• cecilia a

    Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)

    Hallå där!! Har nu varit mammaledig i ett par månader. Spenderar dagarna med min underbara lilla dotter. Skulle dock vara trevligt att träffa andra mammor att umgås med på dagarna. Promenera, gå på öppna förskolan tillsammans, fika. Ja, you name it!! :) Bara att hojta!

  • Svar på tråden Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)
  • cecilia a

    Min lilla Isabelle är nu 9 veckor. Hon växer så det knakar och man märker stor skillnad i utvecklingen från vecka till vecka. Jätteroligt!! Så det är kul att umgås med henne om dagarna. Men som du säger vore det inte fel att ha lite andra mammor att hänga med.

    10 månader. Vad skoj!! Kan tänka mig att du har lite mer att stå i då när det gäller att passa henne :) Har hon börjat krypa eller något? Har ingen koll på när det är vanligt att dom gör det. :)

    Vad brukar du hitta på om dagarna?    

  • cecilia a

    Vad roligt att vi är flera. Jag har ännu inte besökt korskyrkan men har funderat på det. Är det bra där? Kanske kan gå tillsammans? Fasen vad jobbigt det var att svara här genom mobilen :) Ska vi inte ses för en promenad i veckan då? Vore skoj. Kan ju hoppas på lika underbart väder som det varit nu i dagarna. Ha en trevlig lördag tjejer!

  • cecilia a

    Kul att höra att det verkar bra. Har tänkt tanken att hon förmodligen är lite för liten ännu. Lite jobbigt att sitta med henne för länge då nacken inte är helt stadig ännu. Hade jag gått nu vore det nog mest för min egen skull. :) för att träffa andra mammor och pappor. När ska vi ses för en promenad då? Jag kan väl egentligen när som förrutom tisdag och onsdag efter 15. Vart exakt bor ni? Jag bor precis vid torget i Krokslätt.

  • cecilia a

    Men ska vi säga 12 på torget då? Vi lär väl förhoppningsvis kunna hitta varandra med barnvagnarna :) Vore skoj att veta lite vilka ni är :) ålder? Ursprungligen från Götet? Jag heter iaf Cecilia som ni säkert listat ut redan. Bor med Min sambo, våra två missar och lilla Belle här i Krokslätt. Kommer ursprungligen från Vara. Blir 27 år nästa månad. Låter som någon form av annons men alltid skoj att få ett hum om vem ska träffa. :)

  • cecilia a

    Absolut! Klart du får hänga på. Bara roligt!!

    Jag är utbildad uska men kände under utbildningens gång att det inte var det jag ville syssla med så nu vet jag inte. Har jobbat som lokalvårdare nu innan mammaledigheten och även fall jag trivdes bra med det så är det inget jag vill stanna kvar inom efter min mammaledighet så ska försöka mig på att hitta en intressant KY-utbildning. 

    Butikschef lät spännande!! Antar att du tidigare jobbat i butik då?

    Idag har jag en väldigt skrikig bebis. Mycket magknip stackaren. Några tips? Har testat Sempers magdroppar och minifom men verkar snarare bli värre efter det sistnämnda. Gör ont i mammahjärtat av att höra henne gråta så.   

  • cecilia a

    Vad komiskt. Vi hade besök av en vän och hans nya tjej idag och diskuterade just den utbildningen för att bli aktiveringspedagog. Hon arbetade som det och var jättenöjd. Hade dock gått en liknande utbildning i Halmstad och inte här. Skulle så önska att jag fick en uppenbarelse om vad jag är ämnad för i jobbsvängen :) Då har vi allihopa varit i kontakt med vården. Något gemensamt :) Att hitta en utbildning som ligger i stan är ju en fördel när man har barn. Hoppas du kommer in på den du sökt Emma. När får du veta? Tack för tipsen! Jag helammar vilket går jättebra men man hör att hon sväljer mycket luft. Har försökt sitta mer upprätt. Att rapa henne tycker jag kan vara svårt då det inte alltid kommer något. Att böja upp knäna mot magen fungerar väldigt bra då hon får knip. Man ser hur hon kämpar och när det brakar loss i blöjan finns det ingen som blir gladare än jag :) på sistone har det dock varit lite kämpigt. Vi får väl se hur det fortsätter. Har ni några roliga planer för veckan? Mer än vår promenad på torsdag :)

  • cecilia a

    Vad härligt att det ska bli fint väder. Hoppas det håller i sig lääänge. Det är ju underbart att vakna upp när solen strålar in genom fönstret. Då blir det så mycket lättare att påbörja dagen. Dessutom skönt om det har en sån positiv inverkan på barnen att dom blir tröttare :) Än har jag inte fått sova en hel natt utan det är fortf. amning vid ett par tillfällen. Har pratat med andra som har barn i samma ålder och många av deras barn har börjat sova hela nätter redan. Jag får väl vänta på min tur helt enkelt. :) Vi får besök av ett par vänner i morgon och på onsdag har vi vår andra föräldraträff. Lite tråkigt sist då vi bara var 4 av 11 som dök upp. Lite konstigt kan jag tycka. Jag testade att ändra läge på henne då hon skulle rapas och denna gång gick det som hejsan :) bra tips!! Babysim har jag funderat på men inte kommit längre än så :) Har du Sara också gått på babysim med ditt första barn? Nej, nu är det någon som ber om min uppmärksamhet här. :)

  • cecilia a

    Vi går på Krokslätts BVC. Vilken sköterska hade ni Sara som du inte gillade? De som var i min föräldragrupp hade inte mötts förrut så alla var nya för varandra. Jag hade förhoppningen om att träffa fler mammor att umgås med när jag gick dit så därför var jag lite besviken på antalet som dök upp men de verkar trevliga och som du säger Emma är det ju bra med lite kända ansikten om man pyser iväg till öppna förskolan och så :) Usch då, jobbigt med förkylning. Isabelle var lite snorig när hon var runt 1 månad men det släppte fort som skönt var. Så hoppas vi slipper några sjukdomar på länge. Jobbigt med första barnet då allt är nytt och man blir orolig för minsta lilla grej. Kan tänka mig att man är mer cool med andra :) Snart ska vi försöka komma ut på promenad här. Är så seg på att gå ut trots det fina vädret. Men så får det bli. Sen kommer ett par vänner så igår bakade jag lite macarons. Ett lyxigt litet bakverk. Blev några till frukost också, haha. Går inte så bra att hålla sig ifrån sockret som jag gång på gång försöker med. Gick ni lätt ner efter graviditeten?

  • cecilia a

    Jag gick upp 13 kg och gick ner dom nästan med en gång. Nu väger jag 3 kg mindre än då jag blev gravid men jag har nog också amningen att tacka för hon är ett riktigt litet matvrak. :) Har kort på Sportlife men det ligger vilande t.o.m augusti om jag inte startar upp det tidigare. Men det känns lagom. Av erfarenhet vet jag att jag inte är särskilt bra på att träna under sommaren :) Gillar passträning då man blir peppad av folk runt omkring. Styrketräning har aldrig varit min starka sida. Body pump är ju styrketräning i grupp och det gillar jag.

    Jag kan verkligen tänka mig att det är mycket att pussla ihop då man har två barn. Tycker det är mycket som det är nu bara då Patrik kommer hem runt 18 varje dag. Men man hittar väl så småningom ett sätt som funkar kan jag tänka mig.

    Mamma-core lät spännande. Undrar om min lilla skulle uppskatta att ligga brevid på filt och titta på :) Vore skoj att testa. Hur många kunde ni vara på ett sånt pass?

    Nu blir det snart läggdags här. Brukar kika på Big Brother innan jag lägger mig. Skönt med lite egentid innan det är läggdags. :)     

      

  • cecilia a

    Det vill väl till att man går några gånger för att riktigt komma in i det. Body jam har jag aldrig vågat testa. Det är väl lite dansinspirerat? Älskar dans och sånt och ångrar att jag aldrig börjat med någon form av dans men just body jam känns lite avancerat :) gick på dansaerobics en gång men jösses vad svårt det var att hänga med. Det gick fram i ett fasligt tempo så hänger man inte med från början schabblar man bort sig totalt :) Min syster fick precis sitt tredje barn och säger som du att det inte blir så mkt extra. Nu menade väl hon iofs från att gå från två till tre barn men kan ändå tänka mig att man vänjer sig snabbt. Vi vill nog ha vårt andra barn hyffsat tätt. Vi fick Isabelle med IVF så vi har tre embryon som väntar på att få bli syskon :) vi behöver använda dessa inom 5 år, annars måste vi söka dispans. I början kände jag mig också stressad för att komma i säng snabbast möjligt efter hon somnat men jag är glad att man kunnat släppa lite på det nu så man som sagt får lite egentid. Det behövs! Men man behöver ju sin sömn också. Annars blir man nog en grinig morsa ;) Hade vi bestämt 12 i morgon på torget nu då?

Svar på tråden Mammalediga vänner i Göteborg (Krokslätt)