• helena2401

Kläder på förskolan

Vad behöver man ha för ytterkläder på dagis. Nu till våren har ja ett fodrat regnställ o stövlar men räcker de? Blir inte de för varmt vad har ni

• Svar på tråden Kläder på förskolan
  • SOL10
    Nina 566 skrev 2012-03-25 13:51:47 följande:
    Galon måste finnas på förskolan, det är iofs en förskola där dom har verksamheten ute till 99% . Dom är ute i ösregn. Jag tycker inte att tex POPs skalkläder håller toktorrt.  Sedan på vintern när det är slaskigt osv så brukar dom dra på galonbyxor på overallen för att kunna vara ute i flera timmar på fm/em osv.

Vår e utedagis, aldrig ett galonplagg t mina killar
  • Jumji

Vad beror detta galon-hat på? Känns ganska pretentiöst faktist. Det är väl rätt så mycket billigare än sk funktionskläder?
    Barn svettas inte alls som vi vuxna gör ju...

• Mynta

Vi har skalkläder (Po.p, byxor och jacka), windstopper samt underställ i tunnare fleece. Och givetvis mössa (tunnare i bomull), tunna fingervantar och vattentäta tumvantar. Till fötterna finns gummistövlar, strumpor i ull och ett par lite grövre höst-/vårkängor.

Sonen är 4 år, älskar att vara ute och simmar gärna i vattenpölar. Han har aldrig blivit blöt igenom kläderna trots att vi helt bojkottar galon, märkligt att skalkläderna inte funkar lika bra för alla...

• Mynta

Jumji - Galon är helt tätt och andas inte det minsta. Det är som att vira in ungen i gladpack. Jag vet inte hur dina barn är, men mitt barn svettas iallafall rejält om han röjer runt i galonkläder.

• Rocket Mania
    Jumji skrev 2012-03-25 19:23:00 följande:
    Vad beror detta galon-hat på? Känns ganska pretentiöst faktist. Det är väl rätt så mycket billigare än sk funktionskläder?
    Barn svettas inte alls som vi vuxna gör ju...
    Pretentiöst? För att man väljer kläder som är mindre täta och lättare att leka i? 

Åkej... 
  • Tinnys

jag har nog allt till förskolan: overall (inte nu dock), fodrade regnkläder, skalkläder, fleece, ofodrade regnkläder. Nu i sthlm är det enbart skalkläder och ev fleece som gäller.

• SOL10
    Jumji skrev 2012-03-25 19:23:00 följande:
    Vad beror detta galon-hat på? Känns ganska pretentiöst faktist. Det är väl rätt så mycket billigare än sk funktionskläder? Barn svettas inte alls som vi vuxna gör ju...

Öh, jag prioriterar att mina barn inte går inpackade i galon. Testa en varm dag så får du se?och jo det är lika obehagligt för barn.
  • Jumji

Jag jobbar på förskola och har aldrig upplevt någon skillnad på de barn som har galon och inte... Och då har jag klätt på och av rätt många ungar genom åren. Jag föredrar tvärtom galon, det håller tätt, är lätt att ta på och av för mig eller för barnen själva och är oftast rymligare än överdragsbyxor så att alla sorst byxor får plats under utan att knöla.

Om de blir svettiga i galon har de troligtvis för mycket kläder under.

Sen är det kanske, som jag skrev, annorlunda om man är på ur och skur förskola, jag tänker mig vanlig förskola där man är ute 1-2- timmar i sträck.

• cloudberry79

Galon har faktiskt fördelar, speciellt om det är riktigt överjävligt kallt ute. Hur håller man värmen när det är -10 i skuggan och ett par plusgrader i solen med skalbyxor? Overallerna blir blöta direkt när ungarna hoppar sönder isen i vattenpölarna om man inte sätter galonbyxor över.

Sur, grinig och på smällen.
  • SOL10
    cloudberry79 skrev 2012-03-25 19:54:20 följande:
    Galon har faktiskt fördelar, speciellt om det är riktigt överjävligt kallt ute. Hur håller man värmen när det är -10 i skuggan och ett par plusgrader i solen med skalbyxor? Overallerna blir blöta direkt när ungarna hoppar sönder isen i vattenpölarna om man inte sätter galonbyxor över.
    Sur, grinig och på smällen.

Inga blöta overaller här är de fuktiga på utsidan används tvådelat ser vid nästa utgång.
Svar på tråden Kläder på förskolan