• helena2401

Kläder på förskolan

Vad behöver man ha för ytterkläder på dagis. Nu till våren har ja ett fodrat regnställ o stövlar men räcker de? Blir inte de för varmt vad har ni

• Svar på tråden Kläder på förskolan
  • tackförfisken

Hm, har haft pop och ja, alla skalkläder man kan tänka sig. Tycker ändå att galonkläder är ett måste så länge barnen går på dagis. Enklare att skölja av och ösregnar det håller faktiskt inga skalkläder , dom blir tunga och geggiga. Oavsett märke!

• helena2401

Man kanske ska köpa fall kläder plus skalkläder då? Men har ni ett par hemma o ett på dagis? Känns som de blir lättare

• Busbellan

Konstigt, vi har alltid enbart skalkläder, inte galon och mina barn har inte blivit blöta genom

Mamma till Nora, August och Ella
  • Rocket Mania
    Busbellan skrev 2012-03-25 11:57:20 följande:
    Konstigt, vi har alltid enbart skalkläder, inte galon och mina barn har inte blivit blöta genom
    Nej det är samma här, skulle aldrig använda galon på barnen, det känns rätt sunkigt och svettigt!
    tackförfisken skrev 2012-03-25 11:43:44 följande:
    Hm, har haft pop och ja, alla skalkläder man kan tänka sig. Tycker ändå att galonkläder är ett måste så länge barnen går på dagis. Enklare att skölja av och ösregnar det håller faktiskt inga skalkläder , dom blir tunga och geggiga. Oavsett märke!
    Det är bara att skölja av skalkläder också och har dom inte hållit tätt har du antingen fått måndagsexemplar eller inte skött dom som man ska. Sedan är det ju olika kvalla på olika märken naturligtvis.

Jag brukar ta ut geggiga kläder på gården och spola av med trädgårdsslangen! Tre barn, många skalkläder, overaller osv och inga blöta barn!
  • Rocket Mania
    helena2401 skrev 2012-03-25 11:49:15 följande:
    Man kanske ska köpa fall kläder plus skalkläder då? Men har ni ett par hemma o ett på dagis? Känns som de blir lättare
    Nej vi har inte dubbelt, förstår inte vitsen. Barnet ska ju dit och hem varje dag, tar 2 sek att greppa skalkläderna om dom inte redan sitter på barnet.
  • Nina 566

Galon måste finnas på förskolan, det är iofs en förskola där dom har verksamheten ute till 99% . Dom är ute i ösregn. Jag tycker inte att tex POPs skalkläder håller toktorrt.  Sedan på vintern när det är slaskigt osv så brukar dom dra på galonbyxor på overallen för att kunna vara ute i flera timmar på fm/em osv.

• Nina 566
    helena2401 skrev 2012-03-25 11:49:15 följande:

Jag tycker att man behöver flera uppsättningar, ytterkläderna blir ju väldigt smutsiga på våren/hösten och bör tvättas ofta, då är det bra med flera par.
  • tessan27
    Nina 566 skrev 2012-03-25 13:51:47 följande:
    Galon måste finnas på förskolan, det är iofs en förskola där dom har verksamheten ute till 99% . Dom är ute i ösregn. Jag tycker inte att tex POPs skalkläder håller toktorrt.  Sedan på vintern när det är slaskigt osv så brukar dom dra på galonbyxor på overallen för att kunna vara ute i flera timmar på fm/em osv.

Min dotter gick på en ur och skur förskola och vi hade inga galonkläder utan endast Polarns skalkläder och hon var torrast av alla barnen efter en dag ute i ösregn.

Håller med er som skippar galon, har helt gått ifrån det och hanväder endast skalkläder med vattenpelare 10000 eller mer, då håller det torrt plus att skalkläder andas och är slitstarkare än galon. Sen är det bara att skölja av i duschen och torka av med en trasa när det är lerigt. Tvättar väldigt sällan dessa kläder kanske 1-2 gånger per säsong.
    Dottern går nu i förskoleklass och jag tycker att det är så smidigt att hon bara har jacka och byxor som funkar i alla väder, då slipper hon fundera på vad hon ska sätta på sig.

Har haft 2 sett var till barnen så vi har sluppit ta fram och tillbaka. Sonen är snart 2 år och han har jacka och byxa hemma och skaloverall på förskolan plus en windstopper och ett par extra skalbyxor. Sen har han gummistövlar och vårskor, tunna mössor i bomull och skalvantar istället för galonvantar och lite tunna vantar.    
Svar på tråden Kläder på förskolan