• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Vi 4 skrev 2012-10-23 09:57:40 följande:
    Germany, vad glömsk jag är, skulle ju skriva att det var ju himla skönt att få veta att DHEAt ligger precis i mitten, säkerligen har du behövt det och säkerligen var det bra med din ökning av dosen! Jätteskönt att veta!
    Jag känner mig nöjd över provresultatet och med tanke på att jag nu ätit det i hela 5 månader och ligger precis i mitten av ref.värdet så kan jag verkligen inte ha haft speciellt mycket av detta hormon innan.
    Väldigt trist att jag inte tog provet innan intag av DHEA....hade varit såå himla intressant att ha sett skillnaden i värdena.

Synd att inte du kunde ta DHEA-S. Men varför förstår jag inte? De kan väl skicka iväg provet, för mig skickar dom det ändå till Umeå för avläsning. Vill du ta provet så borde det ju inte vara omöjligt?
  • Cice

Germany
    Stort kram och varm lycka till till dig, jag håller tummar och tår till dig.... Det är bra att du tänker positiv inför den IVF....   du frågade mig om Dr.D rekommendationer, jag vet inte värför han ordinerade som han gjörde. Han  bara talade om att det blir för mkt hormon för kropp  ta hand om , och det är ingen bra blandningen mellan IVF's mediciner och DHEA  bestående delar.

Dr D ordinerade mig att sluta med DHEA ägglossningen före mensen som jag ska  startar IVF på. Fertile XX  , sluta  en vecka innan sprutstart.

Clexane när embryona vara 4 dagar, alltså dagen efter  ett ET på  (3-dgrs). Aspirin oså. (Clexane börjar verka efter 2h, enligt Dr D.). Men jag tar clexane ( fragmin ) sedan CD1 enligt DR.G i  UK...

Fortsatt med övriga vitaminer och andra tillskott*, utom Q10, som jag ska  sluta med vid ägguttag, samt bidrottningsgelé som jag ska  sluta med 2  kvällar innan ET .

* Omega 3 X 3 st;,  D-vitamin, B6B12 folsyra, zink & C-vitamin, ).

Man ska ta IL enligt Dr.D (  Min ordination );

.
    1. 3 dgr innan äggplock
    2. samma dag som äggplock

3. samma dag som ET (3-dgrs) 4.

7 dagar efter ET ( Detta beror på hur FBS, ser ut) 

Kuriösa;

Akupunktur vid oförklarlig barnlöshet

Akupunktur är en mycket bra behandlingsform då man har oförklarliga svårigheter att bli med barn.

Hur går det till?

På första besöket, som tar ca en timme, får man fylla i en hälsodeklaration och vi går igenom den tillsammans med dig. Du får kostinformation dvs du får infomation angående vad som är lämpligt eller olämpligt att äta och dricka, om man har svårt att bli med barn, enligt Traditionell Kinesisk kostlära. Själva akupunktur behandlingen tar 30 – 40 minuter, längre tid om vi skall behandla både kroppens framsida och baksida. Om tex. livmodern är retroflekterad är det lämpligt att behandla också baksidan.

Effekter av Akupunktur och Ört-behandling vid ofrivillig barnlöshet hos kvinnan: Akupunktur har en lokal och central effekt. Effekten lokalt på ovarier och uterus (livmoder) centralt (hjärnan) där hormoner bildas.

Uterusslemhinnan får förbättrad tillväxt och cirkulation. Detta är mycket viktigt så att det befruktade ägget får en bra miljö, det kan vara avgörande för implantaionen av embryot. Finns det rik tjock slemhinna finns det bra näring så att celldelningen fortsätter. Cirkulationen i slemhinnan är viktig så att embryot kan suga upp näringen.

Stressen gör att det är svårt att bli gravid, kroppen blir utbränd på gravidhormoner. Akupunktur hjälper till att sänka stressnivåer, att få mens varje månad när man försöker bli gravid är upprörande.Akupunktur har en avslappnande och lugnande verkan på kroppen då har man lättare att bli gravid.

Hos mannen: Spermiernas mognad är en process som tar 72-90 dagar. Akupunktur och örtbehandling syftar till att hjälpa vid bl.a. låg spermie produktion och minskad rörlighet. Förbättra spermiernas kvalitet och mängd vid störd spermiebildning,spermietransport och utlösning. Inflamationer och infektioner som diagnostiserats och behandlats traditionellt

IVF
    Akupunktur under IVF

Akupunktur kan hjälpa vid ofrivillig barnlöshet och kan till och med vara den avgörande biten hävdar docent Elisabet Stener-Victorin vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Enligt studien är förklaringen att akupunktur kan justera ägglossningsrubbningar och stabilisera hormonrubbningar.

Akupunktur kan också öka blodgenomströmningen i livmodern och kvalitén och kvantiteten av ägg kan påverkas positivt. Behandlingarna kan minska biverkningarna av hormonerna, öka välbefinnandet och minska stressen.

Akupunktur ökar chanserna till graviditet inför FET (frozen embryo transfer). Fem behandlingar innan FET, en behandling efter insättningen ökar chansen till graviditet.

Kort IVF, i naturlig cykel, kan med fördel kombineras med akupunktur.
Akupunktur har en lugnande påverkan och stressen minskar, flera blir gravida.

I gruppen kvinnor som insemineras blir flera gravida med akupunktur. 
Akupunktur ökar cirkulationen i livmodern och ger minskad stress och ökar chansen till graviditet.

Hur läggs behandlingen upp?

Akupunktur behandlingen börjar under sprayningen. Fyra behandlingar två gånger i veckan för att du ska må bra. Under sprutfasen ska du ha fyra behandlingar två gånger i veckan. Då växer folliklar och slemhinnan blir fin och tjock. Sedan är det väldigt viktigt att få en behandling efter ägguttagningen och en behandling efter ägginsättningen.

Varför är det viktigt att få behandling efter ägguttag?

Det är viktigt att få en bra genomblödning och cirkulation i området för att få
bort så mycket som möjligt av bedövningsmedlet, som är giftigt för embryot.

Varför behandling efter ägginsättningen?

Minska stressen hos den blivande mamman och öka genomblödningen i 
slemhinnan. Med god genomblödning har embryot en ökad chans att överleva, växa in i livmoder slemhinnan och fortsätta utvecklas.

Ska man behandlas med akupunktur under ruvningstiden?

Ja, men då bara med akupunktur, en lugnande behandling, för att minska
risken för missfall. 

Hur kan akupunktur hjälpa?
 Akupunktur ökar endorfinerna och de egna välbefinnande hormonerna samt 
blockerar stresshormoner och gör så att adrenalinhalten sjunker. Adrenalin 
hindrar graviditeten från att utvecklas vidare. Stresshormoner är skadliga för fostret östrogenet minskar och androgenerna  ökar hos kvinnor under stress. Ökad adrenalin utsöndring är ett hinder  för graviditet. På grund av minskad blodflöde till organ* vars funktion  inte är absolut nödvändig för kortsiktig överlevnad.  (*Livmodern)

- Forskningen tyder på att man förbättrar möjligheterna att bli gravid vid provrörsbefruktning. Det är svårare att bevisa att det även fungerar vid vanlig graviditet, men jag tror att det kan hjälpa för vissa grupper, säger gynekolog Mats Wikland.

Jag tror att alla vet om det men det kan vara rolig att skriva på nytt.

Stor kram,

• Lillstoran

Jag körde akupunktur hos Marietta i Stockholm. Tyckte inte det var bekvämt alls. Nålarna stacks och det gjorde rent ut sagt ont. Som att hoppa på en igenkott barfota!

• germany
    Cice skrev 2012-10-23 15:40:04 följande:
    Germany
    Stort kram och varm lycka till till dig, jag håller tummar och tår till dig.... Det är bra att du tänker positiv inför den IVF....   du frågade mig om Dr.D rekommendationer, jag vet inte värför han ordinerade som han gjörde. Han  bara talade om att det blir för mkt hormon för kropp  ta hand om , och det är ingen bra blandningen mellan IVF's mediciner och DHEA  bestående delar.

Dr D ordinerade mig att sluta med DHEA ägglossningen före mensen som jag ska  startar IVF på. Fertile XX  , sluta  en vecka innan sprutstart.

Tack detsamma Hjärta.
    Och tack för infon om Dr D rekommendationer. Jag tror jag ska ringa Falun imorgon och höra mig för ordentligt om de har tagit reda på hur DHEA förhåller sig till den hormonbehandling som jag nu ska börja med. De borde ju ha tagit reda på något ang. DHEA vara och icke vara innan de ordinerar som de gör till oss som genomgår IVF behandling. Men förstår ju att Dr D också tror på sin teori.....själv vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på ang. detta Drömmer.

Kram och sköt om dig!
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-10-23 15:44:49 följande:
    Jag körde akupunktur hos Marietta i Stockholm. Tyckte inte det var bekvämt alls. Nålarna stacks och det gjorde rent ut sagt ont. Som att hoppa på en igenkott barfota!
    Tror det kan bero på vilken akupunktör man går hos. Finns ju massor att välja på, en del mer seriösa än andra och en del bättre än andra oavsett utbildning.

Jag har gått regelbundet hos en kunnig som utför  kinesisk akupunktör och jag fick ganska många nålar satt lite överallt på kroppen. Det enda nålar som jag kände visst obehag och där det då strålade som en elektrisk stöt just när han satte dom var vid mina handleder.
    I övrigt så var det väldigt avslappnande att få akupunktur. Jag fick samtidigt också värmande moxa vilket var jättskönt. Skulle ha fortsatt med det kostar mycket pengar och vi har haft annat att lägga pengar på också utöver IVF behandlingarna så jag har fått stramat in och fått lov att sluta med akupunkturen för att stoppa pengarna i andra hål som också behöver fyllas igen.....

Kanske hade din akupunktör bråttom och enda åtanke att tjäna pengar och inte hade hjärtat med på rätta stället?

• Lillstoran

Kanske kan det vara så men det var en person som halva FL sprungit hos och som jag hittat här. Jag är nog lite lustig när jag säger att ÄP och sprutorna kändes mindre än akupunkturen. Men jag vet att många finner det avslappnande . Värmelampan är inte så tokig. Hur går det med sprutorna? När är första VUL? Någon som vet hur det gått för MBA?

• Vi 5

Cice, tack jag tror mkt på akupunktur!

, jag har gått hos många olika akupunktörer och även för mig känns det jättemycket och gör verkligen ont. Flera av de jag gått till har sagt att det är positivt och att de som känner mkt ofta svarar mkt bra på behandlingen. Jag får även kraftig rodnad efter nålarna vilket tydligen är ett bra tecken. Så jag tror helt enkelt att det är individuellt hur man reagerar. Sedan kan de iofs vara olika duktiga på att sticka, men det är inte den smärtan jag menar.

Germany, jag hoppas du får bra svar från Falun som du känner dig trygg med. Jag vet faktiskt inte om de kan skicka iväg prover. Men kanske går det att få de proverna om jag väljer Falun och de kan motivera min gym. Hur gick det med sprutan?

• Kattflickan

Vi4: Jag har tidigare varit skeptisk mot akupunktur. Men efter att ha gått till en kinesisk akupunktör och faktiskt märkt skillnad så har jag ändrat mig. Bara att han lyckades se på min tunga att jag har problem med ämnesomsättning och sköldkörtel var imponerande. Jag kände till det så jag visste att han hade rätt.

Jag har också fått röda märken av nålarna och de han satte i fötterna kändes särskilt mycket.

Det jag kände efter mina besök var en ökad blodgenomströmning, jag frös mindre. Jag som alltid varit sån fryslort. Sen blev jag ibland lite yr. Jag tränade lika mycket som innan, men jag lyckades för första gången på över ett år att faktiskt gå ner i vikt. Jag tränade 5 ggr per vecka. 

Sen blev jag ju gravid också. Fick behandling även på dagen för ET. Fick även ut dubbelt så många ägg vid den ivf'en jämfört med den tidigare, vet inte om akupunkturen hade med saken att göra dock.  

• Kattflickan

Grattis Germany till fina resultat på dhea analysen! Du vet att jag håller båda tummarna för dig! 

• Lillstoran

Precis när de sätter nålarna och träffar en öm punkt sticker det till. Fötterna och därefter händerna är värst. Delar Vi 4 s uppfattning i detta avseende även om jag vet att många andra finner det avslappnande. Jag har också alltid varit frusen av mig. Nu ska jag sova. Natti natti.

Svar på tråden Tips om dhea