• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Missne

Hej!
    Som jag skrivit förut så försvann ju mina ägglossningar och mens succesivt när jag ätit DHEA. Har nu ätit 50 mg/dag i dryga 3 månader. Första månaden märkte jag att ÄL blev lite senare än normalt och mensen blev sparsammare, andra månaden var ÄL väldigt otydlig och inget ÄL-sekret vilket jag brukar ha och nästan helt utebliven mens. Tredje månaden så hade jag ingen äl och ingen mens. Kroppen känns helt avstängd. Har även fått mer acne i ansiktet/hårfästet, gått upp 3-4 kg trots att jag tränar lika mycket eller mer än förut. Håller med om att jag blivit hungrigare än förut och troligen äter mer....Blivit tröttare, men vaknar ofta vi 5 på morgonen och är klarvaken (kanske beror på att jag tar tablett på kvällen), Tycker även att jag fått lite grövre hår på överläppen (mustasch på G?). Ringde min läkare för att ta upp detta och fick komma dit förra veckan. Jag framförde min oro att kanske har jag fått för höga testosteronhalter av DHEA. Han trodde ju absolut inte att det kunde vara så då dosen var så låg, men jag fick i alla fall ta prover för att se vilken testosteronhalt jag har nu. Han tyckte att jag skulle fortsätta med samma dos tills vi fick resultaten av proverna. Jag glömde dock ta upp att jag behövde nytt recept eftersom de höll på att ta slut och när jag sen ringde dagen efter om det så hade han åkt på semester. JAg lyckades övertala sköterskan att kontakta läkare i Falun som kunde skriva ut medicinen men innan jag fick medicinen (4 dagars beställningstid på apoteket och väntetid på receptet) var jag tvungen att halvera min dos så att jag åt bara 25 mg/dag för att tabletterna skulle räcka tills jag fick ny burk. Efter fem dagar på halv dos fick jag härom dagen massor med äl-sekret och tydliga äl-känningar, vilket jag inte haft sen innan jag började med DHEA. Så nu vågar jag inte gå upp till 50 mg/dag utan fortsätter på 25 mg/dag tills min läkare är tillbaka från semestern och jag får testresultaten. På mig verkar det alltså som att kroppen vaknade till igen när jag minskade på DHEA-tillförseln. Nån annan som varit med om det??

• PimPim1

Missne: Jag har tagit 75 mg/dag och egentligen mått jättebra vad gäller energi och så, inga biverkningar som dålig hy, hår osv. heller.

Har däremot haft väldigt konstig mens, brun/svart och inte alls färsk, ser ut som det är kaffesump i den Tungan ute URSÄKTA hehe. Jag har också fått tidigare ägglossning vilket inte är bra. senaste gången var cykeln bara på 22 dagar och äl redan dag 8-9!!! Jag har ju tagit detta på eget bevåg och därför inte någon läkare att bolla med. Tror annars mycket på dhea och hoppas inte att mina eller dina symtom beror på detta.

Tar du något annat som kan påverka ägglossningen eller har du haft så tidigare någon gång? Hur är din cykel?

• Vi 5

Missne, märkligt, men det är kanske som du är inne på att du redan har en rätt bra DHEA nivå så att du inte behöver så mycket. Klokt att testa det och klokt att du lyssnar till kroppens signaler och kör på den låga dosen som du verkar må bra av tills du vet. Hur lång tid kan det ta att få svar tro?

PimPim, har du haft så korta cykler tidigare eller är det bara nu när du provat DHEA? Hur länge har du ätit det? Tänker att det kanske kan rätta till sig när kroppen vant sig.

Man skulle ju verkligen vilja veta om de som varit med i studierna haft sådana biverkningar som en del av oss haft, och om biverkningarna har några samband med resultaten, så att de som haft mer biverkningar lyckats bättre alternativt har lyckats sämre. Undrar om de har kontrollerat det i sina studier?

• Missne

PimPim: Jag har inte tagit något annat som kan påverka äl och jag har alltid haft väldigt regelbunden äl och mens i hela mitt liv och tydlig äl med mycket äl-sekret. Brukar altid ha äl på dag 14. Tredje månaden med DHEA fick jag ju ingen äl eller mens och inte förrän fem dagar efter att jag halverade dosen fick jag Äl. Då var jag på dag 43. Så jag är helt övertygad om att det beror på DHEA i mitt fall att jag blev av med både äl och mens.

• PimPim1

Vi4, jag har haft längre cykler tidigare men aldrig jättelånga. Har haft 26-27 dagar men nu så korta som 22-23 dagar vilket inte är bra. Misstänker att ÄL kommer så tidigt att äggen är ofullständigt utvecklade. Min lutealfas är dock konstant 13-14 dagar... Jag har ätit microniserad dhea i 3 månader nu, hoppas det blir bättre. 

Missne, vad konstigt.. det skulle betyda att du får uppskjuten/sen ÄL av dhea och jag undrar om jag får några dagars tidigare ÄL.. ja man blir inte klok på nånting. Men i mitt fall tror jag inte att jag har för mycket dhea i kroppen, är ju lastgammal:) Intressant dock att du får ÄL av lägre dos, kroppen kanske kommer i obalans på något sätt om man ger för stor dos? Har läst om andra som tycker att det fungerar bäst med 50 mg istället för 75 mg..
    Täl att tänkas på.. har mens nu och kanske ska prova en cykel med 2ggr 25 mg och se om ÄL kommer senare.. 

• Lillstoran

Falun skriver ju ut Dhea samt även några vanliga gynekologer vad jag har förstått av er här. Dock oroväckande när fler personer här skrivit att ägglossningen uteblivit efter DHEA. Känns som alltid tryggare om man fått medicin utskrivet av läkare som Levaxin, Dhea än att "självmedicinera".

• germany
    Vi 4 skrev 2012-10-19 10:36:26 följande:

Germany, hur har det gått? Har du tagit proverna? Fått svaren? Själv funderar jag nu mkt på att försöka få ta prover, men undrar hur jag ska få med min rätt hårda men i övrigt väldigt bra husläkare på det. Gyn vill ju inte ta DHEA alls.

Jag har tagit provet men ej fått något svar än. Kan hända att det har kommit men att min läkare väntar med att ge mig provsvaret när jag snart ska besöka honom. Ska bli jättespännande att se vad värdet ligger på. Rekomenderar alla som är sugna att börja med DHEA att försöka få ta ett prov innan. Jag har ju som inget att jämföra med hur pass bättre mitt värde har blivit då jag ej tog något prov innan jag började äta Prasteron.

Dock så mår jag bra av preparatet så jag lär mest troligt ha haft lågt värde av detta hormon.
  • germany
    Missne skrev 2012-10-21 21:10:16 följande:
    PimPim: Jag har inte tagit något annat som kan påverka äl och jag har alltid haft väldigt regelbunden äl och mens i hela mitt liv och tydlig äl med mycket äl-sekret. Brukar altid ha äl på dag 14. Tredje månaden med DHEA fick jag ju ingen äl eller mens och inte förrän fem dagar efter att jag halverade dosen fick jag Äl. Då var jag på dag 43. Så jag är helt övertygad om att det beror på DHEA i mitt fall att jag blev av med både äl och mens.
    Jag tror också att det är så att din ÄL krånglar och likaså mensen och att ägglossningssekret uteblir.
    Att du dessutom får hårväxt på överläppen verkar ju vilja säga att du har hög testosteronhalt och att du kanske inte alls behöver DHEA.

Om du orkar så gå tillbaka i tråden en bra bit så finns det en som skrev i några inlägg om att hennes ÄL försvann när hon åt 75 mg men när hon sänkte till 50 mg så kom den tillbaka. Detta talar ju för att doseringen för oss alla skulle kunna bli bra om vi tog DHEA prov och vet var vi står innan vi ens tänker tanken att börja knapra DHEA.

Jag åt 50 mg de första månaderna och fick de första cyklarna förlängd menscykel (vilket jag tycker var bra) och ÄL kom också senare. Men succesivt så kortades cykeln av och har vid ett tillfälle varit ner på cykeldag 26. Likaså med ÄL, den började med att komma senare (cykeldag 17), men har också börjat närma sig min gamla vanliga ÄL dag, dvs dag 14.

Nu sedan kliniken ville att jag höjde till 75 mg så har jag återigen fått förlängd menscykel och ÄL som kommit på dag 17. Vet inte hur jag ska tolka detta, kanske att min kropp har vant sig vid den lägre dosen och att det är bra att jag nu höjt alternativt att jag har rättat till min DHEA nivå och att jag borde ha uppehåll i ca 3-4 månadersom det har skrivits om här tidigare i tråden. 

Tyvärr så vet inte läkarna så mycket om Prasteron (DHEA) här i Sverige. Men flera får utskrivet på recept nu och de lär så småningom kunna göra sig en uppfattning om hur preparatet tett sig. I Falun började dom med detta i våras och när jag frågade om de sett någon förbättring eller försämring så fick jag helt enkelt till svar att det var för tidigt att säga något än då det var nu framöver som ÄP sker för dom som fått det utskrivet. Men lär nog ta något år innan de kan göra sig en fullständig uppfattning. Är bara glad över att en klinik ändå törs testa något utöver det vanliga. Och DHEA är ju vanligt i tex USA, alltså ingen nyhet där.  
  • germany
    PimPim1 skrev 2012-10-22 07:34:35 följande:
    Men i mitt fall tror jag inte att jag har för mycket dhea i kroppen, är ju lastgammal:) Intressant dock att du får ÄL av lägre dos, kroppen kanske kommer i obalans på något sätt om man ger för stor dos? Har läst om andra som tycker att det fungerar bäst med 50 mg istället för 75 mg..
    Täl att tänkas på.. har mens nu och kanske ska prova en cykel med 2ggr 25 mg och se om ÄL kommer senare.. 

Tycker din fundering på hur du ska göra låter vettig. 50 mg är alltid något och även i ditt fall så kanske det passar bättre för din kropp. 50 mg var det jag först fick utskrivet av min IVF klinik, sedan när receptet tog slut så var det en annan läkare på kliniken som skrev ut på 75 mg. Så jag skulle känna mig trygg med att ändå gå ner till 50 mg.

Testa och se vad som händer! Solig
  • PimPim1
    germany skrev 2012-10-22 08:39:29 följande:

Tycker din fundering på hur du ska göra låter vettig. 50 mg är alltid något och även i ditt fall så kanske det passar bättre för din kropp. 50 mg var det jag först fick utskrivet av min IVF klinik, sedan när receptet tog slut så var det en annan läkare på kliniken som skrev ut på 75 mg. Så jag skulle känna mig trygg med att ändå gå ner till 50 mg.

Testa och se vad som händer! Solig

Jo det verkar ju som om cyklerna och mensen kan påverkas i alla fall. Skönt att höra att du har erfarenheter av att cykeln blev längre när du åt låg dos från börjanSkrattande och att du får samma effekt när du senare ökade dosen, det låter ju som att det skulle kunna ta en tid för kroppen att ställa in sig på de nya nivåerna.

Jag kommer absolut att testa att gå ner till 50 mg denna månad och se om ÄL kan komma lite senare för mig också. Att mensen förändrats till det sämre de senaste 2 månaderna tyder ju också på att det skulle vara en fördel att minska dosen lite.
Svar på tråden Tips om dhea