• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Lillstoran - Jag har vid mina samtliga IVF försök fått 2 embryon tillbaka, detta pga ålder samt för att jag inte haft toppkvalite på embryon (har haft runt 6, 7 poängare).

Att Falun odlar vidare gör de nog bara om de har några ägg att spela med. Sist fick jag bara ut 3 ägg varav 2 blev befruktade. Men drömmen är förstås att man kan få ut några ägg där något kan få hamna i frysen också. Men att få komma så långt som till ruvning är också nog så bra.

Försöker inte att tänka så mkt på ägg och så nu....det är så många trappsteg kvar innan jag ens är i Falun.
    Men jag lever på hoppet och hoppas på det bästa.

• germany

Pratade med min IVF klinik i dag och en av läkarna svarade på min fråga om att sluta med DHEA eller fortsätta äta fram till plus?

Jag skulle fortsätta äta Prasteron fram till ÄP dagen och sen kunde jag sluta. Tanken är att förbättra äggkvaliten så att när ÄP är över så är äggen redan utplockade och "klara". Fick också till svar att de har följt rekomendationer som de tagit till sig när de började använda sig av DHEA på sin klinik. Jag väljer att lita på dom helt enkelt samt att jag följer min egen fundering & magkänsla som jag skrev om här ovan och delar då också CFF:s tankar kring detta.

Jättesvårt att till 100 % veta vad som är rätt....man tror ju på lite av varje. Ni känner kanske igen er själva i det? Detta som tagits upp tidigare om att ha ett längre uppehåll om man inte fått ett plus och sedan fortsätta äta DHEA igen efter några månader tycker jag onekligen låter intressant. Men det är ju i ett litet annat läge, när man kanske har misslyckats med plus och inte ens planerar något IVF just då för stunden.

• mba12

Hej tjejer, Är tillbaka igen efter en liten paus under stimuleringen. Mensen kom tidigare än väntad så det blev korta metoden istället med max dos Menopur. Fick 2,5 blåsor, halv för att den växte bara 6mm! Vi var på ÄP i tisdags och det fanns bara 1 ägg. På torsdag åkte vi iväg för åtreföringen. Fick en 5-cellig embryo. Vet inte hur det här kommer sluta och vill inte tänka på det heller! Hade aldrig kommit så här långt. Läkaren var ärlig och och mycket empatisk.Hon sa att det är inte optimala ägget iom att den är 5-cellig! Mycket möjligt att den 6:e är också på väg att bildas!?! Och många har även lyckats med 3 el. 5 celliga embryo sa hon. Mig sa de Germany att jag ska fortsätta med Prasteron fram till "pluss"! Håller tummarna för er som är igång. Kram

• Tuvalina

Mba, det låter väl bra med en 5-cellig på dag 2? Vad spännande! Nu ska du se det går bra!

Germany, jag har ju slutat med DHEA efter fyra månaders knaprande. Kändes helt rätt i magen att göra det. Gör nu ett uppehåll och gör IVF nu och tänker fortsätta med Prasteron igen om det inte lyckas. Tänker även beställa inofolic och fortsätta äta i så fall, det ska jag även göra om vi gör ÄD. Men nu hoppas vi det går bra - eller hur!!

• Lillstoran
    mba12 skrev 2012-10-27 20:58:05 följande:
    Hej tjejer, Är tillbaka igen efter en liten paus under stimuleringen. Mensen kom tidigare än väntad så det blev korta metoden istället med max dos Menopur. Fick 2,5 blåsor, halv för att den växte bara 6mm! Vi var på ÄP i tisdags och det fanns bara 1 ägg. På torsdag åkte vi iväg för åtreföringen. Fick en 5-cellig embryo. Vet inte hur det här kommer sluta och vill inte tänka på det heller! Hade aldrig kommit så här långt. Läkaren var ärlig och och mycket empatisk.Hon sa att det är inte optimala ägget iom att den är 5-cellig! Mycket möjligt att den 6:e är också på väg att bildas!?! Och många har även lyckats med 3 el. 5 celliga embryo sa hon. Mig sa de Germany att jag ska fortsätta med Prasteron fram till "pluss"! Håller tummarna för er som är igång. Kram

Mba - lycka till! Hur upplevde du ÄP? Vad tyckte du om Falun? Flera i IVF start mars 2012 gick just på Falun och väntar nu barn. De var väldigt nöjda allihopa. På Karolinska (för er som inte vet är det samma som Huddinge) fick jag tillbaka ett 4 - celligt. Det fanns även ett 3 - celligt och ett 5 - celligt som de valde att odla vidare. Inga av äggen blev blastocyster dag 5 så de kastades. Har dock läst om de som lyckats både på 3 - celligt och 5 - celligt.
  • mba12

Tuva, det är bra med 5 cellig på dag 2 och mycket spännade det hela men jag är jätte rädd:( Ena stunden är man hoppfull och andra stund är man förtvivlad! :(Du vet hur det är. Önskar dig det bästa inför det här försöket.

• mba12

Lillstoran, De var kanon, allihopa, Läkaren, alla sjuksköterskor mm. Både jag och mannen tyckte det. Det går absolut inte att jämföra med här STLM! Tyvärr! Även om det var långa resor men det var värt det. ÄP:et kändes, hade ont på skala 5 (skala 1-10) även om jag fick morfinliknande. Den sista och minsta blåsan satt lite dålig. Det gjorde att jag hade ont. Jag hoppas att jag tillhör till dem grupper som har lyckats med udda-celliga embryo.

• Lillstoran

Mba - kul att höra av dig! Det var ett tag sedan! Minns inte riktigt men jag har för mig att det var Danmark och CFC och att du inte var nöjd med dem? Hade också hellre satsat på en svensk klinik. Flygresor full flex (sådana jag har på resor i tjänsten) för 2 personer, hotell, matkostnadet, ledighet för 2 personer - blir det verkligen billigare än att gå i Sverige? Förstår att det är extra besvär om man bor i Stockholm men det kan det ju vara värt. Har bara hört positivt om Falun.

• germany
    cff skrev 2012-10-24 20:54:21 följande:
    Angående när man skall sluta med DHEA:

De två gånger jag gjort uppehåll 24 timmar innan DHEA-provet har min nivå legat på 3,0 och 3,4 och de två gånger jag gjort provet efter endast 12 timmars uppehåll har nivån legat på 8,4 och 8,0 det finns ingen trend relaterat till hur länge det var sedan jag började äta DHEA). 
    Detta tycker jag var mkt intressant att få ta del av.
    Att DHEA-S värdet dalade så snabbt ner till runt 3.0 redan efter uppehåll med DHEA i 24 timmar.
    Är det så att när vi inte längre tillsätter DHEA i form av preparat så försvinner hormonet snabbt ur kroppen?
    Många av oss i 40 årsåldern lär ju ha väldigt lite av detta hormon. Men jag trodde nog ändå att det kanske lagrades lite i króppen och att det här med att ha uppehåll att det då skulle finnas kvar hormon på en bra nivå i någon månad efter avslutat intag. Men efter att ha tagit del av hormonvärdena här ovan så börjar jag undra och fundera...i vanlig ordning Flört.
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-10-27 21:09:33 följande:
    Mba, det låter väl bra med en 5-cellig på dag 2? Vad spännande! Nu ska du se det går bra!

Germany, jag har ju slutat med DHEA efter fyra månaders knaprande. Kändes helt rätt i magen att göra det. Gör nu ett uppehåll och gör IVF nu och tänker fortsätta med Prasteron igen om det inte lyckas. Tänker även beställa inofolic och fortsätta äta i så fall, det ska jag även göra om vi gör ÄD. Men nu hoppas vi det går bra - eller hur!!
    Oh, ja! Nu hoppas vi på det bästa och kör så det ryker. Vad som händer på vägen sen... får vi ta då, men hoppas förstås på lite tur längs vägen Glad
Svar på tråden Tips om dhea