för att se om det blev fler äggblåsor men det blir bara en oavsett vad jag tar.

Ha en härlig dag!

• LinneaSvea

Germany, då äter vi ganska lika lika. Jag äter q10, borago, melatonin, inositol och bidrottningsgele också. Sen har jag fått lite örtmedicin från min homepat som ska vara gynnsamt för fertilitet men har ingen aning om vad det är i. Vad är D-Pearls, hur får man tag i det??

Får jag fråga hur du doserar och tar kortison och trombyl? När ska man börja ta det?
    Jag började som du tipsade om med 10 mg prednisolon från CD 1 och tänker öka om jag får ett utslag på ÄL-stickan. Tänkte börja ta trombyl snart, typ cd 8-9 något. är det ok tror du?

Tack snälla för allt pepp! Ja, jag hoppas verkligen jag kan få en äggblåsa denna månad. Kör ju angus castus också 

• LinneaSvea

Tack Germany! Jag slutar faktiskt ta bidrottningsgele nu. Tog sista tabletten i fredags. Har ju ändå ätit dem sen i okt och de har inte hjälpt. Lurar dock på att köpa rosenrot igen och blanda med Q10 sen ska jag till hälsokosten och kolla upp D-Pearls De antioxidanterna du tar i form av Super C, är det bara C-vitamin? vilket märke är det?

Ska bli väldigt intressant att göra VUL på fredag för om jag inte har några äggblåsor så slutar jag att ta prednisolon denna cykeln och sparkar i gång vid nästa när jag tänker ta Pergo igen. Gud vad jag skulle vilja få ett plus!

Jag blev i alla fall moster i går till en liten tjej, för andra gången! Får snusa lite på bebis ändå. Jag är jätteglad för syrrans skull fast här inne kan jag erkänna att jag är ganska avundsjuk också, känns som om det aldrig kommer att hända mig igen

Fick du utslag på ägglossningssticka denna månad? När har du BIM??? Det borde vara snart va? hoppas hoppas det har tagit sig av sig självt! Det hade varit fantastiskt!!

Sköt om er!

• LinneaSvea

Germany, jag har två prinsessor som är 6 och 4, det underbaraste jag har!!
    Jag äter också de c-vitaminerna såg jag när jag kom hem
    Ja, igår var jag hemma hos syrran och fick sniffa lite nybakad bebis, usch vad avundsjuk jag blir. Och min stora tjej var helt betuttad, man såg på henne hur fantastiskt hon tyckte att det var, jag skulle så gärna vilja ge dem ett syskon.

Vet ni vad som har hänt nu då, min sambo sa igår att han har fått svamp och inte kan ha sex på en vecka typ och jag är ju på cd 12 idag och ska kolla blåsor i morgon. Äter Prednisolon och allt. Jag är helt knäckt!! känner mig heldeppig. Jag har boostat mig som sjutton denna månaden. Inget vin, inget kaffe, inga mjölk eller soya produkter och inget gluten samt massa läkemedel och så kan vi inte ens försöka!!

Hjälp snälla, jag behöver råd, vad tycker ni??

• LinneaSvea

Ja katt12, min mamma fick vår lillebror när hon var 43 så hon var äldre. Vi är fyra helsyskon och det är 14 år mellan yngst och äldst. Och det var min lillasyster som fick en liten gosig bebis, hon är 38 så det är inte purungt det heller Min lillebror är 32.

mamma sa tyvärr att  efter min lillebror kom hon ganska snabbt in i klimakteriet och det bådar ju inte så gott, jag har ju fyllt 44.....

Nä, tydligen kan män få det också och jag vet att han får det då och då typ kanske någon gång om året eller vartannat men varför just nu!!!!!!!!!!! Jag tror i och för sig man kan ha sex men det svider för honom. Sen har jag läst på vissa ställen att när män har det smittar de inte och på andra ställen att det visst smittar...

Jag hoppas i alla fall att jag kan förföra honom om jag får utslag. Det andra problemet är att vi inte har haft sex på snart en vecka vilket innebär att spermierna säkert är gamla och dåliga om vi nu får till det på dagen D....

Germany, tack för dina fina ord! Och ja, mina sessor är mitt allt!! men jag vill så gärna ge dem ett litet syskon. Det var helt underbart att se min stora tjej med nya kusinen igår, hon var helt till sig!!!

Skriv gärna vad ni tänker och tycker för jag känner mig så himla ambivalent och deppig just nu...
    Tack för att ni finns!

• LinneaSvea

Grattis Germany, till all provtagning, hoppas du får kanonresultat!!! Min sambo landsvägscyklar ganska mycket, det är säkert det som är felet men det är ju inget att göra åt nu....

Jag hade i alla fall EN fin äggblåsa på ca 20 mm, synd bara att mannens spermier är gamla som gatan denna månaden men jag ska försöka förföra honom på bästa sätt Inget utslag på stickorna i morse i alla fall!

Katt12, Jag håller med dig fullständigt, längtan/önskan är lika stor, om inte större för nu vet man hur underbart det är med barn!!!! Och vilken lycka det är att få följa en liten bebis att bli stor.... Älskar man barn spelar det ingen roll och man kämpar för första eller femte känns det som.....
    Jag har ialla fall gett min syster massa barngrejer nu så jag åtminstone ser att de kommer till användning, tyvärr dock inte på det sätt jag själv hade önskat men ändå....

Håll tummarna för mig i helgen tjejer!! att han kan/vill och att det finns lite liv i de små simmarna
    Ha en härlig dag!
    Kram!

• LinneaSvea

God morgon alla!
    Jaha här hade vi utslag i går morse på ägglossningsstickan, fick till det igår men jag har som vanligt inget större hopp. Det lilla jag hade förstörde gynläkaren i fredags när han pratade om mitt höga ålder i kombination med lågt amh.... Men det känns ändå bra i själen efter allt man gjort denna månaden, nu kan jag liksom inte göra mer. Tror jag får svårt att förföra sambon även i kväll fast det hade varit önskvärt . Boostade mig lite extra med en ovitrellespruta också så jag önskar att ägget släpper typ nu och inte i morgon....

Germany, får jag fråga nu ska jag ju egentligen börja öka min prednisolon dos från 2 tabl (10 mg) till 4 tabl (20 mg). Nu har jag bara 25 tabl kvar och kan få svårt att få någon att skriva ut. Vet du hur stor betydelse det har att höja dosen eller kan jag köra på med 10 mg?? Ska ringa gyn idag och fråga om han inte kan skriva ut lite till men det kan nog bli svårt, fick kämpa för dessa och han menade på att jag skulle ta dem efter att jag plussat....

Om jag nu ska öka till 4 tabl ska jag ta alla samtidigt på morgonen tillsammans med min trombyl eller ska jag dela upp dem??

Tacksam för råd och tips!
    Ha en härlig dag!

• LinneaSvea

Vet någon om progesteronkräm gör så att ett blodprov som visar om man haft ägglossning eller ej blir missvisande och för högt för att man smörjer sig med krämen??

• LinneaSvea

Hej alla och tack för all respons!
    Hannah8401, då är det lite som jag är rädd för att det påverkar när man smörjer in sig med krämen. Jag har börjat göra det nu ändå och kommer att ta ett blodprov bara för att jag är så jäkla nyfiken... Är det långt över kanske man kan hoppas men är det som ditt så får man nog anta att man inte haft ägglossning. Hade du någon stimulering då när det var tveksamt?

Germany, ja, jag är jätteglad att vi fick till det på den dagen när jag hade som mest stegring, tyvärr blev det bara den enda gången, hade behövt gårkvällen också men jag somnade långt för sambon.... Ja ja, nu tycker jag att jag gjorde vad jag kunde precis som alla tidigare månader.
    Har varit på akupunktur idag, tror kanske att det kan öka blodflödet. Jag har fått tag på prednisolon här av en gullig tjej som förhoppningsvis borde komma på posten idag eller i morgon så nu har jag ökat dosen till 4 tabl*5 mg också och började ta trombyl på dag 13 tror jag nu kan jag liksom inte göra mer. Det är ju de där jäkla kassa äggen som jag får dras med....

Ha en härlig dag!

• LinneaSvea

vi 5 har du fått din bebis eller när är det dags??

Germany, jag har också ätit q10 en längre period, blandade det också med prasteron.

Jag har ätit lite olika doser några veckor typ mellan mens och ÄL har jag ätit 6-9 tabl om dagen. Har använt mig av Bio-qinons starkaste variant, dyrt som fasen blir det när man äter den starkaste dosen .

Känner naturligtvis av min mensvärk nu så det är väl dags till helgen kan jag tänka

• LinneaSvea

Germany och vi 5. Jag Har äter den Q10 som ni pratar om. Har också läst att ubiquinol ska vara renare men de är så svåra att få tag på. jag har ätit 600- 900 mg/dag. Nu äter jag bara 300 mg. tänkte dra ner lite på dosen när man är mellan ÄL och Bim. Det blir så jäkla dyrt..... På hälsokosten där jag var inne sa hon också att utomlands äter man mycket starkare doser så hon tyckte absolut 600-900 mg i det hänseendet.

Känner tyvärr att mensen är på G, dag 25, vet faktiskt inte hur länge till jag orkar denna berg och dalbana....

Germany, får jag fråga dig, Jag äter ju 20 mg prednisolon nu, hur gör jag när mensen kommer, trappar jag ner till 10 då och äter det fram till ÄL då jag återigen ökar till 20 mg om jag inte vill ha en paus utan köra en cykel till??

Känner mig ganska deppig över ett återigen misslyckat försök där jag försökt allt känns det som.....

Ha en bra dag!

• LinneaSvea

Katt12, testar du de andra proverna som DHEA påverkar också (testosteron, androstendion och SHBG). Jag låg ju jättehögt på de flesta och även DHEA så jag fick sluta med DHEA, gjorde det i somras men är sugen på att börja igen för att förbättra äggkvaliteten. Fast å andra sidan åt jag 75 mg/dag i sju månader och gravid blev jag inte. Nu testar jag melatonin som också sägs kunna förbättra äggkvaliteten, har ätit det i tre månader exakt tror jag. Hoppas något hjälper snart....

• LinneaSvea

Hej på Er!
    Katt12, Jag märkte ingen skillnad på ÄL när jag åt DHEA, fick utslag varje månad, hade äggblåsa (alltid bara en men ändå) och flera ggr tog jag även en ägglossningsspruta för att ägget skulle lossa vid rätt storlek. Mitt DHEA värde var 16, testosteron 3,2. Så alla mina värden var för höga, även androstendion och SHBG-S.

Germany, Har du ägglossning snart?? Jag håller tummarna!
    Får jag fråga hur du gör med prednisolonet, jag äter 4*5 mg/dag nu fram tills mensen kommer som är beräknad till ons-tors. Ska jag trappa ner ganska fort sen för att vara helt ren. Och hur resonerar du när du inte ska köra kortison nästa cykel?? Lite nyfiken bara!
    Kram!

• LinneaSvea

God morgon alla!!

Jag funderar på det här med kortison, jag har ju aldrig behövt det förut så frågan är kan man behöva det när man blir äldre tror ni?? Jag fasar ju ut lite snabbare än dig Germany, nu äter jag det inte alls, tycker ni jag ska börja med en väldigt låg dos för att vara på den säkra sidan, det kan väl inte störa i alla fall.

Jag skulle väldigt gärna vilja börja äta DHEA igen, har man som hade ett AMH på 0,2 så är chanserna inte så stora sen har det gått upp till 0,4 och 0,7 men alla andra värden var ju för höga, vad tror ni här inne?!

Jag vill gärna ta om mina prover också, ska se vad gyn säger när jag ska dit nästa måndag, har brukar vara lite svår med de proverna. Är det någon som vet hur man fixar prover via werlabs i Göteborg, vem tar dem??

Usch, jag är jättenervös för denna omgången, fast varför ska jag vara det egentligen, det tar ju sig aldrig ändå. Denna gången gör jag som du sa Germany, jag skiter i Pergo och kör 75 IE menopur och lite munkpeppar bara så får vi se om det blir någon äggblåsa över huvudtaget. Tycker inte jag gör allt men vad mer kan man göra?? Tog inte vare sig rosenrot eller apiforce denna gången och vips får jag dåligt samvete över att jag inte gör tillräckligt... Knäppt va!

• LinneaSvea

Jag har gått ner från 75 till 50 och nu 25, det beror främst på att mina tabl börjar ta slut men jag har också haft högt testosteron, typ 3 tror jag så jag slutade ett tag och när jag tog testosteron igen så var det jättelågt så nu äter jag som sagt igen, tog nya tester förra veckan som jag förhoppningsvis får svar på snart, då återkommer jag. Vad hade du för DHEA värde då?

Svar på tråden Tips om dhea