Kläder på förskolan
Vad behöver man ha för ytterkläder på dagis. Nu till våren har ja ett fodrat regnställ o stövlar men räcker de? Blir inte de för varmt vad har ni
Vad behöver man ha för ytterkläder på dagis. Nu till våren har ja ett fodrat regnställ o stövlar men räcker de? Blir inte de för varmt vad har ni
Cloudberry79 - Man köper en vinteroverall som står emot väta?
Eller så tar man en billig och ett par galonbyxor och gör något roligare för pengarna som blir över :P
Jobbar på förskola och har 2 egna på ett annat. Jag uppskattar när detta finns på plats just nu: regnställ (ofodrat), regnvantar, stövlar, gympadojor, ett par överdragsbyxor, vårjacka, tjock tröja, en tunn mössa och fingervantar. Sen ett par jeans i extrafacket. Bra att ha på när det är solväder och inga överdragsbyxor behövs, bättre än mysbyxor.
Jag fattar verkligen inte problemet.
Om det är soligt ute men riktigt lerigt och blött: tights, galonbyxor och tröja.
Om det är soligt ute men torrt: tröja och kanske övertröja.
Om det är mulet ute och blött: vanliga kläder + galonkläder
Om det är mulet ute och torrt: vanliga kläder + övertröja/tunn jacka
Fodrade galonkläder eller funktionskläder känns bara onödigt enligt mig.
Handlade inte om billigast utan smidigast för barnet. Bra ytterkläder bör prioriteras om man kan
Skalkläder och vindfleece från Pop plus ett extra galonställ i reserv har vi på dagis.
Min dotter och hennes kusin skulle ut med roddbåten med deras farfar i stugan en dag, min tjej hade skaljacka och överdragbyxor från Po.p och gummistövlar + flytvästen, kusinen hade galonbyxor ganska nya såg dem ut att vara och en galonjacka och gummistövlar + flytväst. När dem var ute på sjön började det regna massor. När dem kom tillbaka och vi tog av ytterkläderna var min dotter snustorr under medans kusinen var blöt ända in på trosorna... undrar vad som var bäst i regnet... galon eller skalkäder???
Jag jobbar också på förskola och dem flesta har galonkläder och det får dem väl ha det säger jag inget om. Men visst är det bökigt att behöva ha dem över en vinteroverall... dem små barnen kan ju inte röra sig. Då köper jag hellre en overall i funktionsmateriall så mina barn slipper att ha galon över. Det gör abolut inget om dem blir smutsiga, det är bara att skölja av eller skaka när dem torkat.
Fleecefodrat galon är också väldigt vanligt på förskolan där jag jobbar och vissa barn verkligen dryper av svett dem lekt ute i dem, och dem funkar bra en väldigt kort period då det lätt blir för varmt så här på våren. Galon är vekligen inte slitstarkt heller utan går lätt sönder och ta då in vatten. Och en till sak, blöta barn är ledsna barn som knappt vill leka ute och ute är man vanligtvis flera timmar varje dag på förskolan.
Sen att det skulle bli dyrare med skalkläder håller jag inte med om. Jag köper allt som oftast när det är rea på något vis, har bra framförhållning. Sen behöver vi inga galonkläder som också kostar en del.
Detta har jag till sonen
Skalkläder från Po.p som jag köpt på rean 50%
Jacka350 kr
Byxa 250 kr
Fleecekläder 300 kr
Om jag skulle köpa allt det andra skulle det bli
fodrat galon 500 kr
galonkläder 400 kr
fleeckläder 300 kr
Jacka 300 kr
överdragsbyxor 250 kr
kanske kan hitta billigare men hur kan detta bli billigare än våra funktionkläder?? Sen säljer jag dessutom skalkläderna vidare för ca det jag köpt dem för fast dem är begagnade...
Vi bodde tidigare i Östergötland och klarade oss skapligt på skalkläder. Någon gång blev hon blöt igenom men vi upplevde aldrig att vi behövde galon. Nu bor vi längre norrut och när mycket snö smälter/slaskar samtidigt som temperaturen är för varm för vinteroverall så fungerar galon bättre. Så nu har vi lite av varje. Vi har skalkläder som kommer vara vår första uppsättning så att säga, sen har vi både fodrad och ofodrad galon som kan användas vid behov.
Vi lägger onekligen mest pengar på funktionsplaggen, det är det värt. Resten köper vi gärna begagnat.
Vi har med en overall för säkerhetsskull. Även skaljacka, fleecetröja och skalbyxor följer med så får förskolan välja det själva beroende på väder.
Regnkläder hänger där redan.
Jag undrar varför en del köper ett fodrat regnställ istället för ett par överdragsbyxor och " allväders jacka" . Barnet bli ju extremt svettigt nu när solen skiner på våren . Här i Stockholm är det ca 11- 15 plusgrader nu på dagarna och jag har till mina barn :
- överdragsbyxa/ skalbyxor
- skaljacka
- fleecetröja vid behov
- tunn mössa
- fingervantar