Missne skrev 2012-10-21 21:10:16 följande:
PimPim: Jag har inte tagit något annat som kan påverka äl och jag har alltid haft väldigt regelbunden äl och mens i hela mitt liv och tydlig äl med mycket äl-sekret. Brukar altid ha äl på dag 14. Tredje månaden med DHEA fick jag ju ingen äl eller mens och inte förrän fem dagar efter att jag halverade dosen fick jag Äl. Då var jag på dag 43. Så jag är helt övertygad om att det beror på DHEA i mitt fall att jag blev av med både äl och mens.
Jag tror också att det är så att din ÄL krånglar och likaså mensen och att ägglossningssekret uteblir.
Att du dessutom får hårväxt på överläppen verkar ju vilja säga att du har hög testosteronhalt och att du kanske inte alls behöver DHEA.
Om du orkar så gå tillbaka i tråden en bra bit så finns det en som skrev i några inlägg om att hennes ÄL försvann när hon åt 75 mg men när hon sänkte till 50 mg så kom den tillbaka. Detta talar ju för att doseringen för oss alla skulle kunna bli bra om vi tog DHEA prov och vet var vi står innan vi ens tänker tanken att börja knapra DHEA.
Jag åt 50 mg de första månaderna och fick de första cyklarna förlängd menscykel (vilket jag tycker var bra) och ÄL kom också senare. Men succesivt så kortades cykeln av och har vid ett tillfälle varit ner på cykeldag 26. Likaså med ÄL, den började med att komma senare (cykeldag 17), men har också börjat närma sig min gamla vanliga ÄL dag, dvs dag 14.
Nu sedan kliniken ville att jag höjde till 75 mg så har jag återigen fått förlängd menscykel och ÄL som kommit på dag 17. Vet inte hur jag ska tolka detta, kanske att min kropp har vant sig vid den lägre dosen och att det är bra att jag nu höjt alternativt att jag har rättat till min DHEA nivå och att jag borde ha uppehåll i ca 3-4 månadersom det har skrivits om här tidigare i tråden.
Tyvärr så vet inte läkarna så mycket om Prasteron (DHEA) här i Sverige. Men flera får utskrivet på recept nu och de lär så småningom kunna göra sig en uppfattning om hur preparatet tett sig. I Falun började dom med detta i våras och när jag frågade om de sett någon förbättring eller försämring så fick jag helt enkelt till svar att det var för tidigt att säga något än då det var nu framöver som ÄP sker för dom som fått det utskrivet. Men lär nog ta något år innan de kan göra sig en fullständig uppfattning. Är bara glad över att en klinik ändå törs testa något utöver det vanliga. Och DHEA är ju vanligt i tex USA, alltså ingen nyhet där.