• avstängd

    Jag vill ha en snäll vakthund! Tips på ras tack!

    Jag har ett gäng katter redan och nu behöver jag en snäll vakthund som kommer att komma överens med katterna. Jag vill INTE ha en rottweiler, pitbull och liknande "kamphundar" utan tänker mig mer en ullig och gullig men ganska stor hund. Jag har tittat lite på Aussie, Husky, Golden retriever och Labradoodle/Goldendoodle men kan inte så mycket om stora hundar. Jag har haft små spaniels när jag växte upp.

    Jag vill ha en lättskött och snäll hund som ändå är ganska bra på att vakta och som folk har lite respekt för. Jag förväntar mig inte att hunden ska attackera någon människa utan mer varna mig att någon är där och förhoppningsvis skrämma bort personen bara av att han ser hunden.

    Hunden kommer att ha en flera hektar stor tomt att springa runt på så om den behöver springa mycket så är inte det något problem.

    Jag vill inte behöva ha superdisciplin på hunden utan det ska vara en ganska "snäll" ras som även en för snäll djurmänniska kan ha pli på utan att leka militär.

  • Svar på tråden Jag vill ha en snäll vakthund! Tips på ras tack!
  • minasöner

    Sankt Bernhard självklart!!! Har haft 2 st i mitt liv, och båda var stora gosiga nallebjörnar. Fanns inte något ont i dem Hjärta


    Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • Anna1972

    Jag har en Grand danios som är vaktig men världens snällaste.Dom är riktiga familjehundar :) En mkt stor hund...

  • GrodanHopp

    TS, du skrev tidigare att du vill ha en "rescue dog", då kan du sluta leta raser direkt för du har verkligen ingen aning om vilka raser det är i och hur dom slår. Kan se ut som en tollare och ha mentalitet som SH.

  • casjacool
    YummyMami skrev 2012-03-28 10:40:05 följande:


    Italienska vakthunden? Men seriöst, de är valpiga genom hela livet, har en massa hyss för sig. Men de är ändå sanslöst söta!

    dom ja har träffat inklusive min egen är inte valpiga genom hela livet, möjligtvis första 1,5 året.
  • Emma 036

    Har inte läst hela tråden. Men en New Foundland är väl en mkt bra hund. Gillar barn men ändå en bra  vakthund

  • Arktisk

    Keeshound eller Mittlespitz (egentligen samma ras, bara olika storlekar, på samma sätt som pudel är en och samma ras men finns i olika storlekar)

    [img]www.dogbreedinfo.com/images/keeshondkid.jpg[/img]

    De är fram avlade för att vara larmhundar. Hålla koll, uppmärksamma och larma om något är på gång. De avlades för att vara lamhundar på prämar och familjebåtar i Tyskland under medeltiden och larma om någon försökte ta sig ombord på båten eller likande när familjen sov. De trivs därför på små utrymmen, och kräver bara normal mycket mortion (tre halvtimmes promnader om dagen räcker fint) och vardagsstimulans för att må bra och vara tillräckligt stimlulerade. De går ofta bra ihop med andra djur då de har väldigt lite jaktinstinkt oc är lätta att ha lösa av samma anledning

    Typiska familjehundar. De kan blir duktiga i agility och lydnad om man tränar dom men klarar sig även bra utan sådana aktiviteter. Pälsvården består av ca 20 minuters borstning varje vecka, och en tvätt 2-3 gånger om året (tar ca 1 timme). Pälstypen är tacksam. Inget fastnar och hunden  håller sig väldigt ren av den anledningen. Den tjocka underullen gör att vissa tycker de är allergivänliga.
     
    Pigga, charmiga och intelligenta hundar. Klimattåliga och glada. Självständiga på det sätt de fleesta spetsar är. Frisk ras med låga försäkringsavgifter. 

    Men det ÄR en larmhund. Det betyder att den lamskäller varje gång något skumt händer runt huset. Den vänjer sig vid alla normala ljud (till exempel normal ljud från andra lägenheter och korridoren om man bor i lägenhet), men så fort något "udda" händer runt hemmet kommer den larma.  Min hund larma till exempel alltid på glassbilen. Står man inte ut med att den larmar har man valt fel ras

  • U never saw me
    casjacool skrev 2012-03-28 08:21:07 följande:
    skulle rekomendera en cane corso, väldigt bra familjehund, och en riktig
     gårdshund.....anpassar sig efter familjens aktiviteter. är ingen hund som
     klättrar på vägarna bara för att man kanske inte skulle hinna aktivitera en vecka.  
    En corso är absolut en bra vakthund, men utifrån det TS beskriver att hon vill ha så vet jag inte om hon hade trivts med en. Det krävs att man vet vad man gör när man skaffar en corso, annars kan det sluta riktigt illa.
  • lilleskutto

    ett tips är att skriva en lista på intressanta raser och läs sedan allt du kan komma över om raserna. försök även ta kontakt med olika uppfödare och prata lite. SKK kan även vara hjälpsamma och informera lite om vilka raser som kan passa dig och dina behov. Men tänk på att bara för att rasbeskrivningen säger att hunden är/ska vara på ett sätt så är hunden du skaffar en individ och behöver inte alls stämma in på beskrivningarna.
    Enligt min mening så handlar allt om diciplin och uppfostran. En hund som inte uppfostrats och inte har lärt sig diciplin kan mycket väl bli farlig, inte bara för andra utan även dig själv.

    ALLA hundar kräver en ledare, att man lägger ner MYCKET tid på uppfostran,och litar din hund på dig att du skulle skydda den finns det ingen tvekan om att den skulle göra detsamma för dig sen spelar det ingen större roll vilken ras man har. (tycker jag)

    men du kanske skulle fundera lite på en blandras? många gånger får man de bästa egenskaperna från föräldrar och vad jag hört är de generellt friskare och lever längre. Men det roligaste med en blandis är ju att man aldrig riktigt kan förutspå hur de kommer att se ut :)

  • U never saw me
    lilleskutto skrev 2012-04-03 14:41:13 följande:
    men du kanske skulle fundera lite på en blandras? många gånger får man de bästa egenskaperna från föräldrar och vad jag hört är de generellt friskare och lever längre. Men det roligaste med en blandis är ju att man aldrig riktigt kan förutspå hur de kommer att se ut :)
    Det "roliga" med en blandis är ju också att man inte kan förutse vilka egenskaper den kommer att få. Chansen att de får de bästa egenskaperna från föräldrarna är lika stora som risken för att de ska få de sämsta egenskaperna från föräldrarna.
  • lilleskutto
    U never saw me skrev 2012-04-03 14:49:21 följande:
    Det "roliga" med en blandis är ju också att man inte kan förutse vilka egenskaper den kommer att få. Chansen att de får de bästa egenskaperna från föräldrarna är lika stora som risken för att de ska få de sämsta egenskaperna från föräldrarna.
    jo det har du iofs rätt i...
    men iaf så blir en hund vad man gör den till, oavsett ras.
  • U never saw me
    lilleskutto skrev 2012-04-03 14:52:39 följande:
    jo det har du iofs rätt i...
    men iaf så blir en hund vad man gör den till, oavsett ras.
    Det är en sanning med modifikation. Om det var fallet så hade vi inte haft behovet av att avla fram specifika raser.
    En bordercollie är avlad till att valla. Vad du än gör så kommer denna instinkten att vara väldigt stark i hunden. En cane corso är avlad att vakta. Vad du än gör så kommer denna instinkten också vara stark i hunden. Därför måste man tänka över vad man vill ha hunden till innan man väljer ras. Vill man ha en sällskapshund och köper en vallhund så lär man få problem. Det är jobbigt för både hund och ägare.

    Om man vill köpa en blandras så är det säkrast att hålla sig till en mix mellan raser inom samma rasgrupp. T.ex en mix mellan labrador och golden är ju ändå ganska lätt att förutse temperamentet på eftersom de är så lika redan som det är. Utseendet däremot blir ju svårare.
  • lilleskutto
    U never saw me skrev 2012-04-03 15:07:56 följande:
    Det är en sanning med modifikation. Om det var fallet så hade vi inte haft behovet av att avla fram specifika raser.
    En bordercollie är avlad till att valla. Vad du än gör så kommer denna instinkten att vara väldigt stark i hunden. En cane corso är avlad att vakta. Vad du än gör så kommer denna instinkten också vara stark i hunden. Därför måste man tänka över vad man vill ha hunden till innan man väljer ras. Vill man ha en sällskapshund och köper en vallhund så lär man få problem. Det är jobbigt för både hund och ägare.

    Om man vill köpa en blandras så är det säkrast att hålla sig till en mix mellan raser inom samma rasgrupp. T.ex en mix mellan labrador och golden är ju ändå ganska lätt att förutse temperamentet på eftersom de är så lika redan som det är. Utseendet däremot blir ju svårare.
    jag kanske uttryckte mig lite lite knepigt. men jag håller med. instinkterna finns där oavsett vad.

    själv har jag en brukshund men hon är uppfosrad som sällskapshund trots det hon är avlad till. Har gått jättebra för oss. en stor hund som låter barnen klättra, dra i svansen, peta i ögonen osv men kommer det en främmande människa blir hon givetvis på sin vakt. jätteskönt tycker jag för då vet jag att hon skulle göra vad som krävs för att hålla familjen säker.
    men det är min hund det
  • GrodanHopp
    lilleskutto skrev 2012-04-03 15:27:03 följande:
    jag kanske uttryckte mig lite lite knepigt. men jag håller med. instinkterna finns där oavsett vad. själv har jag en brukshund men hon är uppfosrad som sällskapshund trots det hon är avlad till. Har gått jättebra för oss. en stor hund som låter barnen klättra, dra i svansen, peta i ögonen osv men kommer det en främmande människa blir hon givetvis på sin vakt. jätteskönt tycker jag för då vet jag att hon skulle göra vad som krävs för att hålla familjen säker. men det är min hund det

    Sen handlar det ju också om vilken individ man har, det är ju långt ifrån alla brukshundar som är nöjda/trivs som enbart familjehund.
  • avstängd

    Vad trevligt med så många svar.

    Den jag lutar mest åt är Hovawarten för att jag tycker den är gulligast men det verkar vara en "svår" hund utseendet till trots när jag har hört mig för i bekantskapskretsen så isf är det nog inget alternativ.

    Vilken ras kräver inte mycket men skulle ändå bli en bra familje-katt-och vakthund? Hittar jag ingen så tvingas jag anställa Anton.

  • GrodanHopp
    avstängd skrev 2012-04-11 16:09:45 följande:
    Vad trevligt med så många svar. Den jag lutar mest åt är Hovawarten för att jag tycker den är gulligast men det verkar vara en "svår" hund utseendet till trots när jag har hört mig för i bekantskapskretsen så isf är det nog inget alternativ. Vilken ras kräver inte så mycket men skulle ändå bli en bra familje-katt-och vakthund? Hittar jag ingen så tvingas jag anställa Anton.

    Det allra sämsta du kan göra är ju att växla efter utseendet. Skulle jag välja efter utseendet skulle jag ha en Dogo Argontino alt blandning GD/Amstaff. MEN en Dogo Argentino kan jag inte ge vad den behöver och GD/Amstaff är en totalt vansinnig korsning samt att jag är emot ALLT vad blandras avel heter. Så vänta lite så kommer du hitta den perfekta hunden:)
Svar på tråden Jag vill ha en snäll vakthund! Tips på ras tack!