• helena2401

Kläder på förskolan

Vad behöver man ha för ytterkläder på dagis. Nu till våren har ja ett fodrat regnställ o stövlar men räcker de? Blir inte de för varmt vad har ni

• Svar på tråden Kläder på förskolan
  • BlivandeMama

Lägger mig i lite här, När jag själv var praktikant i flera år på en förskola såg man föräldrar som slarvade och barn som knappt hade kläder, bättre med för mkt bra kläder än att det är för lite. 

• Rocket Mania
    tessan27 skrev 2012-03-25 14:03:14 följande:
    Min dotter gick på en ur och skur förskola och vi hade inga galonkläder utan endast Polarns skalkläder och hon var torrast av alla barnen efter en dag ute i ösregn.

Håller med er som skippar galon, har helt gått ifrån det och hanväder endast skalkläder med vattenpelare 10000 eller mer, då håller det torrt plus att skalkläder andas och är slitstarkare än galon. Sen är det bara att skölja av i duschen och torka av med en trasa när det är lerigt. Tvättar väldigt sällan dessa kläder kanske 1-2 gånger per säsong.
    Dottern går nu i förskoleklass och jag tycker att det är så smidigt att hon bara har jacka och byxor som funkar i alla väder, då slipper hon fundera på vad hon ska sätta på sig.

Har haft 2 sett var till barnen så vi har sluppit ta fram och tillbaka. Sonen är snart 2 år och han har jacka och byxa hemma och skaloverall på förskolan plus en windstopper och ett par extra skalbyxor. Sen har han gummistövlar och vårskor, tunna mössor i bomull och skalvantar istället för galonvantar och lite tunna vantar.    
  • Kasperina

Vi har skalkläder, tjockatröjor och fodrat galonställ som extrakläder när skalkläderna blir blöta

• cloudberry79

Mycket är ju beroende på var man bor. Här är det snö och minusgrader långt in i maj, så vinteroverallen hänger med åtminstone till valborg. Har precis köpt galonbyxor att dra över overallen i mellanperioden (när det mest är tösnö, som är blötare än vanlig snö). Efter påsk kör vi med molos överdragsbyxor och vårjacka helt enkelt, med fleeceställ under de dagar det är kallt. Det känns helt meningslöst att köpa dyra skalkläder när de knappt har något användningsområde här.

Sur, grinig och på smällen.
  • viseversa

Oj fodrade regnkläder nu?? Jisses kan du inte linda in ungen i ett tjockt lager plast istället? Beror väl på var man bor ioförsig men bor man som jag som har ca 10 grader varmt ute nu så JA då är det för varmt. Stackars barn!

• Nina 566
    tessan27 skrev 2012-03-25 14:03:14 följande:

Min dotter gick på en ur och skur förskola och vi hade inga galonkläder utan endast Polarns skalkläder och hon var torrast av alla barnen efter en dag ute i ösregn.

Håller med er som skippar galon, har helt gått ifrån det och hanväder endast skalkläder med vattenpelare 10000 eller mer, då håller det torrt plus att skalkläder andas och är slitstarkare än galon. Sen är det bara att skölja av i duschen och torka av med en trasa när det är lerigt. Tvättar väldigt sällan dessa kläder kanske 1-2 gånger per säsong.
    Dottern går nu i förskoleklass och jag tycker att det är så smidigt att hon bara har jacka och byxor som funkar i alla väder, då slipper hon fundera på vad hon ska sätta på sig.

Har haft 2 sett var till barnen så vi har sluppit ta fram och tillbaka. Sonen är snart 2 år och han har jacka och byxa hemma och skaloverall på förskolan plus en windstopper och ett par extra skalbyxor. Sen har han gummistövlar och vårskor, tunna mössor i bomull och skalvantar istället för galonvantar och lite tunna vantar.    

Oavsett så tycker jag att man bör ha flera par uppsättningar.

Jag gillar inte heller galon så mycket MEN en slaskig vinterdag eller dyl när det fortfarande är ganska kallt Men blött, det kräver ju vinteroverall eller jacka/byxa och de flesta oavsett märke håller inte barnen torra. Vi har haft POP,Reima och de är bra overaller som håller vatten borta men inte torra barn en slaskig dag. Då är galonbyxor bra att dra på över.

Är man osäker på vad förskolan föredrar osv så är det ju bara att fråga, dom är ju med barnen på dagarna o vet vad verksamheten kräver för kläder.     
  • SOL10

Det blir för varmt. Ha ofodrade skalkläder, fleece, windstopper o tunna goretexskor samt vanliga gy dojjor

• gullan83

min son har galonställ och ett fleecställ som de kan ha på han om de skulle vara kallt.. ligger på dagis.. nu har han överdragsbyxor och sen har han en vanlig vårjacka.. är det kallt på morgonen så får han ha fleecen under.. är de varmare på dagen kan de ta bort den och bara ha jackan..

• SOL10

Galonbyxa över overall känns rent elakt.. Testa själv huga

• Jumji

Galon eller inte spelar ytterst liten roll vad jag sett, jobbar dock inte på ur och skur-förskola. Men vikigt nu att ha mycket att välja på, det blir lätt för varmt, fodrade galon är för varmt nu t.ex. Ska det vara såhär med 15 grader varmt så ta med ett par utejeans som det inte gör något om de blir smutsiga. Och tala med personalen så de vet vad ni har med. Ibland ser man bara oerallen och tror att föräldrarna vill att barnet ska ha på sig det men sen visar det sig att det ligger en tunn jacka i väskan t.ex.

Svar på tråden Kläder på förskolan