• Anonym (Johanna)

Månadslön, förskott?

Hej

Jag har aldrig haft månadslön tidigare, och nu har jag börjat på ett nytt jobb där jag kommer ha månadslön.

Mina kompisar sa att man Alltid får lönen i förskott om man har månadslön, stämmer det?? Jag började den 15:de.
    Det står ingenting om förskott eller så på avtalet... där står bara att lönen betalas ut den 25 varje månad.

Någon som vet hur det brukar vara? :)     

• Svar på tråden Månadslön, förskott?
  • Mrs Green
    gullehjärtat skrev 2012-03-22 21:46:05 följande:
    Men det kan vara så att när man börjar helt från början så kanske man slipper avdragen från månaden innan?
    Men hur blir det då om man slutar?

För Ts skull hoppas jag det så hon får lön :)
    Om man slutar 31 mars och fått sin sista lön den 25 mars, men blir sjuk den 26-31 mars så blir man säkert återbetalningsskyldig för de dagarna. Men annars brukar de väl kunna reglera slutlönen direkt när man får sista lönen. Och oftast får man ändå få lite extra när man slutar för att man brukar ha lite inarbetad semester som man inte hunnit ta ut.
  • gullehjärtat

Kom på det sen att det kanske blir annorlunda när det är helt från början :)

• Anonym (olika)

Det är säkert olika men där jag jobbat och haft månadslön (som då kallats att man får den i förskott) skulle man ha fått en halv månadslön utbetald nu om lönekontoret visste om att man skulle börja när de körde lönerna. De skulle aldrig betalt ut en hel månadslön när de vet att man börjat först den 15:e.

• Anonym (Johanna)

Tack för era svar!

Lönen kom inte idag.. så jag hoppas att jag får månadslön + de dagarna jag jobbar denna månad nästa gång :) 

• Anonym

Det är olika. På nuvarande jobbet började jag 29 augusti och fick då min första lön den 25 augusti (innan jag ens börjat alltså). Dagarna som betalades ut då var 29-31/8. I september fick jag sen lön för 1-30/9.

• sextiotalist

Det beror på vilket avtal man har på arbetsplatsen.

Jag har alltid haft förskottslön, dvs man får lönen den månaden man börjar arbeta. Sedan, som flera skriver, justeras VAB, sjukavdrag, semesterersättning etc efterskott.

Min sambo har både haft förskottslön och efterskottslön (eller vad man nu kan kalla det för), även när han varit fast anställd och haft månadslön.

Samma sak med semestrar, en del har förskottssemester, på andra ställen får man snällt arbeta ett år innan man kan ta ut betald semester. 

• Anonym

precis det är olika. Jag började också nytt jobb, fick första lönen idag, bara ob som kommer månaden efter.

• Anonym
    Anonym (Felix) skrev 2012-03-22 22:05:54 följande:
    Det du har låter som en väldigt märklig variant på förskottslön, låter nästan som att ni får lönen i efterskott...
    Men så funkar det ju vanligen? En lönekörning görs ju ofta i mitten på månaden, så det går ju aldrig att få hela informationen.

Jag tycker det funkar klockrent, jag får mars månads lön nu i mars. Men den föräldraledighet, vab, semester samt ev. sjukdom som jag hade i februari korrigeras på denna månadslönen. Det var dock inget problem vid föräldraledighet, jag meddelade i god tid vilket datum jag tänkte gå hem och de drog lönen på innevarande månad direkt. Vilket betydde att jag inte fick något avdrag när jag sedan gick tillbaka.

Men den inläggsskrivaren fick ju i allra högsta grad lönen i förskott, hon fick alltså en månadslön från sitt jobb, första månaden som hon var föräldraledig. Och flera månader senare fick hon den avdragen, för att hon faktiskt inte jobbade då...Så länge man är medveten om att det blir så, är det ju inga problem...
  • Anonym (Felix)
    Anonym skrev 2012-03-23 11:28:41 följande:
    Men så funkar det ju vanligen? En lönekörning görs ju ofta i mitten på månaden, så det går ju aldrig att få hela informationen.
    ...
    Det märkliga är inte att korrigeringar (t ex avdrag för sjuklön) görs månaden efter, det märkliga är att hon skriver att hela lönen släpar efter med en månad.
  • Anonym
    Anonym (Felix) skrev 2012-03-23 11:44:28 följande:
    Det märkliga är inte att korrigeringar (t ex avdrag för sjuklön) görs månaden efter, det märkliga är att hon skriver att hela lönen släpar efter med en månad.
    Nej, det var inte så hon skrev. Hon skrev att när hon började gå på föräldraledighet så fick hon lön för den månaden.

T.ex. om hon gick på föräldraledighet 4 januari, så fick hon den 25/1 lön för HELA januari. Samtidigt som hon fick föräldrapenning, eftersom hon var föräldraledig då.

Om hon sedan började jobba 4 januari året därpå, så får hon inte mycket pengar alls den månaden, eftersom avdraget för uttagna föräldradagar i januari året innan, som hon då fick ut lön för, då dras av. Så den första "fulla" lönen kommer alltså inte förrän i februari då.

Lönen släpar inte, men avdragen släpar en månad.
  • Anonym (Felix)
    Anonym skrev 2012-03-23 15:37:32 följande:
    Nej, det var inte så hon skrev. Hon skrev att när hon började gå på föräldraledighet så fick hon lön för den månaden.

T.ex. om hon gick på föräldraledighet 4 januari, så fick hon den 25/1 lön för HELA januari. Samtidigt som hon fick föräldrapenning, eftersom hon var föräldraledig då.

Om hon sedan började jobba 4 januari året därpå, så får hon inte mycket pengar alls den månaden, eftersom avdraget för uttagna föräldradagar i januari året innan, som hon då fick ut lön för, då dras av. Så den första "fulla" lönen kommer alltså inte förrän i februari då.

Lönen släpar inte, men avdragen släpar en månad.
    Nej, så tolkar jag det inte. Se inlägg 1, sista stycket. Där skriver hon att man får en månadslön månaden efter man slutat (och nej, hon skriver inte att det är t ex slutlönen med semesterdagar).
  • Anonym
    gullehjärtat skrev 2012-03-22 21:40:40 följande:
    Fast det är ju inte efterskott?
    Utan avdragen kommer månaden efter, och hon jobbade ju inte månaden innan alltså dras det och då blir det inget kvar...
    Så fungerar våran månadslön.
    Alltid lika surt att komma tillbaka efter mammaledighet och inte få lön första månaden för att avdragen från månaden innan dras... Däremot har man då fått dubbelt när man gått hem, för månaden man är hemma har man full närvaro månaden innan så inget dras, och så från fk som kommer samma månad :)
    Här är grundinlägget.

Hon skriver specifikt att hon fick dubbelt, både från FK och från jobbet. Baserat på att hon inte hade några avdrag månaden före.

Jobbar man i februari, är föräldraledig i mars. I mars fick hon både lön och föräldrapenning. Kommande månader bara föräldrapenning, eftersom ledigheten i mars "äter upp" aprillönen. O.s.v. ända tills hon börjar. Om det är i september, så äter ledigheten hon hade i augusti upp septemberlönen, och hon får inget utbetalt då.

Mitt jobb tillämpar samma princip, för enstaka frånvarotillfällen. För längre sammanhängande föräldraledigheter, som meddelas i god tid, så drar de det direkt från den månadslönen. Jag gick t.ex. hem från jobbet den första november när jag skulle ha barn, och fick då ingen novemberlön alls. Sedan började jag i oktober året därpå, och fick då lön i oktober. Eftersom TS jobb inte verkar göra så, så hade hon i mitt fall fått en novemberlön, där jag inte fick någon. Men hon hade inte fått oktoberlönen, som jag då fick.

Men det är inte efterskottslön. Jämfört med hur jag fick det, fick hon snarare pengar i förskott. Eftersom hon fick pengarna i november, som jag istället fick i oktober året därpå...
  • gullehjärtat

Anonym tolkar rätt, tyvärr inte du Felix.
    Men det jag skrev om var hur det blev vid föräldrarledighet, vilket jag skrev sen. Alltså blir det antagligen inte samma för Ts som börjar helt på nytt.
    Men hon kanske får nytta av det om hon längre fram går på föräldrarledighet :)

Jag är ju fortfarande anställd första månaden jag går hem, och får då månadslön som vanligt, endast avdrag om jag varit sjuk månaden innan. Nästa månad efter det blir det noll kronor för då dras avdraget jag var borta månaden innan. Och så fortsätter det tills jag kommer tillbaka. Och första månaden jag jobbar kommer avdragen från månaden innan precis som alltid, och då var jag inte där så det blir noll kronor..

Det som menas med förskott är dagarna efter lönen kommit tills månadens slut.

Nu skriver jag inte mer, för Ts har inte riktigt nytta av min info insåg jag ganska tidigt :)

• Anonym (Felix)
    gullehjärtat skrev 2012-03-23 16:24:45 följande:
    Anonym tolkar rätt, tyvärr inte du Felix.
    Men det jag skrev om var hur det blev vid föräldrarledighet, vilket jag skrev sen. Alltså blir det antagligen inte samma för Ts som börjar helt på nytt.
    Men hon kanske får nytta av det om hon längre fram går på föräldrarledighet :)

Jag är ju fortfarande anställd första månaden jag går hem, och får då månadslön som vanligt, endast avdrag om jag varit sjuk månaden innan. Nästa månad efter det blir det noll kronor för då dras avdraget jag var borta månaden innan. Och så fortsätter det tills jag kommer tillbaka. Och första månaden jag jobbar kommer avdragen från månaden innan precis som alltid, och då var jag inte där så det blir noll kronor..

Det som menas med förskott är dagarna efter lönen kommit tills månadens slut.

Nu skriver jag inte mer, för Ts har inte riktigt nytta av min info insåg jag ganska tidigt :)
    Tyvärr? Jag överlever även om jag inte hade rätt Svårt att förstå hur du menade bara
  • gullehjärtat

Eftersom du så ivrigt försöker få mitt till fel tyckte jag ett tyvärr passade :)

• Ebba Caroline
    Anonym (Johanna) skrev 2012-03-23 09:39:22 följande:
    Tack för era svar!

Lönen kom inte idag.. så jag hoppas att jag får månadslön + de dagarna jag jobbar denna månad nästa gång :) 

Kan ju vara så att lönen kommer på måndag, eftersom 25 är på en söndag. 25 på söndag, lönen kommer oftast måndag. 25 på lördag, lönen kommer på fredagen.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Maja)

Nu har du redan fått en del svar, men jag svarar jag med.
    Du får normalt sett månadslön samma månad som du jobbat. Dvs lön för mars får du 25 eller 27 (de vanligaste löneutbetalningsdagarna) mars. Har du varit sjuk, vabbat eller liknande dras det däremot på månaden efter - dvs på aprillönen i mitt exempel.

Hur du får lön när du börjar på en ny arbetsplats mitt i en månad beror dels på arbetsplatsen brytdatum för löner och dels när ditt anställningsavtal och kontouppgifter lämnats in till lönekontoret.  Vanligt är att man har brytpunkt  runt den 10:e. Det skulle i ditt fall betyda att ditt avtal skulle vara underskrivet (eller likvärdiga uppgifter från chef)och dina kontouppgifter inlämnade till lönekontoret senast den 10:e mars för att du skulle få pengarna den 25:e. 

Vissa arbetsplatser har möjligheter att betala ut lön vid två tillfällen per månad. Hos oss har vi så och har därför två brytpunkter för löner. Har du tur har ni så på din arbetsplats också och du får marslönen i mitten av april.  Det mest sannolika är dock att du för marslönen samtidigt som aprillönen 25:e april.

Är du förresten säker på att ni har löneutbetalning den 25:e? Många arbetsplatser (tex kommuner) har 27 som lönedag.

• Anonym (Maja)
    gullehjärtat skrev 2012-03-22 21:17:28 följande:
    Jag tycker månadslön är rörigt! Får se om jag kan förklara det jag själv nyligen fick förklarat för mig...
    Antagligen kommer du få lön för den här månaden, men eftersom du inte jobbade något alls månaden innan så dras det bort på lönen nu. Avdrag och sånt kommer alltid månaden efter. Så tyvärr blir det nog noll kronor i lön..
    Nästa månad kommer som dra bort för dagarna du inte jobbade den här månaden. Så man kan nästan tänka som att det blir i efterskott.
    För när du slutar sen så får man lön månaden efter, eftersom du var närvarande månaden innan.
    Rörigt, eller hur? :)
    Man kan aldrig få avdrag för en månad som man inte var anställd. Avdrag på lönen får du om du är sjuk, vabbar eller föräldraledig. Då görs avdraget en månad efter (om det rapporterats in i tid). TS har dock inga avdrag vad jag kan se. Däremot började hon 15:e mars och får lön from med det.
    Det är inte så att hon får en full marslön och att detta sedan justeras i aprillönen - så hade det däremot varit om hon vabbat eller liknande 1-14 mars.

• Anonym

Jag har aldrig varit med om att få månadslönen i förskott medans min sambo har bara haft jobb som har det. Så olika det där. Det kan vara så att du får lön på måndag. Oftast brukar man få lönen måndagen om den 25:e faller in på en söndag.

• gästpontus
    jag började jobba den 11e april och fick inte min lön samma månad , fast chefen säger att vi inte har någon innestående lön.. så jag borde fått min första lön från den 11e i april den 25e..
Svar på tråden Månadslön, förskott?