gullehjärtat skrev 2012-03-22 21:40:40 följande:
Fast det är ju inte efterskott?
Utan avdragen kommer månaden efter, och hon jobbade ju inte månaden innan alltså dras det och då blir det inget kvar...
Så fungerar våran månadslön.
Alltid lika surt att komma tillbaka efter mammaledighet och inte få lön första månaden för att avdragen från månaden innan dras... Däremot har man då fått dubbelt när man gått hem, för månaden man är hemma har man full närvaro månaden innan så inget dras, och så från fk som kommer samma månad :)
Här är grundinlägget.
Hon skriver specifikt att hon fick dubbelt, både från FK och från jobbet. Baserat på att hon inte hade några avdrag månaden före.
Jobbar man i februari, är föräldraledig i mars. I mars fick hon både lön och föräldrapenning. Kommande månader bara föräldrapenning, eftersom ledigheten i mars "äter upp" aprillönen. O.s.v. ända tills hon börjar. Om det är i september, så äter ledigheten hon hade i augusti upp septemberlönen, och hon får inget utbetalt då.
Mitt jobb tillämpar samma princip, för enstaka frånvarotillfällen. För längre sammanhängande föräldraledigheter, som meddelas i god tid, så drar de det direkt från den månadslönen. Jag gick t.ex. hem från jobbet den första november när jag skulle ha barn, och fick då ingen novemberlön alls. Sedan började jag i oktober året därpå, och fick då lön i oktober. Eftersom TS jobb inte verkar göra så, så hade hon i mitt fall fått en novemberlön, där jag inte fick någon. Men hon hade inte fått oktoberlönen, som jag då fick.
Men det är inte efterskottslön. Jämfört med hur jag fick det, fick hon snarare pengar i förskott. Eftersom hon fick pengarna i november, som jag istället fick i oktober året därpå...